Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl
Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:
AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig
PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Først-3 nyttige linker:
Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/
For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:
AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig
PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 21.01.2021 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
25.03.2019 kl 12:01
7161
Falnes er det ingen tegn til aktivitet på. Sira vet jeg ikke. Ellers er verken Vos-båtene eller World båtene aktuelle i Norge og heller ikke Highland, Toisa og UP. De to Olympic-båtene er vel ikke Olympic interessert i å drive, så de skal vel selges, så da står vi igjen med en håndfull kandidater bare. Det er ikke så voldsom overkapasitet som det har kunnet virke som på PSV siden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
parson
25.03.2019 kl 12:22
7148
Hva med alle Dess Px 105 psv. Solstad må jo ha en del av disse i opplag. Dem har jo 1000m2 dekk og er relativt nye. Kan dem gå på norsk side? Ser at dem ikke står på opplagsregisteret til westshore. Så usikker hvor disse ligger i opplag og hvor mange det er.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
25.03.2019 kl 12:32
7150
Alle PX105ene er i jobb ser det ut som i følge siste kvartalsrapport fra Solstad. En del er vel i brasil og noen i Nordsjøen. Men det er et par PSV05 som ligger i østen i opplag. Resten av DESS psvene er fra 07-08 og er vel UT755 utdatert for Nordsjøen
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
Kontur
25.03.2019 kl 12:42
7144
Flere av disse går til østen. Diskuteres også om konvertering til servicebåt oppdrett.
Vet og med sikkerhet at en og kanskje flere av bankene også ønsker større uttak av blant annet disse.
Om det blir enighet om det er høyst usikkert. Spørsmålet er havn koster det å få de opp på nivå, og hva er den markedsmessig gevinsten ved å ta de helt ut
Vet og med sikkerhet at en og kanskje flere av bankene også ønsker større uttak av blant annet disse.
Om det blir enighet om det er høyst usikkert. Spørsmålet er havn koster det å få de opp på nivå, og hva er den markedsmessig gevinsten ved å ta de helt ut
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
Met1976
25.03.2019 kl 13:31
7106
Raser inn med supplyjobber nå, båd egitt og nye- båter i spoten komme rog forsvinne rpå westshore-ved siste telling var SOFF nå nede i 2-to- PSV totalt i spoten i nordsjøen og det er Normand Service som om 3 uker forsvinner poå lengre jobb og Sea Spear som ikke komme rinn før mai fra større jobb.
Selvsagt positivt for SOFF om alle disse båtene går på jobber med grei betaling men allikevel rart at den største operatøren nå er nede i 6 snart 5 båter totalt i hele spoten (5 AHTS 1 PSV)
Selvsagt positivt for SOFF om alle disse båtene går på jobber med grei betaling men allikevel rart at den største operatøren nå er nede i 6 snart 5 båter totalt i hele spoten (5 AHTS 1 PSV)
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
Met1976
26.03.2019 kl 10:15
6960
Skjer merkelige ting på norsk side nå- Normand Ranger er plutselig Inhouse igjen nor som virker merkelig siden det ikke er ledige båter? Og Far Sapphire skal visst på jobb for AKER BP fra 28.03 men jeg finne rikke noe om den kontrakten/jobben noe sted?
EDIT: Ser ut til at Ranger skal på jobb for Technip fra 02.04 faktisk-finner ikke info om den jobben heller
EDIT: Ser ut til at Ranger skal på jobb for Technip fra 02.04 faktisk-finner ikke info om den jobben heller
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
Met1976
26.03.2019 kl 11:41
6907
Nå røsker det litt her:
Pr nuh:
Norsk side-ingen ledige båter pr.d.d verken AHTS eller PSV
Britisk side:
4 ledige AHTS 4 ledige PSV
Endelig fikk Normand Service en jobb og, passer godt så får den fylt opp tiden til den skal på lengre jobb for Geosea om 1-2 ukers tid
Pr nuh:
Norsk side-ingen ledige båter pr.d.d verken AHTS eller PSV
Britisk side:
4 ledige AHTS 4 ledige PSV
Endelig fikk Normand Service en jobb og, passer godt så får den fylt opp tiden til den skal på lengre jobb for Geosea om 1-2 ukers tid
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
marco83
26.03.2019 kl 12:35
6872
Normand Ranger skal på sin vanlige sommerjobb for Technip for trenching
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
danm
26.03.2019 kl 12:45
6852
Indtjeningen i marts må ligge meget over indtjeningen i marts 2018. Q1 må blive det bedste for offshore i mange år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
Tahitiern
26.03.2019 kl 14:50
6791
Normand Ranger har vært å fisket kjetting og anker på Hustadvika. Leverte til Hagland Captain tidligere i dag, Til Viking Sky senere ila dagen. (tk.no)
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.03.2019 kl 00:44
6887
Det er jo nesten ikke PSVer igjen på norsk side jo. Og ikke mange aktuelle å ta ut av opplag raskt heller. Kanskje rederne har lært og at det kan holde seg stramt i hele sommer. DOF har ingen å ta ut, Havila og Olympic sine overtar bankene, SOFF har mest gammelt ræl til kai. For PSV er det ikke voldsom overkapasitet, men for AHTS er det fortsatt litt. Noen overtar vel Havila og Olympic sine AHTSer også, blir trolig DOF.
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
marco83
27.03.2019 kl 07:19
6821
Så du mener at PSVer som blir tatt over av bankene ikke skal ut i markedet og tjene penger??
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.03.2019 kl 07:52
6793
Jo men de ender kanskje hos noen andre, så det blir færre aktører i markedet. Dof kunne hatt bruk for noen, men det er så mye gamle båter. Skrot de sier nå jeg. De eldre enn 2000 er det bare å sende til Bangladesh
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.03.2019 kl 08:13
6773
Nå drar den Viking Sky til Kristiansund ser jeg. Et riggflytt nå, så kan det bli kjemperater
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
marco83
27.03.2019 kl 08:19
6764
Men færre aktører med samme mengde fartøy hjelper jo ikke:) Det er Solstad et levende bevis på:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
danm
27.03.2019 kl 10:49
6688
Men det bliver måske lettere at få raterne op?
Redigert 21.01.2021 kl 06:10
Du må logge inn for å svare
danm
27.03.2019 kl 11:07
6450
Dagens rater fejler dog ikke noget.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Tallo54
27.03.2019 kl 11:09
6453
Vi har gått gjennom opplaget og det er riktignok ikke så altfor mange høyaktuelle kandidater å ta for å skape ubalanse i markedet igjen.
Men slutningen om at rederiene vil opptrå rasjonelt for å bevare markedsbalansen er det svært lite hold i. De fleste store rederiene er under konstant press fra lånegivere. Tankegangen er svært kortsiktig og fokuset ligger på å skrape sammen smulene av investeringene i dag fremfor å bevare et sunt og balansert marked i morgen.
Og som tidligere poengtert: Hvilken rolle spiller det av hvem som eier båten? Det interessante er jo hvorvidt det drives videre i nordsjøen (ref. Skandi Hera).
Det er vel på tide å se på hvilke kandidater som er aktuelle for å komme ut av opplag på AHTS siden også. Vi har jo tross alt truffet ganske bra så langt
Men slutningen om at rederiene vil opptrå rasjonelt for å bevare markedsbalansen er det svært lite hold i. De fleste store rederiene er under konstant press fra lånegivere. Tankegangen er svært kortsiktig og fokuset ligger på å skrape sammen smulene av investeringene i dag fremfor å bevare et sunt og balansert marked i morgen.
Og som tidligere poengtert: Hvilken rolle spiller det av hvem som eier båten? Det interessante er jo hvorvidt det drives videre i nordsjøen (ref. Skandi Hera).
Det er vel på tide å se på hvilke kandidater som er aktuelle for å komme ut av opplag på AHTS siden også. Vi har jo tross alt truffet ganske bra så langt
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
hifidude
27.03.2019 kl 11:15
6444
Så vidt jeg vet klargjøres Siem Pearl for Nordsjøen i sommer og frem mot eventuell 10-års klassing. Siem Diamond er slepet til Ørskov verft og skal trolig ut i spot markedet og. Begge AHTS. Her bruker Siem store summer på å ta Siem Diamond gjennom 10-års klassing. Var jo lenge i Brasil, og gikk rett i bøya. En kan jo bare tenke seg det etterslepet med vedlikehold, tipper 30-40 mill i kost, minst. Så de må vel ha tro på markedet fremover, skal tross alt en del til å tjene inn denne investeringen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
27.03.2019 kl 11:20
6457
Syns det er merkelig om de tkommer AHTSer ut fra opplag nå, ihvertfall noen som ikke vil være helt i toppen størrelsesmessig- er prdd ingenting som tyder på underkapasitet jevnt over på AHTS, mens det allerede begynner bli veldig stramt på PSV
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
hifidude
27.03.2019 kl 11:24
6452
Og en ting til, ser at BOA la BOA JARL og BOA BISON i bøya før jul. Dette er attraktive båter, måde med hensyn til krefter og dekksplass. Noen som vet om BOA har planer om å ta de ut snarlig? Ser de ligger i Gdynia med avslåtte gyroer (merkelig heading i AIS).
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
27.03.2019 kl 12:20
6422
De har vært desperat til salgs nå i godt over ett år
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
27.03.2019 kl 12:28
6411
Kjekk jobb fra Conoco nå, 3 AHTS-blir fort SOFF/HAvila båter vil jeg tro
Og VELDIg kjekke spotrater på PSV nå, pusher opp under 180k/dagen :-)
Og VELDIg kjekke spotrater på PSV nå, pusher opp under 180k/dagen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Kontur
27.03.2019 kl 16:20
6325
Støvsugd marked ref Sysla
Ikke mer båt å oppdrive, skal drive ratene godt opp dette
Ikke mer båt å oppdrive, skal drive ratene godt opp dette
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
kontra
27.03.2019 kl 16:31
6312
Det har tidligere hent at skrap er blitt til gull. Solstad-båtene som har ligget i opplag får plutselig verdi, enten som salgsobjekter eller til eget bruk. Flaskehalsen er og vil bli mannskapssituasjonen. I alle sammenhenger vil bransjen stå foran en meget god lønnsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Kontur
27.03.2019 kl 17:25
6269
Stiger ratene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
27.03.2019 kl 17:29
6271
Psv ratene har vært bra en stund nå, samt at utnyttelsesgraden har tatt seg voldsomt opp, noe som nesten er enda viktigere. Q1 er merkbart bedre i år enn i fjor både utntttelsesgrad og rater. Kan nok hende at enkelte rederier vil gå i overskudd i Q2 i år
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.03.2019 kl 08:45
6110
Normand Falnes skal tilbake i action i løpet av et par måneder ser det ut til. Det er nok lurt, veldig bra båt, men har ligget lenge. Vet ikke om den skal i spotten eller om den har fått lengre oppdrag, men den skal igangsettes igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
28.03.2019 kl 09:34
6061
Falnes blir bydd inn på lengre kontrakter allerede. Virker som om de prøver å holde seg unna og ta den inn i spotten men tar den ut kun på en lengre kontrakt. I så fall bra!
Vil tro Solstad har fikset seg muligheten på en av de andre term kontraktene på de andre fartøyene at de har lov til å bytte Normand X med Normand Falnes.
Vil tro Solstad har fikset seg muligheten på en av de andre term kontraktene på de andre fartøyene at de har lov til å bytte Normand X med Normand Falnes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
28.03.2019 kl 10:10
6035
Falnes er vel den SOFF båten vi har nevnt flere ganger tidligere som mest aktuell for å tas ut av opplag-og selv om ratene i spoten er blir bra fremover er pluss-kontrakter for lengre tid uansett å foretrekke om man får det-spoten er og blir lunefull og dersom noen andre rederier mister hodet og det blir litt for mye kapasitet (ikkke at noe tyder på det) sitter man der med middels rate rog titalls millioner brukt på klassifisering++
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Boss 99
28.03.2019 kl 10:16
6034
Når renne det vel inn med båter slik at den lille oppgangen i rater blir gruset. Typisk rederier. Koster vel 20 til 25 mill å få klasset og godkjent båt fra opplag (kaldt) igang igjen.( Slike penger har de vel ikke!)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
danm
28.03.2019 kl 10:22
6048
Som aktiviteten ser ud hen over sommeren, er der ingen grund til bekymring. Skibene kan jo lægges til kaj igen, hvis det bliver nødvendigt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Boss 99
28.03.2019 kl 10:28
6051
Vel ser den, men de skal jo også bemannes?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
28.03.2019 kl 11:09
6019
Kontur skrev Stiger ratene?
Ratene siste døgnet er jevnt over meget bra, siste slutninger er opp mot 300k/dag for AHTS og opp mot 200l/dag for PSV, det er summer som bidrar greit utover drift nesten uavhengig av hvilken båt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
29.03.2019 kl 08:20
5862
Holder seg stramt enda. La oss håpe det blir en travel fredag. Hadde gjort seg med noen forespørsler nå:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
29.03.2019 kl 08:26
5858
Ja en fin AHTS jobb hadde passet fint så vi holder ratene der over 200k/dagen. Er mange AHTS på vei til kai nå så uten nye jobber blir det for mye ledigt fra mandag av til å holde ratene oppe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
HP17
29.03.2019 kl 09:07
5814
Nye kontrakter renner inn og meldes i dag for SOFF. Ved forrige kontraktsmelding tok det en dag før markedet reagerte og sendte SOFF over 1.90 intrade, skjer det samme nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
29.03.2019 kl 09:38
5782
Dette er ikke en tråd for aksjesnakk så jeg styrer den i rett retning igjen ;-)
Det mest spennende her er jo de 2 PSVène som ikke oppgis- er dette noen som er på lang kontrakt nå og skal videre på det, hentes det ut fra opplag?
Det mest spennende her er jo de 2 PSVène som ikke oppgis- er dette noen som er på lang kontrakt nå og skal videre på det, hentes det ut fra opplag?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
29.03.2019 kl 11:50
5745
Veldig fin tråd.
Marco: har du noen "bud" for subsea?
Marco: har du noen "bud" for subsea?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
29.03.2019 kl 12:43
5708
Hva tenkte du på?
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
29.03.2019 kl 12:57
5712
Har du oversikt over tilbud og etterspørsel for subseabransjen?
Ser ut som noen har alt i jobb mens andre ligger til kai.
Ser ut som noen har alt i jobb mens andre ligger til kai.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
29.03.2019 kl 13:17
5695
Det tar seg opp der også. Nå står den travle sommersesongen for tur slik at markedet burde stramme seg ytterligere der også. Her er det store sprik på fartøy og kompleksitet. Rieber har vell alt i jobb mens Reach har hatt mange kaidøgn i Q1. Så ja, spredt
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
29.03.2019 kl 13:36
5677
Bare siste 2 dagene er det kommet forespørsel for 5 PSVèr på lengre kontrakter, blir spennende å se fremover om PSVer som går på slike kontrakter tas fra spotmarkedet eller kommer rett fra opplag. Uansett øker trykket på spotmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
marco83
29.03.2019 kl 13:54
5659
Såpass! Virker som det er ett skikkelig trøkk for tiden. Har en periode stasjonært i utlandet så mistet litt pulsen på markedet. Denne tråden er en av de bedre i så måte!:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
29.03.2019 kl 14:39
5630
Hvem er det som er ivrig etter å få disse kontraktene? Av båtene i opplag er det knapt noen nyere enn 12 år mens mange er oppmot 20. PSVene begynner å bli gamle
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
30.03.2019 kl 19:07
5389
Litt aktivitet idag og- fortsatt bra trykk på PSV, med rater opp mot 200k/dagen
For AHTS er det nå rast inn båter, over 60% ligger ledige og det er kanskje ikke lenge til vi ser noen av AHTSène ta PSV jobber der de har dekkkapasitet nok til jobben.
For AHTS er det nå rast inn båter, over 60% ligger ledige og det er kanskje ikke lenge til vi ser noen av AHTSène ta PSV jobber der de har dekkkapasitet nok til jobben.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
01.04.2019 kl 11:45
5124
Rolig start på uken-pr nuh kl 11:40 mandag:
PSV:-totalutnyytelse 88% (faller raskt nå)
Ledige båter på begge sider av nordsjøen men stramt, særlig på norsk side, mange av båtene som komme rinn har nye jobber innen kort tid. På britisk side er det endel båter på vei inn som ikke ha rjobber så her kan vi forvente ratefall.
AHTS- Totalutnyttelse 33%
Rush av båter som kom inn i helgen og det er nå mange ledige båte rinkl de største på begge sider av nordsjøen. Lave rater fremover-noterer meg at Ranger nå er tatt ut av AHTS spoten da den går på oppdrag (var det for Technip mon tro?)
Av jobber er det pr.nuh 2-3 PSV og 3 AHTS som er etterspurt-MEN det er bra trykk i de lengre kontraktene og det kan nok forventes at dette til en viss grad er med å holde trykket på PSV i spoten selv om det kommer ledige båter der nå eller hva tror du Marco? Flere av de lengre kontraktene har oppstart april uten at de er delt ut enda.
PSV:-totalutnyytelse 88% (faller raskt nå)
Ledige båter på begge sider av nordsjøen men stramt, særlig på norsk side, mange av båtene som komme rinn har nye jobber innen kort tid. På britisk side er det endel båter på vei inn som ikke ha rjobber så her kan vi forvente ratefall.
AHTS- Totalutnyttelse 33%
Rush av båter som kom inn i helgen og det er nå mange ledige båte rinkl de største på begge sider av nordsjøen. Lave rater fremover-noterer meg at Ranger nå er tatt ut av AHTS spoten da den går på oppdrag (var det for Technip mon tro?)
Av jobber er det pr.nuh 2-3 PSV og 3 AHTS som er etterspurt-MEN det er bra trykk i de lengre kontraktene og det kan nok forventes at dette til en viss grad er med å holde trykket på PSV i spoten selv om det kommer ledige båter der nå eller hva tror du Marco? Flere av de lengre kontraktene har oppstart april uten at de er delt ut enda.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Havsula
01.04.2019 kl 12:37
5076
Kommer ett kraftig høytrykk innover nordsjøen om noen dager, tror markedet og utnyttelsen strammer seg til igjen mot helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
01.04.2019 kl 13:02
5070
Ja det passer bra, nå gikk 2 av de største AHTSene på jobb for Ross for 140k/dagen, det er under driftskostnader vel for de største båtene.
EDIt: Og mens jeg skrev her kom Hurricane med forespørsel på 3 AHTS fra fredag av, passer bra!
EDIT2: Og 10 minutter senere kommer Conoco med behov for 2 til, veldig bra!
EDIt: Og mens jeg skrev her kom Hurricane med forespørsel på 3 AHTS fra fredag av, passer bra!
EDIT2: Og 10 minutter senere kommer Conoco med behov for 2 til, veldig bra!
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare
Met1976
01.04.2019 kl 13:17
5068
Energy Swan har fått kontrakt med Wintershall på 4mnd fra 1.mai (det er vel en forlengelse?) og forsvinner ut av spotlisten hvor den egentlig skulle returnert 5.mai
Stril Mar og Stril mermaid går på jobb for AKER BP, det betyr at Stril Mar forsvinner fra spoten.
Begynner bli VELDIG tight nå, hadde vært interessant å vite hva term-prisene er på kontrakter som går over sommeren er på i disse dager...
Stril Mar og Stril mermaid går på jobb for AKER BP, det betyr at Stril Mar forsvinner fra spoten.
Begynner bli VELDIG tight nå, hadde vært interessant å vite hva term-prisene er på kontrakter som går over sommeren er på i disse dager...
Redigert 21.01.2021 kl 05:54
Du må logge inn for å svare