Ny tragisk styrt med Boeing 737–800 MAX 8

undrende
NAS 10.03.2019 kl 12:40 20776

Tror ikke at sikkerheten IKKE blir ivaretatt her hjemme med NAS sine Boeing 737-800 MAX 8, men hva vil dette ha å si for utredningen av flytypen. Vil det skape ytterligere forsinkelser og tap for flyselskapene og produsenten? Fra før av har b.l.a NAS hatt store utfordringer med Boeing. Denne flytypen var også representert i fjorårets største flyulykke i Indonesia, var det vel. Brukte selv Etiopian en rekke ganger i fjor høst fra Oslo-Addis t/r, innenriks i Etiopia og mellom afrikanske land. Flyselskapet er Afrikas største og beste. De er medlem i Star Alliance, samme som SAS er.
Først og fremst en tragisk ulykke for alle involverte, mennesker fra 33 land, pårørende og flyselskapet :(

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ng34RL/passasjerfly-styrtet-paa-vei-til-nairobi-157-personer-om-bord
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 20:15 2445

Høyrisiko aksje blitt pluss lang og nitidig nedtur.. Tar lang tid før de får i gang G flya igjen....
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 20:15 2443

Høyrisiko aksje blitt pluss lang og nitidig nedtur.. Tar lang tid før de får i gang G flya igjen....
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 20:14 2443

Ja helt sikkert :)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Reise/2019/03/Norwegian-kansellerer-flygninger-baade-loerdag-og-soendag
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.03.2019 kl 18:09 2531

Rett opp på mandag ..
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 17:44 2563

Rett ned på mandag..
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Handlarn
15.03.2019 kl 17:34 2573

Också väldigt märkligt. Utredningen lär ta några månader att få klar. Flygplanen kommer inte bli godkända för att Boeing släpper en update.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Volga
15.03.2019 kl 17:25 2595

...og Boeing drar Dow-oppgangen i skrivende stund. Forklarer nok hvorfor NAS fikk fart på seg mot slutten i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Handlarn
15.03.2019 kl 17:25 2595

En uppdatering som alla visste skulle komma. Är ju fortsatt inte klarlagt vad som orsakade olyckan. Märkligt att aktien gick upp 2% på den informationen och det är ju inte så att planen blir godkända om tio dagar för det. Nej, det fundamentala kvarstår att aktien bör ner på måndag till 45 NOK.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.03.2019 kl 16:35 2644

15. mars 2019 kl. 16:22 Boeing med systemoppdatering Flyprodusenten Boeing vil lansera ei oppdatering til datasystemene på flytypen 737 Max 8 innan ti dagar, skriv AFP. I forrige veke omkom over 150 menneske i en flystyrt i denne typen fly. Etter ulykka har flya vorte sette på bakken over heile verda.

https://www.nrk.no/nyheter/boeing-med-systemoppdatering-1.14475327
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Puffen
15.03.2019 kl 15:55 2674

Egentlig er det litt paralellet med feilen på Airbus flyene som fikk en maskin til å styrte i Sør-atlanteren for ca 10 år siden. Denne hadde en utvendig montert fartsmåler, som registrerte feil vindhastighet, i sterk motvind. dette medførte at autopiloten leste det som at flyet hadde for stor hastighet, og reduserte derfor motorkraften. Til slutt fløy flyet så sakte at det steilet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 14:57 2734

Det er funnet en jacketscrew som trimmer flyet og som i dette tilfellet « indicates the jet was configured to dive « iflg Bloomberg.
En tilsvarende ulykke i Alaska i 2014 hadde og feil på Jacketskruen, en videosnutt på YouTube viser hvordan dett virker og hva som kan skje med denne viktige innretningen for å stabilisere flyet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:06 Du må logge inn for å svare
undrende
15.03.2019 kl 14:17 5270

Ja, har lest dette selv også, allerede samme dag som Etiopia ulykken. Kan virke som de er på sporet av en mulig årsak
Puffen
15.03.2019 kl 14:14 5274

I Indonesiaulykken er det konkludert på at dette var årsaken. Slik jeg har lest det, så lar systemet seg overstyre. men pilotene må være forberedt på at dette kan skje, og kunne prosedyren for å overstyre. Dette ble det i flg. Boeing sendt ut oppdaterte manualer på, og instrukser for etter ulykken i Indonesia. Så enten har pilotene på Etiopia flyet ikke taklet/skjønt hva som var i ferd med å skje. Ellers så er det mer rundt denne "hjelpefunksjonen" enn det Boeing så langt har forstått selv. Om det virkelig er slik, så vil det antakelig kunne rettes opp innenfor en rimelig tidshorisont for de flyene som står på bakken. Eller om alle piloter med utsjekk på MAX på igjennom en tilleggsopplæring.
undrende
15.03.2019 kl 13:56 5297

Er dette autopilot som lever sitt eget liv, forsøker å stabilisere flyet mot å steile, og ikke lar seg overstyre av flyverne? Har vel vert spekulasjoner om lignende i Indonesia ulykken.
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/kilder-flydel-viser-at-flyet-var-konfigurert-til-aa-stupe/24582231
TomW
12.03.2019 kl 17:21 5533

Hehe, et snev av hell i uhell
Slettet bruker
12.03.2019 kl 16:53 5562

Dette med utvanning er det tatt høyde for. Skjønner du ikkeno eller?? :))))) Bare flere om beinet som vil inn.. Tror de som er inne kan roe seg litt ned nå. Sikkerhet i sentrum, så tror folk tenker litt long. Tipper 50-60 er ganske lav verdi mot sommeren.. I morgen skal jeg inn!
TomW
12.03.2019 kl 16:13 5628

JV avtalen omhandler foreløpig kun Airbus flyene ikke max`ene
undrende
12.03.2019 kl 16:04 5655

Hva denne flystyrten og utredningen på Max 8 vil ha å si for en JV avtale gjenstår å se. En utsettelse vil vel i beste fall påregnes. I verste fall stå i fare. Ingen vil vel inn i en avtale med Max 8 akkurat nå så lenge en utredning pågår
bullen2
12.03.2019 kl 15:22 5716

Virker helt sprøtt at noen hundre mennesker må dø før programvaren funker.
Ikke til å tro at Boeing klargjør denne flytypen uten at data systemet virker som det skal.
Her kan det komme det gigantiske krav mot Boeing
undrende
12.03.2019 kl 14:48 5772

Grepet strammes ytterligere omkring strupen på NAS. Nå er som nevnt over Storbritannia også på listen over stengt luftrom for Max 8
Det blir som jeg antydet i går, bare tidsspørsmål før NAS også tvinges til å sette sine operative Max 8 på bakken

og der var det et faktum:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-max-flyene-paa-bakken/24579953
Mr Fox
12.03.2019 kl 14:31 5807

Nå kan det bli stygt, Storbritannia stenger luftrommet for MAX.
Slettet bruker
12.03.2019 kl 12:50 5896

Legg merke til ordreantallet 517 som ligger på både kjøp og salg både langt opp- og nedover. Robotene herjer i aksjen.
De finner nok ut av problemet med MAXen snart og da rykker NAS. Problemet synes å være programvare og den blir nå oppdatert. De har jobbet med denne oppgradering som føre var siden den forrige ulykken og programvaren skulle egentlig ha vært på plass allerede. Boeingaksjen er den som virkelig får gjennomgå nå. Godt det er lavsessong nå sier jeg bare.

Edit: kjøpte for tredje gang i dag nå nettopp. Nå rykker vi nok. Ordreboka ser knallbra ut.
Redigert 12.03.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Cutter
12.03.2019 kl 12:10 5963

Ja, skulle det gå ned en nå er NAS konk. Dette er risiko sport i drøyeste laget. Glad jeg er ute for lenge siden.
Slettet bruker
12.03.2019 kl 10:03 6058

Australia følger etter!

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/35980

NAS har ikke råd til å sette flyene på bakken for det betyr skifteretten. risikosport NAS driver med nå
Polarbjørn
12.03.2019 kl 10:01 6064

Flere og flere henger seg på og setter disse på bakken eller stopper flygninger med denne typen. Norwegian kjører på fremdeles, noe som for meg bare minsker respekten min for selskapet mer og mer. Tror bestillinger med Norwegian kommer til å synke og om konklusjonen blir flyfeil vil dette få store konsekvenser for de som velger å fly disse typene, inkl. Norwegian.
ØrsteinStraitB
12.03.2019 kl 09:48 6092

Be en statistikker regne på hvor stor sannsynlighet det er for at to nye fly av samme type styrter på et kort tidsrom med tilsynelatende noe av samme årsak... At ikke flytypen settes på bakken verden over er intet mindre enn en skandale. Enntredje styrt nå, og Boeing kan melde oppbud. Det samme gjelder flyselskapet som bruker flyet som styrter.
Proletar
11.03.2019 kl 22:20 6252

Resultatet bør bli at Boeing gjør småfiks på MAX og at FAA og EASA krever egen typegodkjenning for MAX versus NG
TomW
11.03.2019 kl 22:13 6273

Foreløpig rapport fra Lion styrten hentyder at årsaken var mangefull trening og vedlikehold. Pilotene i forkant av styrten opplevde og meldte fra om at de slet med å opprettholde høyde. Dessverre ble ikke dette tatt på alvor. Eksperter på flytypen og dens sikkerhetssystemer har på bakgrunn av flydata antydet at det var MCAS systemet som hadde feilet. Dette er et system som skal sørge for at flyet ikke skal steile, men om sensorene feiler, som kan skje ved feks ising, skal pilotene overstyre dette systemet.

I etterkant av ulykken viste det seg at denne prosedyren ikke var i manualene og mange piloter kjente ikke til dette. Boeing skal ha oppdatert dette i etterkant. Dette kan ha vært årsaken til Lion ulykken og de som har analysert fly mønstret til Etiopian mener det har likhetstrekk. Om dette er tilfelle gjenstår å se.
Redigert 11.03.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 21:55 6286

Backliff...skal reise i mai?? Du sover ikke,hjelper ikke deg særlig mye at du er full,hvis noen går galt med flyen din...hehe
Slettet bruker
11.03.2019 kl 21:22 6314

Det var erfarne piloter, men spørsmålet er hvor mye erfaring de hadde med denne type maskin.
Piloten rapporterte kontrollproblemer og radar viste at flyet slet med å stige. Vitner har også rapportert brann før styrten.
Mye som tyder på teknisk svikt, dette finner de fort ut av når de får data fra taleregistrator og flightrecorder.
Slettet bruker
11.03.2019 kl 19:25 5437

I følge flightradar24 sitter kanskje i et: AIRCRAFT TYPE (B738) Boeing 737-8JP
Hvis du er på vei til Oslo da med DY1791.

Dvs ikke et B737-8MAX, sikkert bare samme plansje som brukes..
Slettet bruker
11.03.2019 kl 17:20 5531

Virker for gammalt det her til å være den typen so styrta.
Kjenner det ikke en plass, flyskrekk er for jenter. ??
Bare en cola zero i mitt glass, og en kaffe. Så har bidratt med 200,- på ombordsalg i dag. (Ja kona skulle ha sitt)

SS
Slettet bruker
11.03.2019 kl 17:16 5538

Du får helle innpå SS, og følg med på motorene.
Ser du røyk, da er det bare å lukke øynene og tenke på noe godt. Du vil ikke kjenne noe.
Slettet bruker
11.03.2019 kl 17:05 5570

Jeg sitter i skrivende stund fra Alicante i en Boeing B737-800/B737-8MAX (plansjen i setet forann meg.

Slikt som styrta? Derfor ombordsalget går så bra i dag på alkohol?

Stakkars Kjos. Tenker han angrer på å ikke takke ja til bud på 3-400 kr nå!
NaiveNormenn
11.03.2019 kl 16:58 5587

I går var vi inne på dette med kaffesalg ombord på flyet. I dag lanserer jeg ideen om bonuskonvertering til Norwegian Air aksjer. Mange bonusjegere har arbeidsgiver som betaler for reisen sin. For å gjøre bonusprogrammet mer attraktivt kan et slik program høste noe sas kunder, og stimulere aksjemarkedet da disse kjøpes over børs.
Det var uheldig med flyulykken sammen med nedsalget for å dekke nytegning har short guttene fått fart nedover.
Goodfella
11.03.2019 kl 16:48 5602

Trafikktall for mars vil vise laver fyllningsgrad for flyene, men ikke på passasjerene :)
Slettet bruker
11.03.2019 kl 16:44 5615

Dette er tull, det har allerede kommet informasjon om at de fikk problemer etter å ha tatt av og meldte om at de skulle snu å lande på samme flyplass igjen. Tviler på at det har noe med opplæring å gjøre, piloten var også erfaren.