FRO: Globalt forbud mot skrubbere?
De nye IMO reglene trer i kraft fra nyttår 2020, samtidig er det stadig flere havner over hele verden som forbyr bruken av skrubbere. I følge Reuters snakkes det også om et globalt forbud.
- Frontlne har altså investert i et produkt som kan bli verdiløst over natten.
- Med den usikkerheten som nå har oppstått, er det noe poeng å fortsette installasjon av skrubbere? …. Det er kun 9 måneder til nyttår.
https://e24.no/energi/skipsfart/flere-internasjonale-havner-forbyr-skrubbere-norge-vurderer-det-samme-skriver-reuters/24585349
- Frontlne har altså investert i et produkt som kan bli verdiløst over natten.
- Med den usikkerheten som nå har oppstått, er det noe poeng å fortsette installasjon av skrubbere? …. Det er kun 9 måneder til nyttår.
https://e24.no/energi/skipsfart/flere-internasjonale-havner-forbyr-skrubbere-norge-vurderer-det-samme-skriver-reuters/24585349
Redigert 20.01.2021 kl 00:04
Du må logge inn for å svare
Fra en helsides artikkel på side 12 i FA 21.03.2019:
Venter klondyke i stortank
Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux spår at stortankmarkedet vil kunne gå av hengslene hvis EIAs anslag for USAs oljeeksport i 2020 slår til.
Haugen mener at dagens VLCC-flåte langt fra er stor nok hvis EIAs siste anslag på USAs oljeeksportkapasitet på syv millioner fat pr. dag i 2020 slår til.
– I dag er det 753 VLCCere i flåten. For hver million fat USA øker eksporten med trenger man ytterligere cirka 50 VLCC-er om man antar at oljen eksporteres til Asia. Og det er den veien vi tror at det meste av veksten i amerikansk eksport kommer til å gå.
Ifølge ukestatistikken til EIA eksporterte USA 2-3 millioner fat pr. dag i første kvartal. Om de øker dette til 7 millioner fat pr. dag trengs det dermed 200 til 250 flere VLCC-er om alt skal gå til Asia.
Kepler Cheuvreux har helt siden mars i fjor hatt estimater på VLCC-ratene for 2020 helt oppe i 67.000 dollar dagen. Haugen mener nå at disse estimatene kan ryke med god margin.
– Faktum er at ratene, i hvert fall tidvis, kan bli langt høyere. Hvis man antar en differanse på 10 dollar pr. fat mellom USA og Kina vil det tilsvare VLCC-rater på cirka 200.000 dollar dagen.
Venter klondyke i stortank
Shippinganalytiker Petter Haugen i Kepler Cheuvreux spår at stortankmarkedet vil kunne gå av hengslene hvis EIAs anslag for USAs oljeeksport i 2020 slår til.
Haugen mener at dagens VLCC-flåte langt fra er stor nok hvis EIAs siste anslag på USAs oljeeksportkapasitet på syv millioner fat pr. dag i 2020 slår til.
– I dag er det 753 VLCCere i flåten. For hver million fat USA øker eksporten med trenger man ytterligere cirka 50 VLCC-er om man antar at oljen eksporteres til Asia. Og det er den veien vi tror at det meste av veksten i amerikansk eksport kommer til å gå.
Ifølge ukestatistikken til EIA eksporterte USA 2-3 millioner fat pr. dag i første kvartal. Om de øker dette til 7 millioner fat pr. dag trengs det dermed 200 til 250 flere VLCC-er om alt skal gå til Asia.
Kepler Cheuvreux har helt siden mars i fjor hatt estimater på VLCC-ratene for 2020 helt oppe i 67.000 dollar dagen. Haugen mener nå at disse estimatene kan ryke med god margin.
– Faktum er at ratene, i hvert fall tidvis, kan bli langt høyere. Hvis man antar en differanse på 10 dollar pr. fat mellom USA og Kina vil det tilsvare VLCC-rater på cirka 200.000 dollar dagen.
Ole86
21.03.2019 kl 07:27
905
Det er ikke snakk om noe globalt forbud. At noen havner forbyr scrubbere er irrelevant, da skipene brenner svært lite av sin fuel i havn.