JahMason
10.03.2019 kl 09:23 3181

Hvorfor vi ikke har sett større bevegelser fra bransjen selv enda er fordi de er usikre. Ingen vil være først med å sikre seg volum før de har bedre oversikt over prisbilde. Samtidig er likviditeten rundt kontraktene fortsatt forholdsvis lav. Og til slutt har det ikke vært noe særlig «Low sulfur» tilgjengelig.
For de som er ute etter en perfekt hedge vil man kjøpe 0.5% og ikke 0,1% pga marginer (pris).

Dette kommer og skip er ofte på lange turer og må tanke allerede i oktober 19! IMO 2020 er et faktum og utslagene kommer - Ikke lenge igjen nå :)

Hvis det er for mange som går over til LNG, og andre alternativer, så får vi ikke spreaden alikevel da. Så det er jo endel som må klaffe vel?
Eller blir det uansett nok av brukere som vil skape en spread?
Vanskelig å si, men hvis andre alternativer blir for bra, så vil det ende med at store firmaer vil heller påkoste seg en større engangssum for bytte, enn å betale for høyt for et prudukt i evig tid. Det ville hvertfall jeg gjort, om jeg eide en supply flåte.

I 2020 ventes etterspørselen etter sur tungolje å falle med omlag 90% fra skipsfarten, om jeg ikke husker feil. Det burde påvirke prisen en del, skulle jeg mene. Om fallet er 70 eller 90% er kanskje ikke så viktig. Det torpederer prisen.
JahMason
10.03.2019 kl 16:39 2998

Det vil gjøre mer enn bare påvirke prisene en del - det vil sende prisene i taket!
Akkurat nå sitter alle å ser på hverandre, for i bransjen snakkes det ukentlig om IMO 2020. Men enn så lenge har det lønnet seg å vente.
Tenk dere 200 000mt med 0,5% til 606 dollar på fredag vs 200 000mt med 0,5% til 596 dollar på mandag? Det er mye penger det er snakk om å spare for selskapene. Men etter at de første skipene/selskapene begynner å kjøpe vil vi se at prisene beveger seg oppover for 0,5% og det blir et jag for å skaffe seg fuel. Parallelt med dette vil Sing 380ct falle og aktørene vil vente ut første bunn.
Personlig tipper jeg rallyet kommer først når spreaden nærmer seg 350 - først da vil vi se spreaden virkelig gli ut!! Hvor mye den strekker seg er vanskelig å gjette, men håper opp mot 700-800 tilslutt :)

Tenker vi er der rundt Juni/Juli -19*

Low - 650 usd
Sing 380 - 250 usd (kjøpes som fyringsolje av SA)
Spread Juli 19 - 400 usd
Redigert 10.03.2019 kl 16:44 Du må logge inn for å svare

Dette har jeg ingen tro på. Forward prisene sier noe helt annet, og de som handler dette vet en ting eller to om IMO 2020.

Raffineriene struper HFO produksjonen sin, og har forberedt aeg i flere år. i tillegg må de få som skal ha HFO betale en premie til logistikk kjeden for å få det levert.

Snakkes i Juni eller Juli :)
JahMason
10.03.2019 kl 20:21 2844

Det stemmer ikke - så dette har du ikke god nok kunnskap til å skrive.

Til info så har allerede raffinerier i Kina lagt om de de klarer av prod. Over til «Low sulfur» 0,5% og dette har bidratt til at volumene av 380ct (sur fuel/søppel) har holdt det høye prisnivået sitt. Det samme har raffineriene i USA og Europa, men de lager 0,1% og 1,5%. Produsenter jobber med utviklingen og blandingen for å få riktige (best margin)

Den kjeden som skal ha premie for logistikk er ganske kort. Det står masse rederier klare med tankere som har som jobb å frakte div. Fuel.
Finnes noen gode kandidater å sette pengene på der også. Dessverre få notert på Oslo børs. Men det blir massiv jobb å dekke nytt globalt fuel behov. Så sent i Q3 og Q4 i år vil man se selskaper som frakter fuel tjene masse penger! Logistikk kjeden er da altså Raffinierer - tankere - bunkers - kunden.

Med en oljepris på 60 usd (+) vil Sing 380 falle hardt og diesel marginene skyte i været. Low sulfur 0,5% vil stige og i en kort periode vil etterspørselen være større enn tilbud. Raffinierene som kan legge om har gjort det (og fysisk forbruk har ikke begynt enda!!!) og det tar lang tid og masse penger for raffinierer å sette opp nye coker.

Kommentar; Shipping bransjen er kjent for å sitte lenge på gjerdet! Ingen vil være først ut og som jeg skrev i tidligere innlegg er bransjen usikker og vet ikke helt når de skal begynne å sikre seg. Likviditeten er fortsatt ikke god nok til at større aktører tørr å hedge helt enda. Først må produktene prissettes.

Snakkes i Juli :)
Redigert 10.03.2019 kl 20:24 Du må logge inn for å svare

Da ville jeg sjekket kildene dine. Oljeindustrien står allerede klar med over 5 millioner fat ny low sulfur 0.5%. Er ikke noe problem å få ut svovelen i raffineriprosessen.

Enig at det blir frakt av produkter osv som vil være bra for shipping, men priser som går gjennom taket tror jeg ikke på.

Så får vi se om du som har kunnskapen eller jeg som ikke har det får rett:)

Snakkes i Juli :)
olhonga
10.03.2019 kl 22:36 2732

Derom strides tilsynelatende de lærde...
Og, det er vel nettopp slik uenighet som muliggjør tap og gevinst på slike veddemål også.
Men er ikke størstedelen av ett mulig tap på swap allerede innbakt i dagens aksjekursen?
d12m
10.03.2019 kl 23:44 2679

AP Møller Mærsk sin årsrapport 2018:
"the spread between bunker and crudeoil fuel types could widen sharply, as early as from Q4 2019."

Så der i gården er troen at bevegelsene kan skje mot slutten av året.

Baserer ikke kildene mine på google og nettartikler gitt, kun min og mine kilders kompetanse på hvordan raffinerier fungerer. Så da får vi svaret på om google eller industrien er den kilden får rett også :)

Det finnes over 6 millioner fat med residualer i verdens raffinerikapasitet med 0.5% svovelinnhold.

Tror vel moralen for dere som tror dette skal gå til himmelen er at når ikke dette er i nærheten av å reflekteres i forwardmarkedet, så er det nok ikke så åpenbart allikevel.

kan ja, det er det ingen som utelukker og selskaper må jo si det offentlig. Men igjen, dersom prisbildet for 2020 er så åpenbart feil, så ville dette blitt reflektert i høyere forward priser umiddelbart.

Ser heller ut som næringa er avventende til at tilbud og et prisbilde skal avspeiles. Jo lenger de venter, desto trangere blir det i døra. En handelsavtale mellom Kina og USA tidlig 2. halvår vil kunne gi en perfect storm i oljemarkedet. Da kan dette bli skikkelig morsomt.
really
11.03.2019 kl 14:10 2436

Om du med 6 millioner fat mener 6 mbod så er vel dette det dobbelte av det skipsfarten trenger. I så fall kan IMO virkningen mer eller mindre avlyses for skipsfarten bortsett fra en kortvarig overgangsfase til markedet får roet seg og et varig høyere kostnadsnivå for drift av skip.
Redigert 11.03.2019 kl 14:11 Du må logge inn for å svare

Jeg vil si at denne forretningsideen om sterkt økende spread er selve fagprøven til Torbjørn Kjus. Ja, jeg vet at det kan høres litt nedlatende ut overfor en mann som har vært endel år i bransjen som "spåmann" av oljeprisen, men det å få et medisinselskap til å legge alle eggene i et oljebet på IMO2020 er å ta det litt videre. Selv om han nå har sluttet så er fagprøven i aller høyeste grad "ongoing". Den kom litt skjevt ut, men det er fortsatt mulig å få bestått. Jeg hadde sterk tro på ideen slik den ble lagt fram, og selv om jeg fortsatt velger å ha troen og blir sittende så har ting skjedd som gjør at tilliten har fått noen små sprekker. Kjus`avgang, fremdeles en beskjeden spread og US raffinerier som i brevs til det Hvite Hus hevder at det er store feil i kalkulasjonen til de som spekulerer i høy spread. Det kan være at de snakker for sin syke mor, eller det kan være at de har rett.
Redigert 11.03.2019 kl 14:54 Du må logge inn for å svare

Hvem og hvor er det allerede nå produsert 6 mill ettellerannet av en vare som ikke skal leveres før tidligst i 4. kvartal 2019. Hvem er så gærne, har interesse av å være gærne, og sløser så mye med kapital og lagerplass?

Dette er jo ikke noe som er produsert i dag og ligger på lager. Da misforstår du. Raffineriene stripper ganske enkelt ut svovelen når de produserer dette fra og med januar 2020. Nå driver de med testing osv for å sørge for at lik fuel er tilgjengelig worldwide.

6 millioner fat per dag er residualer som allerede blir tilgjengelig i raffineriprosessen den dag i dag og som vil bli blandet slik at skipene kan konsumere disse. Men ikke alle disse residual volumene vil være nok, men der kommer MGO/HFO blends og ett fåtall raffinerier som har oppgradert systemene sine inn i bildet

Er akkurat dette forward prisene forteller oss, så alt annet vil slik jeg ser det være en overraskelse
really
11.03.2019 kl 19:15 2257

Vi snakker vel kapasitet, ikke lager.

Skulle imo2020 ende i lite eller ingen prisendring er det nok et eksempel på at når alle tenker likt og folk har tid til å tilpasse seg blir det ikke slik en tror.
JahMason
11.03.2019 kl 19:55 2224

Merkelig at jeg ikke finner den kapasitet klar til å produsere eller lagret noe sted! Ingen tvil om at kapasiteten kommer på plass etter hvert, men vi snakker tidligst en gangi 2021.. slik jeg ser og tolker det vil ikke raffinirier bruke full kapasitet (selv om de allerede «nesten» gjør det) før spreaden er stor nok. Så jeg mistenker sterkt at du prøver å snakke kursen ned til din egen lyttepost (student posten din). IMO 2020 er ikke begynt å prises inn enda. Finnes kanskje 2% av skip som har sikret seg fuel og de bruker allerede Low Sulfur.

Her er jo en liten artikkel du kan hensynta i din analyse på annonsert tilgjengelighet av ny compliance fuel:

BP Marine will begin selling very low sulphur fuel oil at locations worldwide ahead of the IMO 2020 regulations.

The fuel will be compliant with the regulatory body's 0.5% sulphur cap, set to kick in next year. BP said the fuel was trialed at its Amsterdam/Rotterdam/Antwerp (ARA) and Singapore hubs.

"Following the success of these sea trials, and working closely with our customers, we believe we now have a robust commercial offer that will support customers in complying with MARPOL," BP Marine's global head Eddie Gauci said in a statement.

The fuel will be available in Seattle, Balboa, Cristobal, ARA, Cape Town/Durban/Richard Bay, China and Hong Kong, Singapore, Freemantle, Gladstone Brisbane and in three sites in New Zealand.

The company said the fuel was developed alongside the IMO and "customers and partners." It said the move required changes at the bunkerer's refineries to handle the fuel storage.

The move comes with the regulations less than nine months away, pushing the shipping industry to firm up plans on exactly how they will deal with the new limits.

Among the oil majors, ExxonMobil announced they would sell compliant fuel at ports in Northwest Europe, the Mediterranean and Singapore last year. Both Shell and Exxon have obtained patents for their low sulphur fuel oil products.

BP also intends to provide marine gas oil, another IMO 2020-compliant solution, at the same locations they sell the low sulphur fuel, plus Valencia, Senegal, Fujairah, Dampier, Broome, Darwin and Hobart.

For scrubber users, the high sulphur fuel will still be available in the ARA, Cape Town/Durban/Richards Bay, Fujairah, China and Hong Kong, Freemantle, Brisbane and the New Zealand sites.

By Matt Coyne
Mon, 11 Mar 2019 10:44:00 +0000



Redigert 11.03.2019 kl 20:35 Du må logge inn for å svare

Og grunnen til at du ikke finner denne informasjonen ved hjelp av din nettleser, er at de som snakker om denne spreaden har investert i scrubbere eller er oljeindustrien som vil prøve å kvitte seg med sin HFO. Som snakker kun av egeninteresse, som nå begynner å bli litt stresset... er jo en grunn til at Kjos måtte gå vil jeg tro.

Så tilbake til hovedpoenget, IMO 2020 har industrien vist om siden 2016, skal du tjene deg rik på noe, så gjør du ikke det på å investere i noe velkjent. Såpass effisient er nok markedet.

Bare ett råd, fra en student til en annen :)
Redigert 11.03.2019 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
JahMason
11.03.2019 kl 21:54 2135

Grunnen til at Kjos valgte å gå er at han ikke kunne vente 24mnd Uten å gjøre noe når trading avd. Ikke fant kapital til å trade olje/energi produkter. (!)

Tror du har misforstått bransjen litt - Når BP går ut p sier de har et «robust tilbud til sine kunder» mener de sine eksiterende kunder per dags dato. Skvisen på prisene kommer når de skipene som handler av andre prdusenter ikke har vlfso/low sulfur. Disse må lage/handle nye kontrakter hos de som har. Markedene er og har alltid vært styrt av tilbud/etterspørsel og 1.Jan 2020 vil etterspørsel overgå tilbudet til BP, Shell og Exxon sine eksisterende kunder. Til info: prisene i forhold til faktisk forbruk er ikke satt enda - kun porter/bunkers som vil kunne tilby produktet er offentliggjort. Den spreaden vi ser nå har ikke priset inn IMO 2020 «impact». Volum er ikke oppgitt eller tilstrekkelig nok til å koste 600 usd når 70% av verdens flåte legger om til compliance fuel. Mot polen S-380 vil jo da falle når kjøperne uteblir. Bransjen vil tilpasse seg, men for at de skal tilpasse seg må marginene være tilstede.

Sånn, fra en med kjennskap til bransjen til en student :)
Redigert 11.03.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
really
11.03.2019 kl 22:38 2090

Jeg blir temmelig lei av besservissere som i mangel av argumenter forsøker å mistenkeliggjøre de som har andre syn på saken. Eller rettere sagt, det frister meg til å svare med samme mynt. Det blir så konstruktive diskusjoner av det. Kanskje vi skal være litt saklige?

Litt naivt mtp Kjos sin avgang eller? Spreaden skulle komme i tidlig 2019 den, når likviditeten tiltar, og man er ikke i nærheten. I tillegg er det nå klart og tydelig at compliant fuel vil være tilgjengelig, ergo, Kjusern innså faktum. Nemlig at det som er for godt til å være sant, er som regel det.

Og hvor mange kunder tror du BP, Shell og Exxon har worldwide? Og hvor mange flere har de kapasitet til å produsere for? Og si meg logikken bak at det bare er disse tre oil majors som klarer å produsere ett såpass enkelt produkt?

Svarene sier seg selv altså.

Artikkelen var for å gi deg en liten smakebit av hvordan verden fungerer, ikke at BP skulle supplere hele verden alene. Men det visste jo du som kjenner bransjen så godt:) Så hvis det var svaret ditt, kanskje det tyder på at du kjenner bransjen for godt og har fått det klassiske tunnelsynet?

Jeg har heldigvis ingen lottokupong i Vistin, da er det langt mer spennende med shipping og eksponeringen man får der. Da har man hvertfall andre fundamentale forbedringer å lene seg på også dersom IMO2020 ikke skulle bli noe sjokk allikevel.

Beundrer dere som kjører på og går imot hva profesjonelle tradere ser i dette markedet. Håper uansett at du lykkes, men tror nok sjansen for at det skjer vil være fordi oljeprisen passerer 100 dollar enn at oljenæringen ikke klarer å levere compliant fuel til skipsfarten.

Tm3P
12.03.2019 kl 08:53 1962

Skal innrømme at jeg ikke har den beste oversikten rundt det greiene dere snakker om her, men har vanskelig for å se for meg at det er såpass enkelt å fjerne svovelen ut av råoljen. Oljeprodukter med lavt svovelinnhold som har levering i 2020 handles jo for det dobbelte av de med høyt innhold den dag idag. Hvorfor gjør den det hvis det er så enkelt å få ut svovelen?

Når det gjelder Kjus sin avgang så tenker jeg at den enkleste forklaringen er ofte det rette. Veddemålet fikk en dårlig start -> Interessen for å kjøpe seg inn i et fond ble lav -> Kjus har derfor lite han kan gjøre i stillingen i tiden framover. Når han så blir tilbudt en ny stilling som sjefsøkonom i AKER ASA så syns jeg ikke det er så rart at han takker ja til det. Opsjonene han hadde i Vistin er også langt utenfor å være in the money pga. den dårlige starten.

Ser ikke helt hva IP week artikkelen skal motbevise av det jeg sier og hva oljeprodusentene klarer å levere. At det vil være mye blends og at rederiet må holde tungen rett i munnen er jeg enig i. Dette vil igjen føre til regionale prisforskjeller og handel med produkter som jo er grunnnen til at shipping og raffinerier vil tjene på dette, men ikke at verden totalt ikke får produkt og prisene går til himmels.

Enig i det IEA skriver mtp at MGO forbruk vil gå opp grunnet rederier som er usikre osv. Men den brøken de presenterer hvor det skal forbrukes 2 millioner fat per dag, er ikke noe som sørger for noe jordskjelv i prisene akkurat, da raffinerier ikke vil ha noe problem med å øke produksjonen av MGO til disse nivåene.

Og tilbake til poenget med BP og Oil majors, den brøken med 2 millioner fat MGO og 0.5 % drivstoff vil nok fort endre seg skal du se.


Denne aksjen her er rar....
Skjer ikke en dritt hele dagen, også plutselig er det kjøpt for 257k :P
JahMason
13.03.2019 kl 17:00 1653

https://shipandbunker.com/news/apac/547592-singapore-bunker-sales-fall-in-february

Begynner å bygge seg store lager med 380ct. Ikke lenge før de må begynne å senke prisene og se etter andre kjøpere?

Ser ut som det kan begynne å gå vår vei allerede i april ?
JahMason
13.03.2019 kl 20:38 1550

Det er fullt i lagringsplass på land - så det ligger minst 3 skip og venter på å få laste av Sing 380ct.

Hvis dette er begynnelsen kan dette bli en svært hyggelig reise utover i 2019! Ganske utrolig hvis forward contracts ikke begynner å falle :)
JahMason
19.03.2019 kl 12:28 1244

https://www.reuters.com/article/us-shipping-imo-scrubbers-analysis/ship-owners-worry-about-clean-fuel-bill-as-ports-ban-scrubbers-idUSKCN1R0162

“The more ports that participate in this, the greater the (economic) impact,”

"Data from Norwegian risk management and certification company DNV GL shows there will be a total of 2,693 ships running with scrubbers by the end of 2019 - based on current orders – and over 80 percent of them will be open loop devices"

2,693 ship - Av en aktiv global flåte på rundt 30 000? + 20-30 000 ship som ikke regnes som "aktive".

Ivar Hansson Myklebust, chief executive with Hoegh Autoliners, said at a recent Marine Money conference the vehicle transporter was not ordering any scrubbers!

Kan brygge opp til en perfekt storm dette ??