Erfaringer med boliglån

isth
15.03.2019 kl 16:23 9926

Heisann!

Følger/har fulgt med en del på dette forumet over lengre tid, og har registrert at mange brukere har mye erfaring med banker, boliglån og lånebetingelser. Jeg tenkte derfor at dette kunne være et naturlig sted å høre hvilke forventninger jeg burde ha før jeg evt. tar kontakt med ulike banker.

Situasjonen er noe sånt som:

Jeg er ung, har forholdsvis god egenkapital (La oss si omkring 25% ved kjøp av leilighet), og fullfører en utdannelse som gjør at man er svært attraktiv på arbeidsmarkedet.
En stilling jeg er tilbudt, vil gi redusert inntekt (50%) de første to årene, etterfulgt av 100% inntekt de to påfølgende år ihht. kontrakt. Ved endt periode, vil det ikke være noe problem å finne svært godt lønnende jobber, så fremtidsutsiktene er vel gode. Problemet er, at dersom jeg skulle legge regelen om maks 5x inntekt til grunn, så vil vel lånemulighetene være svært begrensede de to første årene.

Det jeg lurer litt på, er hvordan banker tenker i en slik situasjon? Er det noen som har vært ute for noe liknende tidligere? Kan banker legge fremtidig inntektsutvikling til grunn?
Redigert 21.01.2021 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 18:10 9859

send dette spørsmålet til forskjellige banker,sammen med lønnslipp og evnt. papirer på skole.

men vent til du får fast jobb,da tror jeg du vil få et tydeligere svar til slutt.

men å ha sterk egenkapital er noe de ser veldig positivt på.

tilbake til 2005,hadde jeg 340 000 i lomma,og jeg fikk litt høyere utlån,da hadde jeg også fast jobb.

begynn i rett ende her og du vil klare deg godt.

Lykke til !
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
15.03.2019 kl 18:19 9841

Hvis lånet først er innvilget og du så går ned i lønn gjør de ingenting med det så fremt du betjener lånet som du skal
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
paneldata
15.03.2019 kl 18:46 9808

De kan tilby deg lån i henhold til boliglånsforskriften. Forventet inntektsutvikling kan vektlegges.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2019 kl 19:06 9781

To råd

1. om du har stedstilknytning til et sted med en lokal sparebank ville jeg begynt med å snakke med de. Litt utover på bygdene feks har sparebankene ofte en portefølje med et større innslag av "trauste" kunder - og rom for å bruke unntaksreglene i bolig-forskriften på de unge lovende. Her er det faktisk også sånn at man bruker litt skjønn - og at kundeforhold vektlegges. Og de er glad i at du har vist evne til sparing - så tipper du stiller ganske bra....

2. om du har en utdannelse / får en jobb som gjør at du kommer innenfor en avtale med bank er det et bra sted å begynne - feks har Danske bank avtaler med mange foreninger - og så at Handelsbanken gjorde en avtale med juristene denne uken.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 00:32 9685

Sparing er svært viktig, viser at du har kontroll/disiplin på økonomien. Vektlegges høyt av lånerådgivere/banker.
Studiegjeld er forventet (lav rente), ikke ha noe forbruks-/kreditt gjeld. Trekker ned regnestykket for boliglån en god del og oppfattes generelt negativt når man søker finansiering på bolig.
Alle banker ønsker å knytte til seg unge kunder med høy utdanning, mye potensiale. Dokumentasjon på høy inntektsvekst vil garantert bli vektlagt. Er du med i en akademikerforening så tror jeg det er Storebrand som har den avtalen i dag, da er det definitivt verdt å ha de med på listen. Gode vilkår på bl.a. rente og forsikringer.

Slik du skriver vil jeg si du vil være svært attraktiv for enhver bank, de ønsker deg garantert som kunde og vil strekke seg for å få det til. Ingen regel uten unntak på hvor mye som kan lånes. En betydelig høyere inntekt som også er dokumentert gjør det lettere å få høyere lån idag. Går trolig an å kun betale rente de to første årene slik at belastning pr mnd ikke blir for høy før inntekt stiger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 10:36 9542

Enig i det du skriver - med det er Dansk Bank som har "Akademikerne" idag - hjalp datter med 1. gangskjøp der i fjor. Gode vilkår - men relativt strenge på 5X....Men mange banker ønsker de kundene som faller innenfor de avtalene - så viktig å være "på" - og matche de litt mot hverandre.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 18:27 9423

Driver du på med sparing, er du en raring.

Du må skaffe deg minst 5-6 kredittkort som kan brukes som egenkapital.
Etterpå baker du kredittkortlånene i boliglånet.

Siden du kommer fra en velstående familie med høy utdanning anbefaler jeg kausjonist, du har sikkert gode foreldre, tanter og onkler uten barn.
Her må du bare stå på og masse på de om 100% kausjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
isth
16.03.2019 kl 20:57 9361

Takker så mye for alle svar!

Det er vel dette 5x kravet jeg er mest spent på hvordan vektlegges, fordi det vil være ganske avgjørende. Kan det gjøres unntak fra boliglånsforskriften ifbm. dette kravet, slik at fremtidig inntekt kan vektlegges i større grad? Eller gjelder disse unntakene kun egenkapitalkravet?

Hva gjelder sparing, så har jeg vel alltid vært glad i å spare, om det så er verdipapirer eller kontanter. Hva gjelder bakgrunn, vil jeg si at jeg kommer fra en ganske gjennomsnittlig familie, og alt er forsåvidt spart opp på egenhånd...har litt studielån, og ingen annen gjeld. Dersom det går an å unngå kausjonist, så ville jo dette være å foretrekke, men da er det kanskje vanskeligere å komme utenom 5x-kravet..
Ser jeg kvalifiserer til Akademikerne-avtalen hos Danske Bank, den så jo fin-fin ut.

Høres forsåvidt ut som det er håp - får høre hva banken sier når den tid kommer :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 21:12 9342

Det kan gjøres unntak i en viss andel av tilfellene (Tror det er 10%). Har en samboer som fikk avdragsfritt lån i starten av langt studie. Da blir det nok desto viktigere med ek og at man kan vise til spareevne over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2019 kl 22:34 9297

Unntakene gjelder både sikkerhet og betjeningsevne (5 X inntekt). Men mitt inntrykk er at de fleste banker er veldig glad i å få med en kausjon i tillegg om man skal gå vesentlig ut over 5 X...Og at denne kausjonen droppes når du senere er innenfor kravet med egen inntekt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
isth
03.05.2019 kl 15:10 8897

Det gikk noe tid, men en kort oppsummering på hvordan det gikk:

Ikke noe problem med boliglån. God EK gav *veldig* godt inntrykk. Plassert inn i "unntakskvoten" til banken med mulighet til å gå veeeldig mye lengre enn 5 ganger inntekt uten noe behov for tilleggssikkerhet. Kravet om å tåle 5% renteøkning så de også vekk fra. Kontraktsfestet lønnsøkning var selvsagt et nøkkelpunkt. Dersom noen måtte befinne seg i samme situasjon er det altså bare å kjøre på. Det var visst heller ikke dumt at jeg på egenhånd hadde gått gjennom og regnet litt på tallene før opp i banken..

Ble positivt overrasket - trodde de skulle være langt strengere.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
04.05.2019 kl 00:26 8795

Folk som har ting på stell, blir gjerne litt overrasket over hvor "lite strenge" bankene kan være ;)
Langsiktige, unge, og gode kunder er vel noe alle banker sikler etter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare