Hvorfor H2 er best til tungtransporten.
Denne er til tvilerne:
"Det finnes ikke alternativer til hydrogen som drivstoff for tungtransporten om vi skal igennom det grønne skiftet" Det kom fram på åpningsdagen under en stor konferanse for bransjen i går.
Les mer her:
https://www.freightwaves.com/news/fuels/trucks-hydrogen-cera-conference?fbclid=IwAR3fupCNHa4BFAjdtPeebxbC1fzyrFFzaqisrMg18tVmiUG-OL8MEpWxSxo
MrPutter
"Det finnes ikke alternativer til hydrogen som drivstoff for tungtransporten om vi skal igennom det grønne skiftet" Det kom fram på åpningsdagen under en stor konferanse for bransjen i går.
Les mer her:
https://www.freightwaves.com/news/fuels/trucks-hydrogen-cera-conference?fbclid=IwAR3fupCNHa4BFAjdtPeebxbC1fzyrFFzaqisrMg18tVmiUG-OL8MEpWxSxo
MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Nå gir vi gass
20.03.2019 kl 09:07
15505
Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047
Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.
https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil
Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.
https://www.motor.no...enn-elbil-nett/
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047
Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.
https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil
Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.
https://www.motor.no...enn-elbil-nett/
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Atomvinter
20.03.2019 kl 00:30
15500
95 % av alt hydrogen i verden produseres fra fossile energikilder med et vanvittig energitap på toppen. Mye av hydrogenet produseres til og med fra kullkraftverk jfr. Australia.
Hvorfor ikke heller la all tungtransport fortsatt kjøre på bensin og diesel og dermed spare miljøet?
Hvorfor ikke heller la all tungtransport fortsatt kjøre på bensin og diesel og dermed spare miljøet?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
the renewable
20.03.2019 kl 00:26
15442
Volum vil gi en helt annen kostnad for en fyllestasjon. Likeledes vil dette gjelde f.eks brenselceller og tanker.
Hvor var elbil for ca. 10 år siden. Liten batterikapasitet og få ladestasjonen. Tallet på rene elbiler kan man takke avgiftspolitikken for.
Hvor var elbil for ca. 10 år siden. Liten batterikapasitet og få ladestasjonen. Tallet på rene elbiler kan man takke avgiftspolitikken for.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
MrPutter
20.03.2019 kl 00:09
15414
i Norge lever man i den villfarelsen som TU her sprer merkelig "fakta" om at H2 personbilen ikke er bærekraftig. Veldig merkelig egentlig ettersom man utenfor landets grenser ser motsatt på dette og at der er batteribilen som ikke er bærekraftig. Du bør lese deg litt opp på hva bransjen selv sier Ksandal. Audi vil satse hardere på FCEV i årene som kommer fordi de mener at H2 er det bærkraftige drivstoffet for selskapets biler i fremtiden. Du kan lese mer om det i en tråd om dette her på HOF. Direktøren til Audi fortalte dette til media under bilustillingen i Geneve for en uke siden. OG mercedes forteller her om sin nye Fuel Cell motor som har en rekkevidde på over 100 mil kun på en tank med hydrogen. Dog er dette en hybrid også med batteri men likevel.
https://blog.daimler.com/en/2019/03/19/fuel-cell-technology-glc-f-cell/
MrPutter
https://blog.daimler.com/en/2019/03/19/fuel-cell-technology-glc-f-cell/
MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
ksandal
19.03.2019 kl 07:47
15501
Tror du har snudd regnestykket litt. det koster 40 ganger mer og bygge hydrogen stasjon i forhold til hurtigladestasjon. så et minumum av hydrogenstasjoner vil komme på minst 300 milliarder, over 2000 milliarder om vi skla ha noenlude dekning slik vi har bensinstasjoner idag. Heldigvis slipper vi nok det, da elbiler vil overta dette raskt fremover. de fleste bensinstasjner vil bli energistasjoner med matservering og annet. kjekt og kunne kjøpe seg noe mat og is om en skal stå der 10 min og lade.
forøvrig viser nye raporter at Hydrogen blir helt feil for personbiler, og snart innser nok de fleste at det samme gjelder lastebiler og busser også.
https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-til-regjeringen-null-tro-pa-hydrogenbiler/457639
forøvrig viser nye raporter at Hydrogen blir helt feil for personbiler, og snart innser nok de fleste at det samme gjelder lastebiler og busser også.
https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-til-regjeringen-null-tro-pa-hydrogenbiler/457639
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
15.03.2019 kl 14:54
15813
"Disse hydrogen stasjonenen Dere skryter av. Koster 40 ganger mer og bygge, enn tilsvarende elbil hurtigladere. "
Hvis man bygger både sakte-ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner ( som kan produsere hydrogen når nettet har ledig kapasitet ) på alle landets bensinstasjoner, koster det 20 milliarder. ( en utgift som kan hentes tilbake, - kun forskutteres av nasjonen/myndighetene, på el og hydrogen-pumpepris og likevel vil det bli rimligere pr. km. enn diesel/bensin.)
Altså ALL transport i Norge uten lokal forurensning, eller globale utslipp for de som er engstelig for CO2.
Hvis man skal bygge hurtig-ladestasjoner og mulighet for å lade hjemme i byer/boligområder, vil en utbygging av nettet for å greie dette koste 30-60 milliarder.
Hvis man bygger både sakte-ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner ( som kan produsere hydrogen når nettet har ledig kapasitet ) på alle landets bensinstasjoner, koster det 20 milliarder. ( en utgift som kan hentes tilbake, - kun forskutteres av nasjonen/myndighetene, på el og hydrogen-pumpepris og likevel vil det bli rimligere pr. km. enn diesel/bensin.)
Altså ALL transport i Norge uten lokal forurensning, eller globale utslipp for de som er engstelig for CO2.
Hvis man skal bygge hurtig-ladestasjoner og mulighet for å lade hjemme i byer/boligområder, vil en utbygging av nettet for å greie dette koste 30-60 milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
meocon
15.03.2019 kl 12:53
15845
Solcelle ...
Ja, det er mer strøm. Hvor mye strøm ? Strøm til noen LED-lamper ...
.
... eksempel
MDG foreslår nå å installere solcelle på taket til Rådhus ... for å ha strøm til lys, LED-lys og/eller lysrør i bygningen. Nok strøm til å holde bygget varmt. GLEM DET. Det går ikke!
Så er spørsmål om det er lønnsomt?
Da må vi se på totalkostnad=installasjonskostnad + vedlikeholdskostnad og service-kostnad + +... og så deler på 40 (år). Hvis solcellene overlever etter 40 år, er det lønnsomt. Ellers er det IKKE lønnsomt ! Mest sannsynnlig etter 10 år it's gone !
Solcelle er for barnas lekebiler. Ikke en gang for MATPAKKE-bil !
Ja, det er mer strøm. Hvor mye strøm ? Strøm til noen LED-lamper ...
.
... eksempel
MDG foreslår nå å installere solcelle på taket til Rådhus ... for å ha strøm til lys, LED-lys og/eller lysrør i bygningen. Nok strøm til å holde bygget varmt. GLEM DET. Det går ikke!
Så er spørsmål om det er lønnsomt?
Da må vi se på totalkostnad=installasjonskostnad + vedlikeholdskostnad og service-kostnad + +... og så deler på 40 (år). Hvis solcellene overlever etter 40 år, er det lønnsomt. Ellers er det IKKE lønnsomt ! Mest sannsynnlig etter 10 år it's gone !
Solcelle er for barnas lekebiler. Ikke en gang for MATPAKKE-bil !
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Toyota försökte rädda hydrogenbil när de släppte fritt sina 5000 patent kring hydrogenbil. Men det hjälpte inte og nå verkar de ha gett opp.
Det vi ser från Toyota nå det de sier de ska satsa på hydrogenbil det er bara de sista dödsryck og interna stridigheter.tror de sagt 1% ska vara hydrogenbil i 2025 det er ganska oseriöst mål, kanske 100000eller 200000 bilar det
Det vi ser från Toyota nå det de sier de ska satsa på hydrogenbil det er bara de sista dödsryck og interna stridigheter.tror de sagt 1% ska vara hydrogenbil i 2025 det er ganska oseriöst mål, kanske 100000eller 200000 bilar det
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Toyota stoppet hydrogensatsingen? Hvor har du det fra?
"Toyota still sees hydrogen fuel-cell tech as the true future of mobility, and clearly hybrids are an important bridge to that future" (March 6, 2019)
https://news.yahoo.com/toyota-curious-justification-not-selling-194100011.html
https://www.cnbc.com/2019/02/26/how-toyota-is-helping-japan-create-a-hydrogen-fueled-society.html
https://www.businesslive.co.za/bd/life/motoring/2019-03-07-toyota-plans-to-electrify-its-future/ (Sør-Afrika)
https://www.hydrogen.no/kjoretoy/hydrogenbiler/toyota-fra-2020-personbiler-suver-pickup-trucks-m.m
http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2019-02/18/content_37437493.htm
"Toyota still sees hydrogen fuel-cell tech as the true future of mobility, and clearly hybrids are an important bridge to that future" (March 6, 2019)
https://news.yahoo.com/toyota-curious-justification-not-selling-194100011.html
https://www.cnbc.com/2019/02/26/how-toyota-is-helping-japan-create-a-hydrogen-fueled-society.html
https://www.businesslive.co.za/bd/life/motoring/2019-03-07-toyota-plans-to-electrify-its-future/ (Sør-Afrika)
https://www.hydrogen.no/kjoretoy/hydrogenbiler/toyota-fra-2020-personbiler-suver-pickup-trucks-m.m
http://www.chinadaily.com.cn/cndy/2019-02/18/content_37437493.htm
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
ksandal
15.03.2019 kl 08:13
16000
Det er riktig at du ikke kan kjøre på egenprodusert strøm slik du tenker, men tenk deg at du kjører en time til jobb. der står bilen på jobb noen timer parkert.. og du vil da ha mer strøm på bilen når du skal hjem, enn du har brukt på kjøreturen. dvs at bilen kan kobles til huset hjemme og avlaste strømnett når du lager middag, dusjer mm. dette testes nå ut i england og nederland og bilene kan da ta strømpeak om morgen og ettermiddag når "alle" bruker mye. Nå bruker husstand veldig lite strøm i forhold til industri, og strømnett i dag er dimensjonert for at alle i Norge kan ha elbil.
Hjemme bruker jeg mindre strøm nå, enn før jeg fikk elbil. kun pga noen få sparetiltak og smart styring av strøm. En elbil krever jo ikke mer strøm enn en vannkoker i noen timer i døgnet. og noen få som kjører enormt mye, bruker like mye som en panleovn i døgnet. det er lett og spare inn på andre måter.
Om alle i Norge bytter til elbil, går strømforbruket til Norge ned med ca 10% ( siden fosilbiler krever mye mer strøm)
Disse hydrogen stasjonenen Dere skryter av. Koster 40 ganger mer og bygge, enn tilsvarende elbil hurtigladere.
Som nevnt tror jeg NEL er bra kosrtsikitg pga HYPEN rundt Hydrogen nå. men om et par år, går nok det over, da kampen allerede er tapt.
Toyota ( som for bare 2 år siden sa de ALDRI skulle lage elbiler) har stoppet sin satsing på Hydrogen og satt av 100 milliarder i året til elbil satsing fremover. VW har satt av 1000 miliarder til elbil satsing og kommer med 70 nye forskjellige modeller elbiler de neste 10 årene ref deres pressemelding for 2 uker siden. Ford kommer med både F150 pickup og Mustang som elbil i 2020 :-)
Det er bare og glede seg. NEL strong BYE nå i noen mnd men short fra 2020 :-)
Hjemme bruker jeg mindre strøm nå, enn før jeg fikk elbil. kun pga noen få sparetiltak og smart styring av strøm. En elbil krever jo ikke mer strøm enn en vannkoker i noen timer i døgnet. og noen få som kjører enormt mye, bruker like mye som en panleovn i døgnet. det er lett og spare inn på andre måter.
Om alle i Norge bytter til elbil, går strømforbruket til Norge ned med ca 10% ( siden fosilbiler krever mye mer strøm)
Disse hydrogen stasjonenen Dere skryter av. Koster 40 ganger mer og bygge, enn tilsvarende elbil hurtigladere.
Som nevnt tror jeg NEL er bra kosrtsikitg pga HYPEN rundt Hydrogen nå. men om et par år, går nok det over, da kampen allerede er tapt.
Toyota ( som for bare 2 år siden sa de ALDRI skulle lage elbiler) har stoppet sin satsing på Hydrogen og satt av 100 milliarder i året til elbil satsing fremover. VW har satt av 1000 miliarder til elbil satsing og kommer med 70 nye forskjellige modeller elbiler de neste 10 årene ref deres pressemelding for 2 uker siden. Ford kommer med både F150 pickup og Mustang som elbil i 2020 :-)
Det er bare og glede seg. NEL strong BYE nå i noen mnd men short fra 2020 :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Som du vet så er Hyundai og kia samme firma de har konsoliderat som alla friska branscher gör, också vätgas borde det og dököttet läggas ner, jag tänker på gamla fabriksbygg med stora kostnader för reparationer samt verksamhet som går med 200 miljoner i underskott varje år detta må vekk.
Iallafall så kom de nu med paneler som laddar bilen 60% av dagsbehovet. Det blir ett billigt bilägande då vilket är meget attraktivt
https://www.google.se/amp/s/insideevs.com/hyundai-kia-solar-roofs-in-2019/amp/
Iallafall så kom de nu med paneler som laddar bilen 60% av dagsbehovet. Det blir ett billigt bilägande då vilket är meget attraktivt
https://www.google.se/amp/s/insideevs.com/hyundai-kia-solar-roofs-in-2019/amp/
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Tror ikke det er så enkelt som överspänningsskydd men så väldigt komplicerat borde det inte vara. Det er nel som må utvikle det, de har specifikationer på alla elektrolysörer så jeg kan ikke hjelpe de. De har hållt på med den utvecklingen i många år. De tappade h2v för att de inte hann klart men det viktigaste nå er att man hinner klart så att man behåller Nikola.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
MrPutter
15.03.2019 kl 00:45
16173
Disse panelene er for det første ikke ferdig utviklet og dernest må de uansett lade en teknologi som pt. ikke er sterk eller bærekraftig nok til å vinne fram. Bare spør Audi som nå stepper opp sin satsing på H2 bilen!
MrPutter
MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Holo
14.03.2019 kl 22:48
16275
Det er snakk om hybridpaneler som omgjør energi fra det fallende regnet til elektrisitet. Det har vært vist fungerende, konsept tidligere, men nå er det noen kinesere som skal ha gjort gjennombrudd som muligens er kommersielt interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Breikjeften
14.03.2019 kl 07:56
16431
Svensken ...., med "tapt agenda"!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
kentove
14.03.2019 kl 01:29
16431
så du mener Nel lyver, og villeder markedet... forresten, denne "nye" oppfinnelsen kommer sikkert snart til Sverige, obs, må plugges i vannkraft-stikkontakten, ikke i kullkraftstikkontakten. https://www.elektroimportoren.no/overspenningsvern-spct2-385-3-3-polet-385vac-3x20ka-eaton/1609770/Product.html?gclid=EAIaIQobChMIvIyz6K-A4QIVlx0YCh2EWAf2EAQYASABEgLbW_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
007
14.03.2019 kl 01:29
16544
ksandal - dine argumenter fremstår ikke objektive og balanserte.
Når du argumenterer for batterienes fortreffelighet inndiskonterer du fremtidig utvikling og bokfører gevinsten allerede i dag. Glemt er vinterproblematikk, forbruk av sjeldne metaller, CO2 avtrykk ved produksjon/gjenvinning og kostnadene ved utbygging av nett og ladeinfrastruktur. Innfasing av effektledd på nettleie sflg av bla mer høyeffekt lading er i løypa fra NVE, men nevnes ikke
Når det gjelder hydrogen, som du åpenbart ikke liker så godt, så ligger det implisitt i argumentrekken din at spillvarme ikke kan utnyttes, overskuddsoksygen har ikke et marked og fremtidig produkt- og prosessutvikling kommer ikke til å skje. Ja til og med fall i strømpris som du mener står kunstig høyt i dag, får ikke hydrogenproduksjon nytte av.
..konkrete punkter som lett kan heve kvaliteten på debatten, om de tas med i betraktning. En sak har ofte 2 sider selv om man liker den ene best.
Når du argumenterer for batterienes fortreffelighet inndiskonterer du fremtidig utvikling og bokfører gevinsten allerede i dag. Glemt er vinterproblematikk, forbruk av sjeldne metaller, CO2 avtrykk ved produksjon/gjenvinning og kostnadene ved utbygging av nett og ladeinfrastruktur. Innfasing av effektledd på nettleie sflg av bla mer høyeffekt lading er i løypa fra NVE, men nevnes ikke
Når det gjelder hydrogen, som du åpenbart ikke liker så godt, så ligger det implisitt i argumentrekken din at spillvarme ikke kan utnyttes, overskuddsoksygen har ikke et marked og fremtidig produkt- og prosessutvikling kommer ikke til å skje. Ja til og med fall i strømpris som du mener står kunstig høyt i dag, får ikke hydrogenproduksjon nytte av.
..konkrete punkter som lett kan heve kvaliteten på debatten, om de tas med i betraktning. En sak har ofte 2 sider selv om man liker den ene best.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
meocon
13.03.2019 kl 23:35
16512
Hvis bilen er 2000 kg og går en 1000 m , vet du hvor mange kw du trenger ?
Panelen din gir 500w per m2 , hvor lang tid trenger den ? en time eller per dag ? Forget about it ! Bare visjon, glem det!
Panelen din gir 500w per m2 , hvor lang tid trenger den ? en time eller per dag ? Forget about it ! Bare visjon, glem det!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Du tyter og tyter mens kursen stiger og stiger. Hva er det med deg og dine landsmenn som alltid tar feil? Husker du Volvo og norsk olje?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
tilliten forsvann når nel i september sa at nå blir det ingen mer emisjon i NEL. Men redan i januar kom en gigant-emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Keirax
13.03.2019 kl 21:36
16861
https://www.dn.no/jus/hydrogenpro/richard-espeseth/terje-mikalsen/tapte-i-retten-mot-gamle-kolleger-ma-betale-erstatning/2-1-436060
Dette er personen du setter din lit til i forhold til Løkke. Ler meg fillete, og holder ti knapper på NEL og og tror mest på Løkkes versjon når det gjelder h2v-kontrakten som strandet.
Dette er personen du setter din lit til i forhold til Løkke. Ler meg fillete, og holder ti knapper på NEL og og tror mest på Løkkes versjon når det gjelder h2v-kontrakten som strandet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
meocon
13.03.2019 kl 20:32
17013
Solcelle prosduserer energi også om natta. Det tulleste jeg noen ganger har hørt. Det betyr som som å kjøre bil med vann som er 0 watt i seg. Kan du Newton 1. lov ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
sjoske
13.03.2019 kl 19:29
17200
ja det kan jeg godt se det giver mening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Tapte er vel feil måte å formidle det på din gjøk
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Tror? Vi vet att de tapte kontraktet med h2v blir noll intekt Der.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Framtia
13.03.2019 kl 18:33
17783
sjoske skrev Ksandel er du på stoffer
Tydelig at enkelte er like lite oppdatert på batteri, som hydrogen teknologi!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08
Du må logge inn for å svare
Ajax1
13.03.2019 kl 18:09
12098
Tror ikke at denne XYZ blir saksøkt av NEL for fortal av selskapet og ledelse. Det er fordi at hvis de overhode har lest hva denne skribent på HO lirer av seg, så tror jeg at ledelsen i NEL bare drar på smilebåndet ?
Men det er riktig at man kan bli saksøkt for bevisst spredning av usannheter og løgner om person eller bedrifter?
Men det er riktig at man kan bli saksøkt for bevisst spredning av usannheter og løgner om person eller bedrifter?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Har du bevis for disse påstandene dine? Eller skal vi alle mann bare blindt tro på det du sier?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Det er sjefen på hydrogen pro som sa det i finansavisen
Og jeg vet att nels sjef på presentationen innan sa att utveckling gjenstod. Sen har de ikke velat svara på hydrogen påstånd det hade varit enkelt att visa med en test men det vill de inte tydligen
Og jeg vet att nels sjef på presentationen innan sa att utveckling gjenstod. Sen har de ikke velat svara på hydrogen påstånd det hade varit enkelt att visa med en test men det vill de inte tydligen
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
XYZ:
Håper for guds skyld du har belegg for denne påstanden!
Her kan du bli saksøkt!
Håper for guds skyld du har belegg for denne påstanden!
Her kan du bli saksøkt!
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Tapte de kontrakten? Nå farer du med løgn igjen herr xyz.
Har lest at Nel valgte å gå vekk fra avtalen pga manglende enighet vedvarende finansiering av prosjektet fra h2v sin side. Så ikke kom her med dine fake news.
Har lest at Nel valgte å gå vekk fra avtalen pga manglende enighet vedvarende finansiering av prosjektet fra h2v sin side. Så ikke kom her med dine fake news.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Nel tapte miljardkontrakt med h2v fordi utstyret ikke kan hantera ojämn strömtillförsel Fra vind och sol. Hvis solen lyser så blir det mycket ström, hvis den ikke lyser så blir det lite ström.
Nel prövade og utveckla utstyret i två år tills fransmännen fick nog. Konkurrenten hydrogen pro fick jobbet.
https://www.dn.no/energi/hydrogenpro/hydrogen/fornybar-energi/sikrer-forste-storkontrakt/2-1-437609
Nel prövade og utveckla utstyret i två år tills fransmännen fick nog. Konkurrenten hydrogen pro fick jobbet.
https://www.dn.no/energi/hydrogenpro/hydrogen/fornybar-energi/sikrer-forste-storkontrakt/2-1-437609
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
13.03.2019 kl 16:46
12298
Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/09/16/195331843/billigere-bygge-infrastruktur-hydrogen-enn-elbil
Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.
Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047
Nylig la han og kolleger i SINTEF siste hånd på en rapport som viser at nullutslipp på Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel.
https://www.tu.no/artikler/forskning-glem-vanlige-el-tog-pa-nordlandsbanen/347024
Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.
https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/09/16/195331843/billigere-bygge-infrastruktur-hydrogen-enn-elbil
Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.
Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047
Nylig la han og kolleger i SINTEF siste hånd på en rapport som viser at nullutslipp på Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel.
https://www.tu.no/artikler/forskning-glem-vanlige-el-tog-pa-nordlandsbanen/347024
Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.
https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Hvordan kan solcellepaneler lage strøm om natten når solen ikke er oppe? Er du herr XYZ i forkledning?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
kentove
13.03.2019 kl 16:29
12347
haha, Nel tåler ikke sol og vind, kun vannkraft og kullkraft? Du kan gjerne få forklare forskjellen på kraft fra de ulike ressursene, dumme meg som trodde strøm var strøm, tåler tven min strøm fra vind eller sol mon tro ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
ksandal
13.03.2019 kl 16:26
12366
Bensinstasjoner og produksjon av drivstoff idag, krever MYE mer strøm pr kjørte km, enn elbiler gjør. så om alle biler i Norge ble elektriske, ville strømforbruket til Norge blitt redusert med 10% i følge BKK og LYSE kraft selskap.
2,5 millioner elbiler i Norge vil kreve ca 3% av Norges Totalforbruk.
2,5 millioner elbiler i Norge vil kreve ca 3% av Norges Totalforbruk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
13.03.2019 kl 16:24
12369
Hydrogen, bensin og Propanbeskutt tank. ( Med flamme tilstede)
https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ
Hydrogenbil vs bensinbil -brann:
http://evworld.com/article.cfm?storyid=482
Hydrogen er farlig, det er bra vi bruker bensin. ;- )
«En lastebil lastet med sand kjørte inn i bilen foran, som i sin tur traff tankbilen. Den var lastet med brennbar veske og tok fyr etter kollisjonen. «
https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-omkom-i-tankbilinferno-i-italia/69230982
https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ
Hydrogenbil vs bensinbil -brann:
http://evworld.com/article.cfm?storyid=482
Hydrogen er farlig, det er bra vi bruker bensin. ;- )
«En lastebil lastet med sand kjørte inn i bilen foran, som i sin tur traff tankbilen. Den var lastet med brennbar veske og tok fyr etter kollisjonen. «
https://www.dagbladet.no/nyheter/seks-omkom-i-tankbilinferno-i-italia/69230982
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
ksandal
13.03.2019 kl 16:23
12361
Vi får se om noen år :-)
De solcellepanelene de tester nå. lager altså strøm når det regner også . OGSÅ om NATTEN.
De nyeste panelene gir 500 watt pr m2 og en gjennomsnittbil har 8m2 overflate. så ny nanolakk med solceller vil kunne drive bilen så lenge det er dagslys.
hydrogen er beregnet for folk som har strøket i både mattematikk og fysikk. på en best case cenario, vil du kunne drive en Hydrogenbil for ca 10kr pr mil, en tilsvarnde Dieselbil og bensinbil vil også koste ca 10kr pr mil og en elbil vil koste 1kr pr mil. Hvis alle bilene kostet det samme? hvilken bil ville du valgt? De som koster 900% mer og kjøre? eller den som er billigst og raskest og krever minst vedlikehold?
Det burde være en "NOBRAINER" :-.)
For de som ikke kan lade hjemme, må de kjøpe hurtiglading som koster fra 2-5kr pr kwh som likevel gir betydelig rimeligere kjøring enn dagens fosilbiler. Med mer konnkuranse vil en nok slippe og betale så mye overpris for strøm.
De solcellepanelene de tester nå. lager altså strøm når det regner også . OGSÅ om NATTEN.
De nyeste panelene gir 500 watt pr m2 og en gjennomsnittbil har 8m2 overflate. så ny nanolakk med solceller vil kunne drive bilen så lenge det er dagslys.
hydrogen er beregnet for folk som har strøket i både mattematikk og fysikk. på en best case cenario, vil du kunne drive en Hydrogenbil for ca 10kr pr mil, en tilsvarnde Dieselbil og bensinbil vil også koste ca 10kr pr mil og en elbil vil koste 1kr pr mil. Hvis alle bilene kostet det samme? hvilken bil ville du valgt? De som koster 900% mer og kjøre? eller den som er billigst og raskest og krever minst vedlikehold?
Det burde være en "NOBRAINER" :-.)
For de som ikke kan lade hjemme, må de kjøpe hurtiglading som koster fra 2-5kr pr kwh som likevel gir betydelig rimeligere kjøring enn dagens fosilbiler. Med mer konnkuranse vil en nok slippe og betale så mye overpris for strøm.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
oppvigår
13.03.2019 kl 15:52
12449
Hvem skal betale for at strømnettet skal være istand til å levere den strømmen, som skal til alle elbiler? Her må det komme en tariff som belaster dem som har elbil. Ganske enkelt sagt så får de som vil kjøre elbil betale for utbyggingen av strømnettet. Dette er ikke mer en rett og riktig når man ser på de to selskapene i Lierne kommune i Trøndelag, som ikke får utvide siden det er strøm mangel. Kommunen eller selskapene må stå selv for en utbygging til ca. 60 millioner.
En annen problemstilling man er nødt til å se på, er hvor lenge vi har ressurserne som skal til for å lage batteriene.
En annen problemstilling man er nødt til å se på, er hvor lenge vi har ressurserne som skal til for å lage batteriene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:41
Du må logge inn for å svare
Nels utstyr klarar ikke sol och vind. Uansett må du ha massa kablar og elnett till det også
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Du har rett det er ikke Bane nor. Det er på högre nivå: samferdselministern sier stop.
https://www.dagsavisen.no/innenriks/sprenger-togdrom-1.1223902
Nå må vi bara få stopp på lastbilar med det er ju livsfarligt.
https://www.dagsavisen.no/innenriks/sprenger-togdrom-1.1223902
Nå må vi bara få stopp på lastbilar med det er ju livsfarligt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
XYZ
Nel produserer med sol og vindkraft i stor grad i fremtiden , du har dummet deg nok ut på forum og det har du fått dusinvis av tilbakemeldinger på.
Nel produserer med sol og vindkraft i stor grad i fremtiden , du har dummet deg nok ut på forum og det har du fått dusinvis av tilbakemeldinger på.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Gunz
13.03.2019 kl 14:20
7284
Et kjapt googlesøk viser at det du sier ikke stemmer. SP Fire Research sin rapport på kjøretøy med gassbeholdere sier ingenting om at de anbefaler å forby dette i tunneler eller parkeringskjellere. Tiltakene som nevnes i rapportens konklusjon går på installasjon av sprinklere i parkeringskjellere, forbedre teststandarer for gassbeholdere og bedre kontroll av gasstanker. Dette vil nok påvirke tunglasttransport i hverken Norge, EU eller resten av verden.
Tror for øvrig at det er mer sannsynlig å se en brennende Tesla på veiskulderen enn en flunkende ny Nikola Tre i fremtiden.
Tror for øvrig at det er mer sannsynlig å se en brennende Tesla på veiskulderen enn en flunkende ny Nikola Tre i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Förstår inte det här de säger att batteri inte ska funka pga elnättet må byggas ut.
Det kan ske i olika faser. Og trenger du ikke bygga ut elnettet om du ska tillverka hydrogen Fra nels elektrolysrör?
Her har du också tapp på 60% virkningsgrad så redan där trang du massa extra kabel jämfört med batteri-metoden.
Det kan ske i olika faser. Og trenger du ikke bygga ut elnettet om du ska tillverka hydrogen Fra nels elektrolysrör?
Her har du också tapp på 60% virkningsgrad så redan där trang du massa extra kabel jämfört med batteri-metoden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Hydrogenlastbilar kommer förbjudas i alla land med tunnlar. Bane nor har sagt nej till hydrogentåg grunnet explosionsrisk.
Jag har studerat flera norska veitunnlar og funnit att samme ting kan ske med lasbilar.
Detta kommer strax, Norge eller Sverige blir först. Vi ska inte riskera folks liv og helse.
Jag har studerat flera norska veitunnlar og funnit att samme ting kan ske med lasbilar.
Detta kommer strax, Norge eller Sverige blir först. Vi ska inte riskera folks liv og helse.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
13.03.2019 kl 13:07
7484
ksandal..... hvis du shorter NEL med 500.000,- og jeg setter 500.000,- av min midler på aksjer i NEL. Er du da villig til å inngå et veddemål med meg hvor jeg betaler deg like mye du kan tjene på 2 år fra i dag og du betaler meg det jeg eventuelt måtte tjene på de udugelig hydrogen aksjene mine? En av oss vil da gå kraftig i minus... jeg har en stygg misstank om at du taper denne...... ferdig snakka.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
really
13.03.2019 kl 12:43
7556
Det kan ikke være store mengdene vann som skal til for å produsere et kg hydrogen. Skal jeg tippe 2 liter? H2O tyder på det.
1300 liter for å drive en personbil rundt jorda en gang. Det lar seg vel transportere til ørkenområder der forholdene burde ligge godt til rette for solceller og H2 produksjon.
1300 liter for å drive en personbil rundt jorda en gang. Det lar seg vel transportere til ørkenområder der forholdene burde ligge godt til rette for solceller og H2 produksjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
really
13.03.2019 kl 12:34
7598
Hadde bare verden vært så enkel. Du har helt rett i at batterier er helt overlegen hydrogen når det gjelder økonomi, derfor vil batterier være en del av løsningene. Hydrogen fyller ut der batterier ikke strekker til. Enten det er langkjøring der det tar for lang tid å lade eller batteripakken som er nødvendig blir for tung og dyr, tunge kjøretøyer der batteripakken blir for tung og dyr, skip og infrastruktur. I tillegg kan hydrogen blandes i naturgass for å øke energiinnholdet og sonet av råstoffene i gjødsel
Det er med andre ord ingen mangel på anvendelsesområder. Når det gjelder batterienes egenskaper er du nok temmelig overoptimistisk, både hvor fort utviklingen av batterier og ladeteknologien skjer og hvor raskt den er kommersielt tilgjengelig tilstrekkelig mange steder til at det er interessant.
Den rådende oppfatningen er at energitettheten i batteriene er 50 - 100% høyere i 2030 enn den er i dag. Ei stor batteripakke for en personbil veier i dag mellom 300 og 400 kg. For en semitrailer må du gange det med 10. Med samme bilen betyr det 3,5 tonn mindre lasteevne. Og jeg skal ikke en gang nevne ladetiden. Med dagens ladehastighet kan du lade opp en personbil med stor batteripakke fra 20 til 80% på time på de vanligehurtiladerne. En semi vil bruke 10 timer. Det fiinnes 3 ganger så raskere ladere, men det er på langt nær nok. Og skal det dekke tungtransporten behov må det være mange av dem med tilstrekkelig plass rundt.
Så jeg tror vi uten videre kan avlyse hydrogenet død. Det kommer til å leve og trives i samarbeid med batteriene.
Det er med andre ord ingen mangel på anvendelsesområder. Når det gjelder batterienes egenskaper er du nok temmelig overoptimistisk, både hvor fort utviklingen av batterier og ladeteknologien skjer og hvor raskt den er kommersielt tilgjengelig tilstrekkelig mange steder til at det er interessant.
Den rådende oppfatningen er at energitettheten i batteriene er 50 - 100% høyere i 2030 enn den er i dag. Ei stor batteripakke for en personbil veier i dag mellom 300 og 400 kg. For en semitrailer må du gange det med 10. Med samme bilen betyr det 3,5 tonn mindre lasteevne. Og jeg skal ikke en gang nevne ladetiden. Med dagens ladehastighet kan du lade opp en personbil med stor batteripakke fra 20 til 80% på time på de vanligehurtiladerne. En semi vil bruke 10 timer. Det fiinnes 3 ganger så raskere ladere, men det er på langt nær nok. Og skal det dekke tungtransporten behov må det være mange av dem med tilstrekkelig plass rundt.
Så jeg tror vi uten videre kan avlyse hydrogenet død. Det kommer til å leve og trives i samarbeid med batteriene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
Det er klart at Ksandal og XYZ stiller i samme klasse med mangel på kunskap om det umulige nemlig å få transportbransjen over på EL batterier.
Du hører ingen ting om kostnaden av fremføring av EL kraft til transport !
Kostnaden til oppgradering av tilført strøm enten ved solcellepanel , strømledning ,ladestason , plass til ladestasjon som er utenkelig i stor grad i tett befolkede områder!
I tilfelle vannkraft må generatorer oppgraderes , høyspentnettet , oppgraderes , lavspent nettet og transformatorer oppgraderes mm , i tilegg hvet vi at det er enorm plassmangel for parkering til ladestasjoner world wide.
Når Hydrogen kan produseres på et lite område
( som dagens bensinstasjoner ) uten behov for mere plass (areal) så forstår en normalt oppegående person at det er særdeles mye billigere å fremføre hydrogen til forbrukerne enn å fremføre EL til reine batteribiler.
Hydrogen kan produseres med Sol , vind og bølgekraft altså fornybar grønn energi over hele kloden og vann som trengs i tilegg fins i enorme mengder over hele kloden.
Jeg holder fast på at disse to grønnskollinfene som oppererer på forumet er engasjert av shortere og hikkemaskin operatørene.
Hydrogen er uten tvil fremtidens olje.
Selv har jeg 20 års erfaring fra kraftbransjen med rimelig høy udannelse innen EL kraft i tilegg så det er null tvil hvem som blir vinneren i det lange og korte løp , nemlig Hydrogen den nye olje.
Husk vann til produksjon av Hydrogen fins i hver krok over hele kloden bortsett fra ørkenområder der det ikke bor folk.
Skål Nellere , vi ruler fremtiden.
Du hører ingen ting om kostnaden av fremføring av EL kraft til transport !
Kostnaden til oppgradering av tilført strøm enten ved solcellepanel , strømledning ,ladestason , plass til ladestasjon som er utenkelig i stor grad i tett befolkede områder!
I tilfelle vannkraft må generatorer oppgraderes , høyspentnettet , oppgraderes , lavspent nettet og transformatorer oppgraderes mm , i tilegg hvet vi at det er enorm plassmangel for parkering til ladestasjoner world wide.
Når Hydrogen kan produseres på et lite område
( som dagens bensinstasjoner ) uten behov for mere plass (areal) så forstår en normalt oppegående person at det er særdeles mye billigere å fremføre hydrogen til forbrukerne enn å fremføre EL til reine batteribiler.
Hydrogen kan produseres med Sol , vind og bølgekraft altså fornybar grønn energi over hele kloden og vann som trengs i tilegg fins i enorme mengder over hele kloden.
Jeg holder fast på at disse to grønnskollinfene som oppererer på forumet er engasjert av shortere og hikkemaskin operatørene.
Hydrogen er uten tvil fremtidens olje.
Selv har jeg 20 års erfaring fra kraftbransjen med rimelig høy udannelse innen EL kraft i tilegg så det er null tvil hvem som blir vinneren i det lange og korte løp , nemlig Hydrogen den nye olje.
Husk vann til produksjon av Hydrogen fins i hver krok over hele kloden bortsett fra ørkenområder der det ikke bor folk.
Skål Nellere , vi ruler fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:51
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »