Oslo boligmarked - blant fylkene med minst utbud av boliger

noprofit
09.03.2019 kl 11:14 1846

I forhold til alle andre fylker har Oslo minst boliger (brukte og nye) iforhold til innbyggertallet (utenom Telemark).

ca 681000 innbyggere og med 2967 boliger til salgs, så blir det 0,44%, og dette er fylket som er i toppen med befolkningvekst i Norge.

På motsatt side har du Rpgaland og Aust agder som har over 1% boliger til salgs i forhold til antall innbyggere.

Skulle Oslo hatt 1% utbud så ville det ha vært over 6800 boliger til salgs på FINN.

Så utifra dette resonnementet skulle det tilsi at prisene i Oslo vil tusle oppover. Det er heller i visse andre fylker man vil se en nedgang på pga stort utbud.

Det er absolutt IKKE for mange boliger i Oslo, men det er det derimot andre steder.
noprofit
15.03.2019 kl 18:41 1232

Ja jeg husker hvordan det var, markedet har aldri vært så høyt også videre er alltid argumentet for ikke å kjøpe.

Jeg var dum nok til å selge etterhvert som jeg kjøpte meg oppover
Slettet bruker
15.03.2019 kl 10:03 1310

Leiligheten på Torshov ble leid ut og betalte for leiligheten jeg kjøpte på Grünerløkka i 95, som jeg igjen leier ut og betalte for mine 140 kvm på Frogner.
Alle var selvsagt dyre når de ble kjøpt, og betegnet som "galskapkjøp" fra enkelte.

noprofit
14.03.2019 kl 23:27 1390

Regner med at han ser pengene hver dag, i og med at han ikke leier, det betyr at han har så mye mer igjen hver måned og det vil han gjøre så lenge han lever og ikke selger. Den har betalt seg selv for lenge siden........

Skjønner det var en fleipete bemerkning men å sitte på en nedbetalt bolig i Oslo er gull verdt hver måned man gjør det, for alle vet hva alternativet koster.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 17:30 1490

Å handle i "nuet" føles alltid dyrt, selv fikk jeg "slengt etter meg" etter mitt første bolig kjøp i 92 på Torshov, at de pengene ser jeg aldri igjen, Betalte 395.000 for 79 kvm
med "nytt" bad.
Har leiligheten enda og , ja den har betalt seg,
Ghost64
14.03.2019 kl 13:11 1563

Prognosen om igangsetting holder stikk. Det ligger an til ganske solid prisoppgang i 2020/21 gitt at det ikke endrer seg vesentlig med hensyn til børskrakk/resesjon.
https://aksjelive.e24.no/article/ddxbrz
Slettet bruker
09.03.2019 kl 15:53 1753

For meg som følger leilighetsmarkedet sentralt i Oslo - primært Grünerløkka/Løren/Ensjø - er markedet for leiligheter på Lysaker totalt uinteressant. Jeg bor selv i en enebolig 30 minutter fra Oslo - og denne boligen er definitivt ikke en del av boligmarkedet i Oslo....synes analysen er interessant - for meg viser den kanskje aller tydeligst at Oslo er det definitivt mest likvide (og trolig eneste likvide) i vårt lille land..
Redigert 09.03.2019 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2019 kl 15:10 1786

Hvorfor fokusere utelukkende på Oslo fylke?
Er en bolig på Lysaker ikke en del av boligmarkedet i Oslo?
For min del hadde analysen din hatt mer substans om du hadde oppdelt utbudet i Oslo etter kategorier som f.eks. "antall boliger innenfor ring 2", "antall bolig innenfor ring 3", "antall boliger med pendleravstand på inntil 45 min. til Oslo" e.l.
Det hadde også vært mer interessant å sammenligne utbudet mot tidl. perioder istedet for andre fylker/ regioner.
Slettet bruker
09.03.2019 kl 11:43 1831

I det korte bildet er jeg rimelig sikker på prisoppgang i Oslo.

Ser man på leilighetspriser i Oslo er snittpris omsatt leiligheter for 72.600,- pr m2 siste 14 dager. Det er ca 1,5% høyere enn for en måned siden....Vel så interessant er at oppnådd pris i forhold til prisantydning er + 3% - og stigende fra drøye 2% - som det har ligget på ganske lenge....Altså økende "trøkk".

Snitt prisantydning for alle usolgte som ligger ute er 74.400 - skal de også selges til 3% over prisantydning er vi på + 76.500 eller ca 5,5% høyere enn idag.

Samtidig er antall leiligheter for salg i Oslo fallende ----- .

Jeg tror ikke/håper ikke på noen himmelferd for leilighetspriser i Oslo det neste året, men er ganske sikker på at utviklingen blir sterkere enn de fleste tror...Tror vi vil ende opp nærmere 10% enn 5%....kanskje på 8...mot slutten av året virker kanskje renten litt dempende - renteøkningen i mars tror jeg ikke virker skremmende for så mange, men kanskje om det kommer en til i september - som på en måte vil bekrefte bildet om at NB følger sin plan om økende renter fremover.
Redigert 09.03.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare