NAS: - Er redd shorterne vil gå skoa av seg ?


Vel, ingenting er sikkert men for én gang skyld ser det ut til at pilene peker rett vei for flyselskapet og aksjonærene. Dette fundert på rene fakta som har kommet fram og at NAS har en av verdens mest moderne flyparker. At de nå har måttet sette 18 fly på bakken for en stund kan bare ha bidratt positivt i totalbildet for Norwegian. Når de også slipper å leie inn fly gjør sannsynligheten for oppgang enda større. Etter min mening. Har forøvrig selv tatt høyde for de fleste tenkte scenarier.
https://min.e24.no/koster-millioner-a-leie-erstatningsfly-for-737-max/a/7lEJgw
Redigert 16.03.2019 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Handlarn
16.03.2019 kl 13:37 6860

Jag menar att aktien ska betydligt ner på grund av de ekonomiska utsikterna på kort sikt och de nya aktierna som kommer in i marknaden på måndag. Aktien är väldigt svår att analysera för tillfället dock.. NAS är verkligen en folk aktie så norska folket har hur mycket tro som helst verkar det som. Så du kan mycket väl få rätt. Lycka till!
bernes
16.03.2019 kl 18:29 6722

Utsiktene er ikke dårligere idag enn de var igår.
Ingen grunn til at vi skal ytterlig langt ned.
Tragisk med de to ulykkene, men for NAS er tidspunktet gunstig iogmed lavsesong.
Siste nå er vel at årsaken sannsynligvis er avklart og at oppgraderingen er gjort unna på ca. to timer per fly.
Spørs bare hvor lang tid det tar før flyene igjen er sertifisert og godkjent for drift.
undrende
16.03.2019 kl 18:52 6695

Kan ikke skjønne annet enn at Q1 vil trekke en god del av emisjonspengene ned i dass. Ingen grunn til å rosemale dette. Kursen nå sett ift på samme tid i fjor (under 170 nok med bare 1/3 av dagens aksjetotal) er alt for høy. Jeg skjønner også at det kreves noe tid å klargjøre/samkjøre flåten for å ta hånd om trafikkantene fra de bakkesatte Max flyene, men det har i hele uken vært 10-20 kanselleringer. Sånn kan det ikke fortsette. Tenker NAS er avhengi av å selge halvparten av de over 100 bestilte Max flyene. Det blir sannsynligvis noe vanskeligere nå etter to tragiske styrter. Ikke alle flykunder vil like å kjøpe billett til en Max, og det ligger vel i bakhodet på potensielle kjøpere av flyene også. Ja, så det var meningen å selge airbusene altså. Der vet jeg å ha hørt at det ikke var så enkelt å inngå avtale med en tredjepart. Så var det olja som prøver å bryte opp mot og igjennom 80$ Så dream on en stund til.
Ilusion
16.03.2019 kl 21:18 6605

99%av flykundene har glemt alt om Max om noen uker når de bestiller flyturene sine ...
Når årsaken er funnet ut av og ordnet er det problemfritt .
Reisende tenker pris og reisetid ...ikke flytype
Redigert 16.03.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
bernes
16.03.2019 kl 22:57 6520

Enig i det.
Max og kjosfast er glemt når neste flyreise bestilles. Kun pris gjelder. Desuten er ikke Norwegian dårlig selv om det negative oftest kommer i media.
Kjøpte sist uke og vil se an mandag om jeg kjøper mer.
Q1 er veldig nærme. Trur de fleste allerede forventer dårlig Q1, men ser litt lenger frem.

Hvor langt frem ser du? Til Q3 hvor det blir ny emisjon?

Uffda. Noen har det ikke så bra i dag. Ikke jeg heller, har nemlig ikke fått emiaksjene inn på konto enda.
stud_trd
18.03.2019 kl 09:14 6107

Ikke jeg heller Ypsilon 7. De står på VPS kontoen min, men er ikke synlige hos NordNet ? Merkelige greier.

Innlegget er slettet av Ypsilon 7
RSinvest
18.03.2019 kl 09:23 6045

Megleren må sikkert oppdatere kontoen din for å få de synlige. Burde gå i orden med en enkel telefonsamtale.

Innlegget er slettet av Ypsilon 7

Innlegget er slettet av Ypsilon 7

Har også DnB, og Emi-aksjene var på min konto i dag kl. 08.40. Solgte halvparten av dem på åpningen, ble overrasket da kursen føk opp til 58 på morningen.
Søndre
18.03.2019 kl 11:07 5716

USA gransker godkjenning av Boing 737 MAX.

Shorterne må vente lenger enn beregnet tydeligvis. Kanskje venter de forgjeves og må se gryna flagre i det blå ... ?
Redigert 18.03.2019 kl 12:04 Du må logge inn for å svare

Tror ikke det er en god ting å være short nå nei. Nedsiden er liten og oppsiden stor. Før sommeren mener jeg vi ser 75-tallet minst.
lektor79
18.03.2019 kl 16:54 5406

beklager men det ser svart ut..

Lektoren glemmer (eller later som han glemmer) at Kise fortsatt er tungt inne på eiersiden.
Hadde Kise mistet troen på selskapet hadde Kise solgt før han gikk av.


Det er nok lektoren som plutselig har mistet troen her.
Og forlatt det han selv mener er synkende skip.

Eller mest sannsynlig later som det.
Tipper lektoren har sin egen nedturs-agenda her og spyr ut negative meldinger for å redde short eller håpe på billig inngang.
Lykke til!
lektor79
18.03.2019 kl 17:59 5263

I morgen dundrer det ned.

Da er det bare å akkumulere. Sitter klar med kjøpsknappen ...

Uffda, - tenker på shorterne. Omtanke trenger man uansett ?
stud_trd
19.03.2019 kl 11:40 4774

Ja, dette var i overkant mer enn jeg hadde trodd så langt iallefall. ;-)
stud_trd
20.03.2019 kl 10:07 4546

Ja, de står omtrent i kø rundt omkring for å både jekke ned og snakke ned NAS. ;-)
ksandal
22.03.2019 kl 09:52 4254

Ny short idag på 49... får se om jeg går skoa av meg... :-)
ksandal
22.03.2019 kl 10:40 4171

Som tidligere nevnt er det da historisk sett best og gjøre mottsatt av Sissner, altså selge. for kjøper han, kan du være sikker på at vi skal lengre ned.

Kommer flyene opp i luften lenge før det mange tror ?
https://aksjelive.e24.no/article/6j9KJ3

NOPE,

It's impossible to call Boeing 737 MAX 8 safe, says this aviation expert

https://www.youtube.com/watch?v=80JPdRWjadI

Gammel reportasje.
lektor79
24.03.2019 kl 14:13 3646

Tar ennå lang tid før disse flya skal i lufta..
lektor79
24.03.2019 kl 14:14 3642

Etter påske... Røde tall og la oss håpe de 18 flyene nærmer seg å kunne anvendes igjen..

Ja, Norwegian har en moderne flypark, men spørsmålet er om 737 MAX flyene vil oppleves som tilstrekkelig sikre av publikum - og om verdien av disse flyene vil kunne forringes grunnet livsfaren disse flyene har vært belemret med inntil det ble innført et globalt forbud mot å fly disse flyene? Det er lett og tenke seg at denne usikkerheten vil kunne få betydning for verdsettelsen av Norwegians flåte.

Til info: Norwegian har fått levert 18 fly av en total bestilling på 110 fly av denne typen.



Redigert 24.03.2019 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Hektar
24.03.2019 kl 16:03 3475

Norwegian er godt sikret mot sånt, selvfølgelig. Sikkerhetskrav i flyindustrien er uhorvelig strenge og myndighetene vil være helt og holdent på flyselskapenes side i denne saken. Boeing kan komme til å svi noe stygt, men jeg tror at særlig Norwegian kan faktisk komme utrolig godt ut av dette.

Det er ikke noen selvfølge at Boeing vil kompensere for annet enn 1 software oppdatering i tillegg til å inkludere de valgfrie sikkerhets funksjonene som Norwegian mfl hadde valgt å ikke kjøpe.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6835471/Boeing-says-optional-warning-light-fitted-standard.html

Men når alt kommer til alt så vil det være publikum som vil ligge som basis for den videre suksessen hvor det er svært sannsynlig at så lenge det finnes andre alternativer så vil de fleste velge å ikke fly med 737 Max og da hjelper det lite med en eventuell 1 gangs kompensasjon …

https://edition.cnn.com/2019/03/24/politics/boeing-software-737-max/index.html

Redigert 25.03.2019 kl 04:00 Du må logge inn for å svare

lillele0n skrev Gammel reportasje.
Så du mener at 737 Max 8 er safe pr i dag?

Siden du henger deg opp i datoen og mener dager er gammelt så kan det være greit å få med seg denne diskusjonen som er kun timer gammel:

https://www.youtube.com/watch?v=z2gqQ1aW-gg
Redigert 25.03.2019 kl 04:48 Du må logge inn for å svare

For å være ærlig så har jeg ingen forutsetninger for å si om et fly er trygt eller ikke. Skulle dog tro at utalelser før og etter sikkerhetspatch bør skilles.

Problemet vil nok ikke løses gjennom at piloter skal få trening i å sloss mot computeren. Problemet vil ligge i at folk ikke vil gå mann av huse for å være med denne spesifikke flytypen frem til det kommer en permanent løsning hvor computeren jobber sammen med pilotene slik det skal være ...

Dette vet vi vel null om alle sammen, så spekulasjonene får spille fritt. Men jeg tror at etter kort tid så vil flytypen bli ettertraktet som før, da de reisende ser pris som det viktigste når da de involverte roer ned situasjonen.