Atlantic Sapphire er i rute (ASA-ME)

Landannlegget vil stå 90% ferdig iløpet av året 2019.

https://www.undercurrentnews.com/2019/03/13/atlantic-sapphire-on-course-to-have-farms-initial-phase-90-complete-by-end-of-2019/

endelig et selskap som virker lovende for Merkur markedet!
Redigert 14.03.2019 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Gudrunyo
15.03.2019 kl 01:49 2766

Har veldig troen på dette selskapet. Blir spennende å følge de videre!
SCK
25.04.2019 kl 19:35 2447

Selvfølgelig er denne produksjonen interessant.
Milk uttalte forleden at det bare var kapitalister som satset på landoppdrett uten grunnleggende kjennskap til generell oppdrett.

Det gjelder vel Mowi og Salmar også, Milk?

------

Jeg er såpass konspiratorisk anlagt at jeg ikke helt ser bort i fra at amerikanske myndigheter kan skjele litt inn i fremtiden for egenprodusert laks mhht iveren i å hive seg på prisbeskyldningene.
Er det noe de kan så er det å sabotere om det gavner de.
Spør bare Trump.
Redigert 25.04.2019 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
repe
21.05.2019 kl 14:30 2195

Det er to ord som beskriver dette selskapet : The Gamechanger..:-)
asan
21.05.2019 kl 18:28 2155

Arctic øker kursmålet for Atlantic Sapphire til NOK 140 (100), gjentar kjøp.
asan
21.05.2019 kl 21:07 2108

Det er en pen oppside på 40% fra dagens sluttkurs på 100,- blank....

Muligens er det en "Gamechanger" på sikt, men min spådom er at de skal både "game" og "change" mye før hjulene triller problemfritt.
repe
26.05.2019 kl 17:45 1845

Du må huske på at denne gjengen har nå 10 års erfaring med landbasert oppdrett i Danmark (Langsand Laks). Det er vel ingen i verden som har bedre forutsetninger for å lykkes enn Atlantic Sapphire. I tillegg har dem knyttet til seg/ansatt de flinkeste i bransjen så dette har jeg veldig troen på. Anlegget i Florida blir bare helt fantastisk. Tenk deg hva som skjer den dagen den første laksen slaktes der.... " The Gamechanger" :-)
milk
19.06.2019 kl 21:56 1379

Landbaserte anlegg har overhode ikke kontroll på biologiske utfordringer . At det ikke er sykdom i landbasert,er blank løgn. Sopp og bakterier er et stort problem. Disse kan lett formere seg i filtre og bidra til massedød.... Jeg legger ikke en krone på bordet når det gjelder fullskala produksjon av matfisk på land. Vi sliter nok med å få RAS anleggene til å fungere optimalt. Da snakker jeg stor smolt...

– Et lukket miljø er spesielt sårbart om det oppstår sykdom eller utfordringer med vannkvaliteten. Da er det ofte game over. Hele produksjonen kan ryke, sier Sævareid.

https://sysla.no/fisk/laksens-fastlege-er-skeptisk-til-oppdrett-pa-land/
Redigert 25.06.2019 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
milk
25.06.2019 kl 20:20 1145

Tell me about it.... ;-) Jeg "lever" tett på produksjonen stor smolt(RAS). Ett totalisert landbasert anlegg,fra smolt til matfisk har store utfordringer....
Jeremiah
26.06.2019 kl 13:47 1070

Milk, det er altid sundt med en skeptisk tilgang til tingene, men med jeres holdning til teknologiudvikling, så fandtes der f.eks. ikke vindmøller eller solanlæg i stor skala i dag. Det lyder mere som om i håber at kunne værne om jeres egen lille niche, fremfor at forstå/diskutere mulighederne (og det rigtige) i at udvikle flere alternativer til lakseopdræt, som forhåbentlig også kan gøre denne sektor mere miljøvenlig. Både på havet og på land. Det trænger den til. Og giver jer fuldstændig ret i risikoen ved f.eks. sygdomsudbrud eller kemisk forurening, hvilket understreger hele pointen ved det store anlæg i Miami. Når (og hvis) det står færdigt i den oprindelige fulde skala (90,000,000tons), så udgør hvert afsnit kun 1.5% af den samlede biomasse. Det giver f.eks. muligheden for at afgrænse skaderne ved SO2 udslip. Sykdom bliver naturligvis mere krævende. Men hvis ikke det bliver prøvet af, så kommer vi ingen vegne.
milk
26.06.2019 kl 15:47 1050

Det har blivet prøvd i Danmark i mange år! Det er kun i 2018 at de kan vise til et lite overskudd. Aksjonærene har tapt stort hele vegen. Men for all del,jeg sitter ikke med faciten men jeg har vert i startgropen på landbasert selv og fant det overhodet ikke bærekraftig. Forsikringsselskapet ville tjent grovt pga risikoen... Men tro kan jo flytte fjell.Lykke til!!
milk
19.09.2019 kl 15:49 335

Nå kommer den store prøvelsen! fisken skal tilvennes saltvanns blanding... Nye tap kan komme. Med dagens lakspriser er hele prosjektet dødfødt....

Blir spennende tider for de som har satset sine kroner på prosjektet. Jeg er ikke en av dem.
Lakseprisene får nok sin renessanse om et par tre mnd. Tror du ikke, milk? ;)
milk
19.09.2019 kl 21:49 274

At kursene på laksselskapene ikke faller mer en de har gjort,viser at sektoren er sterk. Noen produserer nå med tap... Prisen på Atlanterhavslaksen vil hente seg inn igjen,uten tvil. Laks fra landbaserte anlegg vil slite med både kvalitet og renome. Prisdippen vi nå opplever er helt etter konsensus. På tide å vaske ut "røkla" :-)