Nye E 18 Tvedestrand - Arendal (22 km) åpner 3 mnd. før tiden.

Veien
20.03.2019 kl 21:13 412

https://www.agderposten.no/tv?video_id=Dzy8jnpkSA4

Det er jo utmerket. ( 1. Juli)

Håper bare at veien er dimensjonert for 130. Slik at det blir ens dimensjoneringsstandard
fra Oslo til Kristiansand og Stavanger. En meget viktig og verdifull vei i Norge. Mange har
opplevd hvor bra det har blitt fra Langangen til Asker/Oslo. Strekningen Larvik - Drammen
går unna på "et blunk".

Vi får bare håpe man nå legger flid i å legge traseen videre smidig og forkortet i landskapet.
Byer som Arendal, Grimstad må passeres forsiktig. Her trengs kanskje noen tunneler for
å unngå støy. Og dimensjoneringen må være for 130. Også i tunnelene. I sarte områder
får det heller koste litt mer å bygge. Dette skal vare lenge.

Og være gjerne litt rausere på innerskulderbredden. Og litt bredere broer. Gode bredder
på ytterkantene. Og der uten autovern. Trafikken må ikke fanges inne. Det kan bli farlig.
Helstøpte tak i tunnelene er en god ting.

Dette er noe av det mest fornuftige Norge kan bruke penger på etter min mening.
Helst bør bilistene slippe bompenger helt. Det har Norge lett råd til.

Håper de legger veien fra Kristiansand til Sandnes litt inn i landet og sparer distanse.

Rakhet er også viktig. Forsøke å ikke ha traseen så svingete. Og heller ikke så mye
opp og ned i vertikalplanet.
(Mht. vertikalplanet kunne man anstrengt seg litt mer mellom Larvik og Tønsberg.
Men det var kanskje ikke så lett ? Ihvertfall tilbakemeldinger det kan være gunstig
å ta med seg videre for nye strekninger).

Bedre tilbringervei til Kjevik er også viktig. Kjevik skal dekke markedet i mellom
Stavanger og Sandefjord. Legg den kanskje under flyplassen ?
Redigert 20.03.2019 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Matmons
21.03.2019 kl 11:58 331

Artig
Min datter er en av de ingeniørene som har tegnet denne veien
Thinky
21.03.2019 kl 13:46 298

Dette viser at vi kan bygge fort hvis vi vil. Så det er gode planer som er viktig.
Penger har vi. Og lønnsomheten i realisering av gode planer på steder med
meningsfylt behov, er veldig god.
Thinky
21.03.2019 kl 15:31 238

En motorvei 2 + 2 dimensjonert for 130 kmt fra Otta til Oslo til Kristiansand til Stavanger, er svært viktig for Norge.
Den vil bidra til å produsere store verdier, og fremkalle store latente verdier. Mao. meget lønnsomt for Norge. Og
vi har pengene.
Det er viktig å spare 5 minutter, kjørestrekning, bilslitasje og drivstofforbruk.
Men for å løse dette bør berørte grunneiere betales ordentlig, og veien søkes bygget så skånsomt som mulig.
Det kan bety tunnel eller bro for å få det til. En for heller i sarte områder la valgte løsninger koste litt mer.

F.eks. på Liersletta i forbindelse med E 134 bør nok veien graves ned under åkeren. På den måten kan man
unngå å ødelegge helhetlige landbruksområder. Og samtidig unngå støy. Akkuat dette stedet er ganske
spesielt i Norge, med mye annen bebyggelse også. Her kan man både få til en effektiv vei, samtidig som
viktige miljøhensyn ivaretas.

Det gjelder å lage gode planer, særlig i sarte områder.