De skal overtale folk til å kjøpe el-biler..

brahman
18.03.2019 kl 20:41 2041

Politikere og el-bilbransje-aktører.

Som sett i Dagsnytt 18 i dag - generalsekrretær i elbilforeningen, og Helge Olsen, stortingsrepresentant fra Høyre.

De må overtales til at det er det beste for dem...synes å være mantraet.

De trenger å bli satt litt på plass - tenk om f. eks "Basse" eller noen andre fra dette forumet kunne stilt opp å gjøre nettoop det.

Redigert 19.03.2019 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Puta1n
19.03.2019 kl 17:56 806

Reduksjon av Norges befolkning er løsningen på klimakrisen.

http://naturpress.no/2019/03/04/starter-nettverk-britiske-kvinner-tor-ikke-fode-barn-av-frykt-for-klimaendringene/

"– Den naturlige verden kollapser, og det er i ferd med å skje akkurat nå. Jeg er så skuffet over responsen fra myndighetene på denne krisen, og jeg er helt vettskremt. I fjor besluttet jeg for meg selv at jeg kan ikke sette barn til en slik verden, fortsetter Pepino, som også er kjent som vokalist det britiske elektronika-bandet Vault."

Det er vel typisk at man blir i forsvarsposisjon for noe man er eller har. Med en gang man skifter ut fossilbilen med elektrisk vil disse synspunktene noen har kunne endres. Vi må jo endre måten vi transporteres på for både miljøet og klimaet. Det er faktisk de aller fleste politikere på Stortinget enige i. Innser noen her inne at det er både miljøet og klimaet som trenger en håndsrekning faller protestene og trassalderen bort.
Puta1n
19.03.2019 kl 18:00 798

Valget mellom elbil eller barn?

https://www.tv2.no/a/8013543/
"Maja (28) vil forbli barnløs for å skåne miljøet – støttes av klimaprofessor"
Puta1n
19.03.2019 kl 18:03 791

Arbeiderpartiet innførte hundeskatt i Norge.

https://www.nettavisen.no/nyheter/rasmus-hansson---vi-skal-ikke-ha-darlig-samvittighet-for-a-ha-hund/3423476831.html

"Det å ha en hund i sin levetid har det samme miljøavtrykket er større enn en SUV gjennom sin levetid.

De tiltakene er, i stigende rekkefølge:

Bli vegetarianer: 0,8 tonn CO2/året
Unngå en transatlantisk tur/retur flytur: 1,6 tonn CO2/per tur
Lev uten bil: 2,4 tonn CO2/året
Ikke få et barn ekstra: 58,6 tonn CO2/året"
pengex
19.03.2019 kl 18:26 766

Ta ett skudd i hue redder jo også miljøet. Bortsett fra alt oppstyret med begravelse da, forbrenning ,likbil og slikt.
Neida, sitter på gjerdet litt med elbil. Nå er dieselbil blitt så billig å kjøpe siden ingen vil ha dem. Blir vel slik med elbiler etterhvert også. Elbil-inflasjon. Neste generasjon batterier kommer til å sende dagens elbiler i grava.
Tm3P
21.03.2019 kl 10:38 597

Tenkte å lage et lite regnestykke for deg i tilfelle du skulle ombestemme deg mishka :)

Min Tesla Model 3 Performance bruker ca. 200W per km når jeg kjører i 120km/t. For å være mest mulig effektiv mtp ladetid så har jeg planer om å kun lade bilen fra 10% til 60%. Med et 75KW batteri vil det da si at jeg har 38,5KW til rådighet. Per "tur" vil jeg da kunne kjøre 38,5/0,2=192km. Ved 120km/t vil jeg bruke 1 time og 36minutter på denne strekningen. Ladetiden med 90Kw/t vil ta 26min.
Sammenligner man med et tur uten pauser så vil altså ladetiden øke tidsbruken med 27% (26min/96min). En 12 timers tur blir da til 15 timer og 15 minutter.

Men selv om man kjører fossilbil så må man jo også ha pauser. Vet ikke helt hva slags vaner du har, men tenker det er fornuftig å ta en 20min pause hver 3. time og en 30 min pause hver 6. time. Dette vil da øke tidsbruken din med 14%. En tur på 12 timer blir da 13 timer og 40 min.

Forskjellen på en model 3 performance og en vanlig fossilbil blir da en økning i tidsbruken på rundt 11,5%. Er vel ikke så ille det? Performance versjonen er også mindre effektiv enn standard long range. Nå var jo regnestykket mitt under optimale forhold, så ting som kø på ladestasjon(tror ikke det skjer så ofte?) og det at ladestasjonene ikke kommer til å være optimalt plassert vil påvirke negativt.

Pause når man kjører bil er vel greit når man har barn i bilen eller noen som absolutt skal på do hver 3. time.

Når jeg kjører alene sitter jeg gjerne i bilen opp til 12-14 timer i strekk kun "pause" for å fylle diesel og en kjapp tur på do, greit ikke ofte man gjør slike turer men veldig greit å vite at det er mulig, det kalles frihet. Selv gjør jeg slike lange turer 1-2 ganger pr år, så elbil ville absolutt ikke vært noe for meg da jeg garantert ville gruet meg ekstra mye til disse turene.

Å kjøre elbil på lange turer i ferien virker som en ekstra plage for å finne hvor ladestasjonene er etter ruta, og frykten for å bli stående pga at laderen av en eller annen grunn ikke fungerer, har sett at dette er et reelt problem for elbileiere.

Hvor ofte har jeg gjennom 35 år i bil og andre kjøretøy opplevd at bensin/dieselpumpa ikke fungerer? Det har jeg faktisk (bank i bordet) aldri opplevd noengang noe sted.

Redigert 21.03.2019 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 11:30 561

Hyggelig med slike tall, men jeg "kjøper ikke" helt den fremstillingen. Jeg kan ta mitt typiske eksempel som for meg er Oslo-Berlin og omvendt. På en slik tur er det for oss vanlig med 2 pauser av 4-5 minutter for "å lense" event. fylle bensin mellom Oslo og Malmø. Vi er faktisk så effektive at vi avskyr disse stedene hvor man må kjøre langt vekk fra veien for å tanke og derfor er Sverige noe dritt med mye av dette. Slike steder er enorme tidstyver. Så pleier vi å ta en kjapp lunsj på KfC før brua over til Danmark på maks et kvarter. Pause blir det også nok tid til på båten mellom Gedser og Rostock. Bare så synd at disse båtene slett ikke har noen lademulighet ombord. Hehe, de er jo selv hybridferger .-). Det er også en annen ting du ikke tar med i beregningene og det er den lave tettheten mellom SC,er. Dette gjør at man i mange tilfeller må stoppe for å lade før man egentlig må fordi det akkurat er litt for langt til neste. Og omvendt at man må sette ned farten for å klare å nå frem til en SC.

Vi fikk har jo et vennepar med S85 og vi så dette med all mulig tydelighet i fjor da vi sammen kjørte Oslo-Berlin. Har nevnt denne storyen i en tråd tidligere. Våre veier skiltes allerede i Uddevalla, hvor de tok av for å lade, og derfra hang de bare lenger og lenger etter. Spesielt ille blir det når man skal forholde seg til ferger som går annenhver time også. Kort fortalt var resultatet at vi som vanlig tok ferga fra Gedser kl. 15 og var i Berlin som alltid 19.30. Vi satt på en restaurant og var langt ned i desserten kl.22 da de ringte fra SC,en ute på jordet ved Herzsprung (mellom Rostock og Berlin) for å melde hvor de var. Resultatet var at de kom fram etter at vi hadde sovna for kvelden. Neste morgen fikk vi historien om alt ladestyret. "Nei, det var en annen bil foran oss som ikke var ferdig". "Det var mer enn en bil på samme SC,-søyla så vi fikk ikke full effekt" osv.osv... Det begynner etterhvert også å bli mange seriøse tester av dette. Og de sier alle entydig at for langkjøring er dette foreløpig for prematurt om man ikke har veldig god tid og er kun innstilt på å kjøre billig. Så får man ta noen avveininger om dette. Jeg ser jo også med selvsyn langs veien spesielt i Norge hvilket run det er på disse SC,ene. Og bedre blir det ikke når man leser om hvilke antall biler som leveres nå. Jeg tror ikke SC,er rulles ut i det tempoet de selger biler og det er nettopp på lading ved langkjøring, spesielt f.eks. i ferier og høytider, når alle andre er på veien, at vi skal få høre mye syting og klaging fremover. Selv er jeg slett ikke negativt innstilt til elbil og Tesla, men hadde bare mitt bilbehov vært litt likere de fleste andres så hadde saken vært klar.
Redigert 21.03.2019 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 11:48 552

Ja, dette med ladere som er i ustand er tydeligvis en gjenganger. Det er nesten ikke en eneste test av elbiler i Autobild og AMS uten at dette er et tema. Nå sist da AMS testet Tesla 3. Den fikk fin omtale, men de hadde masse ladeproblemer. Merkelig dette her, for disse laderne kan da ikke være rakettforskning? Det burde egentlig være enklere teknikk enn en bensinpumpe så dette er nok også barnesykdommer som blir borte. Ellers er jeg helt enig med deg Winston Smith. Vi bruker kåken i Berlin som "base" for bilturer i hele Europa og i det bildet er det vanlig bil som foreløpig gjør jobben best selv om jeg gjerne skulle hatt fartsressursene til en Tesla.
Redigert 21.03.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Tm3P
21.03.2019 kl 11:56 546

Å ta seg pauser er fornuftig uansett, spesielt hvis man er det eneste som kjører. Man klarer ikke holde seg helt opplagt hvis man kjører 10+ timer i strekk uten lengre pauser. Har sikkert gått fint for din del hittil, men skulle det dukke opp noe uforutsett så vil ikke reaksjonstiden din være like bra som den pleier.

mishka
21.03.2019 kl 11:58 397

Vi pleier å bytte på litt så det går bra, men ser frem til biler med autopilot nivå 5.

Men altså i hvilken grad redder man egentlig verden om man kjører elbil i stedet for en moderne dieselbil fra Oslo til Berlin?
De aller fleste har blitt så opptatt av at elbil løser alt at man helt glemmer reelle sammenligninger med alternativet.
Greit nok har ikke elbiler lokale utslipp så de bidrar ikke til direkte forurensning i tettbygde strøk. Men på langtransport i høy fart og masse ekstra vekt, og sammenlignet med den nye MB motoren uten NOX- utslipp, da tviler jeg på at det er noe miljøbesparende med elbil om man ikke lader den fra eget solcellepanel.
Tm3P
21.03.2019 kl 12:17 384

Nei man må jo fikse begge deler, både energiproduksjon og energiforbruk. Elbilpolitikken til Norge har nok ikke hatt noe påvirkning på klimautslipp enda, men vi har hjulpet til med teknologiutvikling. Så når verden går mer og mer over til fornybar energiproduksjon så blir også bilene klar til å bruke denne energien.

mishka
21.03.2019 kl 12:55 369

I Tyskland snakkes det mer og mer om hydrogen fordi dette kan produseres fra vindmøller når det er mye vind og overskudd av kraft. Denne kraften går ellers til spille. Og den teknologien er jo der i dag.
Tm3P
21.03.2019 kl 13:51 354

Er ikke motstander av hydrogen jeg :) Et stort problem er jo at veldig mye av energien går til spille når man skal produsere det, så med dagens teknologi så er det ikke et fullverdig substitutt for batteri. Men med teknologiutvikling så kan jo dette muligens forbedre seg, så jeg er for at dette også skal bli subsidiert.

Det har du sikkert rett i, men jeg gjør det likevel. kjører uansett så defansivt at selv om jeg er trøtt så kjører innenfor det jeg anser som fullt ut akseptabel sikkerhet.

Det kan hende dersom været er helt forjævlig med regn etc at jeg tar lengre pause men ellers ikke, det går helt fint.

Tror dette med å sovne bak rattet etc kommer an på hva slags person man er, noen sovner jo bare de lukker øya uansett hvor de er, slik er ikke jeg og har aldri vært i nærheten av å sovne bak et ratt eller hatt en nesten ulykke pga trøtthet.
21.03.2019 kl 15:38 323

Forstår ikke det der med hydrogen og overskuddskraft. Har vært snakket om i årevis, men realiserer seg neppe. Ikke SÅ ofte det blåser så mye, og da er det kabler til Skandinavia som kan avlaste. Snart blir det også lønnsomt å bufre med batterier. Nye batterier, eller resirkulerte batterier fra elbiler. Hydrolysører for å produsere hydrogen og tilhørende infrastruktur er dyrt å etablere og dyrt å drifte. Kan ikke stå og idle mens de venter på stiv kuling. Mer aktuelt for hydrogenproduksjon å sette opp solcelleparker eller vindturbiner i remote areas uten infrastruktur for strøm siden flytende hydrogen er kompakt og kan transporteres langt forholdsvis billig.

Foreløpig produseres hydrogen hovedsaklig fra fossilt brennstoff (naturgass).
Redigert 21.03.2019 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
mishka
21.03.2019 kl 16:02 313

Jeg tror vi skal få se mange løsninger parallelt i årene som kommer. En grunn til at det snakkes mye om hydrogen er at alle realistiske ingeniører i Tyskland ikke er i stand til å se for seg lading, ofte samtidig, av de mengdene biler vi snakker om. Problemet er at alle kjører på en gang på bestemte dager. Det er nok å se hvilke blekk-kravaner som beveger seg på enkelte autobahner til og fra de store byene f.eks. på søndag ettermiddag så forstår man problemet. Selv bensinstasjoner som det er flust av og ofte har 20 pumper har da kø av 4-5 biler foran hver pumpe. Det er derfor det er så populært med oppgradering fra 50 til 60-70 liters tanker som alle premiummerkene tilbyr som ekstrautstyr. Strøm er også svindyrt og nettet er så belastet at det knapt tåler mer enda ingen varmer opp med strøm. Og det som er litt artig er at mens norske politikere og rådgivere mener at omtrent alle kan kjøpe elbil er tonen en helt annen i Tyskland.

Bilblader som AMS, som slett ikke er noen elbilhatere, skriver at elbiler er egnet hvis man har et helt spesielt kjøremønster og lademulighet hjemme. Så må man også huske på at elbil for de fleste i Tyskland blir den nye VW ID og pr. idag er det Zoe som har noe salg å snakke om. Man ser den av og til som transport for enkelte hjemmesykepleiere, men da fra private firmaer. Bare som en liten kuriositet: Strømprisen på offentlige ladere er ca. 6-7 NOK pr. Kwt. Og har man hjemmelader så snakker vi om drøyt 3 NOK. Tesla er blant de rimelige med 0,46 Euro pr. minutt ved over 60KW effekt på sine SC,er