Piggdekkterror

KentaH
12.03.2019 kl 19:02 884

https://www.dinside.no/motor/derfor-er-det-gratis-a-reparere-ruta-pa-bilen/70863074
«Våren er høysesong for steinsprut. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, forklarer kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige til Dinside.»

«Dette kan du gjøre
Det er i overgang fra vinter til vår, når all grusen blir liggende løst i veibanen, faren for steinsprutskader er størst.»

IKKE BARE GRUS

Det er løse pigg som blir skutt som prosjektiler,,Det finnes ikke grus på E18,,likevel ødelegges lakk og ruter.Diesel terroriserer luftveiene,,piggen knuser ruten,,hvorfor er det ikke forbud
Redigert 12.03.2019 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
mishka
12.03.2019 kl 21:16 819

Et forbud mot piggdekk i Norge kan man bare glemme. Det finnes IKKE EN jævla politiker som tør å stå i shitstormen fra pressen ved første dødsulykke på vinterføre. Jeg ser allerede for meg overskriftene: Aud kjørte alltid på piggdekk for da FØLTE hun seg trygg. Nå er hun borte.

Nok en grunn til min republikkflukt?. Her i Berlin har vi ikke hatt snø de siste 5 årene og feiemaskinene går for fullt hele uka.. Snøstormen som er varslet i natt i Norge merker vi her ved at det blåser litt mer enn vanlig i kveld og i morgen er det varslet 10 m.sek.
12.03.2019 kl 21:20 805

det er vel bare sullikker som tror det er bedre feste med piggfritt..
KentaH
12.03.2019 kl 21:28 796

Et forbud mot piggdekk i og rundt de store byene,,burde vært på plass.
Pigg har en massiv ødeleggelseskapasitet,,en diesel volvo suv vrengte over i min kjørebane og akselerte,,pang i ruta det i ruta,,jævla kødd. Stein har høyfrekvent lyd,,pigg har en lavfrekvent tung lyd,,ofte kjennes skaden på at det er tre små kratere,,plassert i en trekant.
Per K
12.03.2019 kl 21:37 778

OIda, om du klarer og høre forskjell om det er en pigg eller en sten som treffer ruten din, burde du fått Nobels pris i hørsel
KentaH
12.03.2019 kl 21:58 749

Lett å høre forskjell på stein og stål ja

Det var vel en helt lik tråd i fjor.
Også i år blir det strødd med fin grus som setter seg veldig godt i de piggfrie dekka. Når jeg kjører fra jobben hører jeg lyden av grus som slipper dekka minst et par km. De dagene jeg kjører varebilen, som har piggdekk med mye grovere mønster, så er problemet nesten ikke til stede.

Dette problemet vil helt forsvinne hvis dere tar bussen. Det enkleste er ofte det beste. Hiver meg på bussen om noen minutter. Jeg har gyldig kort og kjenner de fleste der så det er ganske trygt. Klart det kan komme på noen med bombebelte og slikt, men det er sjeldent og ser man en slik person er det bare å gå av og vente på neste buss.
Odi.1
13.03.2019 kl 07:49 619

Dette er nok Store Pigger på Traktorer som brøyter, det finnes ikke kontroll på Traktordekkene som besitter gigantiske stålpigger
Muligens det er smart å opphøre brøyting rundt i landet? https://www.youtube.com/watch?v=IE-OksN7s-0
Det er stort sett "sankthans" før den siste piggen har forlatt dekken,,,

På biler for øvrig , er det mikro små ubetydelige ufarlige plastpigger.
Redigert 13.03.2019 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
KentaH
13.03.2019 kl 07:55 612

Er du tullerusk? Biler har massivt med stålpigger som tygger asfalt og knuser ruter,,diesel og pigg er to kreftsvulster,,kjør piggfritt bensin eller el
Redigert 13.03.2019 kl 07:57 Du må logge inn for å svare

Det er faktisk verd å bytte rute annenhvert år i stedet for å kjøre buss.
Odi.1
13.03.2019 kl 08:56 557

Prisene på Buss og Tog vil skyte i været om kort tid, Noen vil få sjokk når den reelle prisen for dette blir lagt inn i billettene,
Olje og Gass inntektene, og Bil avgiftene skal ikke lenger betale for denne leken som foregår, der over 90 % av billettene og omkostningen blir betalt av andre ,og annet, en Buss og Tog inntekter.
Redigert 13.03.2019 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
mishka
13.03.2019 kl 09:13 539

Enig i at det er en plage å reise kollektivt. Selv med fly er det meste en pest og en plage. Typisk er ruta fra Oslo til Berlin med Norwegian. Ja, det koster på midtuke under 400 spenn, men man bør medbringe øreplugger. Det begynner allerede på flyplassen. Alltid er det en eller annen skoleklasse med elever som har tysk i 2.klasse på vgs. som skal med flyet. Og alltid sitter det 10-15 jentunger på gulvet ved gaten og kakler som ville høns. Ved å oppholde seg i nærheten får man følelsen av at hjernemassen suges ut. Og om man er så heldig å ikke havne i nærheten av disse på flyet er det nesten alltid enten en møkkete friker som stinker tobakk og øl på setet ved siden av som skal på helgetur til frikerne svar på mekka, Kreuzberg. Eller "gutta på tur" fra jobben som også kakler i vei etter å ha startet dagen med Jäger og øl før avgang.

Jaada jeg vet jeg høres ut som en sur gammal gubbe, men fy flate så mye deiligere det er å sitte i sin egen bil å slippe alle de marginale folka innpå seg.
Og tenk å ha dette rundt seg hver dag på vei til jobb! Nei takk!

Hvis man er så diger som meg er det greit å ta bussen. Jeg bare skubber alle andre unna og det finnes knapt et menneske der som klarer å rikke meg noe som helst. Et problem er at plassen er liten hvis man er stor som meg og i tillegg har stor ryggsekk.
ksandal
13.03.2019 kl 10:07 487

Både Dieselbiler og piggdekk er allerede forbudt i flere store byer i Europa. Piggdekk er forbudt i hele europa unntatt Norge sverige og finnland pga innbilt bedre sikkerhet på glatten. Det er kun TUNGE biler som har nytte av pigg og selv de har begrenset fordel på helt spesielle føre og kun når dekkene er helt nye(første 5000km)

Har kjørt piggfritt i 30 år uten noen problemer( kjører 40.000km i året over hele Norge)

Tja hvor mye skade kan en pigg som veier maks 1,1 gram gjøre? På motorvei i 110 km/t kan den vel kanskje skade ruta men ikke i lave byhastigheter. Så dette er tull. Grus veier mer enn pigger så en må vel forby grus da. :) De piggene som brukes idag skader ikke rare greiene på asfalten. Var nok værre før da piggene var mye større.