Mercedes H2 hybrid med syk rekkevidde
Mercedes Benz har satt sammen er Fuel cell motor til sin GLC modell som burde gjøre markedet misunnelig. Forbruket er nemlig på magre 34g H2 pr mil. Med en Hexagon tank ombord som rommer i overkant av fire kilo H2 vil dette gi en kjørelengde på over 100 mil. Konservativt sett. Slå den......
https://blog.daimler.com/en/2019/03/19/fuel-cell-technology-glc-f-cell/
MrPutter
https://blog.daimler.com/en/2019/03/19/fuel-cell-technology-glc-f-cell/
MrPutter
Redigert 20.03.2019 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
the renewable
19.03.2019 kl 23:59
2753
Som jeg nevnte i tidligere innlegg,
Audi e-tron og Tesla bruker fra 2,3 til 2,9 kWh PR mil.
Artikkelen viser at utviklingen av brenselscelleteknologi akselerer vanvittig. Hydrogen biler trenger og litt batterier, så vi får håpe de og henger med i den høye utviklingstakten som pågår innen transportsektoren. ??♂️
Audi e-tron og Tesla bruker fra 2,3 til 2,9 kWh PR mil.
Artikkelen viser at utviklingen av brenselscelleteknologi akselerer vanvittig. Hydrogen biler trenger og litt batterier, så vi får håpe de og henger med i den høye utviklingstakten som pågår innen transportsektoren. ??♂️
Redigert 20.03.2019 kl 00:01
Du må logge inn for å svare
Lite intressant hur fort utvecklingen går. För några månader sen så var hydrogenbilens stora fördel enligt forum att man kan tanka snabbt
Sen kom Tesla med snabbladd 15 minuter. Nu er det istället räckvidd som hydrogen ska vinna på.
Kostnaden är fortsatt den dubbla mot diesel.
Hade batteribil blivit stort i Norge om det var dubbelt så dyrt som diesel? Dubbel bomavgift, dubbel skatt? Nei, naturligtvis ikke.
Sista frågan gäller när de här bilarna man hör om man från Audi och Mercedes kommer på veien, det tar nog många år.
Sen kom Tesla med snabbladd 15 minuter. Nu er det istället räckvidd som hydrogen ska vinna på.
Kostnaden är fortsatt den dubbla mot diesel.
Hade batteribil blivit stort i Norge om det var dubbelt så dyrt som diesel? Dubbel bomavgift, dubbel skatt? Nei, naturligtvis ikke.
Sista frågan gäller när de här bilarna man hör om man från Audi och Mercedes kommer på veien, det tar nog många år.
MrPutter
20.03.2019 kl 08:19
2187
Du må finne fram kalkulatoren og regne på nytt. Diesel er langt dyrere sett utifra dagens pris på 90,- kg H2
MrPutter
MrPutter
Redigert 20.03.2019 kl 08:20
Du må logge inn for å svare
Er H2 kostnad dobbel ift diesel? Hmmm...... hvorfor sier da Nikola at deres H2 trailere vil ha en driftskostnad ca. 20% lavere enn trailere med diesel motor. Imøteser ditt svar, enten det er på norsk eller svorsk.
really
20.03.2019 kl 08:47
2025
Nå mangler det bare at HEX og NEL etablerer byttestasjoner for 10 kg hydrogenflasker som kan brukes til å tanke bilen.
Når XYZ kommer med åpenbar feilinformasjon - skal ikke det få følger for hans deltagelse på dette forumet? Han juger jo så det renner av ham!!
meocon
20.03.2019 kl 09:11
1868
meocon skrev Det såkalte F-PLUGIN !
Tenk på det.
Trenger man drivstoff, stop ved nærmeste Narvesen og få tak i 0.5 liter hydrogen. :-) (Flaske kan være stor også)
Trenger man drivstoff, stop ved nærmeste Narvesen og få tak i 0.5 liter hydrogen. :-) (Flaske kan være stor også)
Du kan räkna med dubbla konstaden eller samma kostnad det är iallafall inte Billigare Enn bensin å diesel. Så det finns ingen ekonomisk vinning.
Sen er problemet med lastbilar att de her tankstasjonerna är så dyra, så att bygga ut nät med det slår direkt på milkostnad.
Ja för jag som trailerchaufför får ju betala till slut. Jag menar det låter fint att här bjuder Nikola på alla stasjoner.
Det kan Volvo också göra när jag köper ny bil. De kan bjuda på fri bensin å fri McDonalds varje dag. Men jag får nog betala i slutändan.
Idag är vi redan där att Hydro är kört på personbilar och nästan kört på lastbil. Milton sliter ett tag till, men han börjar låta sig övertygas. Förnuftet måste få segra tänker han nog. Och så vet han att Volvo och Scania har mer rutin och erfarenhet.
Sen er problemet med lastbilar att de her tankstasjonerna är så dyra, så att bygga ut nät med det slår direkt på milkostnad.
Ja för jag som trailerchaufför får ju betala till slut. Jag menar det låter fint att här bjuder Nikola på alla stasjoner.
Det kan Volvo också göra när jag köper ny bil. De kan bjuda på fri bensin å fri McDonalds varje dag. Men jag får nog betala i slutändan.
Idag är vi redan där att Hydro är kört på personbilar och nästan kört på lastbil. Milton sliter ett tag till, men han börjar låta sig övertygas. Förnuftet måste få segra tänker han nog. Och så vet han att Volvo och Scania har mer rutin och erfarenhet.
Redigert 20.03.2019 kl 09:25
Du må logge inn for å svare
really
20.03.2019 kl 10:21
1654
Fint at du bidrar med litt humor på disse sidene, XYZ. Og rent hysterisk morsomt å se alle som biter på.
Og til de som er i tvil om H2's fremtid. Det er en grunn til at Nikola bygger hydrogenstasjoner. Samme grunn som at det skjer i stor skala i Korea, mens Japan og EU kommer like bak.Det er interesse i Kina og flere andre store land også. Vi er rett og slett i starten av en stor bølge i bruken av H2 i energiforsyningen. Og det som gjør det mulig er at H2 produksjonen kan trappes opp raskt, både ved elektrolyse av vann og spalting av naturgass. I og og med at solceller og vindmøller nå begynner å bli modne produkter vil fornybar andel av H2 produksjonen øke fremover. Det vil også gi nye forretningsmuligheter ved at det kan bygges H2 produksjonsanlegg nær solceller eller vindmøller slik at investeringene i infrastruktur kan reduseres dramatisk. Det er ikke for ingen ting at sentrale aktører i transportbransjen peker på H2 som det mest interessante som skjer nå.
Og til de som er i tvil om H2's fremtid. Det er en grunn til at Nikola bygger hydrogenstasjoner. Samme grunn som at det skjer i stor skala i Korea, mens Japan og EU kommer like bak.Det er interesse i Kina og flere andre store land også. Vi er rett og slett i starten av en stor bølge i bruken av H2 i energiforsyningen. Og det som gjør det mulig er at H2 produksjonen kan trappes opp raskt, både ved elektrolyse av vann og spalting av naturgass. I og og med at solceller og vindmøller nå begynner å bli modne produkter vil fornybar andel av H2 produksjonen øke fremover. Det vil også gi nye forretningsmuligheter ved at det kan bygges H2 produksjonsanlegg nær solceller eller vindmøller slik at investeringene i infrastruktur kan reduseres dramatisk. Det er ikke for ingen ting at sentrale aktører i transportbransjen peker på H2 som det mest interessante som skjer nå.
Redigert 20.03.2019 kl 10:22
Du må logge inn for å svare