NAS - Ny HEISATUR i vente......?

Hammers
HAMMER 12.03.2019 kl 12:32 11801

Ikke måte på hvor mange plager NAS-aksjonærene for tiden må gjennomgå!

- Først var det FALLET fra 300.
- Deretter ble "oppkjøpet" avlyst!
- Så ble pengesekken IGJEN slunken og ENDA EN emisjon måtte til. En EMI man nærmest ble tvungen til å delta i. Den 2. på SUPERKORT tid.
- Sist helg toppet det seg med den tragiske styrten av nok et fly i serien MAX 8. NAS sitt nye satsningsområde. Den 2. styrten på relativt kort tid.

"Nå må det vel snart være slutt på elendighetene"?
NJA.....jeg er ikke HELT overbevist om det. Spesielt hvis man i dag tar en titt på det logaritmiske chartet til NAS her inne på HO!
Dette begynner etter hvert å se UROVEKKENDE UT!

- Trekk en horisontal støttelinje gjennom bunnen på 54,72 den 22. feb. En utrolig VIKTIG linje........som nå kun ligger ca 1 kr unna.
- Brytes denne som SLUTTKURS (+ litt margin) ligger det an til en NY heisatur i NAS!
________________________

Et TENKT scenario:
- Støttelinja brytes og et nytt kraftig salgssignal blir gitt ila de neste dagene.
- Kursen reagerer med et forsterket fall under støtten, mens de som venter på nye aksjer fortsatt bare må sitte å se på.
- Hva hvis MAX 8 blir satt på bakken i Norge? Lista begynner å bli lang: https://www.hangar.no/dette-er-max-flyene-som-er-satt-pa-bakken/
- Hva skjer til slutt når "Trillioner" av NYE aksjer blir gjort tilgjengelig for aksjonærene den 18. mars?
- Tør nesten ikke tenke på det.......hvis dette skulle inntreffe i noenlunde denne rekkefølgen.
________________________

Så langt har det IKKE kommet brudd på støtten - og NAS-flyene er IKKE satt på bakken.
Det anbefales likevel at de som har aksjer i selskapet følger ekstra godt med i tiden framover!
Dette kan i verste fall bli ille! SVÆRT ILLE.

Hilsen Hammers........forumets beste "NAS-analytiker" - dog på helt utradisjonelt vis.
Med linjaler, viskelær og fri fantasi......og med trafikktall og tradisjonelle fakta sammenkrøllet i en DIGER søppelbøtte ned til venstre for tastaturet!
Redigert 20.01.2021 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
JT
12.03.2019 kl 14:50 7949

3-0 til Hammer : Norwegian setter Max-flyene på bakken
3ade
12.03.2019 kl 14:52 7926

Nå blir det tung for NAS, hvor langt ned skal den nå tro?
abbos
12.03.2019 kl 14:52 7918

Da er det over til seilfly igjen ?
Cobben
12.03.2019 kl 14:54 7888

Det dreier seg om 18 fly,,,,
Slettet bruker
12.03.2019 kl 14:55 7875

Hammers: At du legger så mye arbeid i forhold til å snakke aksjen ned, må jo bety at du har et intenst ønske om skape uberettiget frykt, så du kan kjøpe på lavere kurs, eller?
Redigert 12.03.2019 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
ØrsteinStraitB
12.03.2019 kl 14:57 7848

Pluss 90 i bestilling........ Uavhengig av det logiske. Det psykologiske aspektet er enormt her....
o
12.03.2019 kl 14:58 7828

Gratulerer med seier hammers. Syntes bare synd på Kjos nå. MAX uflaks på MAX uflaks tidspunkt. Her skal vi nok lenger ned... ser vi 40 tallet i løpet av uken?
JT
12.03.2019 kl 15:03 7785

Aksjekursen klarer fint å komme seg ned selv, uten hjelp av Hammer.....
Slettet bruker
12.03.2019 kl 15:05 7762

Joda, muligens det, men alle monner drar.
o
12.03.2019 kl 15:09 7724

Long NAS?
SHARE-IT
12.03.2019 kl 15:11 7708

Matusalem, du forstår visst ikke helt. Hammers advarer ut fra sine forutsetninger. Det har vært opp til deg å følge advarslene eller ei. Se heller på innleggene fra Hammers som velmente råd om faresignaler du må være obs på. Hadde NASaksjonærene fulgt5 dem fra rådet kom på NOK 300 hadde de tjent mye på det. Selv Hammers har ikke fasit i forkant, men signaler om retninger som kan bli fasit.
Hammers
12.03.2019 kl 15:11 7704

Jeg har da jaggu meg ikke sett på makan!
Ikke før har man skrevet om MAX 8 på bakken......ja så SKJER DET!

Kursen reagerte spontant på nyheten - og i skrivende stund er den tekniske støtten på 54,72 brutt.
Det er dog sluttkursen som gjelder......!

Hilsen Hammers........som takker for enhver "3-0 seier.....som dere sier". Lenge siden sist, det......???!
Hammers
12.03.2019 kl 15:32 7624

Slik jeg ser trenger ikke parkeringen av dagens fly å bety all verden.....hvis de har reseverfly i bakhånden.
Verre blir det dersom dette går over til "langtidparkering"..........nå når selskapet skal motta en haug med nye MAX-fly i tiden framover.
Her er det bare å avvente.

Hilsen Hammers
Redigert 12.03.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
12.03.2019 kl 15:48 7558

NAS har da vel ikke skrevet at de har reservefly for hånden, meg bekjent, men tvertimot forhåndsbeklaget bryderiet dette skaper for kundene.
Hammers
12.03.2019 kl 17:40 7406

På mirakuløst vis klarte kursen å karre seg tilbake på trygg grunn (28 øre) - etter å ha ligget klart under støttelinja en times tid tidligere.
Ser man på charterformasjonen virker det likevel som om det er KORT tid før bruddet er et faktum.

Tror denne blir svært nyhetspreget i tiden fram mot "vårflommen" av nye aksjer.......den 18. mars. Ref TS.

Hilsen Hammers.......som synes dette mer og mer er en aksje for de TØFFESTE TØFFINGENE - de med HÅR på "kassa".....???!
Redigert 12.03.2019 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
golf`ern
12.03.2019 kl 19:25 7252

Som avdøde Raymond fra Frekstad kanskje ville ha sagt:
Asså,hvis Norwegian taper milliarder i kvartalet på å ha alle disse flya i lufta,
ern`te det da bedre butikk at dem står på bakken....
Bare lurer jeg.....
Søndre
12.03.2019 kl 22:08 7109

Komiske Ali og frimurer styret er som politikere som biter seg fast selv om de har kjørt hele NAS i grøfta.
De har ikke penger igjen når neste emisjon kommer om et år.
Det blir interessant å se når "vårflommen" kommer 18.3.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 01:33 6940

De som tror Hammers legger ut analyser til oss for å kverulere eller selv ha egeninteresse , de bør si minst mulig
Jeg og flere med meg har spurt han etter analyser og har fått det
Han gjør god jobb som vi eller måtte betalt masse for gjennom et meglerhus
Frodon
13.03.2019 kl 07:54 6799

Nytt kursmål på kr 35 fra Sparebank 1 Markets

«We reduce our recommendation from Neutral to Sell and target price from NOK140 (equals NOK69 after equity issue) to NOK35. We base our Sell recommendation on the following arguments: i) NAS is expensive on EV/Sales compared to peers, ii) we expect the cash burn to continue in 2019 and iii) our “best-effort” NAV does not give a satisfactory upside given the risk. The upside for NAS is in our mind a bid for the company, sale of assets/JV and/or potential upside in the order book. Our take is that the failed take-over attempt(s) for the company, the time it has taken to finalise the JV and the limited cash effect from sale of aircraft relative to the cash needed for principal repayments and interest payments indicate low probability for the factors mentioned above to counter our three Sell arguments. NAS is in our mind dependent on increased demand/ticket prices and the latest macro data point in another direction. Our target price is the mid-point of NAV and EV/Sales compared to peers»
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:09 6768


Hvis dette er årsaken til de to styrtene, så er er det oppsiktsvekkende at problemet ikke håndteres før nå.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Piloter-meldte-om-problemer-med-to-amerikanske-737-MAX-8-fly
Hammers
13.03.2019 kl 08:49 6679

Problemene til MAX 8 blir nok etter hvert tema i en ny episode i den realistiske serien "Flyhavarikommisjonen" på National Geographic.
Der har man tidligere sett episoder hvor automatiserte fly selv mistolker ytre forhold (eks uventede vindkast) og som iverksetter tiltak som er tvert mot det logiske i ulike situasjoner. Også at ferske piloter på en ny flytype ikke har hatt samme kompetanse som automatikken.

Hilsen Hammers......som ellers ikke kan annet enn å være 100% enig med Matmons.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:57 6644

Norwegian sier at de hele tiden prioriterer passasjerenes sikkerhet, men hvis de har hatt kjennskap til det som fremkommer av de to hendelsene i USA, kombinerte med det som er fremkommet av spekulasjoner med hensyn til de to styrtene, så synes jeg det er urovekkende og sterkt kritikkverdig at de ikke satte sine fly på bakken, før de faktisk ble tvunget til det.
Redigert 13.03.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.03.2019 kl 22:27 6432

I dag ble støtten på 54,72 brutt ved at kursen endte på 54,16.
Ja, teknisk HAR bruddet kommet, men det etter mitt syn fortsatt LITT for lite (1%) til at jeg vil konkludere 100%.
Likevel.....nå ryker det fra dassen.....!

Hilsen Hammers
Hammers
15.03.2019 kl 00:14 6213

I kveld leser jeg at Boeing stanser alle leveranser av nye MAX 8 inntil videre.
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2019/03/14/Boeing-stanser-midlertidig-leveranser-av-nye-737-MAX-8-fly-18661375.ece

Jeg antar at ikke et eneste fly av typen kommer i lufta før årsaken til styrtene er funnet - og deretter fikset! NEPPE noen quick fix!
At Kjos mener at dette "snart" vil være ordnet har jeg LITEN tro på.
Hva annet kan Kjos si for å berolige alle de som har spyttet inn NYE og friske NOK i hans selskap?
Penger som nå renner som sand mellom fingrene på selskapets ledelse.
De som nærmest ble presset til å spytte inn nye penger - etter et forutgående kursras av dimensjoner?
Neppe noen jubelstemning i DE hjemmene.......rundt om i landet!

Apropos nye kroner - i en ny EMI!
I sportsverdenen er det utslitte spørsmålet til vinneren; "Hva tenker du nå"......?
I NAS-aksjonærenes verden kan man stille et likelydende spørsmål til alle de som tegnet nye aksjer før flyene ble satt på bakken.

Hva tenker DE nå - noen få dager før de nye aksjene blir overført til den enkeltes VPS-konto.
De som HELT ufrivillig har blitt rotet inn i et "bloody mess" i Norwegian!
De som ALDRI i verden ville ha tegnet nye aksjer med DAGENS nye forutsetninger - med deler av flåten på bakken!
De som ser at det nye satsningsområdet med MAX 8 blir kraftig forsinket!

I nedre del av linken er en oversikt over innfasingen av nye fly i NAS. I år vil det komme MANGE - som ikke kommer som planlagt.
Her snakker vi om forsinkelser så det holder! Ja.....for dette HAR med ett BLITT et "bloody mess".....med X antall ukjente!
https://no.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Shuttles_flyfl%C3%A5te

Mandag er de nye aksjene tilgjengelig for handel (så vidt jeg vet)
I oktober 1987 opplevde jeg selv en "Black Monday" - da børsene verden over raste som en murstein.
Jeg begynner å få en fornemmelse av at NAS-aksjonærene kan få en gjentakelse fk mandag.......og kanskje også videre utover uka!

Hilsen Hammers.......som venter i spenning......ja, for dette ER spennende saker!
PS: Ingen skadefryd - KUN spennende......for en trofast tribunesliter......når det gjelder NAS!
Redigert 15.03.2019 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
15.03.2019 kl 10:26 6041

Hammers
Du er dyktig innen skrivekunsten, - formuleringer og budskapsfrembringelse så det holder. Det skal du ha.
Derimot synes jeg dine vurderinger skinner for mye gjennom av egne disposisjoner, ikke nøytrale vurderinger basert på kjente fakta. Men artig å lese det du skriver, okke som ...
Bobby Dobolina
15.03.2019 kl 10:56 5973

Kan man forvente et ras på mandag når alle nye aksjer indiskonteres i kursen? eller er dette allerede priset inn?
Ypsilon 7
15.03.2019 kl 11:07 5947

Min personlige mening: Etter alle solemerker å dømme vil kursen rase nedover mot emi kurs på 33 kroner, men hvor langt ned er umulig å si. Men dette er på ingen måte sikkert. Det kan dukke opp meldinger når som helst som kan endre ting i begge retninger
Ypsilon 7
15.03.2019 kl 11:08 5959

Søndre skrev Innlegget er slettet
Budprisen var basert på spekulasjoner (300?) og selskapet har ikke kommunisert det. Tror på ingen måte at NAS vil gå dukken. At 18 fly nå står på bakken kan faktisk bare være en fordel for selskapet, ironisk nok.
Redigert 15.03.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
15.03.2019 kl 11:12 5948

Godt poeng, normalen er vel at markedskurs nærmer seg emikurs, men her er vil nok nyhetsstrømmen ha større betydning. Det er så uoversiktelig at NAS for øyeblikket kan likestlles med gambling, både i forhold til opp- og nedside. Å kjøpe i dag vil nok allikevel ikke være en god ide, uten nyheter så er den garantert rød på mandag.
Hammers
15.03.2019 kl 13:57 5840

Takk for det, Ypsilon - men jeg er ikke enig i din konlusjon. Den at jeg skriver ut fra egne disposisjoner.
Jeg hadde INGEN økonomiske interesser da kursen sto i 300 (og DERE virkelig TRODDE på oppkjøp - og at jeg kun var ute etter å lure dere) - og jeg har heller ingen interesser nå....... når kursen ligger på 50-tallet.

Nei, NAS har aldri selv påstått dette med oppkjøp, men selskapet gjorde heller ikke noe som helst for å stoppe ryktene.
Dette var rykter som selskapet selv tjente STORT på.
Ryktene holdt kursen oppe - og de sikret med det at NAS fikk inn penger til repasjasjons emi'en.
Ja, for DEN skulle da være rene pengeplukking for deltakerne.......mens fakta viser at det i stedet ble en ren KATASTROFE!

Etter at EMI'en var over fortalte jeg (tråd; "Spill for galleriet") at dere NÅ ble overlatt til dere selv uten hjelp fra NAS.
Ja, for NÅ har de fått inn de 2-300 millionene som skulle hentes fra markedet.
Slik ble det og!

Hilsen Hammers
undrende
15.03.2019 kl 14:14 5819

Tror ikke Hammers er inne i NAS. Han burde derimot shortet NAS, for bedre treff enn det han har beskrevet i denne aksjen er omtrent umulig. Man leser det i hvertfall ikke i børsanbefalinger fra diverse meglerhus og børs media. Selvfølgelig har denne aksjen for de iskalde, som har utnyttet rykteflommen og inside informasjon på avveie kunnet gjort store penger på trading, men Hammers har jo også klare formeninger om hva dette har vært, et lurespill.
Nå tror jeg for øvrig ikke at Hammers har noe i mot å sole seg i glansen av egen fortreffelighet, men det plager ikke meg :-)
Hammers
15.03.2019 kl 14:20 5808

Det plager ikke meg heller......siden jeg har en flaske med HØY SOLFAKTOR i beredskap........???!

Hilsen Hammers.......som aldri shorter.
undrende
15.03.2019 kl 14:21 5801

Hehehe :-D :-D :-D
Ilusion
15.03.2019 kl 22:50 5656

Om disse 18 max flyene ikke får luft under vingene og hjulene står like godt plantet i bakken om 1 mnd uten håp for å fly ganske snart tipper jeg vi ser en jamn trend nedover mot 33kr ...
Om disse blir stående over lengre tid er det en BIG deal.
Halvparten av de siste tilførte emisjonspengene kan fort gå med til dette..
Hva er da neste trekk ..En emisjon...NR 3 på kort tid???
Kan fort bli slik.
Konk er heller ikke et utenkelig scenario...
Så kommer vel Fredriksen mer inn enn han allerede er og overtar hele ”skuten”el ”boet”?(han ser hva som er pågang )og er stinn i cash
Redigert 15.03.2019 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Ilusion
15.03.2019 kl 23:07 5630

Fredriksen er god for 92 milliarder.
Nas er nå verdt ca 7 milliarder..om kursen dropper til 33-35 kr kunne Fredriksen kjøpt norwegian 15-20 ganger..hehe..DA har du sykt mye peng!!!!
Hammers
15.03.2019 kl 23:20 5612

Ja, man kan jo lure på hva som egentlig skjer i selskapet!
At kursen skulle stige som den gjorde i dag syntes jeg var merkelig. Siste børsdag før alle de nye aksjene kommer i spill.

Sikkert ikke alle som skal selge, men ALLE har tegnet under GALE PREMISSER - etter hva som har skjedd i ettertid.
Personlig tror jeg MANGE av disse nå føler uro over sine egne tegninger! En STERK uro!

At Sissener har kjøpt overrasket. Kjøpte også HAN før "grounding"?
Rasch-Olsen som var i HO-studio for 2 dg siden (sånn passe "laid back" - etter min smak) snakket om et par mrd i tap mot sommeren.
Dette under forutsetning av at probleme ikke løste seg innen den tid.
UANSETT; neppe noen quick fix - og trolig MINST sommer før det hele eventuelt bedrer seg?

Personlig ville ikke JEG ha satset penger i selskapet - akkurat som Trygve Hegnar sier det samme. ALT er ALT for risikabelt!
Går det dårlig framover kan man jo fort tenke seg en NY EMI. I så fall den 3. på UTROLIG kort tid! DA vil vel utvanningen bli komplett???
Mye "om, hvis, i så fall" her........men mandagen blir uansett svært spennende!

Spennende for aksjonærene - og for oss som sitter på sidelinjen og ser meitemarkene sprelle på kroken! I grunnen et ubarmhjertlig syn.

Hilsen Hammers

Redigert 15.03.2019 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Shotgun
16.03.2019 kl 09:16 5438

Det hadde vært litt komisk dersom sissener gikk på en god smell her i selskapet som han har pratat drit om i evigheter.