skatt på utleie leilighet

oddagod
16.03.2019 kl 15:08 1148

Da var snart tiden inne for å fylle ut skatteskjema for utleie leilighet.
Jeg har en følelese av at det er en del fratrekk jeg ikke har benyttet meg av tidligere.

Hittil har jeg trekt i fra fellesutgifter og innkjøp av materialer. samt reise for visning hvis det har vært nødvendig.

Finnes det flere ting mann kan få fratrekk for?

Betaler gjerne min del av skatt, men vil jo ikke betale mer en det jeg må
Frodon
16.03.2019 kl 15:21 1131

Du kan utgiftsføre alle utgifter du har ved utleie. Eks pc, hvis du må ha det for å lage fegnskap og holde kontakt med leieboer. Du kan utgiftsføre internetten, blader og tidskrifter for å holde deg oppdatert om vedlikehold av utleiebolig osv. Hvis du har kjøpt materialer, har du lagt ned tid for å benytte deg av materialene? Eller har leieboer gjort jobben selv? Hvis du leier du møblert, kan du avskrive slikt på skatten. Det er også mulig å kreve fradrag for betalt eiendomsskatt på boligen du leier ut.
Redigert 16.03.2019 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
oddagod
16.03.2019 kl 15:29 1111

Takker, at jeg trekke i fra tid jeg har brukt på å oppusse leiligheten var nytt for meg, ble noen timer i fjor. Satt inn nytt bad på den ene og nytt kjøkken i den andre.

Må jeg levere ett skjema pr leilighet eller kan begge taes på ett skjema?
OZZY
16.03.2019 kl 15:37 1104

det bli folt at vinningaa går opp i spinninga som man sier. for min del har jeg pusset opp og lakt inn vann og kloakk i hytta. totalkost 1.3 mil.
16.03.2019 kl 16:41 1046

Du må levere ett skjema per utleieenhet.

Husk at det er kun vedlikehold som kan fradragsføres, ikke oppussing. Nytt bad og kjøkken vil i utgangspunktet defineres som oppussing.
Jeg synes det høres litt tvilsomt ut å fradragsføre arbeidstimer for utført vedlikehold.

Husk å ikke strekke strikken for lang, da reagerer skatteetaten.
oddagod
16.03.2019 kl 16:55 1029

Vil at ting skal være ryddig og "innafor"
Vil bare ikke betale mer en det jeg skal for at det er noe jeg glemmer. Får ta en telefon til skattekontoret tror jeg.
OZZY
16.03.2019 kl 17:00 1021

kom vann gjennom taket så når det regner dryppet det inne. totalt sett nytt tak kr 400.000,00 . blir mye utleie det. det går under vedlikehold.
pengex
16.03.2019 kl 23:45 931

Har pussa opp ett helt hus selv for utleie. Ga opp å holde regnskap på det der.
Du får fradrag for kostnader inntil samme std som ved husets da huset var nytt.Oppgradering over det er ikke fradragsberettiget. Litt vagt begrunnet men.....det gjelder å være oppfinnsom.
Ett helt tak...... kan gå. Skader ikke å prøve. Trenger faktisk nytt tak på ett hus sjøl så du får si ifra om det gikk igjennom.
Redigert 16.03.2019 kl 23:52 Du må logge inn for å svare

Du kan trekke fra på skatten, men er ikke skatten bare 22% nå?
Mot 28% for noen år siden. Fradragene får mindre verdi??

Selvsagt kan man trekke fra hele taket hvis det må byttes. Hvis det eies privat og fradraget er større enn leieinntekten trekkes resten i lønnsinntekten, og ev rest brukes da neste år.
Hvis det var god standard før vedlikehold kan det pusses opp til dagens god standard med fullt fradrag. Det er ikke meningen at man må skaffe standard fra f eks 30- tallet.