Høyreforslag: Vil forby fossilbilen innen fem år.

MrPutter
NEL 15.03.2019 kl 00:28 4512

Partiet skal behandle flere klimatiltak under landsmøtet til helgen. – Skal vi klare 1,5-gradersmålet har vi kun 11 år på oss. Derfor fremmer vi tiltak som vi vet virker og som vil utgjøre en forskjell, sier Heggelund til VG

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EMX0G/hoeyreforslag-vil-forby-salg-av-nye-bensinbiler

MrPutter
Redigert 19.01.2021 kl 04:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 08:37 4290

MePutter
Nå er det bare å bøtte inn Nel aksjer!
meocon
15.03.2019 kl 08:57 4218

Les nøye: Forby SALG av nye bensinbiler.
Det betyr i praksis 20 år til med CO2. Typisk Høyre !

Så lenge det er kroner i lomma, gjør Høyre minst med miljø ! Business as usual !

Slettet bruker
15.03.2019 kl 09:20 4147

Bra forslag fra Høyre. Bare å bøtte på med Nel aksjer nå. En solid vinner. Vil stige meget høyt. Er allerde i grønt med rt 5.81.??
Redigert 15.03.2019 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
really
15.03.2019 kl 09:29 4088

Tror ikke du er helt i takt med virkeligheten i norsk politikk. Vedtar Høyre dette er det revolusjon i det partiet. Og et stort skritt i riktig retning for miljøbevegelsen.
MrPutter
15.03.2019 kl 09:34 4060

Ja. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvor dette bærer hen. Sitter allerede godt lastet og er forberedt på i fylle på i tiden som kommer.

MrPutter
Slettet bruker
15.03.2019 kl 10:08 3958

NEL has been peace, tranquility and progress for my portfolio! Now I only use the alarms to let me know if the value descends to buy again ... I always buy more shares when investors hesitate ...
Slettet bruker
15.03.2019 kl 10:22 3883

Om 5 år sitter ikke høyre i regjering.
MrPutter
15.03.2019 kl 11:09 3804

Så du tror at det vil ha noe å si for takten til å gjøre Norge fossilfritt?

MrPutter
velkjent
15.03.2019 kl 11:14 3771

Ovetar sosialistene, blir Norge om noen år så fattig at bilene (de få, som kjøres av offentlige organ) vil gå på 90-92 oktan, slik som i Sovjetunionen.
MrPutter
15.03.2019 kl 11:33 3715

Hvem som styrer tror jeg er underordnet.

Det grønne skiftet må komme. Usansett. Om ikke blir jorda kvalt av co2.

MrPutter
rogneveien
15.03.2019 kl 12:02 3641

Morn.
Dette er sprøyt og utopia så fremst ikke regjeringa åpner pengesekken og bygger ut et alternativ til fossilt brennstoff. Dette alternativet kan IKKE være bare batterier.
Batterier fungerer greit i tettbygde senrale strøk, men med dagens teknologi er dette sprøyt når du beveger deg ut grisgrendte strøk. Batterier fungerer ikke i 30 minus i Karasjok på vinterstid. Fem år? Vi her oppe i Gokk har enda ikke sette noe til hurtigladere enda. Vi lader fra en 16 amp i garasjen. Sludder og pølsevev dette pratet. Begynn først planlegging og utbygging av alternativ (hva det nå enn blir) over det hele land om ikke samfunnet skal stoppe opp. Norge er ikke bare Ringveien.

Løkke til.
really
15.03.2019 kl 13:28 3584

Dette er jo åpenbart, en kan ikke innføre forbud uten å ha et alternativ. Så gjør høyre dette vedtaket må de følge opp med en infrastruktur for hydrogen og bedre utbyggingen av hurtigladere.
really
15.03.2019 kl 13:30 3581

Nå er det vel ikke kommunisme vi snakker om her i landet, men landets statsbærende parti i en oppgangsperiode uten sidestykke fra andre verdenskrig.
7Seas
15.03.2019 kl 16:27 3449

Forby fossilbiler?. Det må i såfall komme om noen år. Jeg har El-bil, men jeg har også en Mercedes S500, 4-seter som jeg kjøpte i 2007. Da var prisen 2,4 mill med det utstyret som er i den. Bl. annet kjøleskap mellom baksetene, tillpassede 2 Mercdeskofferter for bagasjerommet, mm.., bl.a. 2 TV-skjermer. I dag har denne bilen liten verdi, men den kan vel ikke forlanges stengt for kjøring på norske veier?
Slettet bruker
15.03.2019 kl 16:29 3442

Forby nysalg tror jeg det siktes til 7seas, så alle fossile biler produsert før 2025 kan fortsatt selges om jeg ikke tar feil.
Sørøya
15.03.2019 kl 16:56 3406

Helt enig Rognveien
Selv krysser jeg Finnmark ofte flere ganger i uka. Det blir ofte dagsturer på over 700 km. For ikke å snakke om Innlandsvagen ned gjennom Sverige med dagsdistanser på 12 - 1300 km. Ned gjennom Norge tar det for lang tid og fly er ikke alltid hensiktsmessig. Har man planer om å kutte ut fossilbiler i løpet av 5 år må man sette igang storstilt utbygging
umiddelbart. Mulig de som snakker om dette aldri har vært utenfor Ring 3. Jeg støtter et grønt skifte, men kom med alternativer som tilfredsstiller rask tanking, lange kjørte distanser og funker like bra i 30 - 40 kuldegrader. Ellers får de innføre en el.sone rundt Oslo og la oss andre være i fred.
7Seas
15.03.2019 kl 17:45 3363

Sørøya, helt enig. 45en har jeg kjørt mange ganger, men den begynte å bli dårlig sist jeg kjørte Sverige på innlandsveien. Jeg har kjørt mye i Europa, også i tidligere Øst-Tyskland. Norge har de dårligste veiene i Europa. Frankrike har de beste, etter min mening. Det værste er at myndighetene tillater tungtrafikk på veier i Norge, veier som har tilnærmet kun ett kjørefelt. Både Østerdalen, og Gudbrandsdalen er et mareritt å kjøre. Disse politikerene!!! Noe utenom Nel, men allikevel.

Redigert 15.03.2019 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
davan
15.03.2019 kl 18:07 3328

Nå er barna begynt å streike og skulke skolen for å hyle og skrike sammen, ser ut som en farlig utvikling for olja. Ikke så mange år til de sitter i styre og stell. De forstår jo ikke sammenhengen i noe i samfunet, bare en fiks ide, skriker i kor om å stenge ned oljeproduksjonen.
Verden vi trenge olje i overskuelig tid
Nikko
15.03.2019 kl 18:22 3301

Ta i fra de godene som oljen har gitt oss, så skulle du hørt...
really
15.03.2019 kl 18:24 3289

Det er ungdommens rolle å utfordre det etablerte. Men det skjer noe med utdannelse og yrkeserfaring, så du trenger ikke være redd for at de blir uansvarlige. Men en skal ikke se bort fra at de finner løsninger som vi ikke er så begeistret for :-)
oppvigår
15.03.2019 kl 18:24 3285

Dessverre blir de hjernevasket. Lurer på hvordan de har kommet frem til dette med 1,5-2,0 grader. Hva med naturen selv? Har forskerne talt med moder jord, og blitt enig om antall grader? Da bør man være i stand til å forutse været flere uker fremover.
optimist68
15.03.2019 kl 18:33 3265

Debatten på tv nrk igår kveld bestod av en gjeng suppehuer Barth Eide, en fra høyre ++. Makan til tafatte minister og regjeringsfolk. Ikke ett ord om hydrogen og at det kan satses på el og hydrogen på tog, tungtransport og skipping maritimt. Vi må få folk med handlingskraft i regjering som både forteller og setter igang med alt som faktisk nå er mulig å få til. Nye koster må til bort med den sittende Solberg regjeringen. De eier ikke stil
MrPutter
15.03.2019 kl 19:21 3202

Joda. Men det hadde hjulpet kraftig om bransjen hadde tilsatt en informasjonsrådgiver med litt pondus som kunne frontet saken ut mot media. For der jobbes det ALT for dårlig.

MrPutter
rogneveien
15.03.2019 kl 22:22 3039

Sørøya.
Vi beveger oss nok i samme terreng og vi vet hva en vinternatt er for noe. Var på tur over RV 888 i helga, en av Norges verste veistrekninger. Jeg sier bare en ting, Kom ikke her med batterier. Det er en grunn for at det er forbud mot elbiler i kolonnekjøring her oppe. Fullt forståelig spør du meg. En som har vært med i en slik kolonne vet hva det vil si å kjøre i en melsekk. Dette gjelder ikke bare I Finnmark og Nord Norge, men også i høyeste grad sørover, jeg trenger bare nevne Valdresflya, Haukelifjell, Dovre, Bjørnfjell, Hardangervidda, Saltfjellet osv osv.... Nå må de tomhoda byråkratene våkne opp og se hva de holder på med. Jeg er for et grønt skifte, men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.

Løkke til.
Redigert 15.03.2019 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
Nikko
16.03.2019 kl 18:52 2789

⭐️ K J Æ R E S T R E I K E N D E
K L I M A U N G E R ! ⭐️
Om mamma og pappa og kanskje t.o.m enkelte lærere er misfornøyd med at dere skulker skolen.
Bare fortell dem:
- Fra og med nå trenger du ikke at noen kjører deg hit og dit, til og fra; treninger, skole, venner. Du skal nemlig bruke sykkelen eller gå på beina, uansett vær. I verste/beste fall tar du kollektiv transport.

-Ukepengene kan de bare la synke til et minimum. Hvem vil vel drive å konsumere hele tiden?

-Junk food, brus og godterier skal byttes ut med springvann og brokolli. Kjøtt er en saga blott.

-Innkjøp av klær, sminke, smykker og annet juggel skal kuttes ut.
Vi skal ha byttedag på skolen når garderoben skal byttes ut..superklimasmart!

-Sydenturen til Granca eller Thailand kuttes ut, heller ingen bilferie til Italia... fra nå blir det togferie, telttur i hagen til mormor eller helst blir vi hjemme.

-Mobiler skal ikke lenger byttes hvert år, den skal ihvertfall beholdes 3-4, kanskje 5 år før en ny kjøpes.

- Halvtimes dusjer hver dag/morgen er en saga blott! Nå blir det kun en gang eller to pr uke og kanskje etter trening/gym, men Max 5 minutter.

Dette er hva vi ønsker framover. Streiken er bare starten på en fullstendig livsstils makeover.

Så er det bare å gjennomføre da.... kjære klimastreikende barn.???
oppvigår
16.03.2019 kl 19:01 2769

Da faller alle av lasset ;-))))))))
7Seas
16.03.2019 kl 19:34 2738

Halleluja!! OK at barn engasjerer seg, men de har ikke livets erfaring, dessverre.

really
16.03.2019 kl 23:48 2596

Der tar du nok feil :)

Men å lese middelaldrende menn bete seg som unger er ikke vakkert. Da har jeg vesentlig mer sans for ekte engasjement som ungene viser. De er vesentlig mer voksne enn enkelte skribenter her.

Om tiltakene de foreslår er realistiske? Kanskje ikke, men det de er opptatt av er viktig og vil sannsynligvis påvirke politikk i mange år fremover. Så får gubbene være gubber og sitte og sutre.
pengex
17.03.2019 kl 00:07 2576

Har titta litt på sl500 2002 mod. Kommer inn på ca 100k med høyres nye 20års veterangrense om ett par år. Litt spesielt at høyre tipper begge veier i denne saken. Hvor er integriteten? Blir AP ved neste valg. Olja er ikke synderen. Køl er verre.
oppvigår
17.03.2019 kl 00:59 2534

Ekte engasjement er det inntil de forstår at alt får konsekvenser. Når de selv får føle noe av realiteten, så har ikke jeg noen tro på en generasjon som er fullstendig bortskjemt. Vet ikke om du har fått alt på sølvfat, som de fleste av disse ungdommene har.
Unger som klager på når de ikke får bruke mobilen på skolen. Hva skal man si?
Steng kranene, sier de. Spør dem om det er greit at de heretter får nesten ingen sydentur. Ny mobil blir det ikke på noen år. Slutt på nye klær når man skulle ønske det. Man må være naiv for å tro på at de samme ungene ville være så engasjert, når de innser virkeligheten.
Sitter ikke og sutrer, men har sett og erfart vel mye i livet, og kjøper ikke alt som blir sagt og gjort.
Slettet bruker
17.03.2019 kl 01:06 2526

3-5 % av co2 utslipp er menneske skapt, det øvrige står kloden selv for. Hva er egentlig CO2? Vet de fleste hva dette faktisk er? Det er helt nødvendig for at bl.a. planter skal kunne eksister på planeten. Fra isprøver i Arktiske strøk er det påvist svært mye mer CO2 i fortiden, for flere tusen år siden, enn det er idag. Den gang fantes det ikke biler, fly, båter, kullkraft eller hva miljøfanatikerne har gitt skylden for hvorfor det er 'for mye co2' i atmosfæren idag. Det er forskjell på miljø og klima, vet de fleste av de 14 åringene som demonstrerer på fredagene den forskjellen? De styrer jo nesten debatten og tror nærmest verden kollapser om 10 år hvis vi ikke gjør noe med en gang. Olje må bort, helst nå med engang. Kullkraft og atomkraft må bort, nå. Ifølge Al Gore skulle polarisen smeltet rundt år 2013-14 hvis vi ikke gjorde noe i 2006. Ingen iser er smeltet, flere er større enn noen gang. Isbjørner har ikke dødd ut, flere plasser er det mer enn noen gang.

Verden forbruker ca 100 mill fat olje hver dag. Norge pumper opp ca 2 mill fat olje hver dag av det forbruket. Russland, Saudi Arabia og USA pumper alene opp ca 30 mill fat olje hver dag. Noen Miljøfanatikere i Norge tror vi redder verden ved å legge ned vår oljeindustri i morgen. Verden vil trenge olje i minst 100 år fremover, svært mye er avhengig av olje for å kunne produseres. Bl.a. smarttelefonen du har kjøp fra Apple til kr 10.000,-. Ingen må tro at barn vet best, det gjør de svært sjelden. Likevel hyller slike politikere som Merkel deres innsats. Tyskland må gjerne legge ned alt av atomkraft og kullkraft og basere alt på vind og sol, det fører til at det meste av næring flytter til Asia og inntekter forsvinner og arbeidsledighet øker, det forsvinner til Kina og Asia som bygger opp det Tyskland og Europa legger ned. For det er Vest Europa alene som skal 'redde' verden og sosialistene med 'refugees welcome plakater' står der på perrongen mens resten av verden kjører videre.

Nye tider er begynt, gule vestene i Frankrike merker det fordi deres økonomi ikke holder tritt med kostnadsnivået. Som eliten sa det på 1700 tallets Frankrike, 'hvis dere ikke har råd til å kjøpe brød så kan dere spise kake', så sier sosialistiske Macron det samme i 2019: 'hvis dere ikke har råd til å kjøpe bensin eller diesel, så kjøp en elektrisk bil'. Tro gjerne på vindkraft, de fleste vet det er en 'dead end'. Hydrogen kan benyttes i noen næringer. Problemet er at regjeringen er 100 % fokusert på vind og elektriske kjøretøy. Vannkraft, som er 100 ganger mer effektivt, skal miljøfanatikere helst legge ned. Det beste for miljøet skal ikke bygges ut :)
Redigert 17.03.2019 kl 01:11 Du må logge inn for å svare