Årets vinneraksje? På full fart mot dobling!


Induct Software kom på Merkur-listen i januar 2016 med en åpningskurs på 28 kroner. Aksjen tok så et svalestup til 8 kroner før den spratt opp til 26-27 kroner igjen, godt hjulpet av at investorer som Øystein Tvenge satset på selskapet. Nå er kursen 7 kroner, noe som gir en børsverdi på 70 millioner kroner. Selskapet har et fremførbart underskudd, hvor delen som ikke er bokført utgjør 1,71 kroner per aksje.

Induct har utviklet en programvare som forenkler og effektiviserer organisasjoners innovasjonsprosesser. Selskapet var en veldig ”early mover” og etablerte seg i 2007. Det er særlig innenfor helse og utdanning/forskning at selskapet har vunnet en solid posisjon, med nesten alle de store helseforetakene i Norge på kundesiden, samt britiske NHS og danske Aalborg sykehus. Blant andre kunder innenfor utdanning er NTNU, BI, Nansen Neuroscience Network, ESCI International Business og Universitat Oberta de Catalunya. Innenfor private virksomheter har selskaper kunder som Equinor, Norgesgruppen, Packbridge, Algar Telecom, Komplett Group, CISB og SpareBank 1 Østlandet.
Induct har også kunder i kommunesektoren: Lillehammer, Ulstein, Hallingdal og en rekke andre. Et samarbeid med KS gir Induct en god mulighet til å få sterk vekst i kommunesektoren.

Redigert 07.04.2019 kl 20:34 Du må logge inn for å svare

På kurs 7 kroner er børsverdien litt over 70 millioner kroner. Selskapet har et fremførbart underskudd, hvor delen som ikke er bokført utgjør 1,71 kroner per aksje.

Hvorfor har kursen falt fra over 20 kroner?
Svar: I 2017 hadde selskapet store forventninger til kommuneavtalen, og det ble lagt frem svært optimistiske prognoser. Selskapet ventet å øke omsetningen fra kommuner fra 0 kroner til 25 millioner kroner i løpet av et par år.
Men slik skulle det ikke gå. Kommuner er trege beslutningstakere, og alt tok mye lenger tid enn planlagt. Det har derfor kommet nesten ingen omsetning fra kommunene. Det er først den seneste tiden at det har kommet en del kommunale kunder.
Det bør komme en del inntekter fra kommunene etter hvert. Induct har en avtale med KS, som ønsker at kommunene skal ta i bruk Inducts software og plattform for å forbedre tjenestene og redusere kostnadene og gjøre ulike oppgaver bedre. Det er grunn til å tro at det kommer flere kommuner inn på kundesiden i løpet av 2019.

Det er med andre ord en treghet i kommunemarkedet som bidro til at kursen har falt fra 20 kroner til 12 kroner i februar i fjor.

Så kommer det neste spørsmålet: Hvorfor falt kursen fra 12 til 4 (er nå oppe i 7)?
Svaret på det er den berømte dødsspiralfinansieringen som de har inngått med Blue Ocean. BO fikk anledning til å selge aksjer de ikke hadde og kunne konvertere et lån til aksjer til den 90 prosent av den laveste gjennomsnittlige aksjekursen en dag de siste 20 dagene. Det ga en negativ spiral og ingen investorer ville ta i aksjen.
Så ble det kjent at Induct mente at Blue Ocean hadde solgt aksjen ulovlig short (naken short, dvs de ikke hadde tilgang på låneaksjer). Selskapet gikk derfor ut og ba om å få tilgang på BOs handelslogger, noe BO nektet. Finansieringsavtalen ble derfor kansellert.

Mens alle disse problemene har pågått, har selskapet levert stadig flere kontrakter og er nå i en mye bedre posisjon enn de var for ett år siden da finansieringsavtalen ble inngått med BO og kursen var 12 kroner.

Bare de siste månedene har det tikket inn meldinger som disse:

The Port of Tarragona – 3 års avtale på 147 000 euro
Vestre Viken Sykehus og Sykehuset Innlandet – 300 000 i årlige inntekter pluss 200 000 i impementering
Finnmarkssykehuset, Nordlandssykehuset og Helgelandssykehuset – 300 000 i årlige inntekter pluss 300 000 i implementering

I helsesektoren i Norge har Induct nå 90 prosent av helseforetakene på kundelisten. Av totalt 28 enheter (helsemyndigheter, helseforetak og farmasier) har Induct 22 av dem som brukere på Inducts plattform

Og i siste kvartalsrapport står følgende:
Due to recent market breakthroughs, Induct’s platform is now positioned to become the de facto industry standard for connecting healthcare providers in ecosystems to improve efficiency in global healthcare.

Og følgende:
We delivered more subscription revenues than ever in Q4 and we still have a strong pipeline for Q1 2019 and to get our first ad revenues from the extended platform.

Salgsinntektene i Q4 var 5,3 millioner kroner og for hele 2018 var salgsinntektene 16,2 mill (sammenlignet med 12,2 i 2017). Det er grunn til å tro at veksttakten nå skal opp.

Selskapet tapte 2,7 mill NOK på driften i Q4 og 10,5 mill for hele året. Selskapet har ambisjoner om å gå i null i år.

Mer info følger senere om en ny inntektsmodell.


Induct har utvidet forretningsmodellen, slik at de også skal tjene penger på annonser inne på siden. Jo flere brukere som bruker Inducts innovasjonsplattform og jo lenger tid de bruker der inne, jo større blir inntektene.
Induct har guidet 15 kroner i månedlige annonseinntekter per aktive bruker. Målet er å få opp brukermassen gjennom å tilby en enkelt gratisversjon (uten de mest verdifulle delene) som kan brukes av kommuner til å ha dialog med befolkningen (brukermedvirkning i saker) eller helseforetak til å ha dialog med folk/potensielle pasienter osv. Ifølge selskapet vil 67 000 månedlige brukere gi ca. 12 millioner kroner i årlig omsetning.
Hvor mange brukere de klarer å få inn, gjenstår å se. Det blir derfor spennende å se brukertallene og oppnådd betaling per bruker de to neste kvartalene.

Er for øvrig en stor selger som har solgt minst 80 000 aksjer de siete dagene ned til 7 kroner. Blir spennende å se på aksjonærlisten mandag hvem det er. Når han er ferdig er det duket for fart i aksjen igjen.

Emisjonsaksjene i Induct (fra i fjor høst) ble registrert nå. Det betyr at Kroslid Invest fikk 100k aksjer, Øystein Tvenge fikk 45k aksjer og Start Holding fikk 100k aksjer. I tillegg kjøpte Kroslid Invest 56k aksjer i markedet. Torstein Tvenge har på sin side begynt å selge aksjer. Tror det er han som ligger på salg på 7 kroner.

De første annonseinntektene kommer inn, ja. Det er positivt. Da gjenstår det å se hvor mange brukere de klarer å få inn på plattformen sin.
Fra kvartalsrapporten: "The first version platform is now live and several user groups within health and municipality sector are being onboarded to verify user value and prepare for broad expansion in all Induct markets. We have identified more than 10 user groups with a potential of 250,000 users where we will systematically work on onboarding this potential."

Det er fort gjort å bli useriøs og hausse for mye når man setter sammen info om selskapets forventninger om 15 kroner i måneden per bruker på Induct-plattformen og at de har identifisert ti potensielle kunder som har til sammen 250 000 brukere.

Jeg skal derfor bare synliggjøre hva slags omsetning man kan forvente med ulike antall brukere.

5000 brukere gir 900 000 kroner i årlig omsetning.
25 000 brukere gir 4,5 millioner kroner i årlig omsetning.
50 000 brukere gir 9 millioner kroner i årlig omsetning.

Det som blir helt avgjørende er tre ting: Hvor mange storbrukerorganisasjoner de klarer å få inn på plattformen, hvor mange i disse organisasjonene som bruker plattformen og hvor lang tid de bruker på plattformen.

Det som kan gi litt volum er satsingområdet Patient pathways. Der har Induct allerede en avtale med den britiske giganten NHS.
Hvis jeg har forstått det riktig, er målet at helseorganisajsoner også gir pasienter tilgang til plattformen, noe som kan gi et høyt brukertall.

Fra melding ifm avtale i mai 2018: "Users of the system, healthcare professionals and patients in the future, could number many millions which have the power to translate into a solid revenue base for Induct through the new click-based platform model which uses Google Advertising."
Og fra en i NHS: "Professor Anoop Chauhan, leading on the project says: "Firstly, and most importantly, the treatment of our patients will be improved that will translate into an increase in the quality of their lives. "Secondly, by streamlining the clinical journey of the patients and centralising the documentation we will be able to better evaluate the clinical outcomes and improve research within the fields of asthma and COPD. "Finally, chronically ill patients are a significant burden on the public purse. Using the Induct platform we will be able to streamline the patient journey, improve the quality of care whilst at the same time reducing costs and saving valuable clinical time.""






Ny kontrakt i dag:

Induct has signed a contract with major banking group in Norway. The client is one of Norway's leading banking groups, with over 300 branches and 5000 employees. They will use the Induct platform to engage employees in their innovation and business development activities. The Induct platform will enable digital engagement and collaboration on improvements, supported by structured processes to facilitate execution of the best initiatives, both locally and centrally. The contract value is NOK 260,000 the first year, where NOK 80,000 is consulting and the annual recurring software subscription is NOK 180,000. "We are very pleased with our progress within the private enterprise sector. Innovation and digitization of business processes is becoming an increasingly important focus for organisations that want to increase efficiency and speed to market", says CEO Alf Martin Johansen in Induct.

Innsidekjøp:
NPP Capital AS, a company owned 100% by Alf Martin Johansen, CEO of Induct, has purchased 48,258 shares in Induct in the market at an average price of NOK 6.74 per share.
Total holding after the purchase: 1,120,184 shares and subscription rights to subscribe to 115,404 shares at a subscription price of NOK 5 per share. The subscription rights are exercisable between 1. and 15. February 2020.

Har kjøpt noen få titusener her den siste tiden! ?
repsol
03.04.2019 kl 10:40 2345

Nå byttes det mye aksjer , tipper på nye innside kjøp nå

Nytt innsidekjøp.

Kim Hamli, Chief Innovation Officer of Induct, has purchased 25,000 shares in Induct at NOK 8.00 per share. Total holding after the purchase: 325,680 shares. In addition Kim Hamli holds 35,000 share options in Induct, which are fully vested, with an exercise price of NOK 20 per share, exercisable until 29 September 2020. Reference is made to the announcement by the Company on 30 September 2016 for further details.

NPP Capital AS, a company owned 100% by Alf Martin Johansen, CEO of Induct, has purchased 14,657 shares in Induct in the market at an average price of NOK 7.53 per share. Total holding after the purchase: 1,134,841 shares and subscription rights to subscribe to 115,404 shares at a subscription price of NOK 5 per share. The subscription rights are exercisable between 1. and 15. February 2020.
repsol
05.04.2019 kl 13:39 2166

Nytt innside kjøp på gang igjen trur jeg )
Kan se ut som sperren på 8 kr er ferdig

Regner vel med litt omtale rundt innside kjøpene i Finansaisen i morgen )
Redigert 05.04.2019 kl 14:36 Du må logge inn for å svare

Sluttet på 9,90 i dag. Det begynner å svinge. Har tenkt at når vi etablerer oss over 10 kroner over en lengre periode kan moroa for alvor begynne.
Lar$en
05.04.2019 kl 20:45 2076

10kr er fremdeles en lav kurs for dette selskapet. Blir spennende å følge med fremover når tallene snur til grønt (eller blått for de som liker det).

Jeg lurte litt på hvorfor de meldte at de hadde gått i gang med Google ads og fått de første inntektene. Nå ser det ut som om de gjorde det for å få all info ut, sånn at ledelsen kunne kjøpe aksjer. Den meldingen kombinert med setningen i kvartalsrapporten om at de hadde definert ti kunder med til sammen 250 000 brukere som de skulle gå målrettet etter, gjør meg ganske trygg på at det kommer både kontrakter etter hvert og større inntekter fra ads.

Det svinger litt. Var på 11 tidligere i dag, men falt tilbake til 9 nå. Naturlig med litt gevinstsikring. Samtidig er det ikke mange som har fått øynene opp for denne perlen.
repsol
09.04.2019 kl 07:45 1707

ja Lar$en da er det bare og selge aksjene dine )

Uansett så er det noen som støvsuger markedet for Induct aksjer)
Redigert 09.04.2019 kl 07:59 Du må logge inn for å svare

Dagens forsideoppslag i FA var veldig god lesning for Induct-aksjonærene. Viser hvordan ABO har holdt på og viser at selskapet gjorde helt rett da de begynte å grave i transaksjonene deres.
Synes saken ser veldig klar ut i favør av Alf Martin og Induct, og at det lukter en kjempesmell for ABO.
wassa
09.04.2019 kl 15:23 1588

Blir nok kontrakt rush fremover her...

NPP Capital AS, a company owned 100% by Alf Martin Johansen, CEO of Induct, has purchased 15,000 shares in Induct in the market at an average price of NOK 7.94 per share. Total holding after the purchase: 1,149,841 shares and subscription rights to subscribe to 115,404 shares at a subscription price of NOK 5 per share. The subscription rights are exercisable between 1. and 15. February 2020.

Ser ut som om aksjene ble kjøpt fredag.
wassa
15.04.2019 kl 20:23 1342

Noen som har tanker rundt denne aksjen?

Jeg har forsåvidt ganske mange tanker. Har delt flere av dem i tråden, men det er ikke så mye respons...

Det man skal gjøre i Induct nå, er å følge med på hvordan det går med utrulleringen/onboarding av nye brukergrupper til plattformen. Ifølge sist kvartalsrapport har selskapet identifisert 10 brukergrupper som kan gi til sammen 250 000 brukere. Det viktige, for å kunne si noe om potensialet fra ads på plattformen er at det kommer noen brukergrupper som representerer store tall på antall brukere og som faktisk bruker det.
Fra rapporten for første kvartal i fjor skrev Induct noe meget interessant: “I mentioned 5 main projects to recruit users and activity in our Q4 2017 report. 4 of these 5 projects have had significant progress during the last quarter, and we are just waiting for our extended platform to be officially launched towards these projects. The 5 projects can be supported by the extended platform and are:
1. Norwegian eco-system; a digital platform for collaboration between healthcare providers, municipalities, entrepreneurs and private companies.
2. NHS; a digital platform for managing chronical patients with collaboration between patients, doctors and specialists in England. This would also include managing patient data and records.
3. Education; a digital platform for collaboration between students and companies,including use of the platform for the students in their day to day studies.
4. Global consulting company; enable this company to deliver their Innovation as a Service to their current customers. Today, they have 900 of the Fortune 1000companies on their customer list.
5.Medical tourism; a digital platform where healthcare providers can offer their services to those who need these services.”

Kombinert med melding om NHS-samarbeidet i fjor:
“Future potential Users of the system, healthcare professionals and patients in the future, could number many millions which have the power to translate into a solid revenue base for Induct through the new click-based platform model which uses Google Advertising. "On average, two dollars a month per user are spent on comparable platforms that are funded through advertising models. We believe that within two years our new platform will be used by, in excess, of a million users", says Johansen.”
Jeg synes det høres fryktelig optimistisk ut, men det er klart at hvis Induct treffer på det patient pathway-sporet, så blir det jo noe mer enn noen tusen brukere der.
Induct har for øvrig guidet 15 kroner i månedlige inntekter per bruker fra plattformen.
wassa
17.04.2019 kl 05:58 1211

Blir spennende å følge med fremover. En stor game changer kontrakt så dobles kursen over natta.