Hvorfor H2 er best til tungtransporten.


Denne er til tvilerne:

"Det finnes ikke alternativer til hydrogen som drivstoff for tungtransporten om vi skal igennom det grønne skiftet" Det kom fram på åpningsdagen under en stor konferanse for bransjen i går.

Les mer her:

https://www.freightwaves.com/news/fuels/trucks-hydrogen-cera-conference?fbclid=IwAR3fupCNHa4BFAjdtPeebxbC1fzyrFFzaqisrMg18tVmiUG-OL8MEpWxSxo

MrPutter
Redigert 13.03.2019 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Framtia
13.03.2019 kl 18:33 2650

Tydelig at enkelte er like lite oppdatert på batteri, som hydrogen teknologi!
13.03.2019 kl 18:44 2612

Tapte er vel feil måte å formidle det på din gjøk
meocon
13.03.2019 kl 20:32 2412

Solcelle prosduserer energi også om natta. Det tulleste jeg noen ganger har hørt. Det betyr som som å kjøre bil med vann som er 0 watt i seg. Kan du Newton 1. lov ?
Keirax
13.03.2019 kl 21:36 2320

https://www.dn.no/jus/hydrogenpro/richard-espeseth/terje-mikalsen/tapte-i-retten-mot-gamle-kolleger-ma-betale-erstatning/2-1-436060

Dette er personen du setter din lit til i forhold til Løkke. Ler meg fillete, og holder ti knapper på NEL og og tror mest på Løkkes versjon når det gjelder h2v-kontrakten som strandet.
Redigert 14.03.2019 kl 08:03 Du må logge inn for å svare

tilliten forsvann når nel i september sa at nå blir det ingen mer emisjon i NEL. Men redan i januar kom en gigant-emisjon.
Merik
13.03.2019 kl 22:17 2191

Du tyter og tyter mens kursen stiger og stiger. Hva er det med deg og dine landsmenn som alltid tar feil? Husker du Volvo og norsk olje?
meocon
13.03.2019 kl 23:35 2101

Hvis bilen er 2000 kg og går en 1000 m , vet du hvor mange kw du trenger ?
Panelen din gir 500w per m2 , hvor lang tid trenger den ? en time eller per dag ? Forget about it ! Bare visjon, glem det!
007
14.03.2019 kl 01:29 2205

ksandal - dine argumenter fremstår ikke objektive og balanserte.

Når du argumenterer for batterienes fortreffelighet inndiskonterer du fremtidig utvikling og bokfører gevinsten allerede i dag. Glemt er vinterproblematikk, forbruk av sjeldne metaller, CO2 avtrykk ved produksjon/gjenvinning og kostnadene ved utbygging av nett og ladeinfrastruktur. Innfasing av effektledd på nettleie sflg av bla mer høyeffekt lading er i løypa fra NVE, men nevnes ikke

Når det gjelder hydrogen, som du åpenbart ikke liker så godt, så ligger det implisitt i argumentrekken din at spillvarme ikke kan utnyttes, overskuddsoksygen har ikke et marked og fremtidig produkt- og prosessutvikling kommer ikke til å skje. Ja til og med fall i strømpris som du mener står kunstig høyt i dag, får ikke hydrogenproduksjon nytte av.

..konkrete punkter som lett kan heve kvaliteten på debatten, om de tas med i betraktning. En sak har ofte 2 sider selv om man liker den ene best.
Redigert 14.03.2019 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Holo
14.03.2019 kl 22:48 1965

Det er snakk om hybridpaneler som omgjør energi fra det fallende regnet til elektrisitet. Det har vært vist fungerende, konsept tidligere, men nå er det noen kinesere som skal ha gjort gjennombrudd som muligens er kommersielt interessant.
MrPutter
15.03.2019 kl 00:45 1889

Disse panelene er for det første ikke ferdig utviklet og dernest må de uansett lade en teknologi som pt. ikke er sterk eller bærekraftig nok til å vinne fram. Bare spør Audi som nå stepper opp sin satsing på H2 bilen!

MrPutter

Tror ikke det er så enkelt som överspänningsskydd men så väldigt komplicerat borde det inte vara. Det er nel som må utvikle det, de har specifikationer på alla elektrolysörer så jeg kan ikke hjelpe de. De har hållt på med den utvecklingen i många år. De tappade h2v för att de inte hann klart men det viktigaste nå er att man hinner klart så att man behåller Nikola.

Som du vet så er Hyundai og kia samme firma de har konsoliderat som alla friska branscher gör, också vätgas borde det og dököttet läggas ner, jag tänker på gamla fabriksbygg med stora kostnader för reparationer samt verksamhet som går med 200 miljoner i underskott varje år detta må vekk.

Iallafall så kom de nu med paneler som laddar bilen 60% av dagsbehovet. Det blir ett billigt bilägande då vilket är meget attraktivt

https://www.google.se/amp/s/insideevs.com/hyundai-kia-solar-roofs-in-2019/amp/
ksandal
15.03.2019 kl 08:13 1718

Det er riktig at du ikke kan kjøre på egenprodusert strøm slik du tenker, men tenk deg at du kjører en time til jobb. der står bilen på jobb noen timer parkert.. og du vil da ha mer strøm på bilen når du skal hjem, enn du har brukt på kjøreturen. dvs at bilen kan kobles til huset hjemme og avlaste strømnett når du lager middag, dusjer mm. dette testes nå ut i england og nederland og bilene kan da ta strømpeak om morgen og ettermiddag når "alle" bruker mye. Nå bruker husstand veldig lite strøm i forhold til industri, og strømnett i dag er dimensjonert for at alle i Norge kan ha elbil.
Hjemme bruker jeg mindre strøm nå, enn før jeg fikk elbil. kun pga noen få sparetiltak og smart styring av strøm. En elbil krever jo ikke mer strøm enn en vannkoker i noen timer i døgnet. og noen få som kjører enormt mye, bruker like mye som en panleovn i døgnet. det er lett og spare inn på andre måter.

Om alle i Norge bytter til elbil, går strømforbruket til Norge ned med ca 10% ( siden fosilbiler krever mye mer strøm)
Disse hydrogen stasjonenen Dere skryter av. Koster 40 ganger mer og bygge, enn tilsvarende elbil hurtigladere.

Som nevnt tror jeg NEL er bra kosrtsikitg pga HYPEN rundt Hydrogen nå. men om et par år, går nok det over, da kampen allerede er tapt.
Toyota ( som for bare 2 år siden sa de ALDRI skulle lage elbiler) har stoppet sin satsing på Hydrogen og satt av 100 milliarder i året til elbil satsing fremover. VW har satt av 1000 miliarder til elbil satsing og kommer med 70 nye forskjellige modeller elbiler de neste 10 årene ref deres pressemelding for 2 uker siden. Ford kommer med både F150 pickup og Mustang som elbil i 2020 :-)
Det er bare og glede seg. NEL strong BYE nå i noen mnd men short fra 2020 :-)

Toyota försökte rädda hydrogenbil när de släppte fritt sina 5000 patent kring hydrogenbil. Men det hjälpte inte og nå verkar de ha gett opp.

Det vi ser från Toyota nå det de sier de ska satsa på hydrogenbil det er bara de sista dödsryck og interna stridigheter.tror de sagt 1% ska vara hydrogenbil i 2025 det er ganska oseriöst mål, kanske 100000eller 200000 bilar det
meocon
15.03.2019 kl 12:53 1558

Solcelle ...
Ja, det er mer strøm. Hvor mye strøm ? Strøm til noen LED-lamper ...
.
... eksempel
MDG foreslår nå å installere solcelle på taket til Rådhus ... for å ha strøm til lys, LED-lys og/eller lysrør i bygningen. Nok strøm til å holde bygget varmt. GLEM DET. Det går ikke!
Så er spørsmål om det er lønnsomt?
Da må vi se på totalkostnad=installasjonskostnad + vedlikeholdskostnad og service-kostnad + +... og så deler på 40 (år). Hvis solcellene overlever etter 40 år, er det lønnsomt. Ellers er det IKKE lønnsomt ! Mest sannsynnlig etter 10 år it's gone !

Solcelle er for barnas lekebiler. Ikke en gang for MATPAKKE-bil !





"Disse hydrogen stasjonenen Dere skryter av. Koster 40 ganger mer og bygge, enn tilsvarende elbil hurtigladere. "

Hvis man bygger både sakte-ladestasjoner og hydrogen-fyllestasjoner ( som kan produsere hydrogen når nettet har ledig kapasitet ) på alle landets bensinstasjoner, koster det 20 milliarder. ( en utgift som kan hentes tilbake, - kun forskutteres av nasjonen/myndighetene, på el og hydrogen-pumpepris og likevel vil det bli rimligere pr. km. enn diesel/bensin.)
Altså ALL transport i Norge uten lokal forurensning, eller globale utslipp for de som er engstelig for CO2.

Hvis man skal bygge hurtig-ladestasjoner og mulighet for å lade hjemme i byer/boligområder, vil en utbygging av nettet for å greie dette koste 30-60 milliarder.

ksandal
19.03.2019 kl 07:47 1167

Tror du har snudd regnestykket litt. det koster 40 ganger mer og bygge hydrogen stasjon i forhold til hurtigladestasjon. så et minumum av hydrogenstasjoner vil komme på minst 300 milliarder, over 2000 milliarder om vi skla ha noenlude dekning slik vi har bensinstasjoner idag. Heldigvis slipper vi nok det, da elbiler vil overta dette raskt fremover. de fleste bensinstasjner vil bli energistasjoner med matservering og annet. kjekt og kunne kjøpe seg noe mat og is om en skal stå der 10 min og lade.
forøvrig viser nye raporter at Hydrogen blir helt feil for personbiler, og snart innser nok de fleste at det samme gjelder lastebiler og busser også.

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-til-regjeringen-null-tro-pa-hydrogenbiler/457639
MrPutter
20.03.2019 kl 00:09 1031

i Norge lever man i den villfarelsen som TU her sprer merkelig "fakta" om at H2 personbilen ikke er bærekraftig. Veldig merkelig egentlig ettersom man utenfor landets grenser ser motsatt på dette og at der er batteribilen som ikke er bærekraftig. Du bør lese deg litt opp på hva bransjen selv sier Ksandal. Audi vil satse hardere på FCEV i årene som kommer fordi de mener at H2 er det bærkraftige drivstoffet for selskapets biler i fremtiden. Du kan lese mer om det i en tråd om dette her på HOF. Direktøren til Audi fortalte dette til media under bilustillingen i Geneve for en uke siden. OG mercedes forteller her om sin nye Fuel Cell motor som har en rekkevidde på over 100 mil kun på en tank med hydrogen. Dog er dette en hybrid også med batteri men likevel.

https://blog.daimler.com/en/2019/03/19/fuel-cell-technology-glc-f-cell/

MrPutter

Volum vil gi en helt annen kostnad for en fyllestasjon. Likeledes vil dette gjelde f.eks brenselceller og tanker.
Hvor var elbil for ca. 10 år siden. Liten batterikapasitet og få ladestasjonen. Tallet på rene elbiler kan man takke avgiftspolitikken for.
Redigert 20.03.2019 kl 00:26 Du må logge inn for å svare

95 % av alt hydrogen i verden produseres fra fossile energikilder med et vanvittig energitap på toppen. Mye av hydrogenet produseres til og med fra kullkraftverk jfr. Australia.

Hvorfor ikke heller la all tungtransport fortsatt kjøre på bensin og diesel og dermed spare miljøet?

Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

Den første omfattende kostnadsberegningen av et nasjonalt hydrogen-nett som ble gjort i 2009, stipulerte regningen til 1,5 milliarder euro. Senere har teknologikostnadene falt og eurokursen steget. Møller-Holst mener anslaget står seg godt.
https://www.abcnyhet...rogen-enn-elbil

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

https://www.motor.no...enn-elbil-nett/