SBANK med ågerrenter.

Martin10
SBANK 15.03.2019 kl 09:01 4638

Jeg har vært fan av og kunde i S banken siden den startet opp. Mitt inntrykk av banken som en real og kundevennlig bank fikk et skudd for baugen etter å ha fått servert følgende historie. En kunde i banken med en leilighet med verdi ca 2,5 mill. kroner og gjeld på ca 850000 kroner får et ad hoc problem på sitt bad og må reparere dette for 220000 kr. Kunden som er uføretrygdet tar kontakt med banken for å få et lån på dette beløpet, med pant i leiligheten.
Svaret er negativt. Banken kan derimot tilby kunden et forbrukslån med ågerrente og kort tilbakbetalingstid på kr. 150000. Jeg ser at banken har ypperlig pant. At kunden settes i en tvangssituasjon for å måtte akseptere tilbudet. Jeg lurer bare på hvor lang tid det går før kunden må kaste kortene, selge leiligheten, og kjøpe noe billigere. Jeg liker ikke moralen til Sbanken i dette tilfellet. De sier at alle kunder behandles likt, men ser her at en benytter seg av en tvangssituasjon til å skaffe seg gode utlånsrenter en periode mot at kunden ville få et mere levelig liv videre. Jeg er skuffet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
tickerlover
15.03.2019 kl 09:14 4605

Sbanken krever at alle boliglåns-søkere har fast inntekt.
Så da blir det negativt svar uansett gjeldsgrad og økonomisk situasjon ellers.
Sbanken er bare kundevennlig hvis du er i målgruppen. :-)

Forbrukslån er usikret og har andre regler.

Andre banker har andre regler for boliglån. Like greit å gå dit.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
15.03.2019 kl 09:26 4590

Kunden kan vel gå til en annen bank og høre om de vil låne ham penger med pant i bolig på 2. prioritet? Er leiligheten verd 2.5 mill så bør det være overkommelig.

Men det er vel få banker som ønsker å gi gunstig lån til lånetakere uten fast inntekt? Jeg er enig i at det ikke er så hyggelig, men jeg kan forstå tankegangen i det.

Selv er jeg meget fornøyd med Sbanken så lenge man holder seg innenfor det de er gode på. (Ingen gebyrer, fantastisk nettbank, raskt ute med nye tjenester)
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Martin10
15.03.2019 kl 12:08 4536

Jeg ser så mange grådige banker og finanshus som har gjort det til en hovedoppgave å promotere kredittkortlån. Rentene er ofte mellom 10 og 15 ganger valig lånerente. Dette er selvsagt ikke bærekraftig over tid. Jeg lurer på når vi får den store smellen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Pingvi
15.03.2019 kl 21:15 4474

Fast inntekt - hvordan kan det bli mer fast enn uføretrygd.....måtte være alderspensjon da.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Hellwater
15.03.2019 kl 23:02 4407

Skandiabanken eller Sbanken er ikke hva den en gang var. Det opprinnelige konseptet med "alt i ett konto" med høy rente er ødelagt av udugelige økonomer som er ute etter kortsiktig profitt. Den opprinnelige ideen var god, og det skaffet skandiabanken mange kunder. Når kundene oppdager at spillereglene er endret så kommer de til å rømme til bedre alternativ. Sbanken kommer til å bli knust av Easybank, Bank Norwegian o.l innen få år.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 09:07 4316

Ser ikke bra ut den historien, men det er vel kanskje sånn at Sbanken av ulike årsaker ikke kan fortelle hele sin del av historien.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Martin10
17.03.2019 kl 07:42 4182

Slik jeg ser det er de bankene du nevner en del av problemet. Kan være bra for de som har en ordnet økonomi og alt på stell. Å bruke lån fra disse for å finansiere hus og hjem kan en bare glemme. Jeg ønsker tilbake rollen som Husbanken hadde tidligere. Der var alle sikret like og gode lån med lang tilbakebetalingstid. Det er noe av det som gjør meg stolt som nordmann, at de fleste her eier sin egen bolig. Leser i avisen i dag at det er "Vill vekst i innkassosaker", og at antall strømregninger som går til innkasso stiger med 30%. Dette er sykdomstegn i det norske samfunnet må tas på alvort.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2019 kl 10:03 4109

Hvilken avis skriver om dette?

Edit:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-okning-i-antall-stromregninger-til-inkasso/3423613788.html

SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
17.03.2019 kl 10:16 4084

Til forsvar for Sbanken så kan du få forbrukslån fra 7,98% rente. Joda, det er mye, men ganske rimelig i forhold til mange andre tilbydere.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
mastermind
17.03.2019 kl 11:08 4047

Sbanken er gått ut på dato. Mottoet var billig og enkelt. De skulle tjene penger på helkunder. Nå faller de mellom to stoler.

Finnes mange eksempler på dårlig kundebehandling. For noen år siden trengte jeg penger til en investering. Har grei inntekt og ordnet økonomi. Ville låne med pant i egen bolig. Boligen var nedbetalt. Lånesummen var ca. 20% av takst. Fikk avslag, pga usentral beliggenhet. Bor slettes ikke i ingenmannsland. Men som med han med badet, ble jeg tilbudt lån uten sikkerhet til mye høyere rente.

Ble kraftig irritert. Bestemte meg for å bruke litt tid på å sjekke ut alternativene. Har spart/tjent store summer på å spre tjenestene. Jeg har som en nevner fått et godt forhold til lokal sparebank. Får lånt penger om nødvendig. Men har valgt å hente tjenester der jeg får mest igjen. Tok ikke lang tid å sette seg inn i tilbydere og tilbud. Finnes gode sammenligningssider som ble lagret. Nå har jeg gjennomgang en gang i året for å sjekke om ting endrer seg. Det nytter ikke å reklamere før billigste rente, om ingen får lån til slik rente. Nå finnes det et hav av banker med tilsvarende vilkår knyttet til daglig bruk. Å mindre sparebanker har skjønt at de ikke kan konkurrere på alle områder, og er fornøyd med å tjene noen kroner der de kan. Så velviljen er mye større, enn i selskap som Sbanken.

Jeg forlot i sin tid DNB, fordi den ble dyr og lite kundevennlig. De gikk bl.a bort fra personlig kundeveiledning. Man mistet en fast person i den lokale banken å forholde seg til, for alt skulle gjennom sentrale ledd. DNB har nå blitt en ren forretningsbank. Billige totalleverandører overtok privatmarkedet. Nå virker det som deres tid er over. Folk blir mer bevist egen økonomi. De henter noen kroner der de kan. Å lokale sparebanker har tilpasset seg omgivelsene. Nå kan både disse bankene og kundene tjene på et kundeforhold. Sbanken har gjort sine strategiske valg, og konkurrerer nå i klassen med Bank Norwegian, Komplett Bank osv.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
17.03.2019 kl 20:20 3934

Er ikke Sbanken gode på mye egentlig? Brukskonto som er billig, grei boliglånsrente. Eneste er sparing de ikke har med gode betingelser. God service, god app.

Den lokale sparebanken min er dyrere på alt, appen er elendig, renta høyere.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Hellwater
17.03.2019 kl 21:20 3877

Du har forstått problemet til S-banken. Den opprinnelige kundegruppen var og er ikke personer nedsyltet i gjeld, for å finansiere et høyt forbruk, men personer som forstår at de blir lurt/utnyttet av den lokale banken eller Husbanken om du vil. Denne kundegruppen søker en mer rettferdig bank som gir dem litt igjen for å være kunde gjennom å tilby en mer rettferdig rente på innskudd, i tillegg til måndentlig kapilalisering. Denne kundegruppen kommer til å rømme fra Sbanken og over til mere fornuftige alternativ. Forståelig nok. Er forøvrig enig i sykdomstegnene du nevner, men dette er vårt samfunn sitt forsøk på å forbruket til å vekse inn i himmelen, styrt av politikere i løpet av de siste 20 år. Bobler sprekker til slutt, og det gjelder også denne.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Hellwater
17.03.2019 kl 21:35 3860

Er helt enig med deg. Sbanken er bedre enn de fleste andre på mye. Bedre app enn de fleste, bedre renter enn de fleste lokalbanker og ikke minst, måndentlig kapilalisering på innskudd.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Martin10
18.03.2019 kl 07:56 3748

Forbrukslån som skal brukes til å øke verdien på en bolig, godt innenfor 50% av takst - bør ikke koste mer en 3% rente. I realiteten er ikke dette et lån til forbruk, men til å øke varige verdier. Lederen for Finansportalen mener en ikke bør betale over 3% rente på boliglån.
Redigert 20.01.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare