BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,1% TIL USD 4.325DAG
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +2,1% TIL USD 4.325DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 2,1 prosent til 4.325 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 2,1 prosent til 4.325 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 02:12
Du må logge inn for å svare
Herlig, da stemte våre antagelser frefag! :-)
HP17
11.03.2019 kl 12:42
10234
Da er det bare å laste opp i GOGL. Alt ligger til rette for en snarlig rekyl.
Sa2ri
11.03.2019 kl 15:26
9979
BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -0,6% TIL 645 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,6 prosent til 645 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Baltic Dry -0,6%
Capesize +2,1%
Panamax -3,1%
Handysize +0,8%
Supramax -0,1%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,6 prosent til 645 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Baltic Dry -0,6%
Capesize +2,1%
Panamax -3,1%
Handysize +0,8%
Supramax -0,1%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KJEPET
11.03.2019 kl 16:00
9865
Herlig å se bulkselskapene i US stige kraftig nå :-) (bare ett unntak......)
Var bare ett unntak og det.. Scorpio opp over 7% wtf
Og der var vi i pluss i USA :-) (kun 0.21%, men ok det mtp nedgangen her i dag på nye nesten 3% som for meg var litt uforståelig)
Redigert 11.03.2019 kl 18:12
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.03.2019 kl 21:26
9340
Ja en knalldag i US. Star Bulk opp 7% nå og Vale snart tilbake til kursen før dammen brast. GOGL er foreløpig ikke å regne som en del av det gode selskap (opp 0,6%), men det kan snu seg. Spørsmålet er bare når.
Redigert 11.03.2019 kl 21:27
Du må logge inn for å svare
Kjepet - slutt opp 0.64% i USA. Holdes nok nede vs andre bulk selskaper i USA pga nedgang her nesten 3% i dag.
Henger ikke på greip, mon tro om vi ikke får en kraftig rekyl opp i morgen :-)
For ikke å snakke om dersom ratene nå endelig permanent har snudd oppover, og når handelskonflikten blir løst! :-)
Henger ikke på greip, mon tro om vi ikke får en kraftig rekyl opp i morgen :-)
For ikke å snakke om dersom ratene nå endelig permanent har snudd oppover, og når handelskonflikten blir løst! :-)
Redigert 11.03.2019 kl 22:06
Du må logge inn for å svare
Har klikka helt for brasil. Tryggere å drive forrentning i Syria.
https://www.mining-journal.com/bulks/news/1358368/%E2%80%9Cvale-informs-%E2%80%A6-of-the-temporary-suspension-of-port-activities%E2%80%9D
https://www.mining-journal.com/bulks/news/1358368/%E2%80%9Cvale-informs-%E2%80%A6-of-the-temporary-suspension-of-port-activities%E2%80%9D
KJEPET
12.03.2019 kl 08:23
8894
He, he. Men bra de får ryddet opp i cowboyaktiviteten som tydeligvis har vært i Vale. Denne er bare midlertidig vil jeg anta, så da får de orden på sakene her også.
Volf
12.03.2019 kl 08:57
8781
BULK:7 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER MANDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalm.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Til Kina ble det sluttet fem reiser, der samtlige går fra Australia, mens det til Tyrkia ble sluttet en reise fra Canada.
Til Vietnam ble det sluttet en reise fra Malaysia.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg foregående handelsdag 2,1 prosent til 4.325 dollar.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalm.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Til Kina ble det sluttet fem reiser, der samtlige går fra Australia, mens det til Tyrkia ble sluttet en reise fra Canada.
Til Vietnam ble det sluttet en reise fra Malaysia.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg foregående handelsdag 2,1 prosent til 4.325 dollar.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Triton
12.03.2019 kl 09:01
8746
Vale har mottatt varsel om suspensjon av all havneaktivitet ved terminalen Guaiba Island Terminal i Brasil, ifølge TDN Direkt.
Det skjer etter at selskapet angivelig mangler miljølisenser for å operere terminalen, ifølge nyhetsbyrået.
I januar 2019 fikk Vale en bot av brasilianske myndigheter på 5,5 millioner dollar, tilsvarende om lag 48 millioner kroner, for å operere på uten de nødvendige miljølisensene.
Vale skriver ifølge nyhetstjenesten at de har alle nødvendige lisenser for drift av terminalen, og vil gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre gjenopprettelse av sine aktiviteter, opplyses det.
Terminalen mottar opp til 40 millioner tonn jernmalm per år, ifølge Hellenic Shipping News.
Det skjer etter at selskapet angivelig mangler miljølisenser for å operere terminalen, ifølge nyhetsbyrået.
I januar 2019 fikk Vale en bot av brasilianske myndigheter på 5,5 millioner dollar, tilsvarende om lag 48 millioner kroner, for å operere på uten de nødvendige miljølisensene.
Vale skriver ifølge nyhetstjenesten at de har alle nødvendige lisenser for drift av terminalen, og vil gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre gjenopprettelse av sine aktiviteter, opplyses det.
Terminalen mottar opp til 40 millioner tonn jernmalm per år, ifølge Hellenic Shipping News.
Joda, men manglende lisens. Som Vale selv sier er i orden. For meg hører dette ut som noe de har kokt i hop når de først har de for seg.
KJEPET
12.03.2019 kl 09:10
8698
At Vale selv sier at det er "i orden" tar jeg med en klype salt. Stoler ikke akkurat på det selskapet etter hva som har kommet frem etter damulykken. Fint å få byttet ut ledelsen, slik at selskapet kan bygge seg opp igjen, med sunnere verdier og forhåpentligvis handlinger.
Volf
12.03.2019 kl 10:48
8458
BULK:FUTURES OPP I KINA PÅ FORVENTNING OM ØKT BYGGEAKTIVITET OG STENGING AV VALE-TERMINAL
Oslo (TDN Direkt): Kinesiske stål- og jernmalmfutures stiger tirsdag på forventning om at stanset byggeaktivitet i Kina snart vil gjenopptas og som følge av suspensjonen av all havneaktivitet ved Vales eksportterminal Guaiba Island Terminal i Brasil.
-Stålprisene burde stige etter at vi så lavere produksjon forrige uke, og med etterspørselen som ventes å bedres, spesielt ved byggeplasser, da været blir bedre, sier analytiker Richard Lu i Cru, ifølge Reuters.
Jernmalmprisene stiger etter nyheten om at byen Mangaratiba i staten Rio de Janeiro har gitt Vale en bot og stengt selskapets havneterminal Ilha da Guaiba, grunnet mangler på miljølisenser.
Selskapet melder selv sier at de har alle nødvendige lisenser for å drifte terminalen, og av den grunn venter Pareto Securities at driften vil gjenopptas snart. De peker imidlertid på at nyheter som dette ikke hjelper det allerede svake tørrbulksentimentet.
Om lag 40 millioner tonn jernmalm går gjennom terminalen pr år, ifølge Reuters.
Jernmalmfutures ved Dalian Commodity Exchange stiger 1,9 prosent til 91,2 dollar, samtidig som armeringsjern er opp 2,1 prosent til 567 dollar ved Shanghai Futures Exchange.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg i går for første gang på lenge, med 2,1 prosent, men Pareto mener en ikke skal lese for mye inn i dette da markedet er på svært lave nivåer.
Det ble i går gjort syv capesize-slutninger, men ingen av disse var for frakt fra Brasil, som er den mest tonnmilintensive ruten.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Kinesiske stål- og jernmalmfutures stiger tirsdag på forventning om at stanset byggeaktivitet i Kina snart vil gjenopptas og som følge av suspensjonen av all havneaktivitet ved Vales eksportterminal Guaiba Island Terminal i Brasil.
-Stålprisene burde stige etter at vi så lavere produksjon forrige uke, og med etterspørselen som ventes å bedres, spesielt ved byggeplasser, da været blir bedre, sier analytiker Richard Lu i Cru, ifølge Reuters.
Jernmalmprisene stiger etter nyheten om at byen Mangaratiba i staten Rio de Janeiro har gitt Vale en bot og stengt selskapets havneterminal Ilha da Guaiba, grunnet mangler på miljølisenser.
Selskapet melder selv sier at de har alle nødvendige lisenser for å drifte terminalen, og av den grunn venter Pareto Securities at driften vil gjenopptas snart. De peker imidlertid på at nyheter som dette ikke hjelper det allerede svake tørrbulksentimentet.
Om lag 40 millioner tonn jernmalm går gjennom terminalen pr år, ifølge Reuters.
Jernmalmfutures ved Dalian Commodity Exchange stiger 1,9 prosent til 91,2 dollar, samtidig som armeringsjern er opp 2,1 prosent til 567 dollar ved Shanghai Futures Exchange.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg i går for første gang på lenge, med 2,1 prosent, men Pareto mener en ikke skal lese for mye inn i dette da markedet er på svært lave nivåer.
Det ble i går gjort syv capesize-slutninger, men ingen av disse var for frakt fra Brasil, som er den mest tonnmilintensive ruten.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
12.03.2019 kl 12:10
8266
BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +4,7% TIL USD 4.526/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 4,7 prosent til 4.526 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er opp 4,7 prosent til 4.526 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Herlig med oppgang rater igjen 2 dager på rad nå! Viirker som vi har sett bunnen, det var på tide, og nå bør Gogl kunne hente seg inn kraftig fremover, ikke minst også siden vi har falt mye vs andre bulk selskaper, f.eks i USA.
Så nærmer det seg løsning handelskonflikten - tikk/takk! :-)
Så nærmer det seg løsning handelskonflikten - tikk/takk! :-)
Redigert 12.03.2019 kl 12:25
Du må logge inn for å svare
Ja og mens vi venter, vil noen tydeligvis holde den nede. Nå ser det kanskje ut som den tikker litt oppover i hvert fall.
Mollen
12.03.2019 kl 12:36
8090
Gleder meg til Brasil kommer tilbake i gamet. Da skal vi se rateoppgang da... Det tar 40 dager for en båt fra Brasil til Kina. Det betyr at det blir 40 dager med kontrahering av båter bare for å re-etablere strømmen av båter som gikk forut for damulykken.
Bobby Dobolina
12.03.2019 kl 12:43
8048
Baltic Dry
Capesize
Panamax
Handysize
Supramax
Hvilke av disse er mest relevante for Gogl?
Capesize
Panamax
Handysize
Supramax
Hvilke av disse er mest relevante for Gogl?
Om du sjekker ut https://www.goldenocean.bm/fleet/ så vil du se hva flåten til GOGL består av.
Flest Cape.
Flest Cape.
Her var det faen meg service. hehe. Så bra
Volf
12.03.2019 kl 14:29
7769
BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN +0,3% TIL 647 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 0,3 prosent til 647 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Baltic Dry +0,3%
Capesize +4,7%
Panamax -3,1%
Handysize +1,4%
Supramax -0,1%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er opp 0,3 prosent til 647 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Baltic Dry +0,3%
Capesize +4,7%
Panamax -3,1%
Handysize +1,4%
Supramax -0,1%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag
Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KJEPET
12.03.2019 kl 14:43
7693
@Sheepman
Du skrev her om dagen "Vale is back". Har du noe mer info rundt dette? Kan ikke finne noe på nettet som bekrefter den påstanden.
Du skrev her om dagen "Vale is back". Har du noe mer info rundt dette? Kan ikke finne noe på nettet som bekrefter den påstanden.
Nei men jeg leste i går, at det ble produsert 35000 tonn andre steder i Sør Amerika, som kompenserer for 30000 fra Det anlegget. Dessverre kopierte jeg ikke artikkelen. Så kan dessverre ikke kopiere noe link.
Godt å close over 42 igjen, og i USA fortsetter oppturen :-)
Mulig det blir å ta i litt å se 5 i kveld, men4,90 + Er vel lov å tro på. Ha en berikende aften.
Volf
13.03.2019 kl 08:56
6910
BULK:8 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER TIRSDAG, 1 TC -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte capesize-spotslutninger tirsdag, der syv er for jernmalm og en er for kull. I tillegg ble det inngått en timecharter-kontrakt.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet seks reiser til Kina, der fire går fra Australia, en går fra Sør-Afrika og en går fra Canada.
Videre ble det sluttet en reise til Japan fra Australia, samt en reise til Nederland fra Colombia.
Ellers ble det gjennomført en timecharter-reise.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg foregående handelsdag 4,7 prosent til 4.526 dollar.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte capesize-spotslutninger tirsdag, der syv er for jernmalm og en er for kull. I tillegg ble det inngått en timecharter-kontrakt.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet seks reiser til Kina, der fire går fra Australia, en går fra Sør-Afrika og en går fra Canada.
Videre ble det sluttet en reise til Japan fra Australia, samt en reise til Nederland fra Colombia.
Ellers ble det gjennomført en timecharter-reise.
Baltic Exchanges capesize-indeks steg foregående handelsdag 4,7 prosent til 4.526 dollar.
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Realistoptimist
13.03.2019 kl 08:58
6886
Ser at shorten økte en del den 11.3, da kursen såvidt vaket over 40 blank. Dette er jo et nivå de fleste her mener er et bunnivå, og at rater og kurs etterhvert vil ta seg opp. Noen som har noen god forklaring på hvorfor noen øker short på disse nivåer?
Hirulen
13.03.2019 kl 09:22
6815
Den eneste forklaringen jeg kan se er at noen tror at samtalene mellom Kina og USA havarerer og at det ikke blir noen snarlig løsning på handelskrigen.
Sa2ri
13.03.2019 kl 09:27
6798
Tror ikke man skal ha for store forhåpninger til fortsatt økte rater i dag:
"FFA: Capes trading better early but have since drawn in more selling and trading -250 from morning highs. PMX lower from the start and continued weaker post index."
"FFA: Capes trading better early but have since drawn in more selling and trading -250 from morning highs. PMX lower from the start and continued weaker post index."
KJEPET
13.03.2019 kl 09:27
6786
Ikke sikkert det er noen dum strategi av shorterne. Trump har jo sitt ego å slite med. Ser dessverre nå sjansen for at #MrNoDeal kjører på i kjent stil, og kansellerer i siste sekund.
Surik
13.03.2019 kl 10:17
6656
Er det noen som vet hvor mange capesize skip som er levert YTD?
Jeg sliter fortsatt litt med å forstå denne grusingen av ratene (tross Vale og uvær i Australia).
Jernmalm importen til Kina i januar+februar var på 174,4 millioner tonn (ned 5,5% sammenlignet med 2018). Det var redusert eksport fra Australia pga uvær som stod for nedgangen i februar. Brasil eksporten holder koken, 19,74 tonn i januar og 19,97 tonn i februar. Hittil i mars er det solgt greit med jernmalm fra Brasil til Kina, og med samme fart resten av måneden havner vi på rundt 20 millioner tonn.
Det ble importert 51,1 millioner tonn kull i samme periode (opp 3,8 prosent sammenlignet med 2018).
Kinesisk stål produksjon i januar var opp sammenlignet med 2018.
For meg ser det ut som det er business as usual og vanlige sesongvariasjoner.
Men det er åpenbart at balansen mellom tilbud og etterspørsel av tonnasje er hårfin, derfor lurte jeg på om noen sitter på leveringstall for capesize skip? Tross bra skraping gjetter jeg på at dette tallet må være nokså høyt..
Edit: 19,74 tonn (januar) og 19,97 tonn (februar) er kun Kinas import av jernmalm fra Brasil.
Jeg sliter fortsatt litt med å forstå denne grusingen av ratene (tross Vale og uvær i Australia).
Jernmalm importen til Kina i januar+februar var på 174,4 millioner tonn (ned 5,5% sammenlignet med 2018). Det var redusert eksport fra Australia pga uvær som stod for nedgangen i februar. Brasil eksporten holder koken, 19,74 tonn i januar og 19,97 tonn i februar. Hittil i mars er det solgt greit med jernmalm fra Brasil til Kina, og med samme fart resten av måneden havner vi på rundt 20 millioner tonn.
Det ble importert 51,1 millioner tonn kull i samme periode (opp 3,8 prosent sammenlignet med 2018).
Kinesisk stål produksjon i januar var opp sammenlignet med 2018.
For meg ser det ut som det er business as usual og vanlige sesongvariasjoner.
Men det er åpenbart at balansen mellom tilbud og etterspørsel av tonnasje er hårfin, derfor lurte jeg på om noen sitter på leveringstall for capesize skip? Tross bra skraping gjetter jeg på at dette tallet må være nokså høyt..
Edit: 19,74 tonn (januar) og 19,97 tonn (februar) er kun Kinas import av jernmalm fra Brasil.
Redigert 15.03.2019 kl 22:27
Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.03.2019 kl 10:25
6500
Se side 25 her http://hugin.info/132879/R/2237764/881613.pdf (er ikke bare cape men en pekepinn).