Africa Oil står inför minst en dubbling närmsta månaderna

Jorasaatt
AOI 18.03.2019 kl 17:04 3648

https://minfil.com/K3K9o2x6b2/AOI_Swedish_Retail_Presentation-_Jan_2019_pdf

Läs denna presentation, det är värt det.


https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/africa-oil-mer-info-nigeria-i-var-tror-pa-kenyaolja-2022-vd

"Jag tror inte jag kan säga så mycket mer om de här tillgångarna förrän de nigerianska tillståndsmyndigheterna sagt sitt någon gång senast i april eller maj nästa år. Så jag kan inte säga så mycket om väntade kassaflöden, produktion, värdering och reserver för vår del", säger Keith Hill.

Analytiker som kommenterat affären räknar med runt 150-200 miljoner dollar i kassaflöde för Africa Oils del nästa år. En siffra som alltså Keith Hill avböjer att kommentera.

Africa Oil kommer betala sina andel, oklart exakt hur mycket i dagsläget, med medel utifrån sin kassa som vid halvårsskiftet uppgick till 370 miljoner dollar.


Bolagsvärdet är idag 3.6 miljarder SEK, och de har en kassa på 3.422 miljarder SEK.



Kassa 370 x 9,3 =3422 MSEK

AEC 34,5% ägande x 680M aktier x 1,95 = 450 MSEK

ECO 19,77% ägande x 160M aktier x 1,6 CAD x 7 kr = 340 MSEK

Detta ger då med 480M aktier i AOI 4180 / 480 = 8,7 SEK /aktie.

Dom äger även 30% i Impact oil som borde värderas till runt 500MSEK efter de sista fynden.

Fältet i Kenya äger dom 25% i, som har resurser för ungefär 1 miljard fat. När datumet för pipeline:n har kommit som vi hoppas kunna höra om i juli så bör det tekniskt innebära att dom skulle kunna sälja det för 7 dollar/fat.

230 000 fat x 7 x 9.3 = runt 15 miljarder SEK.

När produktionen kommer igång i fältet så kan dom få upp till 405 miljoner dollar till pga de 25% de sålde till Maersk för 9 miljarder kr.

När marknaden fattar detta så kommer kursen gå upp rejält, just nu trejdas ju aktien runt 7.60kr dvs 3.6 miljarder så upsidan är enorm. Marknaden har bara varit uttråkad på att det inte hänt något på länge, det har varit osäkert när dom skall kunna ta upp oljan i Kenya, men nu ser allt ut att komma igång på samma gång.

Vi har sett större volym i aktien nu på sista tiden så förhoppningsvis så kommer de som har velat komma ur ut nu och vi står för en längre resa upp.

Hälften av oljan som säljs är såld innan för spotpriset på 73 dollar/fat (Deepwater Nigeria), så det skulle inte göra jättestor skillnad ifall oljan skulle gå ner till 50 dollar/fat igen. (produktionspris på runt 6 dollar/fat!) När det kommer till risk så är risken väldigt liten, Nigeria är det bästa landet att ha oljetillgångar i. Låg skatt och oljan står för stor del av omsättningen för landet. Sen är det ju en off-shore så det är långt ifrån några oroligheter, och för långt ifrån kanot avstånd.

Köpeskillingen räknas av sedan 2018-01 så kommer det bli ett signifikant mindre belopp att betala. Större delen av kassan kommer gå åt men det spelar ingen större roll med detta stora kassaflöde framöver. Det kommer räcka att få igång produktionen i Kenya och borra några brunnar. Förhoppningsvis kanske dom även börjar köpa tillbaka några aktier.

Uppskattning, det borde göra runt 6-8kr på kursen när denna affär blir klar, det är alldeles för billigt nu.

Jag skall även tillägga att jag investerade i förra turen upp till aktien stod i över 80 kr, men sålde sedan av och har inte varit investerad fram tills för ungefär 2 månader sen.

Jag har mer än dubblat investeringen denna veckan.


https://invst.ly/ab977

Går alla dessa saker igenom nedan så bör aktien gå upp minst 300% i år.
Starkt Q1 att se fram emot, affären med Petrobras (deepwater Nigeria) redan färdig affär väntar på transaktionsdatum, Kenya bestämmer sig om att bygga pipeline.

Det skall även tilläggas att alla parter ifrån Kenya vill få igenom pipeline bygget nu, dom har bestämt om skatt fördelning och nu skall dom bara komma överrens om skattesats och byggdatum. Det är sagt att Kina kommer hjälpa till att bygga pipelinen.
När produktionen tar fart i Kenya så kan dom få ytterligare 405 miljoner USD från affären dom gjorde med Maersk, vilket bara det är mer än vad bolagsvärdet är just nu.

KÖP är mitt råd!
Redigert 20.01.2021 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
Jorasaatt
19.03.2019 kl 14:39 3579

Jag hoppas att ni hinner köpa in er innan det drar upp för mycket
Jorasaatt
19.03.2019 kl 16:20 3531

2019-02-13 AFRICA OIL: PARETO RIKTKURSEN TILL 16:50 KR

Jag tror att fler banker snart kommer att sätta högre kursmål
thypoon
19.03.2019 kl 16:22 3518

Handles over 2kr i morgen!!!
Jorasaatt
19.03.2019 kl 16:49 3478

Jajemen!
tapas007
21.03.2019 kl 14:14 3366

stjerne, sol og måne står vist rigtigt her....??

mærsk købte halvdelen af et af africa oil´s felter for en masse penge, enten var det et fejl køb, ellers er aoi temmeligt undervurderet.

nu med ejerskab af eco oil, impact oil, og aec.

og efter indkøb af oliefeltet, kommer der stabilt cashflow
køb og hold i 3-4 år, hvis der er flere langsigtede investorer tilbage....!!??
Jorasaatt
21.03.2019 kl 15:35 3327

Ja det ser riktigt bra ut, hoppas att ni köper in er innan den stora uppvärderingen sker. Det är kul att vara med ifrån början.

Bolaget fick precis en köp rekommendation från sparebank:

"At the current share price you get the Africa Oil’s world class discovery in the Lokichar basin in Kenya for free. In addition you pay only single digit P/E after the company will include the recently acquired Nigerian fields in its portfolio. For 2019 we see at least three specific trigger for the company: Exploration results, closing of POGBV deal and potential FID for the Lokichar basin project. We repeat Buy and SEK 14/share target price."
Jorasaatt
21.03.2019 kl 15:39 3319

Inte att glömma, vi såg även insiders teckna deras optioner igår. Dom köpte för flera miljoner kr.
Jorasaatt
21.03.2019 kl 16:18 3298

+7% idag, men det är bara början. Hoppas någon köpte på 7.60 när jag skrev inlägget. Africa oil skall stå i 15 kr efter Nigeria affären, som skall ske i slutet på april.
Jorasaatt
25.03.2019 kl 10:13 3221

Perfekt dag för att köpa aktien för de som inte gjort det, kommer snart stå i över 10 kr