NAS - Hva visste ledelsen i Norwegian?


To katastrofale ulykker har i løpet av noen få måneder kostet 346 mennesker i livet. I tillegg skal minst 5 piloter ha varslet om autopilotproblemer relatert til Boeing 737 MAX8. Jeg har vanskelig for å tro at flyselskapene som opererer disse flyene ikke er blitt gjort kjent med de alvorlige hendelsene som her er blitt rapportert.

Spørsmålet vi derfor bør stille er om ledelsen i Norwegian visste om de alvorlige hendelsene som skjedde i forkant av den siste flystyrten - og i så fall hvorfor de fortsatte å operere disse flyene, før årsaken til hendelsene var blitt klarlagt? (se VG artikkel).


https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4d5xRG/piloter-advarte-om-problemer-med-737-max-8-fly-stupte-flere-hundre-meter
Redigert 13.03.2019 kl 11:02 Du må logge inn for å svare

Amerikanske flymyndigheter ser fortsatt ikke noe grunnlag for at MAX 8 flyene skal stå på bakken, og i USA og Canada er det fortsatt 85 MAX 8 fly i full drift av totalt levert 355 fly.
o
13.03.2019 kl 11:11 952

Det er store krefter i USA som gjør at disse flyene ikke settes på bakken. Hadde Boeing vært fra et annet land enn USA hadde nok disse flyene vært satt på bakken fort som f... MANGE indikasjoner og rykter om at disse flyene har levd sitt eget liv på autopilot til tider. Blir spennende å høre grunnen til at 0,5% av alle max-uflaks flyene har styrtet med nesa først, og det med piloter med lang erfaring.

" Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier til E24 tirsdag kveld at det vil bli noen forskyvninger i trafikken de neste dagene som følge av Boeing 737 Max-flyene nå er satt på bakken.

– Men det er ikke snakk om store forstyrrelser.."


Dagen derpå..
"Norwegian: – Har jobbet på spreng i hele natt for å finne løsninger.."

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/norwegian-har-jobbet-pa-spreng-i-hele-natt-for-a-finne-losninger/2-1-563945


;))

Får seg nok et stup, når alle aksjene omsettes trur mange små å store vil selge dessverre. Men på sikt blir det bra

Ja, det er trist at selskapet opplever den ene kritiske hendelsen etter den andre, men jeg håper virkelig at selskapet stabler seg på bena igjen. På kort sikt så ser jeg imidlertid noen utfordringer som kan legge press på aksjekursen. Det mest kritiske punktet med hensyn til driften er imidlertid om Boeing er villig til å bære ekstrakostnadene knyttet til de mange flyene som nå er satt på bakken? ... Jeg tror det her kan bli mye uenighet som kan trekke ut i tid.
Søndre
13.03.2019 kl 12:06 774

Tenk hvis den andre ulykken hadde skjedd før emisjonen.
Puffen
13.03.2019 kl 12:33 709

Tenk om månen hadde vært en gul ost..... Faktum er at Norwegian takler en slik situasjon. Faktum er at svært mange andre selskaper er i samme båt (Inkl. Ryanair)
Søndre
13.03.2019 kl 12:35 702

Puffen ! Du har skjønt det. Problemene må ha vært kjent.
nima
13.03.2019 kl 12:42 668

Spørsmål som burde sendes til VG :Kjente ledelsen i VG og ledelsen i AP til at sine ansatte drev rent hor i sin arbeides tid?
Puffen
13.03.2019 kl 13:09 614

Hahahahahha... Endelig et skikkelig spikertreff. :=)
Søndre
13.03.2019 kl 13:32 562

To amerikanske piloter har meldt fra om at når autopiloten ble satt på, gikk flyene ned isteden for opp.
Bra dere følger med.
Redigert 13.03.2019 kl 13:33 Du må logge inn for å svare

Er toget gått for de som trodde de skulle få aksjen for 45?? :)))))))

Nå var det ikke akkurat det som skjedde da, "Søndre"
Bra du følger med ((-:

"aksjesparer"

Kan virke som det sunne siget er i gang på den grønne børsen med noen Super G stående på bakken...

Trump har et poeng når han sier at flyene er blitt for kompliserte, jeg ville f.eks driti i buksa dersom min «state of the art» computer skulle vært ansvarlig for å f.eks styre min bil, uavhengig av hvor avansert, kostbar og moderne datamaskin jeg jevnlig kjøper skjer det rett som det er at maskinen fryser og ikke adlyder ordre.

Virker som noe av det samme har skjedd i disse flyene, og at pilotene ikke har klart å koble ut autopilot fort nok til å ta tilbake kontrollen over flyet.
Søndre
13.03.2019 kl 13:43 505

Aksjesparer ! Se Aftenposten. Vi får håpe at kravet til Boing ikke blir så stort fra verdens flyselskaper at de går konk.
Da blir det ikke flere fly.
Diskusjonen er avsluttet fra min side.