Ny tragisk styrt med Boeing 737–800 MAX 8


Tror ikke at sikkerheten IKKE blir ivaretatt her hjemme med NAS sine Boeing 737-800 MAX 8, men hva vil dette ha å si for utredningen av flytypen. Vil det skape ytterligere forsinkelser og tap for flyselskapene og produsenten? Fra før av har b.l.a NAS hatt store utfordringer med Boeing. Denne flytypen var også representert i fjorårets største flyulykke i Indonesia, var det vel. Brukte selv Etiopian en rekke ganger i fjor høst fra Oslo-Addis t/r, innenriks i Etiopia og mellom afrikanske land. Flyselskapet er Afrikas største og beste. De er medlem i Star Alliance, samme som SAS er.
Først og fremst en tragisk ulykke for alle involverte, mennesker fra 33 land, pårørende og flyselskapet :(

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ng34RL/passasjerfly-styrtet-paa-vei-til-nairobi-157-personer-om-bord

Enig, og NAS taper på dette uansett hva de gjør. Den prosentvise sjansen for en ulykke er nok fortsatt veldig, veldig lav, men hvis de ikke parkerer flyene har de et imageproblem. Ingen vil fly 737M8. DNB Markets melder at de mener flyulykkene vil kunne gi en negativ effekt på bestillinger av flybilletter hos NAS.

NAS henviser til Boeing akkurat nå i et forsøk på spin, men det er klart at Boeing har en enorm interesse i at flyene ikke skal settes på bakken så det spørs om de er i stand til å ta en god beslutning. At en ikke vet hva som er grunnen virker i alle fall ikke som en god begrunnelse for å ikke parkere flyene.
Redigert 11.03.2019 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Gøril
11.03.2019 kl 14:49 2335

Det bare å bestille 737 MAX med motorer som ikke er så tunge. Så er problemet løst.
undrende
11.03.2019 kl 15:09 2294

Å sette de på bakken vil nok medføre sviende tap ja, ikke i tvil om det. Tror ikke de ønsker å gamble med sikkerheten, men forholder seg foreløpig til leverandør og de fleste andre selskaper som også inntil videre har valgt å fortsette å fly med Max 8. Man må også huske på at NAS har ytterligere 110 fly i bestilling, mange av disse er NAS etter alt og dømme avhengi av å videreselge. Det er naturligvis allerede blitt svært vanskelig og usikkert. Enda en ulykke med dette flyet kan bli spikeren i kista for Max 8. Å sette de på bakken er også langt på vei å signalisere at dette er høy risiko, men samtidig betryggende for kunder.
Ser ikke bort i fra at flere selskaper, også NAS må gi etter å sette disse på bakken nært forestående. Stakkars Norvegian, de er klemt mellom barken og veden, og uansett vil dette medføre tap, samme hva de gjør.
FRONT
11.03.2019 kl 15:11 2287

Hvis de har klart å fly 1200 timer med samme motorene så er de ikke for tunge. Det kan være en eller annen systemsvikt i dataene eller manglende opplæring for noe som kan skje i visse situasjoner.
undrende
11.03.2019 kl 15:14 2276

Det har blitt spekulert i vanskeligheter, (eller kanskje også for dårlig instrukser/opplæring) i overstyring av autopiloten på denne flytypen.
Det man kan håpe for b.l.a norvegian sin del er at det finnes en enkel måte å løse dette problemet på. Vi får ganske snart informasjon fra Boeing vil jeg tro. Så spørs det hvor beroligende dette er.
FRONT
11.03.2019 kl 15:24 2247

An eyewitness told CNN they saw smoke coming from the plane before it crashed on Sunday.
GebreMariam said a routine maintenance check hadn't revealed anything before takeoff. The pilot was a senior Ethiopian Airlines employee who had flown more than 8,000 hours and had an "excellent flying record," he added.

Flyr ikke 737M8:
- Kina: sivile myndigheter nekter flyvninger, ca 77 fra flere kinesiske selskap
- Ethiopian: 5
- Indonesia: sivile myndigheter nekter flyvninger, Lion eier 14
- CAY: 2
- Jet Airways: 5

Totalt 103. Snart er 1/3 av alle leverte fly (364) satt på bakken

Smart av Kjos å snitte seg ned
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Norwegian-emisjonen-Saa-mye-eier-Kjos-naa
Redigert 11.03.2019 kl 15:56 Du må logge inn for å svare

Ett par ekstra angstfordrivere når jeg flyr Norwegian. Det er oppskriften.
FRONT
11.03.2019 kl 16:12 2143

Snart deler de ut gratis jægermeister snaps på flyet, da ordner det seg en kort periode ;-)

skal fly med NAS i mai bekymret nu :-(

gratis sprit burde gjøre susen :-)
o
11.03.2019 kl 16:42 2076

Dette kom på verst mulig tidspunkt for NAS. Skulle det vise seg at flyene må bli stående på bakken fremover blir langdistanse-marginene desto lavere... og det er nettopp på langdistanse det er virkelig røde tall. https://www.facebook.com/watch/?v=1095324450669930 Tror mange avbestiller billettene sine, REF kommentarene!
NAS er i dag Oslo Børs nest mest shortede selskap, og vi skal se laaaaav 50 denne uken.
Redigert 11.03.2019 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
11.03.2019 kl 16:44 2103

Dette er tull, det har allerede kommet informasjon om at de fikk problemer etter å ha tatt av og meldte om at de skulle snu å lande på samme flyplass igjen. Tviler på at det har noe med opplæring å gjøre, piloten var også erfaren.

Trafikktall for mars vil vise laver fyllningsgrad for flyene, men ikke på passasjerene :)

I går var vi inne på dette med kaffesalg ombord på flyet. I dag lanserer jeg ideen om bonuskonvertering til Norwegian Air aksjer. Mange bonusjegere har arbeidsgiver som betaler for reisen sin. For å gjøre bonusprogrammet mer attraktivt kan et slik program høste noe sas kunder, og stimulere aksjemarkedet da disse kjøpes over børs.
Det var uheldig med flyulykken sammen med nedsalget for å dekke nytegning har short guttene fått fart nedover.

Jeg sitter i skrivende stund fra Alicante i en Boeing B737-800/B737-8MAX (plansjen i setet forann meg.

Slikt som styrta? Derfor ombordsalget går så bra i dag på alkohol?

Stakkars Kjos. Tenker han angrer på å ikke takke ja til bud på 3-400 kr nå!
FRONT
11.03.2019 kl 17:16 2026

Du får helle innpå SS, og følg med på motorene.
Ser du røyk, da er det bare å lukke øynene og tenke på noe godt. Du vil ikke kjenne noe.

Virker for gammalt det her til å være den typen so styrta.
Kjenner det ikke en plass, flyskrekk er for jenter. ??
Bare en cola zero i mitt glass, og en kaffe. Så har bidratt med 200,- på ombordsalg i dag. (Ja kona skulle ha sitt)

SS
11.03.2019 kl 19:25 1925

I følge flightradar24 sitter kanskje i et: AIRCRAFT TYPE (B738) Boeing 737-8JP
Hvis du er på vei til Oslo da med DY1791.

Dvs ikke et B737-8MAX, sikkert bare samme plansje som brukes..
11.03.2019 kl 21:22 2802

Det var erfarne piloter, men spørsmålet er hvor mye erfaring de hadde med denne type maskin.
Piloten rapporterte kontrollproblemer og radar viste at flyet slet med å stige. Vitner har også rapportert brann før styrten.
Mye som tyder på teknisk svikt, dette finner de fort ut av når de får data fra taleregistrator og flightrecorder.
pusimiga
11.03.2019 kl 21:55 2773

Backliff...skal reise i mai?? Du sover ikke,hjelper ikke deg særlig mye at du er full,hvis noen går galt med flyen din...hehe
TomW
11.03.2019 kl 22:13 2760

Foreløpig rapport fra Lion styrten hentyder at årsaken var mangefull trening og vedlikehold. Pilotene i forkant av styrten opplevde og meldte fra om at de slet med å opprettholde høyde. Dessverre ble ikke dette tatt på alvor. Eksperter på flytypen og dens sikkerhetssystemer har på bakgrunn av flydata antydet at det var MCAS systemet som hadde feilet. Dette er et system som skal sørge for at flyet ikke skal steile, men om sensorene feiler, som kan skje ved feks ising, skal pilotene overstyre dette systemet.

I etterkant av ulykken viste det seg at denne prosedyren ikke var i manualene og mange piloter kjente ikke til dette. Boeing skal ha oppdatert dette i etterkant. Dette kan ha vært årsaken til Lion ulykken og de som har analysert fly mønstret til Etiopian mener det har likhetstrekk. Om dette er tilfelle gjenstår å se.
Redigert 11.03.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Proletar
11.03.2019 kl 22:20 2739

Resultatet bør bli at Boeing gjør småfiks på MAX og at FAA og EASA krever egen typegodkjenning for MAX versus NG

Be en statistikker regne på hvor stor sannsynlighet det er for at to nye fly av samme type styrter på et kort tidsrom med tilsynelatende noe av samme årsak... At ikke flytypen settes på bakken verden over er intet mindre enn en skandale. Enntredje styrt nå, og Boeing kan melde oppbud. Det samme gjelder flyselskapet som bruker flyet som styrter.

Flere og flere henger seg på og setter disse på bakken eller stopper flygninger med denne typen. Norwegian kjører på fremdeles, noe som for meg bare minsker respekten min for selskapet mer og mer. Tror bestillinger med Norwegian kommer til å synke og om konklusjonen blir flyfeil vil dette få store konsekvenser for de som velger å fly disse typene, inkl. Norwegian.

Australia følger etter!

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/35980

NAS har ikke råd til å sette flyene på bakken for det betyr skifteretten. risikosport NAS driver med nå
Cutter
12.03.2019 kl 12:10 2449

Ja, skulle det gå ned en nå er NAS konk. Dette er risiko sport i drøyeste laget. Glad jeg er ute for lenge siden.
12.03.2019 kl 12:50 2382

Legg merke til ordreantallet 517 som ligger på både kjøp og salg både langt opp- og nedover. Robotene herjer i aksjen.
De finner nok ut av problemet med MAXen snart og da rykker NAS. Problemet synes å være programvare og den blir nå oppdatert. De har jobbet med denne oppgradering som føre var siden den forrige ulykken og programvaren skulle egentlig ha vært på plass allerede. Boeingaksjen er den som virkelig får gjennomgå nå. Godt det er lavsessong nå sier jeg bare.

Edit: kjøpte for tredje gang i dag nå nettopp. Nå rykker vi nok. Ordreboka ser knallbra ut.
Redigert 12.03.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
12.03.2019 kl 14:31 2294

Nå kan det bli stygt, Storbritannia stenger luftrommet for MAX.
undrende
12.03.2019 kl 14:48 2258

Grepet strammes ytterligere omkring strupen på NAS. Nå er som nevnt over Storbritannia også på listen over stengt luftrom for Max 8
Det blir som jeg antydet i går, bare tidsspørsmål før NAS også tvinges til å sette sine operative Max 8 på bakken

og der var det et faktum:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-setter-max-flyene-paa-bakken/24579953
bullen2
12.03.2019 kl 15:22 2202

Virker helt sprøtt at noen hundre mennesker må dø før programvaren funker.
Ikke til å tro at Boeing klargjør denne flytypen uten at data systemet virker som det skal.
Her kan det komme det gigantiske krav mot Boeing
undrende
12.03.2019 kl 16:04 2141

Hva denne flystyrten og utredningen på Max 8 vil ha å si for en JV avtale gjenstår å se. En utsettelse vil vel i beste fall påregnes. I verste fall stå i fare. Ingen vil vel inn i en avtale med Max 8 akkurat nå så lenge en utredning pågår
TomW
12.03.2019 kl 16:13 2114

JV avtalen omhandler foreløpig kun Airbus flyene ikke max`ene
lektor79
12.03.2019 kl 16:53 2048

Dette med utvanning er det tatt høyde for. Skjønner du ikkeno eller?? :))))) Bare flere om beinet som vil inn.. Tror de som er inne kan roe seg litt ned nå. Sikkerhet i sentrum, så tror folk tenker litt long. Tipper 50-60 er ganske lav verdi mot sommeren.. I morgen skal jeg inn!
TomW
12.03.2019 kl 17:21 2019

Hehe, et snev av hell i uhell
undrende
15.03.2019 kl 13:56 1784

Er dette autopilot som lever sitt eget liv, forsøker å stabilisere flyet mot å steile, og ikke lar seg overstyre av flyverne? Har vel vert spekulasjoner om lignende i Indonesia ulykken.
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/kilder-flydel-viser-at-flyet-var-konfigurert-til-aa-stupe/24582231
Puffen
15.03.2019 kl 14:14 1761

I Indonesiaulykken er det konkludert på at dette var årsaken. Slik jeg har lest det, så lar systemet seg overstyre. men pilotene må være forberedt på at dette kan skje, og kunne prosedyren for å overstyre. Dette ble det i flg. Boeing sendt ut oppdaterte manualer på, og instrukser for etter ulykken i Indonesia. Så enten har pilotene på Etiopia flyet ikke taklet/skjønt hva som var i ferd med å skje. Ellers så er det mer rundt denne "hjelpefunksjonen" enn det Boeing så langt har forstått selv. Om det virkelig er slik, så vil det antakelig kunne rettes opp innenfor en rimelig tidshorisont for de flyene som står på bakken. Eller om alle piloter med utsjekk på MAX på igjennom en tilleggsopplæring.
undrende
15.03.2019 kl 14:17 1757

Ja, har lest dette selv også, allerede samme dag som Etiopia ulykken. Kan virke som de er på sporet av en mulig årsak