THE PLANNING OF GRAND THEFT OSLO
By The Carnival Union
A collaboration between Dramatikkens hus og Ibsen Awards
A thousand words will not leave so deep an impression as one deed.
-Henrik Ibsen
In November 2018, we, The Carnival Union will commit a crime. It will be a criminal act of epic proportions, unprecedented in Norwegian theatre history. We have contacted the criminal underworld in Oslo for advice on how to proceed. How do we deal with secrecy? Who can we trust? Can the fact that we are artists exempt us from punishment? The Carnival Union Band is proud to present our ongoing research on the Ibsen Conference 2017.
The Carnival Union is:
Hanan Benammar, Pia Maria Roll, Marius von der Fehr, Camilla Dahl, Kai Johnsen, Per Platou, Lisa Pacini, Venke Aure, Sara Baban and Gidsken Braadlie.
http://ibsenawards.com/news/conference/the-carnival-union-presents-the-planning-of-grand-theft-oslo/
A collaboration between Dramatikkens hus og Ibsen Awards
A thousand words will not leave so deep an impression as one deed.
-Henrik Ibsen
In November 2018, we, The Carnival Union will commit a crime. It will be a criminal act of epic proportions, unprecedented in Norwegian theatre history. We have contacted the criminal underworld in Oslo for advice on how to proceed. How do we deal with secrecy? Who can we trust? Can the fact that we are artists exempt us from punishment? The Carnival Union Band is proud to present our ongoing research on the Ibsen Conference 2017.
The Carnival Union is:
Hanan Benammar, Pia Maria Roll, Marius von der Fehr, Camilla Dahl, Kai Johnsen, Per Platou, Lisa Pacini, Venke Aure, Sara Baban and Gidsken Braadlie.
http://ibsenawards.com/news/conference/the-carnival-union-presents-the-planning-of-grand-theft-oslo/
-
«
- 1
- 2 »
børst
17.03.2019 kl 10:28
1438
Den gjengen der er en venstreekstrem, politisk aksjonsgruppe som opererer på kanten av loven under dekke av "kunstnerisk virksomhet", og som har en viss støtte blant profilerte kryptomarxister som Ketil Lund, Jon Wessel Aas og William Nygaard.
Hva var det de gjorde i november i fjor?
Heisann - det der gikk visst under lupen hos PST!
Oppfordrer TS til å maile opplysningene til Wara og Elden - og er vi heldige så leser PST her på HO for å holde "hatet på HO" under oppsyn: Shit - feil sted - igjen!
Oppfordrer TS til å maile opplysningene til Wara og Elden - og er vi heldige så leser PST her på HO for å holde "hatet på HO" under oppsyn: Shit - feil sted - igjen!
Redigert 17.03.2019 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
Dette var spennende. Kan vi få fortsettelsen snart?
Var det samme gjengen som hadde teateropptreden i G-gata ?
GRAND THEFT liksom...
Den eneste teften her som er aktuell er den bikkjene har når de labber inn huset deres for ransaking.
Den eneste teften her som er aktuell er den bikkjene har når de labber inn huset deres for ransaking.
børst
17.03.2019 kl 16:56
1341
Ser at det er flere profilerte aktører som nå har kontaktet journalister for å uttrykke støtte til denne såkalte teatergruppen, som ligger og lurer i buskene utenfor husene til dem de har utpekt som politiske fiender, slik POT gjorde på 1980-tallet. Nå har også John Peder Egenæs, leder for Amnesty Norge hengt seg på, og jussprofessor Mads Andenæs, som er fast kommentator i pressen når venstreaktivister har kommet i klammeri med øvrigheten. Brudd på menneskerettighetene kaller han det når kunstnere ikke får lov til å gjøre akkurat som de vil.
Men fakta er at denne gjengen VISSTE at det de gjorde var kontroversielt og muligens ulovlig. Fra deres egen omtale av stykket, eller kanskje det mest korrekte er operasjonen:
"I Ways of Seeing begir de seg inn i gråsonen mellom hva som kan være rett og galt, hva som er legitimt og illegitimt, og hva som er lovlig og ulovlig; både for staten og for individet. Med seg på ferden har de tidligere høyesterettsdommer, Ketil Lund, som ledet etterforskningen av den norske statens ulovlige overvåkning av venstresiden."
Men fakta er at denne gjengen VISSTE at det de gjorde var kontroversielt og muligens ulovlig. Fra deres egen omtale av stykket, eller kanskje det mest korrekte er operasjonen:
"I Ways of Seeing begir de seg inn i gråsonen mellom hva som kan være rett og galt, hva som er legitimt og illegitimt, og hva som er lovlig og ulovlig; både for staten og for individet. Med seg på ferden har de tidligere høyesterettsdommer, Ketil Lund, som ledet etterforskningen av den norske statens ulovlige overvåkning av venstresiden."
Redigert 17.03.2019 kl 17:01
Du må logge inn for å svare
Det er ikke en dag for tidlig at noen kommer dem i forsvar. De har blitt trakkasert etter alle kunstens regler i 3 måneder for bagateller. En kan like eller mislike slik type kunst eller ytring, men om ikke politikere tåler dette så kan vi sammenligne oss med en sovjet stat. Ingen som lurer på hvorfor kun kona til Wara, som ikke engang var nevnt eller avbildet, er den eneste som anmeldte?
Hva med Lurås, Rimi Hagen, Haudemann, Stoltenberg, Hege Storhaug og alle de andre?
Hva med Lurås, Rimi Hagen, Haudemann, Stoltenberg, Hege Storhaug og alle de andre?
børst
17.03.2019 kl 17:16
1325
Det virkelig merkelige i denne saken er jo denne 79 år gamle Ketil Lund, tidligere høyesterettsdommer, og leder av Lund-kommisjonen som gransket påstandene som kom fram i boken "De visste alt" på 1990-tallet, om omfattende ulovlig overvåkning av folk på venstresiden. Lund har også i sin karriere vært opptatt av psykisk helsevern. Min teori er at Bertheussen kan ha hatt psykologiske problemer, og at denne gjengen, sammen med gamle Lund, har drevet henne inn i psykisk utilregnelighet, at hun har "klikket".
Lund forteller om rollen til de hemmelige tjenestene i Norge. Han er tross alt spesialist på dette. Hvorfor setter du deg ikke inn i hva teaterstykket handler om? Jeg postet det i går men kan jo gi deg en reprise her.
https://www.dagbladet.no/kultur/statusblind-teaterdebatt/70549510?fbclid=IwAR0MLdL73Ut-27_kCmFiHFCnV95crP6CY26Hvdrc1i5y7mnXUnDqUiAm6dI
«Ways of Seeing» - som undertegnede så torsdag 29. november, nest siste dag den i denne omgang ble vist - tar opp måten norsk offentlighet er inndelt i adskilte bobler. Den forsøker å finne ut hvem som lever i den bobla som legger premissene for norsk politikk på innvandringsfeltet, overvåkningsfeltet, militærfeltet, og hvordan de lever. Hvilken samfunnsklasse tilhører de? Hvordan forholder de seg til hverandre, og til verden rundt seg?
Som en del av dette snur skuespillerne overvåkningen, og de forsøker å kartlegge makthavernes økonomiske status og nettverkene dem imellom. De spiller at de ligger i buskene utenfor politikeres og samfunnsdebattanters hjem. Ketil Lund, pensjonert høyesterettsdommer og leder for Lund-kommisjonen, som i 1994-1996 kartla ulovlig overvåkning, kommer så spaserende og gir fra seg pedagogisk-personlige forklaringer av norsk overvåkningspolitikk før og nå.
...
«Ways of Seeing» problematiserer også NATOs rolle i Syria. Generalsekretæren for NATO er som kjent norske Jens Stoltenberg, og hans hus er også filmet og presentert på lerret i løpet av forestillingen. Det samme er hjemmene til politikere og premissleverandører som Christian Tybring-Gjedde og Helge Lurås, og finansmenn som Rimi-Hagen og Jan Haudemann-Andersen, som begge har gitt store donasjoner til regjeringspartiene og til meningsprodusenter utenfor regjering.
...
I det ene tilfellet der personene bor på hemmelig adresse - samboerparet Hege Storhaug og Rita Karlsen i HRS - oppgis heller ikke området, skuespillerne kjører i stedet rundt langs mørklagte veier et sted på Østlandet, mens de later som om de leter etter huset.
https://www.dagbladet.no/kultur/statusblind-teaterdebatt/70549510?fbclid=IwAR0MLdL73Ut-27_kCmFiHFCnV95crP6CY26Hvdrc1i5y7mnXUnDqUiAm6dI
«Ways of Seeing» - som undertegnede så torsdag 29. november, nest siste dag den i denne omgang ble vist - tar opp måten norsk offentlighet er inndelt i adskilte bobler. Den forsøker å finne ut hvem som lever i den bobla som legger premissene for norsk politikk på innvandringsfeltet, overvåkningsfeltet, militærfeltet, og hvordan de lever. Hvilken samfunnsklasse tilhører de? Hvordan forholder de seg til hverandre, og til verden rundt seg?
Som en del av dette snur skuespillerne overvåkningen, og de forsøker å kartlegge makthavernes økonomiske status og nettverkene dem imellom. De spiller at de ligger i buskene utenfor politikeres og samfunnsdebattanters hjem. Ketil Lund, pensjonert høyesterettsdommer og leder for Lund-kommisjonen, som i 1994-1996 kartla ulovlig overvåkning, kommer så spaserende og gir fra seg pedagogisk-personlige forklaringer av norsk overvåkningspolitikk før og nå.
...
«Ways of Seeing» problematiserer også NATOs rolle i Syria. Generalsekretæren for NATO er som kjent norske Jens Stoltenberg, og hans hus er også filmet og presentert på lerret i løpet av forestillingen. Det samme er hjemmene til politikere og premissleverandører som Christian Tybring-Gjedde og Helge Lurås, og finansmenn som Rimi-Hagen og Jan Haudemann-Andersen, som begge har gitt store donasjoner til regjeringspartiene og til meningsprodusenter utenfor regjering.
...
I det ene tilfellet der personene bor på hemmelig adresse - samboerparet Hege Storhaug og Rita Karlsen i HRS - oppgis heller ikke området, skuespillerne kjører i stedet rundt langs mørklagte veier et sted på Østlandet, mens de later som om de leter etter huset.
børst
17.03.2019 kl 17:48
1304
Det er helt naturlig at en avis som Dagbladet prøver å avdramatisere innholdet i forestillingen. Men alle ser jo at huset til Wara er avbildet fra baksiden, noe som betyr at de har gått inn i den private oppkjørselen i Vækerøveien 164C, som fører til garasjen. Og dette gjør ikke Google Maps når de kjører rundt og tar gatebilder. De respekterer privatlivets fred.
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186
https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vises-av-waras-hus-i-ways-of-seeing/70879186
Redigert 17.03.2019 kl 17:54
Du må logge inn for å svare
Nå gjorde du et meget grovt overtramp da du offentligjorde adressen. Teaterfolkene sa kun at huset lå på Røa, som er ganske stort etter som jeg forstår.
børst
17.03.2019 kl 18:02
1376
Dette er offentlig informasjon. Det er noe helt annet å gå inn i en privat oppkjørsel for å komme på baksiden av huset for å ta bilder. Dette tror jeg du egentlig skjønner.
Etter hva jeg forstår er bildet tatt fra offentlig sted. Det er et bilde av et ugjenkjennelig hus som de sier ligger på Røa. Du legger til den nøyaktige adressen som jeg ikke hadde anelse om. Denne saken er blåst ut av alle proposisjoner pga at samboen til Wara sannsynligvis lider av en slags forfølgelses vanvidd. Teorien din om at teateret gjorde dette bevist for å få henne til å tørne er noe av det minst usannsynlige jeg har hørt. Faktisk tar de opp en problemstilling som opptar ganske mange her på forumet. Er det for mye overvåking i samfunnet og hvem er det som står for denne og hvordan?
børst
17.03.2019 kl 18:16
1368
Det er ikke sant. Den eneste måten å komme seg på baksiden av huset til Wara er å gå inn oppkjørselen til høyre for framsiden av huset (den man ser i media), og deretter til venstre. Google Maps går aldri inn i private oppkjørsler fordi dette er ulovlig og kan bli anmeldt.
kokkohill
17.03.2019 kl 18:23
1359
Må bare nevne NRK satire hva de har satt igang mot resett, her er kansje ingenting tilfeldig , men en samlet agenda som kjøres ? Time will show ?
Er det et fjell på baksiden av huset? Hvorfor kan man ikke komme seg til baksiden av huset uten å gå gjennom hagen. Uansett så er dette flisespikkeri. Filmet de Lurås for at kona hans skulle tørne også eller var alle de andre husene bare en avledningsmanøver for å få frøken Wara til å gå amok og sette fyr på sin egen bil?. God plan.
Hva iallverden har det med denne saken å gjøre?
brahman skrev Dessuten brukes det ikke i en teaterforestilling...
Du som er så livredd for overvåkning fra myndighetene burde jo funnet teaterstykket interessant.
børst
17.03.2019 kl 18:43
1343
Poenget er bare at det er feil som media skriver, at bildet ble tatt på offentlig sted. De må ha gått over noens private eiendom for å komme på baksiden. Og det ser ut til å være lettest å gå inn oppkjørselen til høyre, så til venstre. På andre siden ligger naboens garasje helt inntil Waras gjerde.
Denne saken er prinsipielt viktig fordi det har vært flere eksempler på at venstreradikale grupper har drevet med både privat etterretning og infiltrasjon av høyreorienterte grupper, og har delt informasjon med PST. Dette gjelder folk fra Tjen Folket og SOS Rasisme og andre, som f. eks. Tor Bach.
Denne saken er prinsipielt viktig fordi det har vært flere eksempler på at venstreradikale grupper har drevet med både privat etterretning og infiltrasjon av høyreorienterte grupper, og har delt informasjon med PST. Dette gjelder folk fra Tjen Folket og SOS Rasisme og andre, som f. eks. Tor Bach.
Redigert 17.03.2019 kl 18:54
Du må logge inn for å svare
Har teatergruppa leid inn kriminelle for å ta seg av boligen til Wara?
– Som regissør så må jeg si at det har vært vanvittig interessant å se forestillingen suksessivt etter at dette utspilte seg i offentligheten. Da vi spilte forestillingen på Vega nå i mars, ble mottakelsen av forestillingen en femte karakter i rommet. Jeg tror ingen i salen pustet de første 75 minuttene. Alt som parallellt skjedde i offentligheten, kjørte gjennom scene og sal som et hurtigtog. Og da gjør teateret det bare teatret kan: Det blir en levende sosial organisme som utvider erfaring, sier Roll.
https://www.klassekampen.no/article/20190316/ARTICLE/190319975
https://www.klassekampen.no/article/20190316/ARTICLE/190319975
Har Laila Anita Bertheussen nok teknisk innsikt til å sette et kamera ut av spill som PST har satt opp?
Jeg er enig med børst. Bildet er tatt fra baksiden av huset. Og for å komme dit, må man inn på privat eiendom.
Bertheussen var for et par dager siden søkbar på 1881 med addresse. Vækerøveien er hovedveien fra Røa til Lysaker.
En gate som er lett å kjenne igjen for folk når media avbilder huset. Og når media selv snakker om Røa.
Bertheussen var for et par dager siden søkbar på 1881 med addresse. Vækerøveien er hovedveien fra Røa til Lysaker.
En gate som er lett å kjenne igjen for folk når media avbilder huset. Og når media selv snakker om Røa.
Enig børst. Og det virker som PST bedriver tvangsrekvirering av folk i sin ulovlige
overvåking. Og at fellesskapets penger dermed brukes på disse forkastelige
ulovlighetene. Det er mer sånt enn folk i sin villeste fantasi drømmer om.
overvåking. Og at fellesskapets penger dermed brukes på disse forkastelige
ulovlighetene. Det er mer sånt enn folk i sin villeste fantasi drømmer om.
Velkommen til Sovjet. Kunstere som stiller kritiske spørsmål til makteliten skal straffes og bringes til taushet.
Å giiiid, noen kunstnere har gått inn en privat oppkjørsel, kanskje til og med trådd på privat gress. Isolert er det et like stort overtramp som snørrunger på epleslang.
Angivelig ble det altså bare vist ett stillbilde av et hus fra god avstand bakom noen trær. Hva i helvete er det som har skjedd med samfunnet vår når vi er blitt så lett krenkbare?
Angivelig ble det altså bare vist ett stillbilde av et hus fra god avstand bakom noen trær. Hva i helvete er det som har skjedd med samfunnet vår når vi er blitt så lett krenkbare?
børst
17.03.2019 kl 20:41
1289
Her er et annet prosjekt en av svartekunstnerne, Hanan Benammar, er involvert i.
https://vandalerforening.org/about/
Har gjort en del research og det ser ut til at ingen av medlemmene av dette såkalte teateret har bostedsadresse oppført i noen telefonkatalog, kun firmaadresser. Hva er det de har å skjule?
https://vandalerforening.org/about/
Har gjort en del research og det ser ut til at ingen av medlemmene av dette såkalte teateret har bostedsadresse oppført i noen telefonkatalog, kun firmaadresser. Hva er det de har å skjule?
Hele sinnagjengen har vært etter dem i 3 måneder nå så de har kanskje hemmelig adresse, slik som Hege Storhaug.
Å giiid. Tåler de ingenting, skuespiller snøflakene
Tror jeg har klart å holde meg unna telefonkatalogene jeg også privat. Har du nummeret ditt i noen av dem, får man jo aldri fred fra telefonselgere og tiggere fra ymse veldedige organisasjoner.
Giiid ja, dette var særdeles grove greier:
Publikum ble tilbudt gratis mat og var invitert til å bli værende natta gjennom. Tidsskjemaet var enkelt: artistene begynte når de følte for det, mellom midnatt og sju på morgenen. Et velfødd og våkent publikum kunne dermed oppleve hele ni konserter, fem performancer i tillegg til arbeid av ti utstillende kunstnere.
Mange av arbeidene var preget av en utprøvende idérikdom. En kunstner presenterte blyanttegninger av mediterende mennesker med påskriften «fuck language», en annen viste store, minimalistiske sementrelieff. I et lekehus i hagen kunne man se en blinkende varsellampe som insisterer på at sikkerhetsselen måtte festes. Og en perfomance besto av live maleri på en stålplate koblet til mikrofoner, hvor lyden av malingspåføring og skrapende pensler ble forsterket gjennom høyttalere.
https://kunstkritikk.no/vintervandaler/
Den ungdommen den ungdommen nå til dags.
Publikum ble tilbudt gratis mat og var invitert til å bli værende natta gjennom. Tidsskjemaet var enkelt: artistene begynte når de følte for det, mellom midnatt og sju på morgenen. Et velfødd og våkent publikum kunne dermed oppleve hele ni konserter, fem performancer i tillegg til arbeid av ti utstillende kunstnere.
Mange av arbeidene var preget av en utprøvende idérikdom. En kunstner presenterte blyanttegninger av mediterende mennesker med påskriften «fuck language», en annen viste store, minimalistiske sementrelieff. I et lekehus i hagen kunne man se en blinkende varsellampe som insisterer på at sikkerhetsselen måtte festes. Og en perfomance besto av live maleri på en stålplate koblet til mikrofoner, hvor lyden av malingspåføring og skrapende pensler ble forsterket gjennom høyttalere.
https://kunstkritikk.no/vintervandaler/
Den ungdommen den ungdommen nå til dags.
dirken og børst deler tankegods.
Hva om høyrepopulister med kontakter i Resett satt opp et lignende teaterstykke og filmet hjemmene til Audun Lysbakken eller Hadia Tajik? Ville de samme folkene komme løpende med støtteerklæringer?
Han siterer Black Box og ytringer om personene stykket omhandler:
«I blant ser vi dere gjennom soveromsvinduene: purketryner, kutryner, håpets rotspisende parasitter. Sakte roer hjertet seg. Vi tenner svarte lykter. Skrekken slipper taket. Europa forsvinner.»
Kunne Resett forvente støtte fra Amnesty og andre hvis man skrev noe lignende om innvandringsliberale?
Eller hva om en rekke høyrepopulister går sammen for å skrive en kronikk som angriper det multikulturelle, med sterke virkemidler, som å argumentere for «et opprør mot regjeringen og de medansvarlige og handlingslammede institusjonene som truer vår felles kulturelle fremtid».
Ville en slik kommentar blitt forbigått i stillhet? spør Vanebo.
Vanebo peker på at denne dobbeltstandarden finnes i flere ulike politiske leire. Også innvandringskritikere kan skape ekkokammer, og sette andre standarder for politiske motstandere. Økende polarisering bidrar ikke til en god debatt.
https://resett.no/2019/03/17/om-black-box-og-doble-standarder-i-samfunnsdebatten/
Hvem som helst, uansett politisk ståsted, alder, kulturell bakgrunn, tjukk eller tynn, stutt eller lang, ville kjent seg både krenket og redd om noen hadde ligget sju timer i buskene og filmet soveromsvinduet deres og det hadde kommet trusselbrev i postkassen, bilen hadde blitt satt fyr på og skjellsord sprayet på veggen.
Til og med dirken.
Når dette i tillegg skjer med tre personer som slett ikke tilhører noen maktelite, er vanlige personer uten erfaring med å bli forfulgt og overvåket av ekstremister og også har helseplager blir det også forsterket.
Når vedkommende anmelder dette til politiet og i første omgang ikke får gehør får bekymringene sine er det ille, svært ille.
To forbrytelser er blitt avdekket i denne saken så langt.
Plagsom oppførsel av folk som er hyret av Pia Maria Roll
og unnfallenhet fra politiet.
Til og med dirken.
Når dette i tillegg skjer med tre personer som slett ikke tilhører noen maktelite, er vanlige personer uten erfaring med å bli forfulgt og overvåket av ekstremister og også har helseplager blir det også forsterket.
Når vedkommende anmelder dette til politiet og i første omgang ikke får gehør får bekymringene sine er det ille, svært ille.
To forbrytelser er blitt avdekket i denne saken så langt.
Plagsom oppførsel av folk som er hyret av Pia Maria Roll
og unnfallenhet fra politiet.
Jeg kan bare minne om at det er morsomt å bla tilbake og studere bortforklaringskameratene dirken&jabb bagatellisere og underkommunisere som automatmaskiner.
Noen av oss må leve med ulovlige mikrokameraer 24/7.
Og de tror det er konsekvensløst å drive på sånn.
Og de tror det er konsekvensløst å drive på sånn.
-
«
- 1
- 2 »