Gallopperende matvarepriser i Norge

brahman
09.03.2019 kl 21:24 682

Man ser prislappene forandre seg nesten fra uke til uke.

Neimen ikke rart at Sverigehandelen øker kraftig, for de som bor i rimelig nærhet til anledning til dette.


Redigert 09.03.2019 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
balder72
09.03.2019 kl 21:29 678

Mat er blitt sinnsykt dyrt i Norge. Når man stikker innom og handler litt, kanskje to handleposer, koster det minimum 500 kr
balder72
09.03.2019 kl 21:30 675

Mat er blitt sinnsykt dyrt i Norge. Når man stikker innom og handler litt, kanskje to handleposer, koster det minimum 500 kr
Slettet bruker
09.03.2019 kl 21:39 670

Enig med Balder. Tror matprisene er opp 10-20% bare i år.
Nattevakt1
09.03.2019 kl 21:43 668

mat er blitt veldig mye dyrere. Antar det skyldes inflasjon som skyldes svakere norske krone
Nattevakt1
09.03.2019 kl 21:48 667

Hvis vi omregner strømpriser som er økt 60% fra i fjor om til 6% økning så får vi reell inflasjon. Vet ikke, men det er rart med inflasjon og hva vi ser på regningen.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/matprisene-drar-opp-inflasjonen-1.288198
Slettet bruker
09.03.2019 kl 22:38 648

Renten i Norge heves skal vi få bukt med dette.
Slettet bruker
09.03.2019 kl 22:43 645

BORGERMAT NÅ det hadde vært en deilig rett å få.
Hvorfor skal bare barnehagene få påsmurt?
Bruk oljefondet til borgermat for alle. Frokost middag aftens og noe mindre godt til fredagskosen.
Redigert 09.03.2019 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2019 kl 23:00 640

Egentlig støtter jeg forslaget. Borgerlønn blir fort sløst på morro mange angrer på viser undersøkelser.
Borgermat går til en god sak, og borgerhus burde være det neste for alle.
+Borgerbil evt borgertrikk.
Og borger tv, da er jeg fornøyd.
Slettet bruker
09.03.2019 kl 23:09 640

Ellers må vi være villig til å betale litt ekstra for mange dyre bønder.
Eneste rettferdige løsningen er at vi får tilbake mat på skatten.
#Burgermat på lørdager
Redigert 09.03.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 07:06 618

Matvareprisene drar opp inflasjonen skriver Dagsavisen...Snakk om å snu problemstillingen på hue...

Den norske krona har stupt 50% mot dollar og euro de siste årene, og når nesten alt som selges i landet må importeres så sier det seg selv at dette slår ut på hylleprisene. I tillegg økte regjeringen sukkeravgiften kraftig i fjor, som også legges på prisene.

Og det verste av alt er at kronekursen gjenspeiler det internasjonale markedets tillit til Norge. Dette kan vi altså også takke myndighetene for.
Slettet bruker
10.03.2019 kl 07:19 615

Er norske journalister så dumme som de gir uttrykk for, eller er dette bevisst indoktrinering av befolkningen, når halen skal settes alle andre steder enn på grisen hvor den hører hjemme?

Det er det samme dumme oppgulpet hver eneste gang. Krona stuper og noen måneder etter kommer skriveriene om de overraskende inflasjonstallene som liksom tok alle på senga.

Like idiotisk er disse rentemøtene i sentralbanken som gir uttrykk for at det er sentralbanken som bestemmer rentenivået og ikke markedet. Men hvis man følger med på markedsrentene så blir det plutselig tydelig at sentralbanken kun løper etter markedsrenten og justerer styringsrenten etter den.

Hva tror dere matvareprisene kunne ha vært uten tollmurer med hundrevis av prosent i straffetoll, uten merverdiavgift, uten sukkeravgift, tobakksavgift, alkoholavgift, arbeidsgiveravgift, firmaskatt, utbytteskatt, minstelønn osv?

Det er da staten som tar inn tilnærmet alle pengene og er skyld i prisnivået. Slutt å skylde på alt og alle andre. Kutt lenkene, slipp markedet fri og se prisene stupe.
Redigert 10.03.2019 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 07:39 611

Prøv å ta regnestykket på en dagligvarebutikk som omsetter f.eks. 100 millioner. La oss si at de klarer et overskudd på 2 millioner. Dette beskattes med 21% altså 420.000.-, deretter utbytte til eierne som beskattes med 31% altså 490.000.-. Eierne som gjør all jobben og tar all risikoen sitter altså igjen med 1.090.000.- etter skatt, og staten drar inn 910.000.-. MEN det ikke der de store pengene ligger.

Merverdiavgiften vil i snitt havne rundt 18% som da utgjør 15 millioner til staten.

Arbeidsgiveravgiften på 14,1% vil med en lønnsprosent på ti utgjøre kr 1.410.000.- til staten.

Straffetollen er veldig uoversiktlig og innviklet å regne på men jeg er nok snill hvis jeg sier 1% av omsetningen, altså 1.000.000.- til staten.

Tobakksavgiften er nesten like innviklet og vanskelig å finne tall på men den utgjør over halvparten av prisen på varene, så det blir noen millioner der også.

Sukkeravgiften er selvsagt like vanskelig å finne tall på men det blir penger i statskassa av den også, sikkert en million eller to.

Prøv og oppsummer dette, og spør deg selv om ikke vi skal være veldig takknemmelige over at noen i det hele tatt gidder å gjøre noe som helst i dette landet, når det eneste de oppnår er å spa penger i statskassa som deretter rotes bort, og det bare er dritt å få tilbake uansett.

PS: jeg kan finne ut disse tallene nøyaktig hvis jeg bruker noen timer på det, men de fleste har vel fått med seg poenget.

PSll: 1.090.000.- til eierne, og 20-25 millioner til staten. Putt halen der den hører hjemme.

PSlll: inntektsskatt på lønningene er ikke med ovenfor, og det er kun den skatten journalister og folk flest er opptatt av...
Redigert 10.03.2019 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
børst
10.03.2019 kl 09:05 589

Har lagt merke til det samme selv. Og strømprisen er jo et kapittel for seg. Likevel gir ikke dette utslag på KPI (inlasjonsindikatoren) som Norges bank bruker. Altså er KPI bare humbug og måler ikke den faktiske inflasjonen slik den oppleves av husholdningene. KPI er konstruert slik at den skal kunne brukes for å forsvare et lavt rentenivå.
Slettet bruker
10.03.2019 kl 09:11 588

Ikke så verst regnestykke av 777 som viser hvem som er vinneren i matvareprisene og omsetningen av dem. Mulig du ligger litt høyt på mva blandet med 18%, men det er nok ikke så langt unna heller. 15% mva på matvarer og 25% mva på det som ikke er matvarer, men som er i matbutikkene likevel (såpe, plastposer o.l.) De andre tallene til 777 virker også riktige.

Staten har nesten et uendelig behov for penger og blir aldri mett, men den har et helt fond også. Store aktører og Staten sikrer høye priser for forbrukerne, men det er ikke hyggelig å nesten se prisene går opp.
Slettet bruker
10.03.2019 kl 09:55 578

At det betales gjennomsnittlig 18% merverdiavgift av totalomsetningen hentet jeg fra en dagligvarebutikk, men den kan nok komme ned i 17% og kanskje opp i 19% også. Det har som du nevner å gjøre med sammensetningen av omsetning fordelt på høy moms, lav moms, og fritak fra moms. Ikke glem at snus og tobakk er non food og at de utgjør en relativ stor andel av totalomsetningen.

PS: jeg har brukt realistiske tall, men siden jeg ikke har tenkt å bruke halve dagen på ett innlegg på dagens tema så blir det litt fingeren i været på straffetollen og særavgiftene som skjules relativt godt for befolkningen. Jeg kan nok finne det ut ved å gå grundig inn i statsbudsjettet og samlet omsetning for dagligvarebransjen for å finne ut hvor mange prosent av omsetningen vi snakker om totalt sett.

PSll: med en lønnsprosent på ti og gjennomsnittlig skatt på 28% er det 2,8 millioner til som kan inntektsføres i statskassa. Og jeg ser at jeg glemte å nevne alkoholavgiften ovenfor.

Jeg tror jeg drister meg til å stikke fingeren i været og gjette på 25-30 millioner i statskassa når en dagligvarebutikk omsetter for 100 millioner. Tror ikke jeg bommer der...
Redigert 10.03.2019 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
brahman
10.03.2019 kl 10:27 565


Hvordan er matvarekjedenes rolle i derte ?

Stadig mere fancy butikker, med fancy frukt-og grøntavdelinger og oppstillinger, fancy innpakninger på f.eks kjøttvarer, stadig mindre pakninger som gir høyere kilopris, etc. (man kan gå inn i en Meny og se utviklingen.)

Mye tyder på at kjedene har for stor makt, og at konkurransen ikke er så sunn. De dyreste aktørene driver opp prisene.
Slettet bruker
10.03.2019 kl 10:40 560

«Mye tyder på at kjedene har for stor makt, og at konkurransen ikke er så sunn. De dyreste aktørene driver opp prisene.»

Ja de har for stor makt og konkurransen er ikke sunn, den er beinhard. Ja de dyreste driver prisene opp og de billigste driver prisene ned. Meny er ikke et lavpriskonsept.
Stephen
10.03.2019 kl 22:35 523

At alle andre en bøndene blir rike har vi hørt i alle år, en poletikk der man skal dyrke utrolig mye her i isødet gjør neppe prisene bedre.
Tror det går like fort å dyrke opp matareal i fremtiden om det trengs, som å vente et år på neste avling. Noen jatter jo om forsyningsikkerheten også. Derfor Norsk jordbruk i tilfelle krise.

Mvh. Stephen