Bompenger er sosialt urettferdige

Søster
14.03.2019 kl 10:44 739

https://resett.no/2019/03/14/pressemelding-fra-naf-bompenger-rammer-de-med-de-laveste-inntektene-hardt/

Bompenger er en usosial avgift som rammer folk med dårligst råd relativt hardest.
Også de med svak økonomi må kunne kjøre bil,for ofte er det ikke gode alternativer til bilen.

Inntektsskatten føles mest rettferdig.Den treffer hardest for de av oss som tjener mest.
vicktor
14.03.2019 kl 11:31 727

Bompenger rammer de med lavest inntekt hardest.
Arkitekten bak denne avgiften er Arbeiderpartiet, de satte i gang med bygging av bommene.
Dette er partiet som liksom skal ta vare på de dårligst stilte i samfunnet.
Hva gjorde så Arbeiderpartiet sist de hadde makten.
De økte mat momsen fra 11 % til 15 %
De innførte en ny El - avgift grønne sertifikater
De innførte eiendomsskatt i alle kommuner, kosten meg 10 500 kr
De økte trygdeavgiftene, de som tjente over 200 000 fikk Kr 3400 mer i trygdeavgift,
De underregulerer pensjonene - 0,75 %
De økte egenandelene på medisiner.
Fjernet særfradrag for store sykdomsutgifter
Kuttet pensjoner for gifte samboere med 15 %
De innførte også en kildeskatt for pensjonister som bor utenlands
Dette er partiet som hele tiden snakker om ulikheter i samfunnet.
Disse skattene og avgiftene må betales av din nettolønn, tar ikke hensyn dine låneutgifter.
At folk ikke snart for opp øyene forstår jeg ikke

Zorin
14.03.2019 kl 11:34 724

Bompengene rammer faktisk de som kjører gjennom dem. Alle som tar buss slipper. Og hvem er det som tar buss eller tog? De fattigste, fordi denne gruppa har uansett ikke råd til å kjøpe en garsje til bilen sin i Oslo hvor prisene er på 1-2 millioner kroner!
convert
14.03.2019 kl 11:40 719

Bompenge-sosialistene sliter nå. Folk tar til gatene i protest. Det er gledelig.
Slettet bruker
14.03.2019 kl 11:55 708

Glimrende svar av Zorin. Det er så riktig. Bompenger skal i tillegg få færre til å kjøre bil og flere over på kollektivt. Det er klart det ikke er så populært, men jeg ville være livredd politikere som styrer etter populisme. Miljøet er den store vinneren. Det tjener vi alle på om vi er rike eller fattige. I stor skala om vi får med resten av røkla her i verden fjerner vi også skeptikernes argumenter og da vinner også klimaet. Det skal være mye bedre å GJØRE NOE MED DETTE NÅ enn å vente for lenge. Mindre bruk av bil betyr mindre bruk for nye og kostbare veier, mindre bruk av parkering, mye mindre forbruk. Vi aner økonomiske gevinster for alle her. Derfor er grønn økonomi bærekraftig og et tema som stadig blir mer aktuelt. Det har egentlig vært aktuelt hele tiden.
convert
14.03.2019 kl 12:11 704

Tenk om disse klima-kaninene fra Oslo sentrum kunne ta seg en liten tur ut av gryta, bare en kort tur. De kunne stått der noen timer og ventet på bussen som aldri kommer eller banen som ikke finnes. Morsomt.
SCK
14.03.2019 kl 12:24 697

Her er jeg helt på linje med Magasaki.
La oss stappe fattigfolket inn på overfylte busser og tog slik at vi med god råd får veiene for oss sjæl.
Ved evnt. veiprising så skal vi flå og skvise ut de som kjører eldre biler, gjerne enslige mødre, med ekstra kraftig kilometeravgift - igjen slik at vi andre får albuerom på veiene.

Dette kalles moderne sosialisme.
Fjordgubben
14.03.2019 kl 12:33 693

Fattigfolket har ikke råd til bil, eller å få barn.

Barnefamilier kan stort sett ikke ta offentlig transport, fordi det tar for lang tid å levere barn i barnehage/skole og så etterpå reise på jobb, en slik operasjon kan ta flere timer, noe man rett og slett ikke har tid til.

Så bompenger rammer først og fremst barnefamilier, slik at folk ikke lenger kan ta seg råd til å få barn, og videre fordi det ikke fødes nok barn «må» man ta inn innvandrere som kompansjon.

Innvandrere fra u-land som har store problemer med å integrere seg, som igjen betyr at man må sette opp skattene for «vanlige folk» som tross alt er i arbeid og betaler skatt, en ond sirkel som ikke vil ende med noe godt.
Redigert 14.03.2019 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
SCK
14.03.2019 kl 12:35 690

Vicktor nevner en del usosiale tiltak, iflg ham selv utgått fra Arbeiderpartiet.
Kan hende det. Men hva har partiet for folk flest, Frp, gjort for å endre disse usosiale tiltakene, de har sittet i regjering endel år nå.
Hva har f.eks eldregeneral Carl I Hagen/Frp gjort for å endre underreguleringen av pensjonistene?

De er ikke bedre i det hele tatt.
vicktor
14.03.2019 kl 13:31 680

SCK
Jeg er skuffet over at ikke FrP har fått fjernet flere av de usosiale avgiftene, som Arbeiderpartiet har innført.
Dette gjelder da spesielt bompengene, hvor enkelte har måtte betale 50 000 kr og mer helt opp i 75 000 kr av
sin nettolønn. Det burde vært satt et tak på hvor mye en enkelt person skulle betale.
Mange av de prosjektene som har blitt satt i gang, av denne regjeringen, ble vedtatt av AP regjeringen.
Carl I Hagen foreslo for minst 10 år siden å bruke penger fra oljefondet til veibygging, for å slippe bompengene.
Det ville ikke Arbeiderpartiet, som hadde laget seg et inflasjonsspøkelse og en handlings - regel .
Inflasjonen kunne vært unngått, ved å hente utenlandske selskaper, noe Carl I Hagen poengterte gang på gang.
Men vi skal vel ikke glemme hva de har fått til. De har fjernet Arve - avgiften, de har senket inntektskatten fra 27 % til 23 %
og de har begynt å redusere Eiendomsskatten.
FrP har prøvd å fjerne underreguleringen av pensjonene i flere tiår. Noe eldregeneral Alfheim fra FrP jobbet veldig hard med å få til.
Arbeiderpartiet innførte den og de vil ikke fjerne den.
SCK
14.03.2019 kl 15:01 658

" FrP har prøvd å fjerne underreguleringen av pensjonene i flere tiår. Noe eldregeneral Alfheim fra FrP jobbet veldig hard med å få til.
Arbeiderpartiet innførte den og de vil ikke fjerne den."

-----

Alfheim var en særdeles bra kar. Men det er mange år siden han rundet av.
Hva har Frp gjort siden vedr. underreguleringen i alle de årene de har hatt mulighet til det? Arbeiderpartiet er ikke i regjering, men Frp er,- sågar en del av en flertallsregjering, man trenger ikke 2/3 dels flertall i Stortinget for å ordne den saken.


Partiet er dårlig på området. Hadde de stått på for de eldre/pensjonistene hadde det gitt utslag på deres målinger - det blir ikke færre og færre eldre/pensjonister i Norge.

Jeg er ikke noe spesielt imponert over Frps innsats for å fjerne bompengene heller. Men mye er opp til kommunene slik at en skal være varsom med å skjelle for noe de ikke har full styringskontroll over.
Redigert 14.03.2019 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 15:03 653

Frp har ikke flertall hverken i regjering eller storting. Bare ca 9% støtter frp og da kan du heller klage på 90% som er mot frp
vicktor
14.03.2019 kl 15:19 645

SCK
Frp bør få bort underreguleringen av pensjonene, helt enig.
Bomringene burde aldri vært satt opp. Det er ikke bare olja som har gjort at vi har et stort pensjonsfond.
Det skyldes også at staten ikke har brukt penger på veier og annen infrastruktur.

SCK
14.03.2019 kl 15:53 637

Jeg tror vi kan diskutere veifinansiering til krampa tar oss. Men absolutt alle i samfunnet har behov for veier, også de uten førerkort. Varer skal frem, alskens øvrig nødvendig trafikk for fellesskapet likeså, slik at kanskje burde veifinansiering foregå over statsbudsjettet. Det gikk før, det burde la seg gjøre nå også. Nå er det lagt opp til at kun bilistene skal stå for betalingen av et nødvendig fellesskap, i form av bommer. Bilistene har særavgifter i form av veiavgift slik at de har alltid betalt sin særandel.

Iflg pepper så er Frp rolle i regjering kun å være selskapsdame. Skulle ikke Frp fått gehør for det som i hvert fall tidligere var en merkesak for Frp, nemlig de eldres ivaretagelse - så har de ikke noe i regjering å gjøre.
Redigert 14.03.2019 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 16:01 634

Og hvordan skal det hjelpe på bompengene at SV AP Mdg rødt tar over?
Speaker
14.03.2019 kl 16:33 622

Det er et Norge også utenfor Ring 2.
Her ute trenger vi bilen i enda større grad enn i Oslo hvor dere har en god kollektivtrafikk.
Barnefamilier og enslige forsørgere må bruke bilen for å få tidsklemma til å gå opp.De som ikke har noe reelt valg kan ikke sette seg på trikken eller bussen som ikke er der...
Også utenfor Oslo dukker det opp bompenger og det er åpenbart at dette ofte rammer hardt de som har en stram økonomi og altså ikke noe alternativ til bilen de må bruke hver dag.Dette har Frp argumentert med lenge og ikke blitt hørt på.
At NAF nå våkner og engasjerer seg mot bompenger er rørende men det er for lite for sent og selvsagt uten troverdighet.
SCK
14.03.2019 kl 17:13 608

Jeg tror vi i alle fall kan slå fast at bompenger, slik trådstarter sier innledningsvis, rammer usosialt, det var vel det som var poenget.
De ulykkelige sjelene som havner i en stedvis bompengeskvis kommer ekstra ille ut.

Det er vel slik at de færreste tror det blir så mye bedre med SV ved roret. Man må velge det partiet som kommer best ut for en selv når en samler opp plusser og minuser.
Jeg for min del syns Frp er på veg nedover på skalaen, fra tidligere 70-80 % overvekt, til nå 55-60 %. I beste fall.
Det virker som om flere og flere velgere teller flere og flere minuser, krafttakene for god, gammel Frp politikk, forsvinner. Eller forvitrer.
For å sette det litt på spissen, blir det tilnærmelsesvis ett fett om AP eller Frp sitter ved roret, så er vi på ville veier.
I hvert fall dårligere...
Redigert 14.03.2019 kl 17:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2019 kl 17:19 603

Strengt tatt burde de aller fattigste få frikort til bommen, på luksus restauranter og annet de blir diskriminert fra pga dårlig råd.
ladaen7,30
15.03.2019 kl 09:26 581

Advarer mot bompenge-boom:
Mange vil ikke ha råd til å bruke bilen
Økte bompenger rammer de med lavest inntekt hardt.
Antallet bomstasjoner i Norge har økt kraftig de siste årene. Og det er ingen tegn til at dette vil avta, snarere tvert imot.

Ett eksempel er Drammen: Der skal det komme ikke mindre enn 41 nye bomstasjoner neste år.

Beregninger viser at innbyggerne i og rundt byen risikerer å måtte betale så mye som 20.000 kroner årlig, for å bruke bilen.

En ny undersøkelse fra NAF slår fast at økte bompenger rammer usosialt.




https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/03/15/195561054/mange-vil-ikke-ha-rad-til-a-bruke-bilen





Det skulle vel være nokså enkelt å forstå at bompenger og alle andre avgifter svir mest for de som har minst.

Røkke har neppe problemer med å betale for bomringen men en barnefamilie på en normallønn vil merke en regning på 2000 kr mnd.

Slettet bruker
15.03.2019 kl 09:35 579

Poenget med bompenger er å redusere bilbruken. De virker og så får folk bare sutre så mye de vil. Klimaet er iferd med å bli katastrofalt og må man prioritere. Nå nytter det kun å slutte med bil og slutte med tro på bilismen. Den skaper langt alvorligere problemer enn den løser og vi kan løse transportutfordringene på helt andre måter nå. Mye av teknologien er der. Elbiler, droner, autonome doninger, datastyring m.fl.
ladaen7,30
15.03.2019 kl 09:45 576

Poenget med bompenger er å redusere bilbruken.



Poenget med mompenger er å skaffe penger politikerne kan sløse bort på andre ting, bilen er en melkeku for politikerne.

Og hvem tror du er nødt til å innskrenke kjøringen da? Røkke eller familiefaren?

Greit nok at man må knekke noen egg for å lage omelett men det spørs om det er de riktige eggene som blir knekket da.
Redigert 15.03.2019 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 10:57 568

Problemet med biler i byer er ganske tydelig. Jeg tror det er 680000 mennesker som bor i Oslo og i tillegg er det mange som pendlere ut og inn hver dag. Så blir Oslo om få år en millionby (det skjer) og enda flere pendler ut og inn fordi det blir flere mennesker rundt Oslo også. Vanlig å bo på Jessheim og jobbe i Oslo i dag. Da kan ikke den økningen av mennesker følge en relativt like stor økning i bilbruken i og rett utenfor Oslo. Med dagens doninger der fortsatt for mange er fossile, men også elbiler er det ikke plass til med en 35% økning av personbiltransport.

Derfor er bompengeregimet i Oslo nå på vei mot en endring og det vil koste merkbart mer for alle med bil. Pengene brukes til kollektivtransport, litt vei og en dasj saldering andre poster og rundt 12% går bor i administrasjon av systemet av regimet. Trafikken gikk ned med rushavgift og den vil gå ned mer etter 1. juni. Kollektive reiser øker merkbart. Det er fullt i rushen på bussen jeg tar og det trengs enda flere avganger i den tiden. De kommer nok.

I Oslo går det rett vei takket være inngrep og klare reguleringer av menneskenes atferd innen transport. Med en befolkningsøkning er de helt nødvendige.

I Drammen sutrer de mye. Det går jo an å forstå det fordi de har aldri hatt bompenger. Vel, det var vel en på Kjellstad, men det var liksom på motorveien. Jeg har ingen sympati med dem fordi det er ikke verre for dem med bomstasjoner enn andre byer som har og det er mange nå.
ladaen7,30
15.03.2019 kl 11:55 561

Så å stenge ut de som har dårligst råd fra veiene er altså veien å gå.
Det var jo en flott sosialistisk tanke:-))

Det hadde helt sikkert vært mer effektivt å sette ned prisen på kollektiv istedet for hele tiden å sette den opp. Hyppigere avganger og lavere priser ville ha vært riktig medisin.
Her i byen så koster det mer å kjøre buss til byen enn å kjøre bil samme strekningen.

Men hva med de som ikke har et kollektivtilbud da, og det er mange, alle bor ikke i Oslogryta.
Zorin
15.03.2019 kl 12:03 553

Bompenger rammer faktisk de med best råd i Oslo. For de som har råd til bil i Oslo er stort sett de med best økonomi! Vi snakker jo om en by hvor du får en enebolig i Nord-Norge for prisen man betaler en garasje for i Oslo! Så de som er de fattigste i Oslo, de har faktisk ikke bil. Og de kjører stort sett kollektivt. Buss, trikk, tog. Nei, det å kunne svi av 1-2 millioner kroner - eller mer - for en garasje er forbeholdt eliten!
Redigert 15.03.2019 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
15.03.2019 kl 12:26 549

Tror du har misforstått det meste som foregår rundt deg. Køtrafikken består for det meste av folk som bor utenfor sentrum og skal til byen på jobb ol og ikke byfolk som kjører rundt i byen og kikker seg rundt.
Hvorfor tror du det er køtrafikk på innfarstveiene til byen egentlig? Tror du det er de rike i Oslo som er på tur?
Zorin
15.03.2019 kl 12:28 548

Bor du utenfor Oslo, men jobber der? Gjør som mange andre: Ta toget!
Vomit
15.03.2019 kl 14:59 529

Oslofolk viser at de ikke forstår at bompenger rammer også utenfor hovedstaden,og at folk med svak økonomi ikke har alle hundrelappene de MÅ
betale hver måned for å komme til og fra jobben og kanskje levere og hente barn i barnehagen og/eller på skole.
Utenfor Oslo er lufta ren og alternativene til bilen ofte fraværende,så bilen er en nødvendighet mange steder.

Inntektsskatten føles mer rettferdig,for den er høyest for de som tjener mest.Avgifter som bompenger rammer vilkårlig og det på så basale behov som å komme seg til og fra jobben.