VY

Slettet bruker
12.03.2019 kl 20:12 1106

Vent ytterligere
Slettet bruker
12.03.2019 kl 21:17 1090

Den var god hankatten.

Vi får håpe de gjør motsatt, og får ting på stell.
Redigert 12.03.2019 kl 21:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2019 kl 21:33 1084

Nå er jeg kanskje litt slem ?
VY - Variabel ytelse

Får håpe de gjør dette til skamme, og fyker frem på skinner og veier i tide isteden.
Sånn at man kan snu på det og si : VY - Vi Yter
Redigert 12.03.2019 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Gøril
13.03.2019 kl 00:20 1066

Det burde vært navnekonkurranse og åpenhet rundt et evt. navneskifte.
Svakheten til VY er at det har null assosiasjon til tog, buss eller reise.
Det er et veldig kort navn og er litt vanskelig å oppfatte. Det kan forveksles
med bensinselskapet YX. Og logoen kan misforstås som VM.

Intensjonen kan ha vært god, men.....

Togene eies nå av selskapet NORSKE TOG
og billettsystemet av EN TUR
og skinnegangen av BANE NOR

Og noe som heter NORSKBANE utreder togprosjekt. Det er muligens privat.
børst
13.03.2019 kl 06:11 1053

Og logoen for VY gir assosiasjoner til både berg-og-dalbane og solslyng på skinnene. Jeg synes NSB var et flott og tradisjonsrikt navn.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 06:52 1047

Jeg synes det er helt greit at staten driver sykehus men hvorfor skal de drive togtrafikk og busstrafikk? Skal Staten gå inn og redde Norwegian eller kjøpe seg opp i SAS også? Er dere enig med Lysbakken som vil nasjonalisere alle busselskap?
børst
13.03.2019 kl 07:50 1037

Statlige aksjeselskaper har en tendens til å bli en alternativ karrierevei for avdankede politikere og deres vennekrets, som alle skal ha millionlønninger på skattebetalernes regning. Selskaper som må tjene penger og gå med overskudd for å overleve, kan ikke holde på slik.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:00 1030

Vi er nok ganske enig. Dette er et skritt på vei mot privatisering og det er det som først og fremst opprører hele venstresiden. Jeg synes det er fornuftig. Så kan man jo diskutere om de kunne funnet et bedre navn men at NSB blir skiftet ut har jeg ingen problemer med.
The Observer
13.03.2019 kl 08:21 1024

Det har vært en tendens til å endre navn både på bedrifter og statlige/kommunale foretak. Endringer som har kostet millioner. Etterpå har jeg aldri sett beregninger for hva navnendringene har betydd i øket lønnsomhet/popularitet i forhold til før navnendringene. De eneste som tjener er konsulent- og reklamebyråene. Jeg vil betegne millionkostnadene på unødvendige navnendringer som pengesløseri med samfunnsmidler.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:36 1022

Det klinger bedre ute i den store verden med Telenor enn Televerket.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 08:49 1019

"Det burde vært navnekonkurranse og åpenhet rundt et evt. navneskifte. "

Problemet er at da kan man ende opp med et tulle navn man ikke tørr å bruke, noe som skjedde når England skulle ha navne konkurranse for sitt nye, stolte, polare havforskningsskip.

Den suverene vinneren "Boaty Mcboatface" ble tilsidesatt for det mer distingverte navnet "Sir Richard Attenborough"

https://www.theguardian.com/environment/2016/apr/17/boaty-mcboatface-wins-poll-to-name-polar-research-vessel
Redigert 13.03.2019 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
børst
13.03.2019 kl 09:11 1013

Ja, Telenor er et flott navn. Men hva skal man egentlig kalle et selskap som driver med transport på skinner OG buss? NSB kunne ha blitt behold, men at man lot det stå for noe annet, som f. eks. Norsk Spor & Bane. Vy er jo helt håpløst.
Redigert 13.03.2019 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
The Observer
13.03.2019 kl 09:47 1004

Fremskrittspartiet burde vel også skifte navn til Byråkrati og Avgiftpartiet. BA-partiet.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 09:57 996

Selv har jeg respekt for gamle merkevarer og mener NSB burde holde på dette. Det er en opparbeidet merkevare man burde være stolt av, til tross for opp og nedturer. Jeg kunne styre meg for endringen av Statoil til Equinor også. Egentlig Circle K (Statoil Detaljist) også, men der var det oppkjøp så det blir ikke det samme, selv om jeg mener de burde ivareta Statoilmerket i Norge.

Et godt eksempel på gamle merkevarer som fortsatt står sterkt mener jeg er GE, General Electric. Selv om Eletriske ting er i vinden er GE store i svært mange bransjer, og store bla innen helse.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 10:00 992

At det "klinger bedre" i utlandet taler vel ikke for at de automatisk også bør bytte navn i Norge da..
Postverket, samme der. Posten og senere bring. Men akkurat Televerket og Postverket hadde vel litt med offentlig drift, gutta på gølvet å gjøre mener jeg.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 18:29 950

Med Telenor så skjønner vi i hvertfall hva det dreier seg om : Telefon og Norge
Vi kunne jo sagt Reisenor eller Reise Nor istedenfor Vy ?
Eller Tognor alternativt Tog Nor og Bussnor alternativt Buss Nor ?

Vi kunne brukt NSB om togene og NSB-Buss om bussene. NSB sine tog kan oppfattes sammenfallende med
Norges Statsbaner. (Dvs. statlige tog som går på statens togbaner).

Selskapet Norske Tog (som skal eie togene) har jo ikke kontakt med det reisende publikum. Det er bare omtrent
et rent bokføringsnavn. Selskapet En Tur (billettsystemet) skal vel heller ikke ha kontakt med det reisende publikum ?
Hva endringen fra Posten til Bring skulle være godt for skjønner jeg ikke. Privatisering ?

Privatisering kan kanskje se litt meningsfylt ut i seg selv ? MEN, det skumle med dette i denne sammenheng
er at det kan utarte til å bli en sniktilnærming/snikinnmelding i EU. Akkurat transportinfrastruktur av denne
kategori må vi være forsiktige med.
Får noen private kontroll, kan de bruke dette som utpressingsapparatur.
Vi ser allerede terror med tunnelstengninger på veiene osv. Dette er ledd i å snike Norge inn i EU. Knefall/
tjenesteyting for de morderiske og plyndrende globalistene. (Pga. fraværet av folkegodkjent valglov).
Redigert 13.03.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2019 kl 21:18 930

Hvis dette er fordi Nsb skal konkurrere om tog i andre land kan jeg forstå. Hvis de skal inn å drive Svensk Jern-bane nytter det ikke å kalle seg Norske Statsbaner.
VY er lettere å svelge i Sverige.
Norwegian kunne hete Norwegian i utlandet fordi det spiller mindre rolle når du bare skal fly folk VEKK fra utlandet elller hjem gjennom luften, det provoserer mindre enn Norske Statsbaner på bakken, som alle kan se. VY, da er det ingen som tenker på Norge i Sverige.
Slettet bruker
13.03.2019 kl 22:30 923

For det norske folk teller engasjement i utlandet, utenom evt. noe i Sverige, ingenting. Det norske
folk vil ha et godt og pålitelig tog og busstilbud i Norge.
Sverige har et tilsvarende selskap som NSB. Det heter SJ - Statens Järnvägar

Det heter Norges Statsbaner, ikke Norske Statsbaner.
Det er NSB som brukes. Akkurat som SAS. Og ikke Scandinavian Airlines System.
Om NSB kalte seg NSB i Sverige har ingenting å si. Alle ville skjønne at NSB var Norges motsvarenhet til SJ.
Blåveisen
13.03.2019 kl 22:36 921

Mange muligheter og nye navn på offentlige kontorer;

Mattilsynet..........Æsj
Utlendingsdirektoratet ......Nei
Skattetaten......Ta
Veidirektoratet.....Kø
Kriminalomsorgen.....Fy
Helsedirektoratet.....Au
Slettet bruker
13.03.2019 kl 22:38 919

Jeg bruker Scandinavias Airlines Systems når jeg f eks flyr til Bergen International Airport. Jeg skjønner ikke vitsen. Het det ikke Bjørgvin før?
Slettet bruker
14.03.2019 kl 01:08 909

Man kunne sluppet hele tullet, privatiseringsforsøket og EU snokinnmeldingsforsøket
ved å kalle POSTEN for POSTEN. Og NSB for NSB. Og Nettbuss for NSB Buss.
Enkelt og greit !
Slettet bruker
14.03.2019 kl 01:15 907

Mht. SAS kan det være greit å presisere at det nå står for Scandinavian Airlines.
Tidligere sto det for Scandinavian Airlines System.

Slettet bruker
14.03.2019 kl 08:31 887

De kan ikke ha ordet "stat" i NSB når det skal privatiseres....
Men de kunne ha kalt det for Norske SkinneBaner eller noe sånt og sikkert spart 200 av de 280 millionene.

....eller Norske Skinner og Busser, muligens.
Redigert 14.03.2019 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Bare
14.03.2019 kl 21:18 856

He,he...Hvorfor ikke?
Sløsing av hundrevis av millioner bør ikke være begrenset til NSBs tøvete Vy’er.....

Mattilsynets nye navn bør være Spy......
Redigert 14.03.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2019 kl 11:06 839

Kapittel 2. Krav til foretaksnavn. Registrering
0 Overskriften endret ved lov 5 sep 2003 nr. 91 (ikr. 1 mars 2004 iflg. res. 5 sep 2003 nr. 1118).
§ 2-1.Et foretaksnavn må ikke være identisk med et foretaksnavn som er, eller blir, registrert etter allerede innkommet melding til Foretaksregisteret, såfremt det ikke foreligger samtykke fra vedkommende rettighetshaver. Et foretaksnavn må som minimum bestå av en sammenstilling av tre bokstaver fra det norske alfabet.