BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,9% TIL USD 5.684/DAG

Sa2ri
GOGL 19.03.2019 kl 12:03 6293

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,9% TIL USD 5.684/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 5,9 prosent til 5.684 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
sognoksen
19.03.2019 kl 12:10 5061

Og aksjen stiger 3% blir vel nedover når USA våkner da vil jeg tru,dette fallet i rater tar vist aldri slutt
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
19.03.2019 kl 12:12 5040

Nedstengingen av Vale er priset inn i dette fallet pga sviktende etterspørselsside. Når de nå åpnet igjen i dag tidlig tipper jeg vi kan forvente et byks oppover igjen i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
sognoksen
19.03.2019 kl 12:16 4997

Ok hvor har du det fra ,stenging en dag oppning neste ikke lett og henge med på dette her
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2019 kl 12:18 4981

@Bobby Dobolina
Kan du forklare litt rundt påstanden din om at "Vale har åpnet" ?
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 13:00 4820

Ratene er på vei oppover, en dags fall betyr ingenting. % opp og ned, er som to skritt frem og ett tilbake. Da er det veldig enkelt å regne ut, men bare selg du om du vil tape pengene dine.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 13:07 4782

https://aksjelive.e24.no/article/8wrorG
Tenker vel på denne, vil jeg tro.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
19.03.2019 kl 13:41 4694

Stemmer, beklager at jeg var upresis. Stengingen av terminalen er indiskontert i dagens rater.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 13:54 4639

Kjepet og/eller andre - noen indikasjoner/meldinger på hvordan ratene går i dag etter Vale meldingen? Håper og tror at vi får et kraftig hopp opp igjen i morgen, og at GOGL snart er på 50 tallet igjen! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
heimenstein
19.03.2019 kl 14:07 4583

Noen som vet om Capesize ratene som ble sluppet i dag er fra gårsdagens kontrakter?
Det vil da antas et hopp i morgen med gjenåpning av Vale som nevnt?
Gambler tungt på en turn around i Gogl.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.03.2019 kl 14:16 4534

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -1,3% TIL 712 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,3 prosent til 712 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Baltic Dry -1,3%
Capesize -5,9%
Panamax +1,9%
Handysize +0,8%
Supramax +0,3%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
19.03.19 712 5.684 7.419 6.534 8.727
18.03.19 721 6.041 7.283 6.480 8.705
15.03.19 730 6.387 7.108 6.437 8.709
14.03.19 677 5.321 6.771 6.389 8.714
13.03.19 654 4.813 6.627 6.323 8.750
12.03.19 647 4.526 6.755 6.295 8.762
11.03.19 645 4.325 6.971 6.209 8.768
08.03.19 649 4.236 7.195 6.163 8.777
07.03.19 657 4.263 7.454 6.114 8.767
06.03.19 664 4.409 7.550 6.037 8.696
05.03.19 663 4.535 7.436 5.937 8.605
04.03.19 669 4.897 7.249 5.791 8.514
29.02.19 664 5.065 6.953 5.728 8.434
28.02.19 658 5.290 6.548 5.646 8.329
27.02.19 651 5.576 6.055 5.543 8.215
26.02.19 649 5.807 5.746 5.401 8.135
25.02.19 637 5.747 5.518 5.311 8.068
22.02.19 634 5.873 5.370 5.206 7.933
21.02.19 630 5.988 5.296 5.110 7.736
20.02.19 622 6.095 5.229 4.988 7.393
19.02.19 635 6.646 5.147 4.845 7.159
18.02.19 643 7.135 5.061 4.644 6.862
15.02.19 639 7.308 5.029 4.544 6.529
14.02.19 628 7.342 4.988 4.486 6.161
13.02.19 608 7.284 4.919 4.372 5.634
12.02.19 598 7.326 4.828 4.285 5.345
11.02.19 595 7.561 4.714 4.229 5.038
08.02.19 601 7.911 4.618 4.202 4.870
07.02.19 610 8.230 4.506 4.198 4.840
06.02.19 629 8.757 4.439 4.268 4.837
05.02.19 629 8.722 4.442 4.264 4.911
04.02.19 634 8.748 4.435 4.365 5.049
HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
19.03.2019 kl 14:28 4487

På vei ut av skyggenes dal nå vil jeg tro.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.03.2019 kl 14:32 4458

@heimenstein:

Her er den beste indikatoren på hva som skjer med ratene i morgen:

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax flat
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 14:47 4391

Sa2ri - tx
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
kakarlss
19.03.2019 kl 14:54 4542

Hva skjer hvis skrubbere blir forbudt i havnene, Gogl har vel investert en del i disse?
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 14:56 4534

5.09 0.24 4.95% 5.08 5.09 5.07 5.11 5.07 4.85 13 070 66 497 43
Valutakurs i USDNOK: 8.53160 Sist omsatt i NOK: 43.4258
Akkurat nå
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 14:58 4524

Rettelse, det er jo 15 min forsinket.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 15:01 4504

EEEHÆÆ. Les litt, hvorfor skulle det skje ? Uansett er det vel allerede innstalert på 20 + og flere på gang.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
kakarlss
19.03.2019 kl 15:13 4464

Skrubbere renser eksos og slipper urent vann ut i fjordene, så dette er et nytt problem. Ser at flere og flere havner forbyr skrubbere.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 15:57 4348

Kan du nevne hvilke havner ? Mener du at alle land og næring har gått for feil løsning ? Fremtiden ser nok litt annerledes ut på drivstoff, i mellom tiden så er dette løsningen. Mulig du er usannsynelig smartere enn alle i bransjen, så hva slags agenda har du ? Det eventuelle utslippet behøver vel heller ikke skje lokakt, skal jeg skifte EGR ventil på bilen min, så kaster jeg den jo ikke på gata.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 17:40 4175

Samme som ballast vann, det er blitt forbudt å dumpe det. Så det blir ett minimalt problem. De skipene skal seile i mange år og nybygg kommer med gass/Hydrogen osv. Frem til det, må vi bruke det vi har, så for MDGère og deres likesinnede forstå at Rom ikke ble bygget på en dag.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Surik
19.03.2019 kl 18:14 4088

Ikke noe stort problem. Du må skifte til annet drivstoff i lokale farvann med forbud og så tilbake igjen når du er ute. Det viktigste er at du kan kjøre med hfo på selve langturen. Flere havner som har innført eller vurderer å innføre dette.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Triton
19.03.2019 kl 19:02 4015

Reuters: Norge vurderer et forbud mot skrubbere
Rederier verden over investerer store summer i rensesystemer for å møte nye miljøkrav for skipsfarten. Nå vurderes det et forbud mot såkalte skrubbere også i Norge, ifølge Reuters.

FOTO: MARK RALSTON AFP

Hans Henrik Torgersen, André Haugen og Anders Nybakken Kvale(E24) Publisert: 14:10 - 19.03.2019, Oppdatert: 16:02 - 19.03.2019
Stadig flere havner over hele verden forbyr bruken av skrubbere, som renser utslippene fra store skip. Lørdag skrev E24 hvordan bransjen tror at skip uten skrubbere kan bli verdiløse på sikt, fordi stadig flere kunder krever lavere utslipp fra shippingpartnerne sine.

Nå kommer nyheten om at flere havner vurderer å forby skrubbere. Poenget med skrubberne er at de renser eksosen fra skipene for svovel. Konsekvensen er at skipene pumper urent vann i havet – og det er det havnene nå vil sette en stopper for, skriver Reuters.

Også i Norge vurderes det nå et forbud mot bruk av skrubbere som slipper ut urent vann i fjordene, ifølge nyhetsbyrået, som viser til en ikke navngitt kilde i Klima- og miljødepartementet.

Det skal også vurderes om alle typer skrubbere skal forbys.

E24 var vært i kontakt med departementet, som foreløpig ikke kan si noe om et mulig totalforbud.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde Norge planer om å forby skrubbere, men «modererte» det til å kun gjelde åpne anlegg som slipper ut svovelsyre.


Shipping-sjef: – Markedet kan ikke bli noe dårligere enn det er nå
To alternativer
Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO) har besluttet at grensen for svovelinnhold i drivstoff brukt innen shipping skal reduseres fra dagens 3,5 prosent til 0,5 prosent.

Verdens rederier står da overfor et valg med to alternativer:

Enten legge om til en ny type diesel-lignende drivstoff som blir dyrere enn dagens eller installere kostbare rensesystem på skipene. Disse såkalte skrubberne gjør det mulig å fortsette å bruke dagens svovelrike bunkersolje.

Fra før er det kjent at Singapore, Kina og havnen Fujairah i Emiratene har forbudt skrubbere.

Nå melder Reuters at enkelte havner i Finland, Litauen, Irland og Russland også har forbudt eller satt strenge krav til bruk av utstyret.

– Globalt forbud
Grepet gjør at skipene ikke kan bruke skrubbere når de er havnenes farvann, og heller må lagre utslippsvannet på tanker, for så å slippe det ut i åpent farvann.

Reuters melder også at det er snakk om et globalt forbud mot bruk av skrubbere – noe som vil gjøre rederienes investering i utstyret verdiløs over natten.

I helgen skrev E24 om rederiet Star Bulk, som har brukt 200 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder kroner, på å installere skrubbere på alle sine skip.

Star Bulk-sjef Herman Billung er kritisk til at antallet havner som forbyr skrubbere fortsetter å øke.

– Havnesjefene og myndighetene som bestemmer vet ikke hva de snakker om. Deres tilnærming til det er «better safe than sorry», sier Billung til E24 tirsdag.

Han påpeker imidlertid at forbudene ikke har noe å si for Star Bulks flåte med skip.

– Det er irriterende fordi det gjør ting mer komplisert, men vi brenner så lite i havn at det ikke har noen betydning for oss.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 20:50 3877

Siste handler
Klokka Pris Volum Kjøper Selger
20:33:00 5.0400 100
20:32:24 5.0400 100
20:32:05 5.0200 100
20:32:05 5.0400 100
20:32:05 5.0200 200
20:32:04 5.0200 100
20:32:04 5.0500 20 544
20:32:04 5.0400 100
20:32:04 5.0399 400
20:32:04 5.0400 100
20:32:04 5.0200 300
Se nå
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Bobby Dobolina
19.03.2019 kl 21:58 3750

Fin utvikling i US i dag, håper oppturen fortsetter i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2019 kl 22:09 3727

Tror nok det ja, og vel så det :-)
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1108112607880400899
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 22:12 3706

Den er god.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2019 kl 22:24 3659

Full gass i afterhour nå :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Surik
19.03.2019 kl 22:32 3631

Den der er viktig Kjepet.
Meget viktig, håper det stemmer.
Utgjør nesten 40% (30MT) av anslått bortfall fra Vale.
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.03.2019 kl 22:34 3621

I know Surik :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 22:37 3606

Kjepet 22.09 - fikk ikke opp twitter meldingen, kan du vennligst lime / legge ut hele? På forhånd takk for nok en god nyhet du deler med oss! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 22:57 3549

Her:
A Brazilian court issued a ruling to allow Vale to resume operations at a tailings dam and a mine (Brucutu) that was shut in early February as a precaution after a deadly mining accident in the region.

Finner ikke noe nyhetssak på det ennå?
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
sheepman
19.03.2019 kl 23:59 3457

Bør vel starte relativt friskt i morgen...
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
sheepman
20.03.2019 kl 00:25 3431

Justice of Mines opprettholdt etter anmodning fra dalen og autorisert til å gjenoppta gruvedriften i Dam Orange, ansvarlig for oppsamling av avfall Brucutu Mine, som ligger mellom byene Barão de Cocais og São Gonçalo do Rio Abaixo.

Beslutningen anmoder også Semad (Statssekretariat for miljø og bærekraftig utvikling) om å gjenopprette selskapets operasjonelle lisenser.

I sitt forsvar, siterer Vale tragedien i Brumadinho og hindring for R $ 10 milliarder å reparere skader for å rettferdiggjøre "presserende behovet for å gjenoppta selskapets aktiviteter og investeringer til å betale erstatning." Selskapet registrerte inntekter på R 110 milliarder kroner i fjor.

"Selskapet har ikke målt innsats for å beskytte familiene til de berørte, miljøet og de andre konsekvensene av tragedien. Så mye at de har signert juridiske avtaler, og gjennomføres helt trygge acautelatórias tiltak for å utvikle sin virksomhet, "de utmål i sitt forsvar sendt til Justice.

suspensjon

Aktiviteten er suspendert ved Brucutu-gruve siden 4. februar, ved domstolsavgjørelse. Selskapet anket avgjørelsen, siden det hadde annonsert en avviklings oppstrøms dammer plan, metode for demningen 1 Mine Stream bønne i Brumadinho, som brøt den 25. januar i år.

Ifølge Justice, gruveselskapet presenterte dokumenter som beviser stabiliteten av dammen og demningen Orange følger vanlige byggemåten. For dommer Michel Curi ble denne metoden anerkjent som trygg av MP (offentlige departement) ved andre anledninger.

I sitt forsvar, Vale sa også at gjenopptakelse av aktiviteter på gruven bidra til opprettholdelse av arbeidsplasser, skattebetalinger og at de samfunnsøkonomiske og økonomiske konsekvenser for staten Minas Gerais grunn av stopp i "en dam (før) aktiv oppdemming av avgangsmasser Brucutu mine, som står for 9% av den nasjonale produksjonen av Vale, som har fullstendig utfylt fitness plan og genererer mer enn R $ 225 millioner i skatt til gruvearbeidere safe
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
sheepman
20.03.2019 kl 00:25 3425

Tusen takk til alle som legger ut info og rater hele tiden!
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2019 kl 07:23 3237

Takk RSinvest/Kjepet/Sheepman! :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:46 Du må logge inn for å svare