NAS - BOEING:SOFTWARE-OPPDATERING INNEN UKER


BOEING:SOFTWARE-OPPDATERING INNEN UKER, VIL INSTALLERE VARSEL I COCKPIT
Oslo (TDN Direkt): Boeing sier de venter å få godkjent en software-oppdatering til 737 Max-flyet av amerikanske myndigheter innen uker, skriver The Wall Street Journal torsdag.

Financial Times skriver torsdag at Boeing vil installere en ekstra sikkerhetsalarm i cockpiten på samtlige 737 Max-fly, og viser til kilder med kjennskap til saken. Alarmen vil advare pilotene dersom to "angrepsvinkel"-sensorer - som indikerer vinkelen på flyets nese - ikke er i overenstemmelse. Boeing har ikke villet kommentere, skriver avisen.

En pilot for Norwegian Air Shuttle, som har 18 Boeing 737 Max 8 og 92 i bestilling, sier til FT at Norwegian ikke har denne alarmen.

"Nei, vi har ikke en alarm. Det var en valgfri ekstra, som hadde en kostnad. Ettersom denne feilen ikke forårsaket et stort problem på tidligere modeller, valgte de fleste flyselskap vekk dette. Jeg tror det vil bli standard nå", sier piloten til FT. Thomas Hesthammer, fungerende sjef i Norwegian, bekrefter at selskapet ikke har installert alarmen "siden det ikke er en sikkerhetskritisk funksjon", skriver avisen.

Boeings direktør for markedsdirektør for kommersielle fly, Randy Tinseth, sier ifølge WSJ at selskapet har "full tillit" til 737 Max og prosessen bak flyet. Tinseth opplyser videre at det er planlagt endringer i både treningen og software.

"Det inkluderer endringer i kontroll-lovene for flyet, en oppdatering av displayene, flymanualen så vel som treningen. Vi jobber tett med FAA om dette", sier Tinseth ifølge WSJ.

BNS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Selvsagt blir det godkjent innen uker. Spørsmålet er om det tar 2 eller 52 uker. Trolig et sted mellom.
Når FBI nå skal inn og se på hvordan godkjenningsprosessen var i Boeing og FAA.
Fra den dagen Boeing sier at nå er alt i orden blir oppgraderingen sjekket med lupe fra mange hold. Det skulle bare mangle, det er alt for mye som tyder på at Boeing visste nok til å sette MAX på bakken etter ulykken i Indonesia. Og i alle fall etter Etiopia.
Det må kompetente folk utenfor Boeing som sier at nå er det trygt før jeg setter meg i en MAX.
Redigert 22.03.2019 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
22.03.2019 kl 08:21 454

Er vel derfor Kjos fikk bra pris på flyene.

Hva er dette?

Det kalles en software oppdatering, men er ikke annet enn en alarm som blir trigget når feilen slår inn hvor feilen da i prinsippet ikke er løst hvor pilotene må lære seg å sloss mot at nesa ønsker å bikke ned ....

Hvem vil ha et ønske om å sette seg inn i et slikt fly?

Dette er ikke annet enn en katastrofe og en brannslukking hvor feilen fortsatt er tilstedeværende - mao, det vil fortsatt være et stort problem hvor passasjer grunnlaget vil utebli hvor rutene disse flyene vil bli brukt vil være ulønnsomme ...

Kina vurderer å kansellere alle ordrene og flere vil komme etter - denne problemstillingen er så absolutt ikke løst ....
canopy
22.03.2019 kl 08:44 368

Nå er det snakk om å vippe over en bryter (stab cutout) så slipper en å sloss. Hadde de gjort det i Ethiopia og Indonesia, så hadde det nok sikkert gått bra der og.

Det kan du jo fortelle de som avbestiller og som har skjønt konsekvensene av brannslukkingen:

Indonesisk flyselskap dropper 49 nye 737 MAX-fly

Nå skjer det noen hadde regnet med - og Boeing hadde fryktet.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Indonesisk-flyselskap-dropper-49-nye-737-MAX-fly