Diskusjon spotmarkedet nordsjøen for SOFF, DOF mfl


Oppretter en egen tråd for dette da jeg ser det kommer mye innlegg om spotmarkedet i de andre trådene for disse selskapene-kanskje det blir bedre diskusjoner om vi klarer samle diskusjon/oppdatering om spotmarkedet i egen tråd? Vi prøver!

Først-3 nyttige linker:

Westshore- http://westshore.no/
Hagland Spot- https://www.hagland.com/rg-hagland-shipbrokers/offshore/spotlist/?page=fixtures
Clakson- https://offshore.clarksons.com/

For øyeblikket er situasjonen omtrent sånn:

AHTS:
Norsk side- mye båter på vei inn kun 1 tilgjengelig
Britisk side- mye båter ledig

PSV:
Norge- Ingen ledige prdd
Britisk side- 3 ledige båter
Redigert 12.03.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
danm
09.04.2019 kl 17:23 2185

Er det ved at være tiden for at samle op i SOFF?
Regina
09.04.2019 kl 19:23 2115

Kan være,
Men mitt råd er å være forsiktig i SOFF. Refinansieringen og måten det skal gjøres på er veldig usikker. dvs hvordan skrues pakken i sammen.
Markedet er i hyperbedring, men der er noen selskap som nesten helt garantert må ta en runde. SOFF er ett av de.
kontra
09.04.2019 kl 20:14 2084

Vet ikke hvor du har det i fra at det skal gjennomføres en refinansiering? Det som er varslet fra Solstad Offshore er at høst18/vinter19 vil kunne bli utfordrende mht å holde seg innenfor avtalte økonomiske forpliktelser og at det derfor skal innledes samtaler med sine samarbeidsparter. Aksjekursen har i ettertid falt fra mellom 7 og 8 kroner til dagens kr 1,50, også som følge av at selskapet måtte verdivurdere eiendelene etter mal fra finansmyndighetene. En ny verdivurdering tatt i fellesskap av selskap, banker, obligasjonseiere(bransjen) ville med all sannsynlighet gi helt andre verdier enn de "offisielle" tallene. Tror det meste av nedsiden ble tatt med dette og at vi i ettertid vil konkludere med at nedgangen var en klar overreaksjon. Om det hele skulle ende opp med en kombinasjon av ulike tiltak, enten dette gjelder tilskudd av midler, gjeldssanering, eller omklassifisering av gjeld til aksjer, vil en ny verdivurdering ligge til grunn. I så fall vil dagens aksjekurs fremstå som latterlig.
Met1976
09.04.2019 kl 20:48 2050

E det virkelig så vanskeligt å holde seg til tema for tråden???
Met1976
10.04.2019 kl 11:29 1914

Der kom det endelig et riggflytt-start i helgen med 3 båter det trengtes så ikke AHTS utnyttelsen skulle falle i bunn igjen-blir nok ikke rekordrater men holder opp et visst trykk ihvertfall, på PSV ligger det flere jobber ledige og noen er gitt ut idag så på PSV er det bra trykk.

Island Dawn for 16000GBP nå, PSV holder seg kjempesterkt, blir spennende å se uti mai når de fleste som skal på firm i sommer er borte fra spotten.. Nå fikk Brisfjord 19500GBP også akkurat. Merkelig at hverken DOF eller SOFF omtrent har båter i spotten, der er det gode penger om dagen.
danm
10.04.2019 kl 17:24 1793

Seneste 19000£. for PSV. Der holdes et højt niveau.
danm
10.04.2019 kl 17:26 1829

19500 faktisk :-)

Oljen snart på 72 dollar :D
Met1976
11.04.2019 kl 07:21 1636

Ja sitter og venter på neste PSV ut av opplag fra SOFF igrunn men det er dise 10/15-års klassifiseringene som holder litt igjen...Sira eller Corona hadde jeg kanskje trodd begynte rykke i fortøyningene, Far Scotia har bare vært i opplag et år men den har lite dekksareal.

DOF har vel ingen PSVer i opplag?

Det er også et par UP båter med stort dekksareal men de har vært i opplag siden 2015, kjenner ikke noe til verken de eller rederiet
Met1976
11.04.2019 kl 09:46 4943

Da gikk det 3 AHTS til Shell på britisk side, da er det faktisk ganske stramt der ut uken, samme i Norge så kommer det flere flytt blir det bra rater, ratene til Shell var på ca 200k/dagen, ikke bra nok men ikke krisedårlig heller.

Samtidig ser vi nok en PSV på rater over 200k/dagen nå, så der holdes trykk og priser oppe. 2 nye "sommerjobber" på term, disse fra Total (60 dager +opsjoner fra 15.4) og det betyr enda mer trykk på PSV fremover!
Met1976
11.04.2019 kl 11:16 4909

Interessant, hvordan er behovet til Leiv Eriksson mtp AHTS hjelp mon tro-Marco vet du? Noen av de trenger jo (knapt) hjelp -trenger den 3-4 AHTS i den tiden vil det påvirke utnyttelsesgraden ganske godt så få AHTS det er i spoten nå.
hifidude
11.04.2019 kl 11:56 4861

Ellers er Maersk Assister, nå Assister, på vei ut av opplag. Så den lå og fikk ny farge, og sikkert 5-års klasse, når jeg var på Fayard verftet på Odense. Aner ikke hvor den skal...
Met1976
11.04.2019 kl 12:38 4853

Merkelig å ta ut en 19år gammel AHTS ut av opplag, den må de ha jobb til evt skal den erstatte noen som skal på lengre jobb...har vært i opplag nøyaktig 4 år og trenger nok klassifisering ja

Maersk har solgt den tror jeg. Er vel ikke trolig at den skal ut i Nordsjøen en 19 år gammel utdatert sliter. skal sikkert til afrika.
hifidude
11.04.2019 kl 12:59 4833

Solgt ja, bytter til rød farge.
Met1976
11.04.2019 kl 13:02 4840

By the end of 2018 JD-Contractors A/S’s sister company JD Crafts A/S purchased the vessel Maersk Assister from Maersk Supply Services. The vessel has been renamed “Assister” and will be operated commercially by JD-Contractor A/S.

After using the first months of the new year to overhaul all equipment and machinery, the vessel was docked in the beginning of March for its main survey, repaint and overhaul of thrusters etc. This week a changed vessel emerged from the dock to begin its new duties, operating as a part of the JD-Contractor fleet.

With its large accommodation, 280-ts bollard pull and 250 ts. Lifting capacity, the “Assister” enables JD-Contractor to take on larger and more complex installation and service assignments with group resources, and, moreover, going forward the Company is able to bid for assignments with less exposure to the risk of increases to the external shipping rates.

The next couple of weeks the Assister will be made ready for operation by her new crew, and after DP trials etc. the vessel will sail to the UK to have its 250-ts A-frame re-installed.

The vessel is expected to be ready to service both for the Renewables as well as the oil & Gas sector in the beginning of May. Assister is uniquely designed for a variety of work roles including deep water anchor handling and offshore cable installations, towing subsea plough systems, subsea and ROV support work, mooring operations, the towing of rigs as well as general supply and cargo support operations. This specialized vessel has a high operational criteria, optimal safety conditions and state-of-the-art equipment to achieve its goals in a professional and cost-effective manner.

state of the art fra 2000 ja haha
Evly
12.04.2019 kl 23:11 4619

Satser på at Standards skip ikke kommer ut i nordsjøen, jeg antar at kjøperne ønsker å få dem ut i dagens marked og dette kan utsette stabiliseringen av markedet ytterligere.
Tallo54
12.04.2019 kl 23:47 4598

JD Contractors er en dansk offshoretilbyder som holder til i Kalundborg. De har noe russiskbygd ræl fra 90-taller de nå jobber med, men dette viser jo at de ønsker å skalere opp. De holder hovedsakelig på med cable installation og cable repair i liten skala. Så med mindre de har tatt en 180 så vil båten operere i nordsjøen i et helt annet segment
Tallo54
12.04.2019 kl 23:49 4606

SDSD sine skip er såvidt meg bekjent ikke "nordsjø-godkjent" (marco/met?). De var tiltenkt for BRA-sokkel. De har ikke akkurat fått mange driftstimer i løpet av levetiden, så vi skal nok et stykke unna Europa for å finne et oljeselskap som tar de inn med åpne armer.
Evly
13.04.2019 kl 00:49 4595

Både World Peridot og World Diamond ble satt rett inn i spotmarkedet i Nordsjøen, så tenker at de har en Nordsjøklasifisering og siden alle skipene er av samme serie burde det gå an og ta dem inn i Nordsjøen. Riktig at både Pearl og Opal var på lang kontrakt i Brasil.
Tallo54
13.04.2019 kl 08:51 4532

Takk for oppklaring!

Hvis markedet blir så stramt som det ser ut til skal vi vel da kanskje ikke se bort ifra at de dukker opp i nordsjøen
Met1976
15.04.2019 kl 10:41 4262

2 avViking båtane (AHTS) går denne uken på 45dagers kontrakt+opsjoner for Shell, da blir det 2 mindre AHTS i spoten en stund fremover, positivt for de som er igjen selv om dette er to av de mindre båtene som ikke konkurrerer på alle jobber.
Boss 99
15.04.2019 kl 10:47 4253

Havila sjefen uttalte på radio etter dette avis innlegget at marked på ingen måte er friskmeldt. Kjenner jeg lusa på gangen så vil rederen komme med flere båter og ødelegge markedet for seg selv. Dette i kjent stil.
danm
15.04.2019 kl 10:53 4267

Det kan næppe ødelægge billedet :-)
Met1976
15.04.2019 kl 13:28 4199

Som vi har vært inne på her i tråden tidligere melder også Westshore nå at det nok vil bli brukt AHTSèr til PSV jobber fremover fordi det ikke finnes ledige PSV?er- gode nyheter for AHTSène som ligge rlitt for mye til kai enda.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Oljaa-tyr-til-tyngre-skyts-for-leveranser-av-melk-og-broed
15.04.2019 kl 14:27 4172

Ved de siste peakene i AHTS markedet har de vært snakk om availability på et par skip som har holdt igjen ratene. Nå er et par ute på lengre oppdrag , og hvis noen også går i PSV markedet er det mye som taler for at vi får se noen gode slutninger snart. Hva kan vi forvente oss av aktivitet fremover? Blir det mer riggflytting over påske? kommer flere skip ut av vinterdvale ?
danm
15.04.2019 kl 15:27 4159

Der kommer i hvert fald flere penge i kassen hos selskaberne :-)
15.04.2019 kl 16:28 4113

Ser ut som tiden med store ekstraordinære nedskrivninger også kan være forbi ; https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Mot-lynrask-gevinst-for-kjoeperen-av-Spetalen-skip

Blir nok etterhvert oppskrivning av verdier, da snakker vi andre boller.
Egard
15.04.2019 kl 21:36 4022

Enda er ikke de nye riggene 4 nå i sommer og en til på vinteren kommet i drift. Det skal bli trangt om både AHTS og PSV når alle er i gang.

Da kom det en 4-måneders på Viking Queen også, så da forsvinner den i sommer også, om 1 måned er det igjen bare litt over 10 båter på norsk side. Det kommer nok noen inn, men ikke mange. Og snart skal det flere rigger ut også. Ser lovende ut for sommeren det her. Med Sverdrup i full drift fra november også. Der kreves det en god del båter, vet ikke om Equinor har sikret seg båter der enda.
Met1976
16.04.2019 kl 09:25 3869

Det blir trangere enn den berømte kamelen gjennom nåløyet på PSV til sommeren, tror nesten vi kan begynne å senke skuldrene for AHTSène også, det kommer til å dryppe greit betalte PSV jobber på de jevnt og trutt slik det ser ut nå.
16.04.2019 kl 09:55 3839

Når forventes startskuddet for "sommermarkedet"?
Met1976
16.04.2019 kl 10:02 3845

Ser vi på term-listen ville jeg sagt mai men vet ikke om det er noen fasit...

NAO thunder fikk jobb for Team Marine nå, rate like over 200k/dagen-da er vi på det nivået at det er over driftsutgifter for AHTSène også....overrasker meg ikke om det er noen AHTSèr på PSV jobb i påsken for det er-spesielt i Norge-ikke en PSV å oppdrive før neste uke omtrent...