NAS og erstatning ("– Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende")

NAS 14.03.2019 kl 07:11 999

Hva kan selskapet vente seg i erstatning fra Boeing egentlig ?

"– Vi skal ikke bli økonomisk skadelidende" høres i grunn ut som en veldig rar uttalelse. De har jo allerede blitt det. Får de noe erstatning så vil jo det enten være lite via et forlik eller kanskje mer via en rettssak som tar lang tid.

OZZY
14.03.2019 kl 07:18 977

Her er det bare å komme seg ut. Ukene med nedgang i aksjen kommer til å pågå lenge.
Mye short. 35 kroner kan være en god sum å kjøpe seg inn igjen.
Seriøst
Redigert 14.03.2019 kl 07:29 Du må logge inn for å svare

Hvis du ser på fyllingsgraden til Norwegian så har de rom for å flytte rundt på en del flyvninger, i tillegg til det så har ikke passasjerene krav på EU261/2004 erstatning for kansellerte flyvninger pga ekstraordinære forhold. Jeg tror ikke NAS taper særlig med penger på at de må kansellere en 10-20 flyvninger pr dag når ikke passasjerene har krav på noe mer enn forpleining. Det er vel de kostnadene som eventuelt Boeing må ta. Neste presentasjon fra NAS vil vise en enda bedre fyllingsgrad.
14.03.2019 kl 08:08 887

18 maxer koster en del $. Ca 15 000 000 000 kr.
De er lånefinansiert. Hva er renten ? 5 % ?
5 % er over 2 mill om dagen....

2 Mill om dagen er fort tjent inn på å fylle flere fly, og i sparte driftskostnader bla. Det å svartmale denne situasjonen så tror jeg blir veldig feil.
nima
14.03.2019 kl 08:36 812

Hva skjer med aksjekursen i NAS på mandag, da kommer det tre ganger så mange aksjer ?????

Hvis det var så enkelt burde man aldri kjøpt flyene. 2 mill er 60 mill pr mnd, 720 pr år, dvs at 3 mrd holder til litt over 4 år. Slik sett er 2 mill ikke all verden. I lys av at aksjene er verdt et sted mellom 0 og 300 kr sånn cirka om 2 år, er MAX problemene ikke det store. Men det drar feil vei
ksandal
14.03.2019 kl 09:37 692

idag og i morgen er det PUMP OG DUMP. så mandag er det dump for alle pengene... tipper topp idag blir 57 og mandag/tirsdag skal vi ned på 40 tallet

Det er jo ikke snakk om at det blir enkelt på lang sikt, med det antall flyvninger som er forestående i peak sesong, men akkurat nå, så er det ingen problem.
De kansellerer flyvninger med en fyll rate på 40-50% og slår sammen flyvninger. Det er kostnadseffektivt i det korte bildet, men ikke langsiktig som du sier.
Man må ikke tro at det er så negativt som det noen her inne sier, jeg tror at det er positivt.
Redigert 14.03.2019 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Puffen
14.03.2019 kl 09:59 656

Norwegian fikk helt fantastiske rentebetingelser på disse store ordrene i sin tid. Mellom 1 og 1,5 % om jeg husker rett
14.03.2019 kl 10:02 646

Det var vel en grunn til at de kjøpte flyene :-) F.eks mindre drivstoff forbruk. Men på kort sikt gjør det sikkert ikke så mye å ha de stående.

Mye nervøsitet nå... Huff. Usikkert hele greia.. Hvor lenge blir disse flya på bakken??

Jo, det er klart de kjøpte de pga det, men kortsiktig så har det svært lite å si, det er snarere litt positivt, enn negativt, så sant at flyene er operative før peak sesong tar til.
Redigert 14.03.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare

Vi må garantert bli med ned en tur i søkka før opp... Helt naturlig

DN siterer Wall Street Journal, som siterer FAA (amerikanske luftfartstilsynet) som sier et par måneder. Ny software og testing tar sin tid. Dersom det viser seg at de to ulykkene har samme årsak vil det være en knekk på tilliten til FAA og Boeing, og dermed på tilliten til at MAX-flyene er tryggen etter oppgraderingene. Å tro at problemene er over om en mnd er ganske optimistisk. Blir det lenger, si 3 - 4 mnd, kommer tvilen om NAS klarer seg økonomisk, det er drepen for bookingene...