Ny tragisk styrt med Boeing 737–800 MAX 8

undrende
NAS 10.03.2019 kl 12:40 20751

Tror ikke at sikkerheten IKKE blir ivaretatt her hjemme med NAS sine Boeing 737-800 MAX 8, men hva vil dette ha å si for utredningen av flytypen. Vil det skape ytterligere forsinkelser og tap for flyselskapene og produsenten? Fra før av har b.l.a NAS hatt store utfordringer med Boeing. Denne flytypen var også representert i fjorårets største flyulykke i Indonesia, var det vel. Brukte selv Etiopian en rekke ganger i fjor høst fra Oslo-Addis t/r, innenriks i Etiopia og mellom afrikanske land. Flyselskapet er Afrikas største og beste. De er medlem i Star Alliance, samme som SAS er.
Først og fremst en tragisk ulykke for alle involverte, mennesker fra 33 land, pårørende og flyselskapet :(

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/ng34RL/passasjerfly-styrtet-paa-vei-til-nairobi-157-personer-om-bord
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
o
11.03.2019 kl 16:42 5304

Dette kom på verst mulig tidspunkt for NAS. Skulle det vise seg at flyene må bli stående på bakken fremover blir langdistanse-marginene desto lavere... og det er nettopp på langdistanse det er virkelig røde tall. https://www.facebook.com/watch/?v=1095324450669930 Tror mange avbestiller billettene sine, REF kommentarene!
NAS er i dag Oslo Børs nest mest shortede selskap, og vi skal se laaaaav 50 denne uken.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 16:21 5348

skal fly med NAS i mai bekymret nu :-(

gratis sprit burde gjøre susen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 16:12 5371

Snart deler de ut gratis jægermeister snaps på flyet, da ordner det seg en kort periode ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
fuskogfanteri
11.03.2019 kl 16:06 5383

Ett par ekstra angstfordrivere når jeg flyr Norwegian. Det er oppskriften.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 15:51 5408

Flyr ikke 737M8:
- Kina: sivile myndigheter nekter flyvninger, ca 77 fra flere kinesiske selskap
- Ethiopian: 5
- Indonesia: sivile myndigheter nekter flyvninger, Lion eier 14
- CAY: 2
- Jet Airways: 5

Totalt 103. Snart er 1/3 av alle leverte fly (364) satt på bakken

Smart av Kjos å snitte seg ned
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Norwegian-emisjonen-Saa-mye-eier-Kjos-naa
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 15:24 5473

An eyewitness told CNN they saw smoke coming from the plane before it crashed on Sunday.
GebreMariam said a routine maintenance check hadn't revealed anything before takeoff. The pilot was a senior Ethiopian Airlines employee who had flown more than 8,000 hours and had an "excellent flying record," he added.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
undrende
11.03.2019 kl 15:14 5502

Det har blitt spekulert i vanskeligheter, (eller kanskje også for dårlig instrukser/opplæring) i overstyring av autopiloten på denne flytypen.
Det man kan håpe for b.l.a norvegian sin del er at det finnes en enkel måte å løse dette problemet på. Vi får ganske snart informasjon fra Boeing vil jeg tro. Så spørs det hvor beroligende dette er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 15:11 5513

Hvis de har klart å fly 1200 timer med samme motorene så er de ikke for tunge. Det kan være en eller annen systemsvikt i dataene eller manglende opplæring for noe som kan skje i visse situasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
undrende
11.03.2019 kl 15:09 5520

Å sette de på bakken vil nok medføre sviende tap ja, ikke i tvil om det. Tror ikke de ønsker å gamble med sikkerheten, men forholder seg foreløpig til leverandør og de fleste andre selskaper som også inntil videre har valgt å fortsette å fly med Max 8. Man må også huske på at NAS har ytterligere 110 fly i bestilling, mange av disse er NAS etter alt og dømme avhengi av å videreselge. Det er naturligvis allerede blitt svært vanskelig og usikkert. Enda en ulykke med dette flyet kan bli spikeren i kista for Max 8. Å sette de på bakken er også langt på vei å signalisere at dette er høy risiko, men samtidig betryggende for kunder.
Ser ikke bort i fra at flere selskaper, også NAS må gi etter å sette disse på bakken nært forestående. Stakkars Norvegian, de er klemt mellom barken og veden, og uansett vil dette medføre tap, samme hva de gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Gøril
11.03.2019 kl 14:49 5561

Det bare å bestille 737 MAX med motorer som ikke er så tunge. Så er problemet løst.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 14:45 5546

Enig, og NAS taper på dette uansett hva de gjør. Den prosentvise sjansen for en ulykke er nok fortsatt veldig, veldig lav, men hvis de ikke parkerer flyene har de et imageproblem. Ingen vil fly 737M8. DNB Markets melder at de mener flyulykkene vil kunne gi en negativ effekt på bestillinger av flybilletter hos NAS.

NAS henviser til Boeing akkurat nå i et forsøk på spin, men det er klart at Boeing har en enorm interesse i at flyene ikke skal settes på bakken så det spørs om de er i stand til å ta en god beslutning. At en ikke vet hva som er grunnen virker i alle fall ikke som en god begrunnelse for å ikke parkere flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 14:30 5298

Det er ganske åpenbart at han ikke har råd til å sette 15 fly på bakken i ubestemt tid. Da er jo emisjonspenga borte før de kom på kontoen en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Polarbjørn
11.03.2019 kl 14:17 5330

Å ikke sette sine egne fly på bakken kan jo også bevise at den økonomiske situasjonen i Nas er dårligere enn vi tror. De har kanskje ikke råd til å sette disse flyene på bakken, selv om det da er et veldig dårlig argument
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.03.2019 kl 14:07 5352

En Skal ikke se bort fra at det er disse eksperimentene med biodrivstoff som skaper slike gigantiske problemer, dette miljøhysteriet begynner å bli meget farlig for alle samfunna.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 14:07 5351

De har vel hatt en nødlanding med denne typen allerede, men da var det noe annet som var galt
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Polarbjørn
11.03.2019 kl 14:02 5364

Dersom Norwegian ikke setter sine fly på bakken og det viser seg at det er noe galt med flytypen, mener jeg de vil miste all troverdighet for sikkerheten. Personlig er jeg veldig skuffet, ettersom jeg alltid flyr Norwegian. De er billigere, men jeg vurderer faktisk å gå til Sas istedet neste gang jeg skal ut og fly. Igjen, dersom det skulle vise seg å være noe galt med flytypen og Norwegian fortsetter å fly disse vil problemene de allerede har muligens kunne tippe de over kanten. En liten ulykke, trenger ikke være et krasj engang, med en 737-max hos Norwegian nå tror jeg kan medføre enorme konsekvenser for selskapet. Risikosport det de driver med nå!
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 14:02 5364

Husk å gi en ekstra klem hvis du kjenner noen som skal ut på en Max-8 ;-)
Boeing kursen raser ned 10%. Her må de ta grep.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 13:39 5421

"While the cause of this sad loss is undetermined at this time, we stand by our commitment to putting the safety of our passengers and crew first by maintaining complete and undoubtable safe operations, and as such, we have taken the decision to suspend operations of both our new Boeing 737 Max 8 aircraft, effective from Monday March 11, 2019, until more information is received," said Cayman Airways President and CEO, Fabian Whorms

Listen består da av:
- Kina: alle 737-flyvninger nektes, inkludert 77 kinesiske
- Ethiopian: 5 stk
- Indonesia: alle 737-flyvninger nektes, inkl de 14 som eies av Lion
- CAY: 2 stk
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 13:01 5498

Volvo 140, 1967. Men over tiden er det lagt nye elementer for å virke moderne. Forhjulsdrift, abs bremser, led lys,ladehybrid og andre nymotens greier er tilpasset uten å endre designet for mye.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 12:35 5543

Da melder Indonesiske myndigheter seg på. De setter alle Lion sine 737M8 på bakken. Snart 100 fly nektes brukt. Presset øker og tør NAS å ta sjansen på å bli stemplet som risikovillig nå som Boeing er i villrede og sivile luftfartsmyndigheter må ta grep.

Listen består da av:
- Kina: alle 737-flyvninger nektes, inkludert 77 kinesiske
- Ethiopian: 5 stk
- Indonesia: alle 737-flyvninger nektes, inkl de 14 som eies av Lion
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 11:52 5584

Fransk møl? Airbus ligger lysår foran Boing i innovasjon. A350 er den mest vellykkede lanseringen av noen ny flytype noensinne. De to første årene var det ikke en eneste hendelese av negativ art, ikke en gang en gal landing. Det sier mye. 737 er som om en Volvo 240 fortsatt skulle blitt laget i dag. En ordentlig, solid, sliter, men gammeldags. Legg merke til at hjulene ligger åpent så du kan se de, mens Airbus sine hjul ligger trygt bak en luke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Oppogned
11.03.2019 kl 11:45 5582

Ser man på statistikken bil kontra fly er det veldig trygt å fly, men.. etter disse 2 ulykkene setter jeg ikke en fot i et 737 Max 8 maskin før det er konkludert
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Ghostwalker
11.03.2019 kl 11:42 5593

Nå drar særdeles få amerikanere ut av USA. Samtidig så har American Airlines dobbelt så mange fly som Norwegian, så de kan være et bedre pekepinn hvis det skulle utgjøre noe, noe det ikke gjør foreløbig, da også de velger å bruke flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 11:25 5636

Ok, så sånn ca 1 av 200 går i bakken. Dette beroliger vel neppe kundene
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Handlarn
11.03.2019 kl 11:17 5651

Ska man vänta på ett till när 0,57% av de i trafik redan har trillat ner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:56 5695

Eller som Mercedes A klassen som veltet i elgtesten.
Først latet de som ingenting og påstod at det var en helt unaturlig unnamanøver, etterpå var det bare å krype til korset og ta kostnadene for utbedringer og nyutvikling. Detter det ned et Max -Uflax fly til å blir det rabalder worldwide.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:41 5735

Blir vel som Fords Pinto sak, regne ut erstatningsbeløp vs tapt fortjeneste....
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 10:27 5757

Boeing har 5000 stk av disse flyene i bestilling.... Det er mye penger det.
De har nok et dilemma ift hvordan de skal løse dette best mulig og holde tilliten oppe uten å miste kontrakter.
La flyene fly og håpe på det beste eller å sette alle på bakken og finne ut hva som er galt.
Hva ville du gjort selv?? Jeg for min del ville gamble litt til...
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 09:38 5828

Nå tipper jeg under 50 i løpet av uka. Ikke selg!
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
bullen2
11.03.2019 kl 09:28 5861

Mange er i utgangspunktet litt skeptiske til å fly. Kineserne og Ethiopian setter disse flyene på bakken.
Dumme Norwegian gjør det ikke. Denne flytypen brukes til og fra USA.
Amerikanerne er ekstra skvetne og avbestillingene kommer sikkert som en flodbølge over Norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Goodfella
11.03.2019 kl 09:19 5888

Der kom de første flygeforbudene på 737 Max-8
https://www.bbc.com/news/business-47519929
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 09:06 5926

Og samtidig gjennomfører de program for kostnadskutt. Har vært oppskrift på flyulykker tidligere. (De reduserer selvfølgelig ikke bevist sikkerhet, men det er i bunn og grunn mennesker det er snakk om. Så reduksjon av baser gir kanskje mer press på andre igjen.)
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
bullen2
11.03.2019 kl 09:01 5954

2 dønn nye fly av samme merke styrter. Tilfeldig? Sannsynligvis ikke.
Norwegian flyr videre med sine 15 fly av samme merke og sier at sikkerheten til passasjerene er det viktigste.
Tåkeprat. Sett flyene på bakken og la dem bli der til man vet 100% årsaken til ulykkene.
På den måten ivaretar Norwegian sikkerheten til passasjeren på den beste måten
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2019 kl 08:56 5963

Norwegian har 15 stk Max-Uflax fly.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
11.03.2019 kl 08:36 6048

Oversikt over flytyper fra Boeing som er i markedet og de som er i bestilling: http://active.boeing.com/commercial/orders/displaystandardreport.cfm?cboCurrentModel=737&optReportType=AllModels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
tepi
11.03.2019 kl 08:24 6093

Noen som vet hvor mange Max 8 fly har Norwegian ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare