Så mange prosent av kinesere angrer på elbilkjøpet

gest
20.03.2019 kl 12:53 1172

(ECNS) - Nearly 70 percent of respondents in a survey said they regretted buying an electric car

Lurer på hva tallet er i Norge.
20.03.2019 kl 15:15 1118

Er vel ikke solgt kinesiske elbiler i Norge så vidt jeg vet.

Har du selv elbil? Nei, tenkte meg det. Hvorfor da så interessert at du måtte lage en ny tråd her?

Denne mer eller mindre seriøse surveyen gir vel ellers litt å tenke på for de som vurderer å satse når nye kinesiske elbilmerker etter hvert introduseres her hjemme.

«For several days last week, the often distressingly poor quality of China’s electric cars was a leading topic across Chinese media.»

Ps: Tallet du etterspør er lavt ensifret. Nesten alle er fornøyd, og de som evt ikke er det får lett solgt bilen i andrehåndsmarkedet for mer og mindre det samme som de betalte. Forøvrig uten omregistreringsavgift pt.
Redigert 20.03.2019 kl 15:23 Du må logge inn for å svare

At kinesere som kjøpte elbil angrer er ikke overraskende i det hele tatt.
mishka
20.03.2019 kl 19:36 981

Ikke for å pisse i brønnen men.....

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-gjor-alt-vi-kan/70893222

Sakset fra kommentarene på elbil 24:
" I den perioden kan responstida på enkelte flater være dårligere enn de ønsker." sier fyren... Han vet at det ikke er enkelte flater, men ALLE flater. Ingen av mine telefoner, telefonsvarerbeskjeder eller mailer til leveranseavdelingen har blitt besvart. Vi snakker ikke om "dårligere responstid", vi snakker om fravær av respons."

Ikke rart at det går slik med det antall biler solgt i en organisasjon som ikke er rigget for dette. Slike vanvittige utslag blir det når myndigheter blander seg inn med helt utrolige incentiver i en bransje som bør få gå av seg selv på vanlig tilbud, etterspørsel og konkurranse. Men det tyder jo også på at Tesla har blitt en merkevare for biler omtrent som Apple er for smartphoner. Og leser man kommentarfeltene på elbil24 så er det en utrolig polarisering som vi aldri før har sett i en diskusjon om biler. Det er "menighet" mot "haters".
Redigert 20.03.2019 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
20.03.2019 kl 20:05 955

Forferdelig mas da. Folk får faktisk bilene sine hos Tesla. Opptil flere hundre pr. dag. Hva er problemet? Sjekk at det er riktig farge. Ta nøkkelkortet. Sett foten på bremsen. Sett bilen i drive. Kjør.

Manualen ligger på nett hvis det er noe mer du lurer på. Pluss tusen youtube-videoer.
Redigert 20.03.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
mishka
20.03.2019 kl 21:02 915

Ser den. Og nå har mange av disse ventet i måneder og år og da er det livet om å gjøre denne uka og denne måneden. Er nok mange som er rimelig klare til å komme seg ut på veien i vårsola. Uansett, dette burde Tesla i Norge planlagt for. Det har ikke vært annet enn adhoc løsninger helt "på hæla" nå i nærmere ett år. Musken har jo vært rimelig klar på hvilken suksess dette skulle bli. Slik er det alltid med firmaer med stram likviditet. Og når slike firmaer samtidig er fylt opp med "blåruss" med dette "jadu hadu språket" hvor alt bare er små "utfordringer" som sitert fra kommentarfeltet på elbil24 så blir det jævlig slitsomt å være kunde. Enhver annen bilfabrikk hadde vært i skifteretten for lengst med slike problemer, men ikke Tesla. De tilgis utrolig mye.

For meg som har levd hele yrkeslivet som underleverandør til reklamebransjen og vært på utallige brainstorminger opp gjennom livet er markedsføringen av Tesla, eller rettere sagt mangelen på den, det mest interessante. Hvordan de har klart helt etter boka, for den som skal ha elbil, å bli som Colgate er for den som skal ha tannpasta uten for mye vanlig markedsføring, er et lite mesterstykke. Og ikke minst hvordan de klarer å få forbrukerne og kundene til å bli lojale fans og frivillige influencere i stedet for bare en kunde, vil gå inn i fremtidige lærebøker over hele verden. Det skal Musk ha.
Redigert 20.03.2019 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
20.03.2019 kl 21:35 890

Alt hatet stinker av misunnelse. Så godt som alle Tesla-kunder er svært godt fornøyd alt i alt. Haterne har aldri eid en Tesla. Haterne til andre bilmerker, VAG f.eks., har faktisk eid en bil av det merket.
mishka
20.03.2019 kl 21:51 876

Nei, det er nok ikke fullt så enkelt. Folk som ikke "har sett lyset" og blitt "frelst" blir i stedet vettskremt av alt surret og derfor holder de seg unna. Og da snakker vi ikke om dette med utleveringen av nye 3,ere. Det er bare toppen av isfjellet. Vi snakker om ventetid på service, oppretting, og mangelen på deler. Måten markedsførere ser dette som et interresant case på er det enorme avviket mellom det eiere av bilene tilgir ved at de gir god score i undersøkelser om kundetilfredshet, samtidig som fabrikken beviselig har hatt og har store problemer.
Det blir litt som en lege som tar blodprøver som viser fullstendig motstridene resultater. I markedsføring gjør man nemlig ingen ting uten å undersøke akkurat som leger som stiller diagnoser ved hjelp av undersøkelser. Markedsføringsbransjen er ikke basert på tro og synsing. Det er mer vitenskap og godt håndtverk enn som så.

Og det mest interessante er da å se den polariseringen som oppstår mellom "de frelste" og de andre. Alle jeg kjenner i markesføringsbransjen med interesse for biler har dette caset som snakkis nå for tiden.

Tesla vil helt sikkert få bukt med dette, og da tror jeg vi ser et enda sterkere firma og merkevare på linje med Apple.
Redigert 20.03.2019 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
mishka
20.03.2019 kl 22:10 859

En typisk måte slikt avdekkes på er i undersøkelser hvor det først spørres om hvor FORNØYD man er på en skala fra f.eks. 1 til 6 med det ene og det andre. Og der er det mye "6 av 6". Og så kommer kontrollspørsmålene lenger ut hvor det spørres om fakta og IKKE HVOR FORNØYD kunden er. Var bilen feilfri i lakken ved levering? Hvor lang ventetid var det for service osv.osv.? Og da får man svarene på om respondentene er vanlige kunder eller "fans". Viser de stort avvik mellom tilfredshet og fakta så er det tegn på høy lojalitet eller fans som det kalles på folkemunne. Og slike undersøkelser har de fleste vært borti på alt fra spørsmål fra hoteller til telefonintervjuer om alt mellom himmel og jord. Det er disse undersøkelsene ang. Tesla som er spennende. Og de viser for Teslas del at de har en helt utrolig mengde fans. Fagsteder for markedsføring har skrevet om dette og det ble også nevnt i en reportasje på CNN for en tid tilbake i forbindelse med Tesla 3.
Redigert 20.03.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

Kinesiske ELbiler ser håpløse ut.
Bil er det tyskere som kan bygge.
Tesla har formodentlig litt peiling også.
Og japanere.
Ellers kanskje noen andre amerikanere.

Bil må du ha erfaring for å lage ordentlig.
20.03.2019 kl 22:26 837

Snakk, snakk, snakk. Tåkeprat. Blodprøver kan ikke vise fullstendig motstridende resultater. Hva mener du egentlig med den uttalelsen? Eksempel? Det må være i Tyskland eller i Øst-Europa i så fall. Og hva har det med Tesla å gjøre? Noen som forstod det? Ellers som vanlig er det fake news over hele fjøla. Hvorfor begynner du å mase om markedsføring? Tesla driver ikke med markedsføring. Bilene selger seg selv fordi de fyller et behov i markedet. Et gapende tomrom. Markedsføring er for produkter som må skape seg et behov for å bli solgt. Forstår man ikke det i markedsføringskretser? At så godt som alle Tesla-kunder er svært godt fornøyd bortforklares med at folk er hypnotisert av Elon Musk. Virkelig? Veldig merkelig når ikke-eiere av Tesla er misfornøyd på vegne av eiere. Hatet stinker av misunnelse. Ikke rart når en hel industri og en hær av petrolheads som har viet livet sitt til hobbyen er truet.
mishka
20.03.2019 kl 22:33 818

Nei, bare les litt nøyere det jeg skriver, spesielt kl.22.10 uten å dra fram alle piggene. Og en ting til: Folk som ikke er eiere av Teslaer blir ikke spurt om tilfredshet i undersøkelser om en bil de ikke eier. De ser du bare i kommentarfelt.
Redigert 20.03.2019 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
oddagod
20.03.2019 kl 23:31 774

Har el-bil (e-golf2018.) Bortsett fra tapet av ca 40% rekkevidde på vinteren må jeg si meg veldig fornøyd.
Betaler nå ca det samme til banken og el-selskapene som jeg gjorde til bensinstasjoner før.
Godt økonomisk valg for de som kjører mye. Hvor lengere du kjører i løpet av ett år jo mer sparer du. (Jo mer kan du sattse på aksjer ?)
Enkelt valg for meg i iallefall og går aldri tilbake
mishka
21.03.2019 kl 09:30 660

"Bilene selger seg selv fordi de fyller et behov i markedet."

Selvfølgelig selger de seg selv i markeder med så massive subsidier som i Norge. Hadde f.eks. BMW 3 serie hatt samme incentiver så kan man jo bare gjette på salget.
Alle vet jo hvordan det gikk da Danmark fjernet incentivene. I Tyskland og de fleste andre normale land er de ikke en gang inne på topp 50 lista. Men her snakker vi om Norge og da er bilen selvfølgelig veldig interessant for mange. Det mest interessante for oss som har vært tett på markedsføringsbransjen hele livet er den fantastiske merkevarebyggingen Musk har fått til. Joni er selv et godt levende eksempel på hvor fasinerende dette caset er.

Drivstoff er ikke et intenciv. Det er jo en besparelse som ikke er subsidiert i det hele tatt.
Elbilene må snart betale i bommen. Halv pris riktig nok, men det koster.
Årsavgiften er fortsatt en god fordel.
Kollektivfeltene er snart en sagablott for elbiler.
En E-golf har steget 100.000 på 5 år. Bensin og dieseldrevne biler har blitt billigere.

Likevel selges det elbiler over en lav sko.
På tide å innse at folk faktisk vil ha dette fremkomstmiddelet uten at besparelsen er så massiv?
mishka
21.03.2019 kl 10:02 636

Her er en typisk artikkel om emnet fra Business insider som besøkte en Tesla-butikk og en Mercedes-butikk i NY og opplevde forskjellen og ikke minst hvordan Tesla driver merkevarebygging.

Mark Matousek / Business Insider:
"The first employee I spoke with was eager to strike a conversation about Tesla at a moment's notice in a style that blended tech evangelism and product-oriented selling."

https://nordic.businessinsider.com/tesla-showroom-and-mercedes-dealership-comparison-pictures-2018-4
mishka
21.03.2019 kl 10:05 630

Vel. over en lav sko er vel å ta i litt hardt i. I alle fall i frie markeder uten incentiver. Se grafen litt lenger ned i denne artikkelen og løft blikket vest for Bergen og sør for Svinesund:

https://nordic.businessinsider.com/tesla-fans-and-critics-are-both-wrong-about-company-2018-7/?r=US&IR=T

Men når det er sagt så er følgende også sant og sakset fra samme artikkel:

"Tesla has achieved something that nobody in the auto industry thought was possible".
Redigert 21.03.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare

En morsom detalj, synes jeg, er at dersom man ikke er nesegrus beundrer av Tesla, så betegnes man som hater av menigheten.
Og da endres ofte diskusjonen inn på at man må forsvare at man slett ikke hater produktet, man har bare ikke spesielt lyst på det.

Kanskje har man til og med tro på at Norge kunne brukt sponsormidlene til å faktisk få ned klimautslippene i verden om man ikke var så sykelig opptatt av elbil og det å ta utslippskutt i eget land. Men da er det jo faktisk norsk politkk man har meninger og, og ikke nødvendig vis Tesla.
Også da kommer hater stempelet fort. Man er nok livredd for å miste sine fordeler.

Ut fra et miljøaspekt er det også litt pussig å lese om hva man sparer på å ha den ene bilen fremfor den andre. Sparer man penger men likevel bruker det på en eller annen form for forbruk skal det nok mye til at man ikke belaster miljøet like mye til syvende og sist.
mishka
21.03.2019 kl 13:31 550

Ja, som gammelt medlem av Apple-menigheta, (nå litt frafallen), så var det jo akkurat det samme der. Kom man på jobbintervju i de litt mer kreative bedriftene på 90 tallet i dressjakke og svarte sko så var man stemplet som en "microsoftguy" øyeblikkelig og kunne bare glemme jobben før man hadde begynt. Omtrent som å ha tatovering på halsen når man søker jobb i et meglerforetak. :-)
Redigert 21.03.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare