Noen som skal ut og fly med Norwegian

atnorhe
11.03.2019 kl 18:33 2123

Boeing 737 max 8? Uten flyskrekk går det helt greit, selv om Kina har satt alle sine på bakken:)
Slettet bruker
13.03.2019 kl 20:35 1056

Mine mistanker går til Ethiopia.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 20:36 1055

Klippet fra HO's frontpage i dag

Er Norwegian en aksje man egentlig burde holde seg unna?

- Det er en aksje man skal være veldig forsiktig med som en privat investor. Det er en aksje du skal ha i en stor portefølje, og som potensielt litte granne krydder, tror jeg, fordi den er så ekstremt gira, som vi sier i finansverden,. Både operasjonelt og finansielt at bare små endringer får enorme utslag på både verdivurderinger og estimater. Det gjør Norwegian veldig sårbar og derfor virker det som det går inn i stadig nye stormer, for de har egentlig ingenting å gå på, sa han også.

Edit

Støtter det synet helt.

Jeg bryr meg ikke om hva Bjørn Kjos gliser. Jeg bryr meg om hva han leverer og det er verre enn ingenting. De som har penger har funnet ut det. NAS Norwegian har ikke gjort grep ennå som kan løfte dem opp igjen finansielt. Den emisjon redder dem fra konkurs, men ikke dårlig oppdrift.

Slettet bruker
13.03.2019 kl 20:39 1055

Du kan gjerne lime inn analyser og synspunkter fra andre, det er fair.

Jeg sier bare at Manisaka blander inn sin kommunistiske rødfarge i en hatmølje mot Norwegian, og det sømmer seg ikke i slike alvorlige kriser.
CS_invest
13.03.2019 kl 21:17 1043

Hele problemet bunner IKKE i NAS, men i digitakitis-generasjonen av ingeniører. Som trur at de med spill og programmeringserfaring er SÅ mye flinkere at fly et fly - end pilot med 10000 timers erfaring (typisk timetall for en kaptein +/-) - at de i konstruksjonen velger at legge dette til grunne: "du er en tosk - og for at redde liv- så tar vi jyplinger over!

Problemet er at det gang på gang på gang har kostet i form av crash av fly - at piloten pga disse finurlige og skjulte """"sikkerhetssystemer"""" mister kontroll over primære flykontroll - og blir en hjelpeløs aktør inn i disse datafjoldsers spilleverden! Som medfører at piloten er like hjelpesløs som passasjerene - og blir drept!

Pga senilingeniører og teknofreaks - som ikke har noen "bakkekontakt" og egeninsikt!

De prøver aktuelt samme opplegget innen bilkjøring - da blir det "tut og kjør"....

Alle som har vert på data de siste 30 år - kan jo gjere seg opp en personlig mening: ønsker du at (programmører) fra MS eller Apple skal styre flyet du sitter i - eller en pilot?

Dersom du svarer MS/Apple - vil jeg veldig gjerne ha kontakt med deg - da har du åpenlyst ikke opplevd at systemet "henger", "låser" eller må "reboote" - noe som i min erdaring er ekstremt sjeldent!

Som går greit om det går på diverse toskete dokumenteringer...

...men som kan gå JÆVLIG galt - om det er et fly i luften - eller en bil (hvor nerderne nå mener de skal kontrollere styring, bremser og motoreffekt) på motorveg!!

Det kommer at bli et helvete videre frem - dersom ikke både teknokrater og politikere kommer at nytte både ytmykhet, vett - og gangsyn!!

Og det kommer at bli en helvetes rekke med søksmål - på milliarder av dollar - mot de selskaper som driver "fuck you" og "BI-light" (for at si det enkelt: typisk drt som har vert "moderne" innen US-økonomer/jurister)!

Det er slutt - og de kommer faen meg at betale for " festen"! Med i betalernes party - blir svindlerne i storbankene!!!!
Slettet bruker
14.03.2019 kl 08:19 1022

For folk som vårs er Norwegian sin bagatellisering av flytypen også et problem i tillegg til de farlige flyene Boeing har laget og uærlige Norwegian som har kjøpt inn dem og vil bruke dem om det ikke hadde blitt flyforbud.

Kundene er skrekkfylte og sjekker flytypen før avgang. Hvis det er skrekkflyene kansellerer dem. De kan ikke feie skrekken sin under teppet når hele kroppen skjelver med tanke på de fæle flyene Kjos har i porteføljen sin. Dette er blitt så aldeles galt nå. Merkevaren Norwegian er nå knyttet til angst og redsel. Vi flyr billig og dette vi ned så er ikke det så farlig for vi er forsikret virker som kunne vært et slagord i det selskapet.

https://www.nrk.no/norge/_-frykten-for-fly-glemmes-fort-1.14472047
Risk-reward1
14.03.2019 kl 10:37 1008

Må si jeg ler av Magaplaski :) Her er det tydeligvis sterk fobi ute å går. Flyskekk som slår ut grunnløst angrep på Norwegian.

Tilbakekalling er slett ikke uvanlig bil-verdenen, og hans egen Ford intet unntak. Særlig bra gjør de det heller ikke, og flere mennesker har dødd i ford enn i MAX;)
Finansielt har de vel haltet i over 10 år allerede. Vi må vel bare konkludere da at det er fæle biler, styret er elendig, driften en katatstrofe osv. ;D

Nå er det faktisk kun det å ta heis som er mer sikkert fremkomstmiddel enn fly, så vi uten fly-skrekk tar nok MAX i fremtiden også. Men det er et godt poeng at software er blitt for avansert, kan inneholde feil, kan hackes, men også at dersom noe skjer med pilot og annen-pilot så kan faktsik flyet fortsatt landes trygt som en drone. Det er en avveining.
Løsningen bør være at dersom noe av det nevnt over skjer, så bør pilot ha en nødbryter som kobler ut disse systemene, og gjør manuell flyvning og kontroll mulig.

RR
Slettet bruker
14.03.2019 kl 11:39 993

Det ser ut for at RR ikke forstår mye teknologi og det er kanskje ikke så rart fordi fly er svært komplisert på software. Det er programvaren på disse flyene som tar kontrollen over flyene. Den kan slås av på alle fly, men i prosessen med det får pilotene en utrolig ulempe fordi flyet allerede er i stup. Software reagerer mye raskere enn et hvert menneske. Trump hadde faktisk noe rett i sin uttalelse. Fly kan bli for vanskelige og kompliserte.

Min Ford er enkel og noe av det beste Ford har laget. Det eneste negative er at det ikke er common rail. Det kan jeg imidlertid leve med fordi allerede på generasjonen Forder etterpå kom det elektronisk girkasse og i tillegg til det mekaniske koster det 30000-50000 bare for en liten reparasjon. Jeg kjøpte den for noen få år siden og har utbedret alt av feil på den selv med å bytte pakninger og simringer på de utroligste steder. Nye oljer og filtre har den fått også. Jeg har den på fritidseiendommen min og har en del utstyr til den der, bl. sementblander på trepunkten og PTO'en. Utrolig praktisk. Tilhenger har jeg og kan laste utrolig mye. Det er et grustak bare 1 mil unna og det r enormt å spare på å ha egen traktor til transport. Dette er en gammel traktor ja (1989 mod), men den ser pen ut og er nesten evigvarende. Angrer ikke akkurat på at jeg kjøpte den. Får gjort utrolig mye med den.

1,2,3 mnd på bakken med en god del av flyflåten til Norwegian som er skakkkjørt fra før. Jaja, bare kjøp aksjer og fly med dem da vel.
Fjordgubben
14.03.2019 kl 12:11 987

Uansett et resultat av hysteri og uvitenhet når man i dag klager på flysikkerhet av alle ting?

Jeg pleier å spørre til folk som gir uttrykk for redsel mht å fly hvor mange år man kan fly hver dag før man statistisk sett blir utsatt for en ulykke?

Selv om jeg sier at man må fly en flytur hver eneste dag i nesten 7000 år gjør ikke dette inntrykk på folk fordi redselen er basert på en fobi, en ubegrunnet frykt, så det hjelper ikke å si noe folk er uansett livredde.

At man sier at riskikoen for å dø i bilen på vei til flyplassen er utrolig mye høyere gjør ikke inntrykk i det hele tatt.
Redigert 14.03.2019 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
14.03.2019 kl 13:45 974

http://gardsdrift.no/overkj%C3%B8rt-av-egen-traktor




Så, da selger vel Maga traktoren sin, traktorer er skumle greier:-))
Så da skal han vel kjøpe trampsykkel?
Men neida, sykler er skumle saker....

https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-sykkelulykker_-torkel-_61_-dode-pa-vei-hjem-fra-jobb-1.14099016

Åsså dieseltraktor da gitt, hva gjør det med klimaregnskapet da?
Gamle dieseltraktorer er vel det mest forurensende man kan få tak i i dag, nye dieselbiler er jo rene luftrenseren i forhold så dette klimahysteriet til Maga er jo bare tullete.
Redigert 14.03.2019 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:08 970

"Mannen sto på utsida av traktoren og vrei om nøkkelen for å starte den". Hvor gammel og sløv er det lov å være?

Forden skal slett ikke selges. Kjøpt nytt batteri til den i fjor. Klart traktorer er farlige å kjøre i terrenget, men jeg har grei erfaring. Vet den velter over 45° og man bør ikke koble redskap bak fysisk med traktoren i gang da hydraulikken plutselig kan bevege seg (trekkstengene)

Gleder meg til å hente grus, byggematerialer og trelast med den, eller bare ved.
ladaen7,30
14.03.2019 kl 14:17 848

Så klart, med det klimahysteriet du legger for dagen så fyrer du selvsagt med ved, skulle bare mangle:-))
Hørt om ren varme fra elfyring?
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:31 842

"Klimahysteriet" virker å være litt kunstig. I går fremhevet han SAS som et mye bedre flyselskap enn Norwegian til tross for at de gamle flyene deres forurenser mye mer enn Norwegian's.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:32 840

Det er klimarealisme og da må de fleste slutte å kjøre bil eller vesentlig mindre. Jeg har slutta. Traktor er fortsatt lov å bruke. De brukes nesten bare til nytte og det er i grunn det jeg bruker min til. Min har lavt klimaavtrykk for den har vart lenge (og er veldig bra fortsatt). Den blir ikke så mye brukt heller. Det er bare når jeg er på fritidseiendommen og den terapien må jeg ha. Kose meg ganske landlig og kjøre en middels stor traktor er ikke så ille. Deilig bare å ha fri fra dataskjermene på jobben og alle de jeg har på tradingkontoret mitt privat. Snart påske og da skal jeg bruke Forden hver dag. Litt til handling på Kiwi også;-)
ladaen7,30
14.03.2019 kl 14:42 836

Hehe, alle skulle slutte å nyttekjøre med bil, men du skal kjøre til Kiwi med det eldgamle dieseldyret ditt hele Påska:-))

Du MÅ være et nettroll slik som du surrer:-))
Slettet bruker
14.03.2019 kl 14:57 832

Forden er i god stand, årsavgift og forsikring er ok og jeg tar 2-3 turer i påska på Kiwi med den (gidder ikke å gå 10,8 kilometer). Såpass bør jeg unne meg når andre i mitt nabolag drar på mye mer kostbare og miljøuvennlige turer enn vårs i familien. Vi tar bussen til fritidseiendommen min. De-luxe hytta er god og tett og varm og god. Kjørte 300 km med den når jeg kjøpte den. Sparte en formue i transport. Flott tur i påska for noen få år siden. Det var ikke så miljøvennlig tur, men en nyttig og fin tur der jeg opplevet litt av natur, bondeland og skog i lav fart 40km/t. Som urban var det terapi for meg det også. Dessuten når jeg ikke kjørte noe bil i 2018 har jeg mye å gå på, men selvsagt er ikke Forden miljøvennlig da den bruker en god del diesel pga. god trekkraft og dette er ikke noe videre rensing på heller. Uansett er den gamle blå blanke Forden og jeg uadskillelige.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 15:01 831

Du lider av venstrevri i alt du finner på. Din terapi er å straffe alle andre, og ha de største krava.
Magasaki
I dag kl 14:32 7
den terapien må jeg ha.
ha fri fra dataskjermene på jobben og alle de jeg har på tradingkontoret mitt privat.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 21:15 816

A software fix to the Boeing 737 MAX was delayed for months as discussions between regulators and Boeing dragged on—and U.S. officials said the government shutdown halted work on the fix for five weeks.

https://twitter.com/rebeccaballhaus/status/1105892112397156356

Når jeg gav Trump skylden for ulykken var jeg kanskje nærmere sannheten enn jeg trodde.
I tillegg til at Trumps totalt unyttige shutdown forsinket arbeidet med å fikse feilen så har han ennå ikke dillet seg til å ansette ny direktør i FAA (Luftverket).
Redigert 14.03.2019 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 21:27 814

Jabbasorros2 du er alltid nær å antyde trump har skylden for alt, og kjører på med muellerkvÆrna og anklager. Men null bevis for at trump er skyld i denne ethiopiske ulykken for norwegian. Men jeg garanterer du ikke bare er nær men autopilot uten bakkekontakt