Ny tragisk styrt med Boeing 737–800 MAX 8

undrende
NAS 10.03.2019 kl 12:40 20641

Tror ikke at sikkerheten IKKE blir ivaretatt her hjemme med NAS sine Boeing 737-800 MAX 8, men hva vil dette ha å si for utredningen av flytypen. Vil det skape ytterligere forsinkelser og tap for flyselskapene og produsenten? Fra før av har b.l.a NAS hatt store utfordringer med Boeing. Denne flytypen var også representert i fjorårets største flyulykke i Indonesia, var det vel. Brukte selv Etiopian en rekke ganger i fjor høst fra Oslo-Addis t/r, innenriks i Etiopia og mellom afrikanske land. Flyselskapet er Afrikas største og beste. De er medlem i Star Alliance, samme som SAS er.
Først og fremst en tragisk ulykke for alle involverte, mennesker fra 33 land, pårørende og flyselskapet :(

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ng34RL/passasjerfly-styrtet-paa-vei-til-nairobi-157-personer-om-bord
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Captiosus
10.03.2019 kl 20:36 6972

Slutt å prat tull A320-321 er hovedsakelig skrudd sammen i Hamburg https://www.airbus.com/careers/our-locations/europe/hamburg.html
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Proletar
10.03.2019 kl 20:37 6966

A320 Har flest linjer i Hamburg, det lå sist jeg sjekket i Tyskland. Har sett noen tyske biler runde halvannnen million på telleren.
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 20:53 6924

Tysk er knallbra, Japansk best.

Hadde en MB 200D 1987 modell. Gått som taxi i Belgia.
Var bikket 1,5 mill da jeg overtok den. Fikk 150.000 km på den utover det, uten å løsne en skrue på bilen.
Fantastisk kvalitet. Rusten tok den, ikke noe annet.


SS


EDIT:

Airbus' hovedaktivitet er produksjon av kommersielle fly (opprinnelig med selskapsnavnet Airbus Industrie), med hovedkontor i Toulouse i Frankrike. Fra 2004 er Noël Forgeard leder av selskapet.

Airbus har omkring 40 000 ansatte i flere europeiske land. Selskapet har seksten fabrikker i Europa: Tre i Spania, to i Storbritannia, fire i Frankrike samt syv i Tyskland. Sluttmonteringen av flyene skjer i Toulouse, Frankrike og i Hamburg, Tyskland, mens vinger, skrog og andre komponenter produseres på forskjellige steder.
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2019 kl 22:35 6731

Mange tomme hjerner her.
Har dere hørt ordet empati?
Pensjonist
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
undrende
11.03.2019 kl 01:10 6558

Det blir helt sikkert en voldsom granskning av denne tragiske ulykken. Fokus vil vel også økes på styrten i oktober i fjor hvor endelig konklusjon foreløpig ikke er tatt, og paralleller til dagens ulykke vil bli forsøkt utredet. Vanskelig å komme utenom forandringer i konstruksjonen av denne typen og hvordan piloter skal forholde seg til denne maskinen.
https://www.bbc.com/news/business-47514289
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 01:50 6530

https://www.cnbc.com/2019/03/11/chinese-airlines-ordered-to-halt-use-of-boeing-737-max-planes-caijing.html

Skal ikke se bort ifra at Boeing plutselig blir en del av handelskrigen også nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 02:02 6517

As MH 17 and the others ?
): No plane.
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
11.03.2019 kl 07:36 6331

Så har e24 kommet i gaten og skriver om flystyrten og NAS. Det vi vet er at det er forskjell i sikkerhetsprosedyrene foran flygninger mellom de forskjellige land, men hvorvidt dette er et moment som kan vektlegges er det for tidlig å si noe om.
https://e24.no/naeringsliv/avis-kina-ber-flyselskaper-sette-boeing-737-max-paa-bakken-etter-flystyrt/24578760
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 07:36 6327

"Kinesiske myndigheter setter 80 fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken, mens ulykkesselskapet Ethiopian innstiller alle sine. Dette etter at flytypen opplevde sin andre dødsulykke på et halvt år. Norwegian har 15 slike fly."

"– Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, sier Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer i en uttalelse."

Virker som om kineserne tar sikkerheten mer på alvor enn konkurspressede NAS. Løkke til Kjos...
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 07:37 5797

Kina setter sine 80stk Max8 fly på bakken. Det samme gjør mange andre nå.
Ikke Norwegian nei, de kjører på.
En ulykke med Norwegian nå og de er historie.
Redigert 21.01.2021 kl 02:29 Du må logge inn for å svare
tepi
11.03.2019 kl 08:24 6033

Noen som vet hvor mange Max 8 fly har Norwegian ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
11.03.2019 kl 08:36 5988

Oversikt over flytyper fra Boeing som er i markedet og de som er i bestilling: http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=737&optReportType=AllModels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 08:56 5903

Norwegian har 15 stk Max-Uflax fly.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
bullen2
11.03.2019 kl 09:01 5894

2 dønn nye fly av samme merke styrter. Tilfeldig? Sannsynligvis ikke.
Norwegian flyr videre med sine 15 fly av samme merke og sier at sikkerheten til passasjerene er det viktigste.
Tåkeprat. Sett flyene på bakken og la dem bli der til man vet 100% årsaken til ulykkene.
På den måten ivaretar Norwegian sikkerheten til passasjeren på den beste måten
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 09:06 5866

Og samtidig gjennomfører de program for kostnadskutt. Har vært oppskrift på flyulykker tidligere. (De reduserer selvfølgelig ikke bevist sikkerhet, men det er i bunn og grunn mennesker det er snakk om. Så reduksjon av baser gir kanskje mer press på andre igjen.)
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 09:19 5828

Der kom de første flygeforbudene på 737 Max-8
https://www.bbc.com/news/business-47519929
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
bullen2
11.03.2019 kl 09:28 5801

Mange er i utgangspunktet litt skeptiske til å fly. Kineserne og Ethiopian setter disse flyene på bakken.
Dumme Norwegian gjør det ikke. Denne flytypen brukes til og fra USA.
Amerikanerne er ekstra skvetne og avbestillingene kommer sikkert som en flodbølge over Norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 09:38 5768

Nå tipper jeg under 50 i løpet av uka. Ikke selg!
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:27 5697

Boeing har 5000 stk av disse flyene i bestilling.... Det er mye penger det.
De har nok et dilemma ift hvordan de skal løse dette best mulig og holde tilliten oppe uten å miste kontrakter.
La flyene fly og håpe på det beste eller å sette alle på bakken og finne ut hva som er galt.
Hva ville du gjort selv?? Jeg for min del ville gamble litt til...
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:41 5675

Blir vel som Fords Pinto sak, regne ut erstatningsbeløp vs tapt fortjeneste....
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:56 5635

Eller som Mercedes A klassen som veltet i elgtesten.
Først latet de som ingenting og påstod at det var en helt unaturlig unnamanøver, etterpå var det bare å krype til korset og ta kostnadene for utbedringer og nyutvikling. Detter det ned et Max -Uflax fly til å blir det rabalder worldwide.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Handlarn
11.03.2019 kl 11:17 5591

Ska man vänta på ett till när 0,57% av de i trafik redan har trillat ner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 11:25 5576

Ok, så sånn ca 1 av 200 går i bakken. Dette beroliger vel neppe kundene
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Ghostwalker
11.03.2019 kl 11:42 5533

Nå drar særdeles få amerikanere ut av USA. Samtidig så har American Airlines dobbelt så mange fly som Norwegian, så de kan være et bedre pekepinn hvis det skulle utgjøre noe, noe det ikke gjør foreløbig, da også de velger å bruke flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Oppogned
11.03.2019 kl 11:45 5522

Ser man på statistikken bil kontra fly er det veldig trygt å fly, men.. etter disse 2 ulykkene setter jeg ikke en fot i et 737 Max 8 maskin før det er konkludert
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 11:52 5524

Fransk møl? Airbus ligger lysår foran Boing i innovasjon. A350 er den mest vellykkede lanseringen av noen ny flytype noensinne. De to første årene var det ikke en eneste hendelese av negativ art, ikke en gang en gal landing. Det sier mye. 737 er som om en Volvo 240 fortsatt skulle blitt laget i dag. En ordentlig, solid, sliter, men gammeldags. Legg merke til at hjulene ligger åpent så du kan se de, mens Airbus sine hjul ligger trygt bak en luke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 12:35 5483

Da melder Indonesiske myndigheter seg på. De setter alle Lion sine 737M8 på bakken. Snart 100 fly nektes brukt. Presset øker og tør NAS å ta sjansen på å bli stemplet som risikovillig nå som Boeing er i villrede og sivile luftfartsmyndigheter må ta grep.

Listen består da av:
- Kina: alle 737-flyvninger nektes, inkludert 77 kinesiske
- Ethiopian: 5 stk
- Indonesia: alle 737-flyvninger nektes, inkl de 14 som eies av Lion
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 13:01 5438

Volvo 140, 1967. Men over tiden er det lagt nye elementer for å virke moderne. Forhjulsdrift, abs bremser, led lys,ladehybrid og andre nymotens greier er tilpasset uten å endre designet for mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 13:39 5361

"While the cause of this sad loss is undetermined at this time, we stand by our commitment to putting the safety of our passengers and crew first by maintaining complete and undoubtable safe operations, and as such, we have taken the decision to suspend operations of both our new Boeing 737 Max 8 aircraft, effective from Monday March 11, 2019, until more information is received," said Cayman Airways President and CEO, Fabian Whorms

Listen består da av:
- Kina: alle 737-flyvninger nektes, inkludert 77 kinesiske
- Ethiopian: 5 stk
- Indonesia: alle 737-flyvninger nektes, inkl de 14 som eies av Lion
- CAY: 2 stk
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 14:02 5304

Husk å gi en ekstra klem hvis du kjenner noen som skal ut på en Max-8 ;-)
Boeing kursen raser ned 10%. Her må de ta grep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Polarbjørn
11.03.2019 kl 14:02 5304

Dersom Norwegian ikke setter sine fly på bakken og det viser seg at det er noe galt med flytypen, mener jeg de vil miste all troverdighet for sikkerheten. Personlig er jeg veldig skuffet, ettersom jeg alltid flyr Norwegian. De er billigere, men jeg vurderer faktisk å gå til Sas istedet neste gang jeg skal ut og fly. Igjen, dersom det skulle vise seg å være noe galt med flytypen og Norwegian fortsetter å fly disse vil problemene de allerede har muligens kunne tippe de over kanten. En liten ulykke, trenger ikke være et krasj engang, med en 737-max hos Norwegian nå tror jeg kan medføre enorme konsekvenser for selskapet. Risikosport det de driver med nå!
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 14:07 5291

De har vel hatt en nødlanding med denne typen allerede, men da var det noe annet som var galt
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.03.2019 kl 14:07 5292

En Skal ikke se bort fra at det er disse eksperimentene med biodrivstoff som skaper slike gigantiske problemer, dette miljøhysteriet begynner å bli meget farlig for alle samfunna.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Polarbjørn
11.03.2019 kl 14:17 5270

Å ikke sette sine egne fly på bakken kan jo også bevise at den økonomiske situasjonen i Nas er dårligere enn vi tror. De har kanskje ikke råd til å sette disse flyene på bakken, selv om det da er et veldig dårlig argument
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 14:30 5238

Det er ganske åpenbart at han ikke har råd til å sette 15 fly på bakken i ubestemt tid. Da er jo emisjonspenga borte før de kom på kontoen en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare