Enden nær for velferds-stat?

Nattevakt1
07.03.2019 kl 22:01 317

Leder i Liberalistene Ungdom har et leserinnlegg i Resett.

Da velferdsstaten ble innført i Norge, ville politikerne at innbyggerne skulle yte etter evne, og få etter behov. Ettersom tiden gikk har politikerne lovet bort stadig mer fra staten (og dermed fra de andre innbyggerne), og nordmenn yter stadig mindre. Produktivitetskommisjonen som Stortinget har satt til å vurdere norsk økonomi og offentlig sektor, har funnet at skatten på ordinær inntekt må bli satt opp til 65 % i år 2035 på grunn av eldrebølgen, lavere oljeinntekter (som blant annet AUF vil avvikle), en offentlig sektor som eser ut, og de alt for gunstige velferdsordningene. Den økte skattesatsen på 65 % av inntekten medfører ikke avskaffelse av andre eksisterende avgifter og skatter, men vil komme i tillegg til toppskatt, arbeidsgiveravgift, merverdiavgift, bompenger, arveavgift, bilavgift, bensinavgifter, veiavgift, alkoholavgifter, eiendomsskatt, formueskatt, el-avgift, dokumentavgift ved boligsalg, vann- og renovasjonsavgifter, NRK-lisens og avgift på tobakksprodukter.

Systemet vi har i dag er ikke bærekraftig ...

Og det er jeg enig i. Sosialisme og alle dens utfordringer med velfersinnvandrere av mennesker som vil ha penger etter behov og yte etter evne går til H!


Kilde:
://resett.no/2019/02/28/dagens-velferdsstat-er-ikke-baerekraftig/?fbclid=IwAR35QpwR83jUMySlC8tk2eNE9Qyb1B2OnGgYO58v3eiD_5rPJZG6HMQRIu4
Slettet bruker
07.03.2019 kl 22:05 310

Høres ut som en genial plan, med 65% inntektsskatt kommer sikkert mange til å ville jobbe og stå på.

For noen fjols.
Fjordgubben
07.03.2019 kl 22:43 300

Slapp av, velferdsstaten i Norge vil bestå i «mange år», eller rettere sagt noen tiår.

Så er det slutt.


Det norske statsbudsjettet er nesten 3 ganger større pr person enn f.eks det svenske statsbudsjettet, selvsagt kan ikke dette fortsette til evig tid, selv ikke med enorme oljeinntekter.

Så Ola Dunk må forberede seg på et enormt skattepress før det hele kollapser.

Men kjenner jeg Ola rett holder han ut lenge, nesten like lenge som svenskene.

Nattevakt1
08.03.2019 kl 18:58 268

Vet ikke, men tror det vil gå fortere slutt enn vi aner.
Slettet bruker
08.03.2019 kl 19:06 263

Velferdsstaten er faktisk vårt eneste håp om å redde land, folk og kultur for nordmenn. Da må vi i privat regi ta oss av vårt folks svake, men vi vil ikke lenger ha forpliktelser overfor alle som KUN FOR Å FÅ NORSKE TRYGDER kommer til landet. Så jeg sier, jo før jo heller!
Nattevakt1
08.03.2019 kl 19:33 256

Jeg har gitt opp at politikere kan gjøre noe som helst oppegående enten de tilhører venstre eller høyresiden
ladaen7,30
08.03.2019 kl 19:43 254


Så Ola Dunk må forberede seg på et enormt skattepress før det hele kollapser.




Jøss, er det så mye mer å hente da? Joda, vi betaler vel ikke mer enn rundt 70% enda så det skulle vel være mulig å klemme utav litt mer ja:-))
Nattevakt1
08.03.2019 kl 20:48 240

Er strengt tatt ikke mye mer å hente før det kollapser, men at de borgerlige partiene må hente enda mer skatt forundrer meg.
ladaen7,30
08.03.2019 kl 20:59 234

Sløseriet har ingen ende så det er ikke rart behovet melder seg, de gir seg ikke før folk får utbetalt med matkuponger.
En bompassering, to brødskiver:-))
Mythos
08.03.2019 kl 22:22 219

Velferdsstaten opphører når muslimene er i flertall. Det er jo det politikerne ønsker. De bryr seg jo ikke om de som har bygget opp dette landet.