SSHIP - det lukter gull!

Slettet bruker
SSHIP 19.03.2019 kl 16:22 2331

Strengere miljøkrav kan ses i horisonten. https://e24.no/energi/skipsfart/flere-internasjonale-havner-forbyr-skrubbere-norge-vurderer-det-samme-skriver-reuters/24585349

Det skrives spesifikt om drivstoffet i denne artikkelen, men jeg mener bestemt at alt dette også får ringvirkninger til andre problemområder på disse store forurensende beistene, og der kommer vårt kjære Scanship inn i bildet.

Scanship er fantastisk posisjonert for det som nå etterhvert kommer.
Redigert 19.01.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
19.03.2019 kl 17:05 2292

Etterhvert vil bestillinger komme fra kommuner og
minirenseanlegg for boliger og hytter deretter...
Dublinmannen
19.03.2019 kl 18:07 2232

Bare egne tanker, men FN, Røde Kors, Bill & Melinda Gates Foundation ............osv. kunne kanskje trenge noen tusen renseanlegg, så kan mange landsbyer bli renere, og jorda kan få fosfor og alle disse gode næringssaltene tilført som gjødsel lokalt
Ole86
19.03.2019 kl 19:19 2156

Kan du utdype hvordan ScanShip er posisjonert for dette? Ser ingen sammenheng mellom det som skrives i artikkelen og ScanShip, utenom en liten effekt på deres closed loop renseanlegg for scrubbervann.
Villmarka
19.03.2019 kl 21:05 2064

Enig med deg Ole. Det kommunale og private markedet er til de grader overfyllt av leverandører, så jeg ser ingen fremtid der. Marginene er minimale (se bare på Goodtech) og ScanShip sin teknologi er ikke egnet til det kommunale markedet. Bedre å holde seg unna - da ramler fortjenestemarginene rett i dass - bokstavelig talt. Jeg har selv jobbet med kommunal og industriell vannrensing i 30 år - det er serviceintensivt, leverandørene er en one - stop - shop dvs har hele varespekteret. Skomaker - bli ved din lest.
Slettet bruker
20.03.2019 kl 09:54 1867

Enig med Villmarka
Tviler på at Scanship har noe å gjøre innen rensing av skrubbervann og våte statlige og kommunale renseanlegg.
Men, innen husholdningsavfall har jeg stor tro på at Scanship`s teknologi som omgjør avfallet til nyttig ikke forurenset restavfall gjennom ikke forurensende prosessering. Dette drives det forsøk og prøveprosjekter med i mindre skala for å komme inn på dette markedet. Og det markedet er enormt.

Slettet bruker
20.03.2019 kl 10:24 1835

Gode poeng dere kommer med, og jeg er enig. Det er ingen åpenbar direkte relasjon til Scanship her, og det prøvde jeg å påpeke. Se det i et større perspektiv, så har det plutselig litt mer kontekst. Scanship jobber for et renere hav. Poenget mitt er at alle nye miljøkrav rettet mot fartøy til havs er gode nyheter.
Slettet bruker
21.03.2019 kl 09:43 1666

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/endring-av-forskrift-om-miljomessig-sikkerhet-for-skip-og-flyttbare-innretninger2/

Nå kommer regler for kloakk- og gråvannsutslipp i norske fjorder.

Østersjøen er utsatt.
Kravene i Østersjøen trer i kraft 1.juni 2019 for nye skip og 1.juni 2021 for eksisterende skip.

Det kan forventes at kravene til renere utslipp i havet skjerpes generelt i verden.
Ingen vil etter hvert ha dritt i badevannet, drikkevannet og vann hvor våre matressurser (fisk) har sine vekstforhold.

§ 10a Særlige regler om utslipp av kloakk og gråvann i verdensarvfjordene
§ 10a første ledd

§ 10a annet ledd

Norge har forpliktet seg til å sikre at verdensarvområdet Vestnorsk fjordlandskap ikke utsettes for skade eller påvirkning som truer de fremstående universelle verdiene (Outstanding Universal Value) som begrunnet innskrivingen på verdensarvlisten.

I 2005 ble Vestnorsk fjordlandskap, det vil si de fem fjordene Nærøyfjorden, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden, skrevet inn på Unescos verdensarvliste.
Odi.1
21.03.2019 kl 14:58 1550

10 ØRE ??
"
Scanship Holding ASA : Stock options exercised
A total number of 535 000 stock options were exercised at a strike price of NOK
3.20 per share in accordance with the Company's outstanding employee stock
option program of 2014.

The Company's board of directors has resolved a capital increase of NOK 53 500
in order to issue 535 000 new shares, at the exercise price of NOK 3.20.

The capital increase is expected to be registered within 7 days, and following
the issuance of the new shares, the issued share capital of Scanship Holding ASA
will be NOK 9 617 552,50 consisting of 96 175 525 shares, each with a par value
of NOK 0.10.

"
Redigert 21.03.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare