Kjøre europa i april

Susan 4
19.03.2019 kl 13:31 1301

Hei. Trenger virkelig hjelp! Har søkt på nettet opp og ned, men finner ikke noe relevant info. Frir til dere som har erfaring. Skal kjøre Oslo-Hellas 3 april. Danmark-Tyskland-Østerrike-Italia. Har tatt turen opp og ned mange ganger. Kjørte i fjor 20 mars ned på vinterdekk. Noe som irriterte meg, da vi fint kunne kjørt sommerdekk på flotte, bare veier. Måtte kjøpe sommerdekk i Hellas, da vi skulle opp igjen i september. Har virkelig ikke lyst på samme utgift i år, pluss at vi har ikke plass til 4 vinterdekk i bilen. (Liten bil) Har fire veldig fine sommerdekk som jeg hadde planlagt å kjøre nedover på. MEN-ser til min skrekk at det er spådd snø i Munchen, Insbruck og Brennerpasset. Hva gjør jeg? Noen som har tanker om dette? Har snøsokker til bilen. Kjetting? Noen som vet hvordan veiene er til tross for at det snør? Stresser så mye med dette. Kan heller ikke se værmelding etter 28 mars. Hjelp....
Veien
19.03.2019 kl 13:45 1284

Det er ikke lov å kjøre med piggdekk på autobahn.
Hadde kjørt med de sommerdekkene. Sjekk yr.no og adac.de.
Velg annen rute om snø. Men tipper det er bart der. Du finner bar vei helt til Hellas.
Dette er unødvendig kvinnefrustrasjon. adac.de er fin.
Susan 4
19.03.2019 kl 14:47 1251

Vet det ikke er lov med pigg på autobahn. Ser og det er påbudt med vinterdekk frem til 15 april i Østerrike... Men om det er bare veier vil jeg gjerne kjøre sommerdekk.... hvilken annen rute?
mishka
19.03.2019 kl 18:57 1190

Det er da slett ikke noe generell vinterdekk-plikt i Østerike. Det er vinterdekk-plikt 1/11-15/4 I FALL DET ER VINTERFØRE. Vinterføre er det neppe noe sted på den ruten i april. Selv her i Berlin begynner sola virkelig å varme nå. Alle autobahner saltes herfra til en polsk saltgruve ved det minste tegn på vinterføre, og over Brennerpasset tipper jeg du får svart asfalt og 15 grader i sola. Senk skuldrene og nyt sommeren. Skulle det bli helt krise får du ta veien om Gotthard og ta tunellen der eller sette bilen på toget. Uansett billigere enn et sett nye sommerdekk. Eller alternativt holde deg i lavlandet og kjøre gjennom Ungarn-Serbia-Bulgaria-Hellas. Fin rute med supre veier. Been there done that.
Da slipper du også ferga fra Bari.
https://www.winterreifen-pflicht.at
Redigert 19.03.2019 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Susan 4
19.03.2019 kl 19:31 1164

Takk for svar. Forsto det sånn at det er vinterdekk plikt uansett vær jeg. Så på naf sine sider om div. regler i europeiske land:) Var egentlig helt rolig på dette, helt til jeg så værmeldingen på Yr?? Gotthard ja. Skal sjekke ut det. Vi har båter bestillt fra Ancona og Athen. Hadde det vært opp til meg, skulle jeg gjerne kjørt gjennom balkan. Men har en medpassasjer som nekter å ta den ruta der, så derfor båt.
Susan 4
19.03.2019 kl 19:37 1157

Var inne å så på michelin sine sider. Blir ikke helt klok... Står at vinterdekk er obligatorisk mellom 1.nov og 15.april. Men at alternativet er snøkjettinger... Er snøsokker ett alternativ til kjettinger? Det har jeg nemlig. Men bare ett par. Om jeg kjøper kjettinger å har i bilen, må jeg ha fire eller bare to? Huff, dumme spørsmål kanskje. Men har ingen erfaring med dette...
mishka
19.03.2019 kl 20:35 1129

Glem Michelin sine sider. De er feil. Her er en annen link til das som er en av Østerikes største firmaer for juridisk veiledning. Det er samme regler i hele EU, også Tyskland.

"Die Vorschrift zur Winterreifenpflicht „bei winterlichen Verhältnissen“ gilt von 1. November bis 15. April. Das heißt, bei Schnee, Matsch oder Eis müssen Winterreifen am Auto montiert sein."

https://www.das.at/winterreifenpflicht

At du på autobahn skal få snø og slaps i begynnelsen av April har jeg utrolig liten tro på. Selv om det begynner å snø så skal det mye til at det legger seg fordi asfalten sannsynligvis er varmet opp i dagevis på forhånd pluss salt. Når du kommer et stykke nedover er det jo bare å sjekke værmeldinga pluss webcameraet som er montert på rasteplassen på Brennerpasset. Link her:

https://www.meteoblue.com/en/weather/forecast/webcams/brenner-pass_austria_2781423

Dette med snøsokker er en typisk tysk greie, men det står ikke noe om dette noe sted, kun kjettinger. Men hvis føret er så ille at man trenger kjettinger så er det totalt kaos på de kanter. Skjer neppe i begynnelsen av April. Bot i tilfeller som ikke regnes som grove er 35 euro ?
Redigert 19.03.2019 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Veien
19.03.2019 kl 22:53 1066

Hør på mishka, han har greie på det.
Ancona er langt oppe på Italia. Blir lang fergetur da ?
Høyeste på Brenner er 1370 moh.
Løypa ved Liechtenstein er kanskje en del lavere ?
Men jeg er enig med mishka; bare kjør. Det er nok svart asfalt hele veien.
Susan 4
20.03.2019 kl 09:01 999

Takk:) Blir litt beroliget med disse svarene?

Bare å kjøre med sommerdekk. Mange nordmenn er jo hysteriske mht å kjøre på snø med sommerdekk, som om man er 99% sikker på at det skjer en ulykke.

Kan si at f.eks i UK kommer det selvsagt veldig lite snø i løpet av en normal vinter, men det har vært noen vintre med opp til 10-15 cm snøfall. Minst 99% av britene kjører likevel på snøføre med sommerdekk uansett, og det går selvsagt helt fint for de aller fleste, men ikke for de som kjører mye fortere enn veigrepet tillater. Har selv kjørt veldig mange ganger med sommerdekk på snø og is uten å være i nærheten av uhell, da kjører man selvsagt veldig sakte, og man blir underholdt over de som seiler rundt i relativt god fart totalt overrasket over at veigrepet er nærmest borte.

Snøføre i Tyskland i april vil være absolutt null problem for en norsk sjåfør som er vant med snøføre, dette er jo motorveier så det blir garantert saltet med en gang det viser seg en snøfille. Når det er sagt er selvsagt risikoen for snøføre sikkert ikke mer enn 0.001%.

Risikoen ved å kjøre med sommerdekk er ikke bare nærmest null, den er null.
Redigert 20.03.2019 kl 09:43 Du må logge inn for å svare

Kjør gjennom balkan(kroatia,montenegro,albania), en flott rute. Langs kysten der er vel noe av den flotteste naturen du får i europa og jeg har vært i alle europeiske land ;)
mishka
20.03.2019 kl 12:26 914

Enig. Makarska-rivieraen er flott. Spesielt om man har innstillingen at reisen er en del av ferien. Om man ikke ønsker å kjøre hele rivieraen så går motorveien litt lenger inn i landet som er relativt bra og nybygd. Kystveien tar tid.
pengex
20.03.2019 kl 12:49 904

10k euro for en yaris som har godt 65k km.?
Kan du ikke bare kjøre piggfrie vinterdekk. Funker overalt uansett føre.
Redigert 20.03.2019 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
mishka
20.03.2019 kl 12:54 898

Det gjør det slett ikke. Bremselengden med piggfrie vinterdekk om sommeren er langt verre enn de verste sommer-kinadekkene allerede i +15 gr. I 35 gr. i Hellas om sommeren er gummien som tyggegummi og kjøreegenskaper og sikkerhet en katastrofe. Slitasjen på vinterdekk i sommertemperatur er også helt enorm.
Redigert 20.03.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Stephen
20.03.2019 kl 13:13 887

God tur, hygg dere de lux.

Mvh Stephen
Veien
20.03.2019 kl 14:52 844

https://autotraveler.ru/en/spravka/toll-roads.html#.XJJE_f4lc2x
https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/alpenstrassen/default.aspx
https://maps.adac.de/

Her noen nyttige linker. Kan beregne kjøredistanser på sistnevnte.
Den første har drivstoffpriser, tollveier, fartsgrenser mv.
Susan 4
20.03.2019 kl 16:41 810

Du ødelegger vinterdekkene ved å kjøre på varm asfalt. Og DET blir det i Hellas om sommeren. Pluss at bremselengden økes bla.