Klima-barn og Hitlerjugend.

Longrun
15.03.2019 kl 05:48 1283

"Debatten" i går var bare trist.
En flokk med hjernevaskede barn mot politikere som har spilt seg opp i et hjørne. Ingen voksne tør lenger å stille kritiske spørsmål ved om CO2 faktisk har nevneverdig påvirkning på klimaet, til tross for at dette er lite sannsynlig.
Stemningen har en paralell til 30-tallets Tyskland, med Hitlerjugend og voksne i et samstemt hysteri, der opposisjonelle dels ikke slipper til og dels ikke tør å ytre seg.
Slettet bruker
15.03.2019 kl 06:57 1273

Like greit å dra nazikortet mot engasjerte barn.

Tomorrow we school strike for the climate in 1769 places in 112 countries around the world. And counting. Everyone is welcome. Everyone is needed. Let’s change history. And let’s never stop for as long as it takes. #fridaysforfuture #schoolstrike4climate #climatestrike
Longrun
15.03.2019 kl 07:05 1265

Var dette en oversettelse fra tysk til engelsk?
Slettet bruker
15.03.2019 kl 07:23 1257

Svensk til engelsk vil jeg tro da forfatteren er svensk.
Longrun
15.03.2019 kl 09:05 1233

Som du ser av mitt innlegg så er det STEMNINGEN jeg omtaler - og som minner om 30-tallet - ikke det politiske innholdet. Men når du sier det, så har også kimahysteriet noe totalitært ved seg ved at motstemmer ikke tåles og at folk er redde (for jobbene sine bl.a.) for å si sin mening.
MostlyHarmless
15.03.2019 kl 09:07 1228

Hvis noen hadde funnet opp en maskin som enkelt kunne fjerne co2 fra atmosfæren, slik at vi kunne fortsette som før med både bensin-biler og kullkraftverk, da ville disse fantastene gått inn i en dyp depresjon...inntil de fant seg en ny galskap å forfølge.
velkjent
15.03.2019 kl 11:25 1210

Ja,det var ingen debatt med pro et contra, bare et tribunal med anklagere og en gruppe anklagede, som vedgikk sin skyld., selv om de forsøkte å forklare at de gjorde sitt beste, og at en revolusjon med påfølgende massehenrettelser av en motvillig befolkning, sannsynligvis var eneste løsning.
Slettet bruker
15.03.2019 kl 11:49 1202

Flott du poengterer at det er stemningen du forbinder med nazi Tyskland. Jeg misforstod og trodde at du mente at ungdommene ønsker å utrydde alle jøder.
Longrun
15.03.2019 kl 16:49 1165

Solvang unnlot heldigvis å spørre barna om jødeutryddelse ville vært ok hvis det kunne løse det såkalte klimaproblemet.
Slettet bruker
15.03.2019 kl 16:55 1161

Flaks, men nå er det ikke sikkert at Solvang er like hissig på å dra Nazi kortet som du er.
Redigert 15.03.2019 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Longrun
15.03.2019 kl 17:27 1151

Ja, det ville vært ufint av Solvang å stille spørsmålet. Men OM han hadde gjort det, frykter jeg hva svaret ville blitt.
Slettet bruker
15.03.2019 kl 17:30 1149

Det er ikke nazi-kortet som skal dras her. Det handler om å forstå vi må gjøre noe før det ikke er mulig å gjøre noe. Selv den mest stupide bilist dreier på rattet når han/hun ser det går mot katastrofe kollisjon. En galning bare kjører på. Vil dere virkelig være i den siste sekken. Tiden er alltid nå. Gjøre noe nå!
Slettet bruker
15.03.2019 kl 17:32 1146

"Men OM han hadde gjort det, frykter jeg hva svaret ville blitt"

Det sier seg igrunnen selv hvilket svar du forventer å få fra en person du allerede har gitt et nazistempel.
Unyttig tilleggskommentar.
velkjent
15.03.2019 kl 19:48 1123

Men du har tydeligvis forstått noe. Hva har du forstått,bortsett fra propagandaen? Ingen nålevende har opplevd en klimaendring.
The Observer
15.03.2019 kl 20:52 1115

velkjent
Hva legger du i at vi snart ikke har skikkelig vinter lengre? ER det ikke klimaendring?
Du er tydelig mot oppvåkningen blant barn, voksne, politikere, forskere, investorer mf. Skal vi ikke ta alvorlig eks plast og mikroplast i havet hvor matforsyningen vår (fiskene) gulper uhumskhetene i seg?
velkjent
15.03.2019 kl 21:08 1108

Selvsagt skal forsøpling og forurensning av luft og vann bekjempes. Men forurensning har lite eller ingenting med klimaet å gjøre.
Hvor har du det fra at vi snart ikke har skikkelig vinter? (har ikke påstått noe slikt) Den slags er bare fremtidsvyer basert på en påstått global oppvarming. Heldigvis har det blitt litt varmere de siste 100-150 år,slik at verden er istand til å fø en sterkt voksende befolkning ved hjelp av mer CO2, og energiintensiv kunstgjødselanvendelse, men temperaturen har flatet ut de siste år og jeg frykter en mulig kaldere periode langt mer. Det er i kalde perioder folk lider og sulter.
ladaen7,30
15.03.2019 kl 21:36 1101

Håper at vintrene blir enda varmere slik at jeg slipper å bli vinterspanjol på gammeldagene.
Har rett og slett ikke tid til å vente på denne oppvarmingen de har meldt i 50 år, det går alt for sent.
For 50 år siden spådde de at Maldivene skulle forsvinne i havet om 30 år, og legg til 20 år så skulle spøkefullt spanjolene skulle komme hit på ferie.

Men Maldivene består og nordmenn valfarter fortsatt nedover til varme Spania:-))
The Observer
15.03.2019 kl 22:03 1092

Observerer bare at 1000 år gammel hav-is og isbreer smelter.
Longrun
15.03.2019 kl 22:24 1088

Må skuffe deg, lada. Riktignok skjer det en sakte økning av temperaturen; ca. 1 grad på de siste 130 årene. Dette representerer avslutningen av Den Lille Istiden. Hvorvidt denne stigningen fortsetter vet vi selvsagt ikke, og vi kan selvsagt heller ikke påvirke den i den ene eller andre retning.
Når "alle" likevel tror at det foregår dramatiske temparaturøkninger så skyldes det dagens hinsidige mediehysteri omkring vær og klima. I min barndom kunne man finne små avisnotiser: "Det meldes om at det for en uke siden skal ha funet sted en stor flom i Vest-Pakistan der 60000 muhammedanere omkom."
Og de som vil kan lese på Wikipedia om tidligere enorme naturkatastrofer i Norge, f.eks. Stor-Ofsen på 1780-tallet som rasket med seg halve Gudbrandsdalen og Østerdalen. Jordsmonnet forsvant og befolkningen flyttet til Indre Troms.
De som vil kan også gå på yr.no og se på "Været som var"/"Klima" der man finner grafiske framstillinger av temperaturutviklingen de siste 80-130 årene. Ganske udramatisk, spør du meg. Feks. vil man se at årets "ekstremt høye" februartemp. for Oslo var lavere enn i 1938, 1943, 1971, 1976, 1989, 1990 og 1997. Den målingen går ikke lenger tilbake enn til 1937. Hvorfor får ikke barna vite om slikt på skolen ?
En notis i Aftenposten i februar 1925: "Vinteren 1924-25 er som vi alle har merket, et fenomen av mildhet og vårlighet, men langt fra enestående. I 1172 ble trærne grønne i januar, i 1241 var trærne fullt utsprungne i mars, i 1829 hadde man ingen vinter overhodet, og i 1538, 1607, 1617, 1650 og 1659 var det hverken snø eller kulde."

Redigert 16.03.2019 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
polemiker
16.03.2019 kl 00:02 1067

Personlig tror jeg at massivt utslipp av klimagasser faktisk gjør noe med klima. Når man henter opp lagret CO2 fra bakken og slipper den ut i atmosfæren vil det bli konsekvenser på et tidspunkt. Derfor støtter jeg overgangen til fornybare energikilder og bort fra fosilt brensel. Det som jeg derimot ikke støtter er klimahysteri og bruken av klima som et politisk våpen.

MDG skulle jo i utgangspunktet "bare" bry seg om klima og miljøvern, men som vi har sett så har de en helt annen agenda også. Pussig nok så har de andre kommunistene og sosialistene også funnet ut at det er en god idé å bruke "miljø" for å fremme sin politikk. Det får vi nok aldri vite, men om jeg skal tippe tilhørte godt over 50% av foreldrene til denne gjengen Solvang hadde trommet sammen kommunistpartiene (R,MDG, SV) , resten tilhørte enten SP eller AP.

Sosialistene hausser opp saken og går stadig mer tilbake til sine totalitære røtter. Et eksempel er vel dette oppropet som mange kulturpersonligheter og akademikere har underskrevet. Der tar man til orde for litt mer drastiske og "revelusjonære" tiltak som skal tilsidesette demokratiet. Slike ting tror jeg vi kommer til å se mere av i tiden fremover.

Sosialistene, eller dagens salamandere, har forlengst infiltrert hele skolesystemet fra barnehage til høyere utdanning. Vi ser en stadig økning av professorer, prester og andre høyt inne i statsapparatet som blander seg inn i politikken og uttaler seg om de ting de ikke har greie på eller forutsetninger for å forstå helheten av.

Disse aksjonene med barn og ungdom som vi ser i dag er naturligvis ikke noe de har funnet på av seg selv. De er nok skremt opp av sosialistiske miljøaktivister bland lærere og foreldre, men disse aksjonene de nå arrangerer er det nok noen voksene som står bak. Ungene selv elsker naturligvis den oppmerksomheten de får og all skryt fra foreldre, lærere og miljøet rundt seg.

Nå er det i ferd med å bli en massesuggesjon ala Hitlerjugend som TS er inne på. Det er klart at når voksne mennesker med alvorlig mine står frem og påstår at jorda kommer til å gå dukken om x-antall år (12 år i følge Gomez, en latinamerikansk kvinnelig politiker) , så er det mange unger som blir skremt. Sosialister elsker propaganda og reveolter, spesielt om de kan gavne på det. Derfor kaster de seg på og nører opp under hysteriet. APs potensielle utenriksminister anbefalte derfor at disse streikene til ungene ikke skal medføre fravær.

Ville neppe sagt det samme om det hadde gjaldt barn og kvinners sikkerhet mot vold, terror, voldtekter, mobbing og kriminalitet. Om noen oppvakte barn av f.eks. FRP foreldre streiket i protest mot import av muslimer, ville nok pipa fått en annen lyd. Det hjelper ikke så mye å "redde" klima om man ikke tør å gå ut av huset. Det er en virkelighet stadig flere unge opplever.

Vil slettes ikke utelukke at en av grunnene til at disse skolestreikene også kan ha noe med dette å gjøre. Unger og ungdom føler seg enormt frustrerte da de føler at deres fremtid er gått i dass og at det er politikerne som har skylda for å ha ødelagt (nær)miljøet. Det er selvsagt strengt forbudt å kritisere innvandring eller muslimer på en skole. Gjør de det, blir de utvist. Derfor er det nok mange som får sitt utløp for frykt og frustrasjon ved å streike for "miljøet".
Longrun
18.03.2019 kl 09:48 997

Jeg har en hobby som jeg vil anbefale, selv om den er nokså trist. Den består i å slå opp klima-relaterte søkeord i Wikipedia og se på endringer som er gjort i teksten de siste årene. Set ser man under "Vis historikk". Endringene synes å være en systematisk tilpasning til klimaindustriens fortelling. Ting som i tidligere tekst var helt tilforlatelige naturfenomener, er i ny tekst omskapt til bevis på menneskeskapt klimaendring. Skulle ikke forundre meg om det sitter tusenvis av klimahysterikere og omskriver historien på Wikipedia.
ladaen7,30
18.03.2019 kl 10:11 994

Det ser man hver dag i både media og værmeldinger, en helt vanlig vinterstorm blir titulert som "ekstremvær", mye snø på vinteren er "ekstremvær", når det blåser en høststorm forbi er det "ekstremvær. Alt det "normale" er plutselig ekstremt.

En av grunnene til at konsekvensene blir verre feks ved vårflommene nå enn for 100 år siden er vel så enkelt som at flere og flere bosetter seg i flomområdene slik at elvene ikke har andre steder å gå enn nedi kjelleren til folk. For hundre år siden så bodde det jo ingen der men flommene eksisterte da også som de alltid har gjort.
Zorin
18.03.2019 kl 10:40 987

Ærlig talt Longrun så mistet du all kredibilitet - for alltid - i det du dro paralellen mellom klimaengasjerte barn og Hitlerjugend.
velkjent
18.03.2019 kl 11:35 972

Under skrivingen av Edvard Hoems utvandringsromaner, som dekker perioden 1880-1940, har han hatt personer,som drev "research" om været fra lokalpressen i de aktuelle områdene. Molde, USA midtvest og sørlige Kanada/grense USA. Det dreier seg om bøndenes liv og levnet og de problem de møter knyttet til været. Det stormer, det regner, kuldeperioder med hundrevis av barn, som fryser ihjel.Tørke,som fører til at kyrne mister melken og hundrevis av fiskere, som omkommer i stormer. På mange måter er beskrivelsene helt i tråd med de,som rapporteres i dag,altså "intet nytt under solen". Trenden med litt høyere middeltemperatur, har tvert i mot gitt mindre ekstremvær over tid og langt gunstigere forhold for bøndene. Selvsagt har også den teknologiske utviklingen ført til at uvær gir mindre skade enn før, bortsett fra at det er blitt bygget i ras-og flomutsatte områder etter WW2, uten forebyggende tiltak, m.a.o. de få menneskeskapte endringene,som kan registreres.
Redigert 18.03.2019 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Longrun
18.03.2019 kl 11:47 966

Det jeg så på "Debatten" var ikke engasjement. Og det var noe nifst med stemningen i studio. Vettskremte barn som syntes villig til å ta i bruk ethvert virkemiddel for å redde verden fra en overhengende fare. På 30-tallet var det jødenes snarlige overtakelse av verdensherredømmet som begrunnet ethvert virkemiddel.
børst
18.03.2019 kl 13:11 953

Løsningen på dette blir som beskrevet i et innlegg som sirkulerer på sosiale medier for tiden. Det er bare å la barna umiddelbart få føle konsekvensene på kroppen av sine egne synspunkter. Slutte å hente og bringe barn med bil, slutte å dra på utenlandsferie, begynne å kjøpe klær på Fretex, slutte å spise kjøtt etc.