Noen som trenger noe å gjøre, eller har for mange penger...

Jono
NSB 12.03.2019 kl 20:50 1972

SUKK, og nå igjen:

Sukk! et stort et også, samme med gode gamle Statoil, som alle kunne navnet på!, men nå et "fransknavn" og noen bokstaver man kan bruke tid på å finne ut av hva betyr mens Ola og Kari venter på et tog som ikke kommer heller, og nå bare lurer jeg på om de ikke burde bruke penger på vedlikehold, ikke "pynte bruden" -- ALLE vet, inkludert meg selv hva NSB er og står for, samme for meg, at de har problemer, men som jeg nå har mistet all respekt for!

Hva med meg, snart 60 år og alle andre som er mye eldre, og har problemer med å huske navn. Ja, så Dagsnytt 18 i dag, og en spak leder, som ikke kunne svare for seg en gang, men la vekt på at de "bare" hadde betalt en million for et nytt domene navn!

Hva faen er markedsverdien av NSB, og som alle kjenner til, som ikke spiller noen rolle for de fleste hva dette er forkortelsen for, og bra med nye farger og logo, og som sikker også koster millioner, men hvorfor bruker flere hundre på et nytt navn.

Bare å håpe at DET ikke står en kvinne bak, og en nyopprettet direktørstilling, og som måtte finne på noe nytt! Fra spøk til alvor, så er det styret i NSB som har besluttet dette, og som jeg også har omtalt ovenfor, men skrevet som en kommentar før dagsnytt 18
.
Redigert 12.03.2019 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.03.2019 kl 21:12 1946

Selskapet tilbyr transport med tog og buss.
Hvorfor kunne de ikke holde en navnekonkurranse ?
Eller presentere navnet før de begynte å lage logo, og montere denne på tog ?

Kan være åpen for at det trengtes en nyprofilering, pga. reisetilbud både med tog og buss.
Men navnet er superkort og indikerer ingenting om transport eller reise.
Posten ble til Bring. Televerket til Telenor. Luftfartsverket til Avinor. Statoil til Equinor.
Så har vi mange andre kryptiske navn som Mesta, Rom, Virke, Bravida, Entra osv.
DnC og Bergen Bank til DnB.
Hva vitsen med Bring var er det litt vanskelig å skjønne.
NSB og Nettbuss til Vy. Hva skal vi si ?
Er det ikke et bensinstasjonselskap som heter Xy el. lign ?
Mht. Flytoget så forstår vi i allefall umiddelbart hva det er ; tog til flyet.
Jono
12.03.2019 kl 22:47 1881

En stor takk for at du følger meg opp, at det ikke bare er meg som syntes at dette er og var rart. En stor, men liten trøst så seg være, at generalforsamlingen ikke har godkjent enda, og om ansvarlig minister går for dette, Høyre kan miste min stemme, ammen! :-)
Slettet bruker
13.03.2019 kl 07:36 1820

At de skulle fortsette å hete "Norges Statsbaner" var ikke holdbart. Det gir et inntrykk av hele landet som inkompetente, uorganiserte, late og udugelige. Selv om det kanskje er en rettferdig representasjon så trenger man ikke være så åpenlys med det.
Jono
15.03.2019 kl 20:15 1709

Nei, for all del ikke. For meg er NSB et begrep om det gjelder tog eller buss. Vokste opp i en by uten tog eller trikk. For meg -- ikke tenker på "Norges Stats Baner", men på en stor merkevare. Noen gamle triste bokstaver, men det koster ikke mer enn 200 millioner å fikse en ny logo, ny farge på togene og uniformer til de ansatte heller, og som kunne vært like greit, ikke minst våre eldre, som sikkert ikke kommer til å huske Yv, eller hva de/det nå skal hete?! :-)

Ja, innser at jeg ikke burde bruke tiden min på dette, men av og til "skyter jeg først", og kanskje burde tenkt meg bedre om, men er ikke noen politiker heller, så derfor tar jeg meg selv -- ikke så seriøst av og til, tillater meg å mene og skrive hva jeg vil, ingen andre enn meg selv -- som står til ansvar for mine meninger, og som kan endres, om jeg får gode mot argumenter!

Nei, jeg angrer ikke, men nå har jeg avsluttet dette, bare erfart at det ikke var så mange andre med samme tanker som meg, hadde selv godt av å få blåst ut, og som kan være veldig bra av og til, og som bare håper at det blir lenge til neste gang jeg finner på å skrive en ny tråd her på HO! :-)

God helg/kveld!
Slettet bruker
15.03.2019 kl 22:32 1675

Er enig i at vi aldri har brukt uttrykket Norges Statsbaner. Det var NSB vi brukte. Akkurat som vi brukte DBS som betegnelse på en sykkel i sin tid.
Og folk husker knapt hva det sto for. Den Beste Sykkel.
Får man samlet seg litt er kanskje ikke VY så helgærnt allikevel.

MEN !!!!!!!!!!! Det viktige nå er flere ting :
Det må settes mer fart i arbeidet med å bygge raske togspor. Det er moderne traseer og raske, punktlige tog med gode frekvenser
vi trenger. Vi har penger til dette. Dette er noe av det beste vi kan bruke penger på.
Dobbeltspor med 250 og underjordiske stasjoner i byene, må bygges ferdig fra Skien - Lillehammer - Svinesund fortest mulig.
DET ER OPPGAVEN NÅ. Lyntog Oslo - Stockholm skal vi også ha. Nordens viktigste samferdselsprosjekt. Og Oslo - Gøteborg.

VY må forbli norsk. Det er ikke annet operasjonsområde for Vy enn Norge og evt. Sverige. Finland har annen sporbredde.
Og det må først bestilles nye tog når ny vesentlig skinnegang er bygget ferdig. Flytoget bør også beholdes på statens hender.
Dette er kritisk infrastruktur som FELLESSKAPET MÅ HA KONTROLL PÅ. Vi ser nå med 5000 - 6000 kroner for flybilletter
Oslo - Bergen og Oslo - Stavanger under flykaoset, hvor sårbar kritisk infrastruktur er. Dette egner seg ikke for eksperimentering
eller gambling.

Fokuset må komme på nye hurtige traseer og deretter nye hurtige og moderne tog. Action nå !
Jono
16.03.2019 kl 00:19 1638

Ønsker deg en god natt, og håper du drømmer godt om dine tog, og ikke minst -- om du ikke får sove, så kan du f.eks. telle tog som aldri går! :-)

PS: bare for minne deg om, at lyn- eller hurtigtog i Tyskland, ikke tar seg tid til å stoppe ved småbyer, som ikke har mer enn 200 000 innbyggere, i Norge -- ville blitt en "melkerute", med stopp både her og der!, ellers støtter jeg lyntog til Sverige, og videre til Danmark, men hvor jeg bor -- noen drømmer om lyntog over Haukeli, og som kanskje kan ha noe for seg om 50 år, og med tanke på hvor lang tid alt tar her i landet vårt, kanskje en god tanke, men håper ikke blir i mitt liv!
Redigert 16.03.2019 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 00:53 1623

Så dette svaret ditt tilfeldigvis nå.
Du KAN IKKE sammenligne Østlandet i Norge (hvor 85 % av norges togtrafikk finner sted) med Tyskland sånn som du gjør.
Du overser FULLSTENDIG Deutsche Autobahn, som hele Tysklands suksessøkonomi er basert på. Ved siden av sentral
europeisk beliggenhet m.m.
Drammen - Lillestrøm er en strekning med fenomenalt stor togtrafikk. Skien - Lillehammer - Svinesund med 250 og
dobbeltspor kan bli meget bra og meget meningsfylt. Fordrer moderne nye stasjoner som er integrert i det fremtidsrettede
konseptet. Her er betenkeligheten størst hos undertegnede p.t. (Planleggerne greier ikke å planlegge dette fremtidsrettet
og godt nok innen en begrenset tid. Her må derfor ressursene settes på nå). (Alle kan lett bygge skinner rett frem når
reguleringsplanen og byggetillatelsen er klar) Det gjelder å komme dit med god kvalitet. GODE REGULERINGSPLANER.
At Stortinget utstyrer det hele med tilstrekkelig sterke ambisjoner. Penger har vi mer enn nok av til dette. Feilen er å ikke
bygge kvalitet i tide.

Lyntog til Trondheim, Stavanger og Bergen er laaaannnnggggtttttt bak i regla. Masse annet bør bygges før det. De 3 banene der
har ikke trafikkgrunnlag. Den til Bergen er en turistbane. På akkurat dette punkt snakker Venstre uten fnugg av peiling. De er
helt ute av Stortinget neste gang, om de ikke rimelig raskt konsentrerer seg om det som må gjøres NÅ. (Med under 2,75 % så
er det ikke noen taburett for dem å få i 2021). De henger nå i en arm utenfor Niagara, og må levere PÅ DETTE NÅ !!! Otherwise...
E 134 kan være en slags god kompensasjon i steden. Denne må gå via Svartdal (nord av Nutheim) mot Grungevatn. Ikke ned 400
meter vertikalt, til Flatdalssletta. Og ha spredning i øst til Drammen og Holmestrand, og i vest til Haugesund og Bergen. Og det hele
starte i Holstad i Ås. Med motorveistandard derfra. Og nok ambisjon på fart. Minst 100 hele veien. Helst 110 el. 120.

Oslo - Stockholm (2.20 nonstop) og Oslo - Gøteborg (ca 1.40 nonstop) kommer. Det er prosjekter som skal i støtet før noen skjønner det.
HH + Fehmarn kommer. Da Oslo - Hamburg rimelig raskt med tog. ELfly er lenger frem. Lyntog på trafikksterke strekninger skal vi ha okke
som. ELfly er neppe veldig kurant innen 2040 som Siv Jensen taler om. Disse 2 lyntogstrekningene må vi ha. Enormt lønnsomt, verdiskapende
og verdifremkallende. Mellom Oslo og Stockholm blir det 4 faste stopp i mellom på hovedrutene. Alle disse 4 krysses av viktige nord-syd ruter.
Flere og færre stopp på andre ruteopplegg. E 18 Oslo - Stockholm skal også forkortes og økes til 120, senere 130.

(Mht. E 39 : Bygg det som er kurant og har trafikkgrunnlag først. Det kommer nok flytende rørtunnel teknologi etterhvert. Det er naturlig å
å prioritere Kristiansand - Stavanger. Haugesund - Bergen, og Ålesund - Trondheim først. Vent med det andre. Basér Stavanger - Haugesund
på ferge til Karmøy inntil flytende rørtunnel er kurant. Gjør Stavanger - Haugesund ellers så moderne som mulig, basert på den fergen.
Bergen - Voss kan de lage. Og kanskje T-bane Flesland - Åsane. Og gjør tunneler ut til øyer utenfor Ålesund kortere. (Det får heller koste
litt mer).
Redigert 16.03.2019 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
Jono
16.03.2019 kl 01:09 1616

Har du ikke lagt deg enda? Sukk, men om vi tar imot enda flere asyl søkere, så blir det sikkert bra med lyntog til Trondheim, at ikke alle må få like stor bostøtte som -- å bo i Oslo, og som jeg med min inntekt bare kan drømme om, da hadde jeg ikke hatt rå til annet -- enn å se på utsikten fra en ny leilighet på Tjuholmen eller eller hva det heter, men sukk -- så skal jeg telle andre ting enn tog når jeg legger meg snart! .... :-)
Redigert 16.03.2019 kl 01:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 01:28 1610

Asylsøkere kommer ikke når rettigheter ikke er på utdeling. Vi har god bestemmelse over hvor mange som slippes til nå.
Dette gode samferdselsopplegget betyr jo at flere kan bo i Intercitybyene osv. Bra for landet som helhet.
Lyntog til Trondheim må ha trafikkgrunnlag. Videre må det krysse Dovre. Med høy fart er det strenge krav til stigning/fall og kurver.
1,25 %. Og 5119 meter kurvradie for 320 km/t dimensjonering. Som det minst må være for et fremtidsrettet konsept.
(Det kan bety enormt lang tunnel). Lyntog Oslo - Lillehammer vil hjelpe. Da kan også Flytoget gå fra Lillehammer evt. Ihvertfall fra Hamar.
Jono
11.05.2019 kl 01:04 1266

beklager sent svar. er på mange måter enig med deg, og det er "hos" dere i øst -- trenger tog, her i vest ønsker vi oss bare bedre veier, men mange som mener at vi bør gå for tog, og derfor at jeg viste til Tyskland.

håper du forstår meg rett, så er jeg for bedre veier og før alt er ferdig, nesten alt vil gå på hydrogen eller nesten bare hybrider og noen gamle veteran biler.

god helg!, mange år siden jeg var på dine kanter, har bare 3-4 fra værs netter på snart 20 år, og ja så har jeg besøkt Gardermoen en gang i forbindelse med en konfirmasjon for noen år siden... :-)
Slettet bruker
11.05.2019 kl 01:45 1256

Helt enig i kritikken her, dette navnet vy er jo så intetsigende som det går an, helt latterlig å kalle en transportåre for dette navnet.
Men det er jo håpløst nå å få forandret det, de har nærmest kuppet navnet, det har ikke vært diskutabelt i det hele tatt, har ikke sett noe så fjernt fra det som det skal uttrykke.
Ellers ønskes en god natt.
,
Single Malt
11.05.2019 kl 10:39 1191

Synes NSB kunne vente med å bytte navn til Norwegian blir ledig.....