Elkem sine Eiere

Slettet bruker
ELK 15.03.2019 kl 14:16 40450

Det har vært en sann glede å investere i Norges beste industriselsk.
Hva ledelsen vår skapte i 2018 vil vi dra glede av i mange mange år.

Avkasningen for oss som gikk inn i slutten av 2018 har vært formidabel.
Det er bare starten som er i gang på en reprisning av Elkem.
Verdiene skal fram. Framtidig inntjening på nye produkter skal bakes inn. USA/KIna må bakes inn. (husk den sto i 45)
Utbytte aksjen Elkem er kommet for å bli.

Når vi når målet med den nye teknologien for baterier til EL biler vil det være som det første oljefunnet på Norsk sokkel.
Det må ikke en hammer til for å holde kursen under 50 nok men de som ønsker det må nok prøve fånyttes med en slegge.

Vi er forespeilet en besparing på 500 mill i år. Jeg tror at utbytte for 2019 vil bli det samme som i år eller høyre.

Jeg reiser i morgen tidlig ut på en lang tur. Blir borte fra det meste fram til Mai.
Vil nok ikke se hvordan det går med Elkem før 4 Mai.

Ønskeer Hver og En av dere som har investert i Elkem all mulig oppgang.

Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
canarias
25.03.2019 kl 10:16 5071

Kjøpte litt ekstra på morgenkvisten, har troen på Elkem nærmeste årene.
rammern
25.03.2019 kl 10:55 4994

Lykke til :) Selv har jeg kjøpt 4,5 k ca snitt 29,20 , i dag (foreløpig )
Redigert 25.03.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Record
25.03.2019 kl 12:17 4910

Blir ikke klok av handelsmønsteret i denne aksjen , ingen posisjoner short, egenkapital så det holder , pen variasjon av produkter ,som igjen har ett bredt marked , aksjen handles jo som om det skulle være ,ja om ikke konkurs så emisjons frykt i hvertfall ?
Ser enkelte mener det er Kinesiske eiere , det er vel mange aksjer som har Kinesisk kapital i bunn, poenget må vel være tillit å langsiktighet , det tror jeg Elkem skårer 100% på alle parameter .
At de betaler ett av Oslo Børs høyeste utbytter i forhold til aksjekurs ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig ,guidingen var jo etter mitt syn pen ?
Her er det bare å legge aksjene i skuffen , det må vel bli greit etterhvert ?
rammern
25.03.2019 kl 13:07 4874

Tar videre valg ved sluttauksjon . Kruttet skal ikke brennes av for tidlig uansett hva man tror
Redigert 25.03.2019 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
rammern
25.03.2019 kl 13:16 4874

Hammers , ynot , Barbro distraherer meg ikke
rammern
25.03.2019 kl 13:22 4863

jeg ser kurs til fornuftig over 29 - 40
rammern
25.03.2019 kl 13:25 4878

Om jeg er gjøk i redet får hammers gi tilsvar ?
rammern
25.03.2019 kl 13:26 4872

Neppe svar
Slettet bruker
25.03.2019 kl 13:34 4844

Ble det kanskje litt lenge å vente til sluttauksjonen?
Villmarka
25.03.2019 kl 23:01 4660

Tror ikke du skal undervurdere effekten av en dominerende kinesisk eier. Bindingen mellom stat og industri er sterk i Kina og medfører et usikkerhetsmoment som institusjonelle investorer ikke liker. Se bare på Folketrydgfondets eierandel i Yara, NHY og ELK. Den er på heholdsvis 5,91, 6,63 og 1,69%. Tilsvarende finner du på den nest største institusjonelle eieren i alle 3, State Street, som eier hhv 2,84, 5,21 og 1,21%. Den andre "feilen" som gjøres er å ta utgangspunkt i ELK's 2018 tall (EPS, PE, utbytte). 2018 var med ELK's egne ord "eksepsjonell". Hva fremtiden bringer kan vi være uenige om, men jeg er overbevist om at vi ikke kan bruke Yara og Hydro (eller andre tilsvarede industriselskaper) som sammenligningsgrunnlag selv om de alle 3 er kapitalintensive, jobber i sykliske bransjer og har en prosessorietert produksjon hvor full kapasitetsutnyttelse er alfa og omega.
Når det er sagt har jeg stor tro på ELK og er heftig eksponert - kanskje for mye, men jeg tror ikke på drømmetall (for kursen) som jeg leser på ymse ELK sider. Gjennomsnittet for de analytikere som følger ELK (8 stk) har et kursmål på kr 37,50 på 6 måneders sikt. For meg høres dette fornuftig ut. Utover 6 måneder velger jeg ikke å ha noen formening om per idag - unntatt at "alle" er enige om at vi befinner oss på halen av en rekordlang oppgangsperiode - hva det måtte bety og medføre.
rammern
25.03.2019 kl 23:36 4620

Kursmålet mitt er høyere enn 37,50 , men ut fra sits som ikke skal være overeksponert i Elkem , må jeg vente på kurs langt ned på 28 tallet for å kjøpe mer .
Redigert 25.03.2019 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 23:48 4625

Villmarka

Det er godt Barbro er på ferie i Kina!
Ellers hadde det blitt mye klipp og lim nå - og prat om kursmål på 82.

Kanskje får hun et mer reflektert syn under sitt opphold i Kina - ikke bare av Elkem, men også av Kina?

Sluttkurs: 29,540 -1,93%
USA44
26.03.2019 kl 01:32 4581

til rammern
hadde kursen på elkem fortsatt oppover videre frå 31-32 hadde du sikkert sagt har kjøt mer...lol
Dette blir for dumt å å høre på..
98 prosent av de som prater og skriver meldinger her inne på forum daglig tror jeg er kortsiktig i deres tankegang og trading...ellers hadde dere ikke brukt tid her inne..
mye mas og prat og haussing om elkem og utbytte og videre kursd opp + 35++40--
Det vil ikke skje,for vi nermer oss en global slow nedtur over 1 år tid fram.
det eneste som kanskje kan booste mer nå er OSCE og just up in oilprice.. but who live will see.

Trades market for sure now...

elkem.......++..l

trade from 29 to 31,5 and ypu have it...lol
USA44
26.03.2019 kl 01:38 4579

trades to get the 2,6 NOK from dividens is easy to get...
so why the big talk about dividend about 2,6 and stockprice will rise...lol

i have stocks in Elkem but long..only 5000
Villmarka
26.03.2019 kl 02:08 4575

Ikke hørt mer fra Hammers heller. Har han mistet interessen nå når Barbro er borte? Eller er det full fokus på fotball? Eller er han i Kina? Uansett - han hadde reflekterte innlegg. Trenger flere som ham her på forumet.
rammern
26.03.2019 kl 10:51 4378

Tradet 1,5 k (29,75 ) ut fra å kunne kjøpe lavt 29 om muligheten byr seg . Kjøpte 4,5 k i går med snitt 29,20 . Fokus er å øke i Elkem billig videre da jeg grenser fordeling av porteføljen .
Hammers /Barbro gjør jeg ikke investeringer ut fra ;)
Bruker bare bakspeilet for å svinge riktig i trafikken
Redigert 26.03.2019 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
rammern
26.03.2019 kl 11:28 4343

rundet nå 30 , Så salg 29,75 var feil
Slettet bruker
26.03.2019 kl 14:44 4238

Dow, s&p500 og Nasdaq opp nesten 1% nå
NilsAB
26.03.2019 kl 16:12 7822

Hmmm... Må sette spørsmål snart... Er det verdt å sitte stille her så mye lengre... Jevnt nedover i mang dager nå. Med dagens positive børser skulle man kunne se en mer markert oppgang enn dette... Ingen rørsle når Pirato oppgraderte den heller...
ken-guru
26.03.2019 kl 16:25 7795

Nei det er bare å selge, så slipper du fundere mer.
Redigert 26.03.2019 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
NOELLE
26.03.2019 kl 16:48 7754

Her er det nok stort potensiale for kraftig oppgang fremover nå med de positive signaler med handelskrigen. Så skal det vel deles ut et saftig utbytte i slutten av neste måned !
Redigert 26.03.2019 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
NilsAB
26.03.2019 kl 20:31 7623

Jeg vet jo det egentlig, at denne har potensiale. Den bare oppfører seg dårlig i øyeblikket...
Utbyttet? Tja, det er nå en gang sånn at på utbyttedag faller kursen tilsvarende, så akkurat det argumentet er vel mest interessant for de som sitter looong...
Slettet bruker
27.03.2019 kl 17:31 7412

En nøktern og mer realistisk holdning her inne uten Barbro sin evinnelige haussing!
Og mindre engasjert...

Sluttkurs: 29,400 -1,34%
Villmarka
27.03.2019 kl 22:30 7254

Ser YNOT etterlyser engasjement. Liten brannfakkel - ser ikke noen positive signaler om handelssamtalene. Siste uttalelse til forhandlingsleder var at han ikke vet om det blir avtale og at ingen avtale er bedre enn en dårlig avtale. Siste uttalelse fra Donald var at han forventet at Kina dobler merkjøpet fra USD 200 mrd over 6 år til 400 mrd.
Når det er sagt ser jeg ikke hvilken DIREKTE effekt avtalen får for ELK. Derimot kan det få en mer beskjeden indirekte effekt hvis veksten i verdens økonomier stagnere som følge av Donalds handelskriger med Kina - og i neste omgang med EU og Japan.
Altså - etter min mening - her er det andre mekanismer ute å går - noen som jeg har skrevet om før.
Er_mi
28.03.2019 kl 00:23 7196

Dette burde du jo allerede ha tatt en beslutning om før du kjøpte Elkem. Kanskje den viktigste regelen når ma handler aksjer er "ha altid en eksitstrategi på plass før du går inn i en aksje", det vil si vet når du skal selge :-)

Liten gratis aksjeleksjon: det finnes en oppsjø av ulike strategier for å investere i- og trade aksjer på børsen. Det to, tre vanligste og typisk mest omtalte er vel det å daytrade, swingtrade og buy and hold (a la Warren Bufffet). Det finnes som sagt mange flere, men disse tre er et godt utgangspunkt.

Daytrading: som navnet betyr så gjelder dette en strategi der man tar en flere posisjoner i løpet av en dag. For eksempel hadde man idag kunnet gjøre en veldig bra tarade ved å ta en short-posisjon tidilig på 30,30 NOK, for så å løse inn denne på 29,10 idag. Alternativt et stort antall mindre handler mellom disse to tallene. Hvis du har mulighet å sitte fulltid fremfor en skjerm og arbiede med dette så kan dette være en veldig bra strategi hvis du er flink. De færreste som ikke er proffe og har arbeidet med dette i flere år taper som regel penger på denne type taktiken. Det er litt som nettpoker. Man vil kunne ha litt flaks, og få en del bra kort å ta hjem noen store potter- men hvis man er nybegynner og spiller tillstrekkelig mange timer som kommer proffene til slutt å sitte igjen med alle dine penger. I dette tilfellet proffe daytradere, ofte godt hjulpet av datamaskiner og automatisert handel (på Hegnar forum ofte referert til som roboter). Fordelen med daytrading er at man ikke trenger å bry seg noe som helst om handelskrigen, Trump, tyske industritall eller noe som helst makro. Så lenge markedet er likvid, så ligger alt til rette for å kunne tjene penger hver eneste dag uansett. Man trenger heller ikke være urolig for søbnen sin, eller føle litt stress og angst når man er på ferie på fjellet uten dekning på mobilen- fordi man som regel lukker alle posisjonene sine før børsne stenger. Når man har ferie, så har man ferie og kan slappe av.

Buy and hold: dette er litt det motsatte. Man leter eter selskaper som man på et gitt tidspunkt synes er undervurderte i forhold til fremtidige resultater og potensial, og gjerne selskaper med gjeld og kontantfløden under kontroll så at man kan være rimelig sikker på at vil overleve en finanskrise, korreksjon, eller resesjon i verdensøkonomien. De fleste som skriver her virker ha analysert- og tatt en posisjon i Elkem utfra disse premissene. Inkludert deg NilsAB. Da må du gjøre deg opp en mening om hva du tror Elkem kan være verdt på et tidspunkt i fremtiden, gjerne flere år frem i tid, men i hvert fall minst seks-tolv måneder. Det vil si du må ha et target price, og så må du lage deg noen tanker om vhva som må skje for at Elkem skal nå dette target på tidspunkt X. Det vil si, har du et target på 45 kr i Q1 2020, gitt at USA og Kina blir enige om en handelsavtale og Europa og USA ikke går inn i en resesjon før den tid, så skal du bare sitte helt rolig frem til Q1 2020. Den eneste grunnen for deg å selge før denne tiden er om det plutselig hviser seg at handelskrigen vil eskalere- USA og Kina finner ikke en løsning som du trodde, eller om verden går in i en resesjon til høsten, alt annet likt. Selvfølgelig hvis det skjer noe helt uventet- Elkem blir saksøkt av et tusen amerikanske arbeidere som fått kreft etter jobb på en Elkemfabrikk så kan det og være lurt å vurdere å selge. Men du skal da altså absolutt ikke sette noen spørsmål nå, som du skriver, ettersom ikke noe som helst har skjedd med caset fundamentalt sett. Grunnen du gikk inn i Elkem, er fortsatt helt inntakt og uforandret. Det du må gjøre er rett og slett å sette deg et target og et tidspunkt, og så bare la disse aksjene ligge skuffen frem til dess. Hvis du føler deg stresset, og ukomfortabel med dette, så har du rett og slett tatt en altfor stor posisjon i Elkem. Da er det bare at du minsker din posisjon i Elkem til en nivå hvor du er helt komfortabel med svingninger på 10-20 %, som altså er helt normalt hvis man ser på aksjen de siste seks månedene og derfor bør forventes også de nærmeste seks månedene. Du bør da også bestemme deg allerede nå om hva du skal gjøre om aksjen når din target, for eksempel 45 NOK, allerede om en måned. Skal du da selge, eller sette en stop loss straks under 45 og fortsette å se om den går oppover?

Alternativet er å swingtrade denne da, det vil si kjøpe og selge etter tekniske trendsignaler på kort sikt. Det er også ganske vansklig, men det ma kan si nå er at hvis du ønsker å trade på denne måten så burde du ha solgt når den var på 31. Nå er det for seint, så da må du bare sitte på aksjen videre tills den nærmer seg taket i nåværende trendkanal igjen, eller faller markert ned gjennom nåværende gulv ( det vil si under 28 kr, eller 24 kr, litt avhengig av hva slags tidshorisont man trader på her).

Oppsummert: hvis du tror på det fundamentale i Elkem, og har et target som er betydelig høyere enn idag, og de grunnleggende premissene for dette target fortsatt er inntakte, så er bare å slappe av å sitte rolig i båten til det kommer fundamentale nyheter som tilsier at ditt case er dødt. Forslagsvis at du setter en stop loss, og siden ikke sjekker kursen hver eneste dag, og kun logger deg inn her på forumet en gang i uka eller noe. Hvis du ikke klarer det- da har du tatt for stor risiko som du ikke er komfortabel med, og da bør du selge noe ned, til en komfortabel nivå. Svinginger på 3-4 NOK hit og dit på veien opp til dit target skal du bare se på som støy.

Hvis man føler at man ikke har evnen og gjøre en fundamental analyse, og finne seg et target som man tror på, og gjøre seg noen meninger om hva slags ytre faktorer som kan pvåvirke Elkems business og drepe caset mens man venter på target- så kan man også bare kjøpe fond, eller late en forvaltere forvalte ens portefølje og. Det er ikke noe feil med det. Akjseplukking er ikke for alle, og selv om man er flink på det så kan det rett og slett bare være deilig å frigjøre tid og energi i sin hverdag til annet, og slippe stressen og de psykologiske presset som altid er til stede når man plukker aksjer for egne penger :-)

Til info så har jeg prøvd meg fulltid med trading i syv måneder nå ( 66% buy and hold, 33% swingtrading). Har vel klart å tjene omtrent halvparten av hva min tidligere fulltidsjobb betalte (før skatt), og takket vare lave kostnader (leid ut bolig i Norge og bor billigere i Spania) så går jeg såvidt rundt. Men det er ikke akkurat en "dans på rosor". Tok et par skikkelige smeller i oktober-desember-krakket, og mådde rett og slett psykisk dårlig frem til februar på grunn av dette. Men det finnes ikke gratis penger- det er stressen og det psykologiske man må betale for å tjene penger på børs, som noen sier :-) Men har begynt å håndtere det litt bedre nå- spesielt det at man må se bort fra små svingninger og "støy" når man sitter long i en aksje man har tro på. Man kan aldrig styre markedene, men man kan finne de aksjene som vil tjene penger på lang sikt, og så bare følge med turen :-)
Villmarka
28.03.2019 kl 00:39 7182

All ære er_mi. Usedvanlig klart og ærlig. Skulle ønske det var flere som deg på Forum'et. Blir litt lei "tror, håper, mener", selvskryt og trakassering av andre som har et annet syn.
NilsAB
28.03.2019 kl 07:37 7067

Forholdsvis ny på børs, og har ikke allverdens med cash plassert heldigvis. Nervøs? Nei, jeg har satt inn penger som jeg "kan tape" uten at det går utover min økonomi nevneverdig, og slik kommer det nok til å være. Problemet mitt er nok heller at ved oppstart ASK i Mai i fjor så gjorde jeg 50% til September og fikk nok en følelse av at dette var en enkel og grei måte å forvalte pengene på, hadde heldigvis vett til å holde meg til planen om minst ett år læretid, så jeg satte ikke mer penger selv om ting gikk over all forventning. Så kom Oktober smellen, og til jul var hele profitten borte pluss 20%.... Jeg endret strategi og satt litt lengre på hver posisjon og kom meg opp i pluss igjen... Så kom photocure smellen, ble sittende over Q4 og fikk en ny nedtur... Litt sent inn i Elkem, men har vært ute noen timer for en trade eller to i laksesektoren som har gitt noen få kroner å kjøpe flere Elkem for. Alt i alt har kroneverdien siste måneden gått noe ned, men antall aksjer i Elkem har økt noe. Er fornøyd med å sitte i Elkem egentlig. Kommentaren var mer eller mindre skrevet for å få en kommentar fra en eller annen som kunne svare skikkelig og greit, litt om ta, positive og negative innspill til posisjonen... Det fikk jeg ikke, men gode råd fikk jeg. Og selv om dette var kjent kunnskap, så er det greit med en påminnelse når jeg i utgangspunktet er en utolmodig sjel...
Redigert 28.03.2019 kl 07:38 Du må logge inn for å svare
rammern
28.03.2019 kl 10:57 6914

Ser greit ut .Startet kjøp i går ved 29,83 og avsluttet ved 29,52 .
For å holde kruttet veldig tørt er noe solgt rundt 30,- i dag
Utbytte snart ser jeg som veldig bra ut fra at kursen sannsynlig ikke gir retning mot neste utbytte som vil avvike lite fra årets
Redigert 28.03.2019 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.03.2019 kl 10:59 6909

hvorfor er dritten så billig?!

fair value 45kr :-)
rammern
28.03.2019 kl 11:14 6881

Dritt :( Cliff vanskelig Back lett ,eller? Artig nick.
Om du klatrer feil vil admin hjelpe deg videre . Min ide videre er å holde kruttet tørt , samtidig som Elkem er første valg ut fra min forståelse av videre .
Som sports fisker har jeg en grønn holdning ,men samtidig blå
Redigert 28.03.2019 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
rammern
28.03.2019 kl 11:40 6833

Ut fra det gå jeg for Elkem .Hegnar har han noen ideer om Elkem ?
Redigert 28.03.2019 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
rammern
28.03.2019 kl 11:42 6829

Store selskaper og foretatt bør vel vurderes ?
rammern
28.03.2019 kl 11:48 6820

- stolen skal man helst bevis for meninger ,eller er prøve feil riktig ?
rammern
28.03.2019 kl 11:51 6813

Jeg flyter ikke med main stream som pressen . Blir alltid feil ;)
Redigert 28.03.2019 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Er_mi
28.03.2019 kl 16:03 6706

Haha... Sorry ;-)

Har for mye tid til å sitte fremfor skjermen nå. Tror fjoråret var veldig nyttig for mange som er relativt nye når det gjeder aksjer, meg inkludert. Kan tillegge at jeg har ikke har som direkte ambisjon å drive med dette fulltid resten av livet. Hadde uansett planlagt å ta et friår fra jobb og bo et sted med litt mer sol, og da ble det på en måte også naturlig å bruke litt mer tid på investeringer og trading (mesteparten a tiden har vel vært brukt på research, bøker, TA, fintwit og podcasts...).

Når det gjelder Elkem så syns jeg den ser råsterk ut nå teknisk. Hvis det ikke skjer noe dramatisk så er det nok bare et spørsmål om tid før den bryter opp forbi 31,80. Har jo dannet et meget solid gulv runt 28 NOK nå, så nedsiderisikoen mener jeg nå er meget begrenset. Og selv om vi får en liten minikorreksjon på børsene fremover 5-10% kanskje (årsaket av et brudd i samtalene mellom USA og Kina eller lignende), så har jeg vansklig for å se at Elkem skal falle mye lavere enn 25-ish. Utbyttet ligger jo også der som et slags anker, og jeg syns det ser ut som det er nok av store kjøpere der ute. Tror Elkem er et selskap mange større investorer tiltrekkes av (det vil si langsiktige fond med mer, forsikring, pensjon). Et solid selskap uten gjeldsproblemer, fin cashflow og eksponert mot flere av verdens megatrender og vokst i Kina og Asia.

Er ikke inne i Elkem akkurat nå, men følger den tett. Solgte meg ut rundt 30 for to uker siden og gikk in BW LPG og Avance. Men vurderer nesten hver time nå om det er på tide å bytte tilbake... :-)
NilsAB
28.03.2019 kl 16:36 6676

Elkem kommer nok.. Anbefalt av 8 meglere.. Ta ser greit ut etter det jeg kan forstå, er ikke flink nok på det enda... Det er dette kursfallet siste tiden, og spesielt disse 1,5+ prosentene den har for seg utover ettermiddagene jeg ikke forstår meg på. Med fasit i hånd kunne man seff solgt hver formiddag, men med potensialet som ligger her synest jeg det er litt risky...
Record
29.03.2019 kl 10:21 6465

Siste dag i Q1 , tre handels uker før utbytte ?
Tror det er en del shortepossisjoner i denne , de må da være under 0.5% siden de ikke er offentlige , ender vel med fall da de må hensyntas regnskapsmessig ?
Slettet bruker
29.03.2019 kl 10:24 6481

gått over 30kr for så å bli presset ned igjen under 30 av piratene

at ikke dritten ligger på 35-36kr allerede nå er en stor skam LOL