Airbus- kjøpet fremstår som genialt...nå !


Nas bestilte 100 Airbus i 2012 som de fikk superbillig og som de ikke trengte.
Nå begynner disse flyene å bli levert.
Nå som Max er på bakken, er etterspørsel og priser på leveringsklare nye Airbus gått sky High !
Max- trøbbel er Boeing’s problem , så her har Kjos flykjøpgambling være supersmart.

Trodde de forhandlet seg fram til utsetting av levering på Airbus Neo maskinene ?

Sas ligger på en gjennomsnittlig kanselleringer på ca2%
Nas ca det samme .
Nå er billettprisene «skyhigh».
Pareto mener kostnadene på Max-problemen er ca 100 mill.
Hedgen har økt til ca 1,5 mrl nå.
Boeing må kompensere nas med utgiftene forbundet med gounding.
Dette blir ikke en big issue for nas...snarere tvert imot

Det är intressant att alla säger att Boeing må kompensera NAS. Det är bara vad NAS säger än så länge. Alla andra experter menar att de inte kan räkna med någon större kompensation. Just nu är det inte väldigt stora problem med groundade flyg men om detta går över påsk (vilket är högst troligt) så blir det genast värre.
Lägg därefter till en beställning på 100 flyg som redan förlorat väldigt mycket i värde och höga lån så är det inget bra case.

Ikke urimelig at de blir kompensert med "eiekostnaden" for den tiden de står på bakken.

Det er nok helt riktig at det ikke vil bli gitt noen kompensasjon utover oppgraderinger for å få flyene i lufta. Det samme skjedde ved motorfeilen på dreamlinerne - man fikk heller ikke der noen kompensasjon utover det å få fikset motorene.

Det som nå er prekært er jo at selskapet har over 100 Max i bestilling hvor det ikke finnes andre kjøpere før man er 100% sikker på at feilen er blitt utbedret og det kan ta tid og i mellomtiden så tikker klokken ...

De store flybestllingene var i utgangspunktet genialt med forbehold om at de kunne fly dit de skulle - noe som er bevist at de ikke kunne - i alle fall ikke alle og er det noe man ikke gambler på så er det akkurat det ...
Redigert 20.03.2019 kl 16:36 Du må logge inn for å svare