Klimastreik - 40 000 unge protesterer

JordanBelfort
22.03.2019 kl 19:19 7236

Ehm, altså, hmm, er det noen som tar dette seriøst? De unge har jo ikke begrep om noe som helst, og så skal de streike for et komplekst vitenskapelig spørsmål som det klimaforandring er. Og ikke nok med det, de skal i tillegg pisse på de eldre generasjonene med snakk om "rette opp feilene som har blitt gjort". Hvem tror de bygget landet og hva som har vært grunnlaget for den moderne velstanden? Direkte historieløst og blottet for substans.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2019 kl 19:26 3836

Man trenger ikke være enig i alt ungdommen gjør, men at de overtar en planet som nærmest er voldtatt, er vel uten tvil.

Det er jo noen som sier at CO2 ikke er skadelig. For de vil jeg anbefale at de tar med seg ett glass rødvin, går ut i garasjen og setter bilen på tomgang med garasjeporten stengt. Da blir inneklimaet helt sikkert kjempebra ??.

CO2 er livsfarlig i garasjen, men ute har det ingen påvirkning fordi alle plantene og trærne renser det opp og bruker det som føde er teorien. Tja, ja, nei. Ta deg en bolle om du tror at det er ufarlig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Stickafork_init
22.03.2019 kl 19:28 3828

Skremmende hjernevask av unger. MIljøvern er bra men den enorme fokus på 'menneskeskapte' klimaendringer av CO2 er tidenes bløff fra en klimaindustri. Det dreier seg ikke om klima men penger
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
22.03.2019 kl 19:39 3817

Forstår ikke dette narrativet om at de foregående generasjonene har voldtatt planeten og vært så forferdelig hensynsløse. Bruk av fossilt brennstoff har vært en tvingende nødvendighet for å løfte verden frem til den levestandarden og det teknologiske nivået vi har i dag. Men jeg er redd at det er et vanskelig perspektiv å ta for dem av oss som lever på en rosa sky og tror man kunne skapt en tilsvarende verden ved å høste poteter.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2019 kl 19:47 3797

Jeg sier ikke hvor jeg jobber og kjører min dieselbil kun på kvelden.

Hysteriet stopper ikke.
De som roper høyest lever alle på bidrag fra staten. Når kranene skrus av blir det fort slutt.
Pengetreet visner.
Ungene indoktrineres, det er farlig
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
22.03.2019 kl 20:01 3770

Her ser en virkelig hvor tåpelige noen er.
Her skrikes det på Diesel biler og co2 , mens det er fly og flybensin som slipper ut de virkelige betydelige co2 gassene.

En ville trivs meget godt i en ga-rage med en Diesel bil :) Spør alle tullingene som har bommet på det...
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.03.2019 kl 20:27 3719

Det er feil. Han tenker på kullos som er CO og ikke CO2


Likevel synes jeg det er kjempefint at de unge gjør noe. Deilig med et engasjement isteden for se på bloggere og influensere( for et tåpelig ord). Akternativt å fly på kjøpesenteret.

Nei, synes dette er kjempefint. Det er sikkert at ikke alt som er like gjennomtenkt og kan oppfattes naivt. Men engasjementet er kjempefint og politikerne trenger virkelig å forstå at man mener alvor. Vi voksne burde ha gjort det samme forlengst. Ungdommen var engasjert i samfunnspørsmål før i tiden, men det har lenge vært elendig nå. Derfor er herlig å se engasjement og at politikerne blir presset på tåkepratet sitt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2019 kl 20:31 3709

Fluefiskeren setter de rette ordene på denne dagen. Tiltredes på det sterkeste. Unge norske har sagt klart ifra. Det er opp til de som skal være voksne å følge opp med en gang og ikke tåkeprate om noe kanskje 2030.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
BALLEPILOT
22.03.2019 kl 20:58 3674

Er det noe vi VIRKELIG bør bekymre oss over er det plast i havet, hvorfor er der ikke mer som gjøres der? Sikkert fordi vi kan ikke sette opp bomringer i havet ? Eller kanskje de kan det?

Det med co2 er mer en melke maskin enn en reel trussel.
Det har vært både varmere og kaldere på jorda før enn det er nå.
Vi mennesker kan ikke regulere temperaturen her. Det er det større krefter som avgjør. Som fks sola.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
22.03.2019 kl 21:13 3651

"Sikkert fordi vi kan ikke sette opp bomringer i havet ? Eller kanskje de kan det? "

Nå er det visst 9-10 elver ( i Asia ) som står for 90 % av plastutslipp på havet.
HVIS man ville gjøre noe med plastforsøpling i havet ( og "microplast") kunne man nok ganske enkelt bygge et oppsamlingsanlegg ved hver av disse munningene, og bruke den oppsamlede plasten til forbrenning/energi eller resilkulering.
Intrykket er at dette problemet ( i tillegg til CO2-"forurensningen" ) er politikk. - Og en agenda for å holde oss fryktsomme og frustrerte.
( Slik blir folk - og ungdommer lettere å styre. )
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
22.03.2019 kl 21:16 3648

Det er vel fremdeles ingen som har den sikre sannhet eller fasit i klimaspørsmålet. Selv spørsmålet om det er endringer er ikke klarlagt, jfr målefeil, metodefeil periodevalg etc.. Det må da være tillatt å gjøre forsøk på vitenskapelige tilnærminger. Men da blir de som gjør det nærmest latterliggjort og det oftest uten saklige motargumenter. Det er etter min mening grunn til skepsis fremdeles. Engasjementet til ungdommene har jeg ikke innvendinger mot, men det virker i stor grad som de er "fyrt opp" av omgivelsene og egentlig ikke har så veldig grunnleggende kunnskap i saken. Følelser skal jo ikke styre disse spørsmålene. Og så blandes forurensning, plastpose etc som ikke nødvendigvis har sammenheng i det hele. Det kommer også altfor lite frem hvor de store kildene er og innsatsen evt bør settes inn mot. Jeg undres, som Obstfeller sa .....
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Tradinator
22.03.2019 kl 21:21 3641

Det mest bekymringsverdige er det dere mener og skriver. Sorry boys, det er game over for diesel og olje alt som forurenser. Bærekraft er den nye olja. Dere er dinosaurer. Join them, you can’t beat them....
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Znabel
22.03.2019 kl 21:33 3621


Hehe, ja det er bare til å lene seg tilbake og vente på kollapsen. Når det er slike hjernevaskede idioter som skal overta så er det bare til å hamstre inn og vente på at de kjører verden i grøfta.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.03.2019 kl 21:37 3611

Share it

Ikke dokumentert? Breene i hele verden blir mindre. Nok å ha syn. Lufttemperaturen stiger og havtemperaturen stiger. Trenger ikke annet enn litt bra måleutstyr. Hvorfor gyter skreien stadig lengre nord?

Znabel

«hjernevaskede idioter»

Er det deg selv og dine meningsfeller du mener?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Tradinator
22.03.2019 kl 21:42 3589

Har du flere hjerneceller enn Z’er i navnet ditt, så tror jeg du skal være litt mer ydmyk ovenfor den oppvoksende generasjon. De gir ikke F som deg...
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Znabel
22.03.2019 kl 23:19 3525


Ja, at klimaet forandrer seg slik det alltid har gjort gjennom alle tider er det vel ingen som benekter.

Mennesker kan lite forandre på solstormer og jordens akse. Men slike enkle faktum biter ikke på den dypt religiøse klimakulten. Jeg orker ikke å argumentere med folk som tror jorden er flat.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
SinnaNecer'n
22.03.2019 kl 23:43 3512

Is smelter fordi temperaturen er høy nok, men det sier ikke noe om årsaken objektivt sett. Det var kanskje nettopp dette som var share It sit poeng. Temperaturen på jorden har alltid variert og slik vil det fortsette. ....helt naturlig. Isbreene i den norske fjellheimen har forsvunnet men vokst opp igjen flere ganger de siste 10000 årene, dette kalles klimaendringer og det er naturlig nok. ....det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Zorin
22.03.2019 kl 23:56 3492

Du er vel klar over at vi voksne er snart avleggs? Om ikke lenge så sitter du på det lokale aldershjemmet og laller for deg selv, mens pleierne prøver å få i deg mat. Og hvem er det da som er i jobb for å sørge for at det lokale aldershjemmet er i funksjon? Jo, disse ungdommene du har vanskeligheter med å ta seriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
oggg
23.03.2019 kl 00:07 3900

Znabel - hvor gammel er du og hva driver du på med til daglig? Har du hatt noe rus i deg i de to siste dagene?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
pengex
23.03.2019 kl 00:28 3874

Planter trenger c02 for gjennomføre fotosyntesen sin. Problemet er at vi redusere opptaket ved avskoging og tilfører for mye gjennom forbrenning.
Dette er faktisk barneskolelære.
Problemet er at all fokus er rettet mot billister. Dette skaper ikke velvilje for forandring. Hadde alle forsatt hatt kølovn og fikk beskjed om å bytte til strøm ville alt vært enklere.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Znabel
23.03.2019 kl 08:41 3796


Rus? Nei, jeg tilhører ikke den hjernevaskede miljøsekten MDG slik du gjør. Dere som tror at alle skal leve av hjemmedyrket hasj og NAV-utbetalinger. Jeg er høyt utdannet og jobber i privat sektor, i likhet med 0,0 % av MDG-velgere. Ta deg en blås og gå tilbake til klima-konspirasjonsforumene dine.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Admoff
23.03.2019 kl 09:08 3770

Fint å høre at du har fått deg en god utdanning. Jeg krysser fingrene for at jobben din i privat sektor kan få deg til å reflektere litt anderledes på sikt... ?

Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Znabel
23.03.2019 kl 09:46 3741

Ja, den dagen en av de utallige dommedagsspådommene til klimasekten slår til så skal jeg gjøre det. Men nå har de holdt på i flere tiår uten å treffe med en eneste, så jeg holder ikke akkurat pusten.

Så lenge klimaprofeten Al Gore reiser jorden rundt i privatfly og har CO2-forbruket til et lite land så tenker jeg at vi er rimelig trygge.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2019 kl 09:56 3727

Hjernevask i strid med barns vern 22. mars 2019

Når åtteåringer blir «klimaaktivister», ser vi enda et eksempel på hvordan barnevernet svikter. Hjernevask av småunger er i strid med internasjonale konvensjoner, men når hysteriet gjødsles godt nok, blir alt tillatt – også skoleskulk uten konsekvenser.

Når skoleelever i dag går til såkalt streik for klimaet, er det et nytt eksempel på hvordan hysteriet kan gripe om seg hvis forvirringen er godt nok gjødslet på forhånd.

Det er ikke noe nytt at massepsykotiske skremsler brukes til politiske formål. Denne spaltist holdt som 16-åring selv nesten på å bli offer for hysteriet. Da gjaldt det atomvåpen, som vi gikk i protesttog mot – helt til vi forsto at vi egentlig ble visergutt for Sovjetunionens interesser. Året etter så Sosialistisk Folkeparti dagens lys og Kreml fikk en ny etterplaprer etter at Norges Kommunistiske Parti var blitt så diskreditert.

På 1950-tallet var mange i Norge redd for «Den gule fare». Kina hadde grepet inn i Koreakrigen. I vår foreldregenerasjon fryktet mange at verdensherredømme var Kinas mål. Frykten var ugrunnet. Et underutviklet jordbruksland hadde nok med seg selv.

Tidlig på 1980-tallet grep atomfrykten om seg på nytt. Protesterende nordmenn møtte Sovjets utplassering av mellomdistanseraketter mot europeiske mål med taushet, men da NATO besluttet å svare med samme mynt (men avstå hvis Sovjet trakk sine missiler tilbake, derfor «dobbeltvedtaket»), ble det fart i protestene. Dette var en kopi av atomoppropene 20 år tidligere, hvor det ble protestert mot de atomprøvesprengningene NATO-land gjennomførte, men ikke mot de sovjetiske – selv ikke øst i Barentshavet.

Vi var avisredaktør tidlig på 1980-tallet og har ikke tall på alle de henvendelser vi fikk om å omtale allehånde protestaksjoner – svært ofte i regi av elevsamfunn og passe venstrevridde ungdomsorganisasjoner. Hysteriet ble så omseggripende at selv Arbeiderpartiet under sin nye ledelse lød som et ekko fra Kreml. Men Kåre Willochs og andre vestlige lederes fasthet førte frem og i 1987 underskrev presidentene Michael Gorbatsjov og Ronald Reagan verdenshistoriens mest omfattende nedrustningsavtale. Skulle en ha holdt seg til norske hysterikere, ville opprustningen ha fortsatt.

Så fikk vi hysteriet om hullet i ozonlaget, som tettet seg helt av seg selv. Hysteriet om sur nedbør la seg også. For 20 år siden var det utbredt, men innbilt frykt for at selve årtusenskiftet ville ødelegge verdens datamaskiner.

Men med alt dette gikk det som forfatteren Mark Twain sa det: – Jeg har hatt mange bekymringer, men de fleste av dem ble det ikke noe av.

Nå er det klimaet det gjelder. Politikere som ikke en gang klarer å få togene i rute, skal nå gjøre seg til herre over vær og vind. Forskere betales for å levere bestilte data som makthaverne bruker til nye avgifter. Avgifter er løsningen på alt. Hvis folk spiser mindre kjøtt enn under krigen og bare lar økonomiske eliter ta fly og kjøre bil, da blir kloden levelig. Særlig hvis vi stenger oljekranene, slik at andre land kan produsere mer.

I dag vil tusenvis av skoleelever skulke skolen for å streike for klimaet. De er offer for den nye religionen, som politikkens siste dagers hellige prediker. På TV sto forleden frem en 14-årig jente for å fortelle at hun hadde vært klimaaktivist siden hun var åtte.

Indoktrinering av småbarn rammes av internasjonale konvensjoner om barns rettigheter. Hvor er barnevernet når åtte år gamle unger blir hjernevasket? Hvor er barns vern mot å bli manipulert og påvirket til å utvikle politiske psykoser?

Toppen er at politikere mener klimaskulk skal være lovlig fravær. Slik taler folk som ikke skyr noe middel for å sørge for at barns tvangstanker smitter over til voksne.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.03.2019 kl 10:08 3710


Disse barna burde fått full opplæring i hvordan FN,s klimapanel er satt sammen ??. Hvordan en håndfull ekstremist " forskere" har kommet seg inn i FN og manipulert hele verden med sine ideologiske, politiske, ekstremistiske tankeganger.

Hva med foreldrene som tror barna deres er i "gode" hender, det vrimler med Narkiser og Narkotika inne i disse miljøene med "grønne" hoder...
En har vel Bellona som ett skrekk eksempel på hva som surrer rundt i "røykskyene" sine...
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
23.03.2019 kl 10:23 3693

La meg bare presisere at jeg ikke har vanskeligheter med å ta de seriøst, jeg tar de ikke seriøst. Skal vi utforme politikk på området burde det basere seg på en edruelig diskusjon av kunnskap som har blitt generert og akkumulert av forskerstanden - ikke plakater i gaten som holdes av 13-åringer med påskriften "Det er ingen olje på en død planet, Erna".
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.03.2019 kl 10:27 3687

ow , og dere har fått med letingen og satsingen på olje og gass rundt i verden, lever dere virkelig i en ruset boble

Annen energi en olje- kull og atom , utgjør mindre en 2 % av energien i verden. Energiforbruket øker betraktelig år for år. ( med olj, kull og atom )
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
23.03.2019 kl 10:40 3671

Det er vel noen idioter som dumper den plasten rett i elvene/havet. Det er jo så idiotisk at våre 50 bæreposer (litt underdrivelse) som havner i havet skal redde verden. Vi skal seff ikke kaste søppel i naturen eller plast i havet, men Norge har null ansvar når det gjelder forsøplingen av plast i havet. Det er som du sier disse U-landa som bruker havet som søppelkasse og regelrett dumper lastebiler med plast rett i havet som må utdannes. Afrika er også en stor synder når det gjelder å forsøple verdenshavene. Det er helt klart her vi burde legge våre penger. Opprette forbrenningsanlegg flere steder der det dumpes og så betale folk for å levere plast til resirkulering. kg pris ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.03.2019 kl 10:43 3666

https://forskning.no/naturvern-forurensning-hav-og-fiske/90-prosent-av-all-plast-som-renner-ut-i-havet-kommer-fra-10-elver/259405

Settes det opp flere bomstasjoner rundt OSLO så kanskje det vil hjelpe litt ?
At det kommer opp noen pakistanere og afrikanere og starter sykkel taxi …..
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
23.03.2019 kl 10:48 3657

FF, breene minker ja. Men det har skjedd før også. Og økt. Norge har omtrent totalt ligget under tjukk is. Hva skyldtes disse variasjonene tidligere? FNs klimapanel inngir ikke tillit etter min mening. Og mye av de såkalte klimatiltak som settes inn og forsøkes satt inn skjer i stor grad ikke der de virker best/mest. Oljen forbindes stort sett bilkjøring (og da for vanlige folk, må vite ledere etc må selvsagt kunne kjøre!, jfr Keiser Raymond, men olje brukes da til uhorvelig mye annet også. Jeg har forsøkt mang en gang å spørre "klimafanatikere" om faktiske forhold, men da er det omtrent helt tomt for svar. Eks. Om største forbrukere, oljekonsum, hva oljen/gass/kull går til, hvor strømmen til e-bilene kommer fra, om den kommer fra fornybar om denne energien ellers ville vært ubrukt, CO2 kunnskap, etc.etc, jfr han ovenfor som blandet Killis og CO2. Innflytelsen fra MSM som bare sauser i vei, er også skremmende. Så det er mangt å undre seg over.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.03.2019 kl 10:48 3655

Finnes det noen på denne jord som ikke vet at klimaet har variert opp gjennom tidene. Neppe

Finnes det noen som tviler på at solens sykluser har betydning? Neppe

Selvfølgelig vet klimaforskerne dette og modellene tar like selvfølelig høyde for det

Finnes det noen som ikke vet at vi skulle være inne i liten istid nå? Tydeligvis mange

Er det noen som ikke vet at jorden vil bli varmere igjen naturlig og at våre utslipp kommer på toppen. Ja tydeligvis mange

Er det noen som ikke vet at slike naturlige klimaforandringer skjer over lange tider i forhold til den oppvarmingen som skjer nå.Ja tydeligvis mange.

Husk dere er VELDIG langt fra å være eksperter selv om dere tror det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.03.2019 kl 10:51 3649

for ca 8000- 10000 år siden sto Norge under vann, havet sto opp til ca der tre grensen er i dag, 60m opp

Så det vil hjelpe lite tror nå jeg, å bytte til sparedusj hode på badet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Boss 99
23.03.2019 kl 10:56 3635

Ser i nyhetene at vår fremtid ikke orka å rydde opp etter seg etter streiken i går. Jaja en er seg selv lik. Protest skiltene bare ramlet ned på bakken obs mamma var ikke der å rydda opp etter dem.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.03.2019 kl 10:56 3633

Odi-1

Tull og tøys. Da var det siste istid og landet lå med tykk iskappe over store deler. Tregrensen er forøvrig på ca 1000m og ikke 60.

https://snl.no/siste_istid
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.03.2019 kl 11:00 3624

Boss

Det er jo isåfall slett ikke bra, men jeg har ikke sett det. Greit med en link selv om jeg ikke har noen grunn til ikke å stole på deg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
23.03.2019 kl 11:00 3622

Apropos Erna: https://www.nrk.no/ytring/stans-utslippene_-ikke-utviklingen-1.14485828

"Engasjert ungdom som står opp for klima og miljø bør glede oss alle. Vi skal lytte til ideene deres og føre en enda bedre klimapolitikk."

Farsen er komplett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
23.03.2019 kl 11:02 3618

Skal bli trivelig å sitte på gamlehjemmet og bli matet med salatblader og broccoli 7 ganger i uken. Men når vi er så gamle at vi må på hjem ( snakker for meg selv) så er det ikke mennesker som kommer til å mate meg. Det er det roboter som gjør. Klart mann skal ta de unge på alvor, men når 95% (tipper jeg) streiker for å få fri fra skolen så bryr jeg meg ikke om dette surret her. Hadde du bedt de samme om å streike for å få beholde mobilen sin hadde de gjort det også. Det neste blir vel å streike for færre lekser. Kan jo tenke meg at minst 50% av disse barna skal reise langt på ferie i sommer eller i løpet av året. Si til disse barna at vi avbestiller reisen til syden pga det forurenser for mye og vi må jo tenke på miljøet ikke sant. Si til de samme som skal på hytta i påsken at i år blir det minusgrader inni hytta da vi ikke bør fyre med ved. Å fyre med ved er mye verre en å kjøre med bil. De må gå opp alle skibakken da stolheisene forbruker enormt med strøm. De må ta bussen til hytta og gå de siste 5km med ryggsekk og handleposer. Si til de samme at de ikke får noen ny mobil på minst 5 år og at de ikke får nye klær. Fortell disse ungdommen som står i dusjen og bruker opp alt varmtvannet at de må vaske seg i kaldt vann og kun 1 liter til disp pr dag. Så kan du spørre de om dette er OK. Tror pipa får en annen lyd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
23.03.2019 kl 11:04 3610

hehehehe, ja dette er faktisk det det handler om. De driter i det, men bare hiver seg på. Massesuggesjon på sitt verste.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.03.2019 kl 11:07 3608

Ja vel, har med selvsyn sett Havskjell i morene helt oppe ved tregrensene, dette er ikke noe nytt, flågo :)

"Opp av havet
For 11.000 år siden sto havet cirka 110 meter over dagens nivå. Etter hvert som landhevningen tiltok, dukket de høyeste deler av det som i dag er Nøtterøy opp av havet. Vetan aller først selvsagt. For 10.000 år siden sto havet cirka 75 meter høyere enn i dag, og bare de aller høyeste åsene var over vannet. Nøtterøy var bare noen få små holmer og skjær. (Se kart nr.1). Klimatisk er en i overgangen mellom yngre Dryas og Preboreal tid. Det er en kjølig og relativt tørr periode. Bjørka kommer til Norge i denne tida. Det var neppe noen fast bosetting i vårt område, selv om det tvers over fjorden, i Østfold, bodde en gruppe steinalder-mennesker på Høgnipen omtrent på denne tid, eller muligens allerede så tidlig som for cirka 11 000 år siden. Nye undersøkelser kan tyde på det.
Menneskene slår seg ned
For 8000 år siden sto havet cirka 47 meter høyere enn i dag, og Nøtterøy besto nå av en rekke større og mindre øyer. Vi vet nå at omtrent på denne tid, bodde det folk i Strengsdal. En stor samling av flintredskaper og steinøkser er funnet av Grethe Horn, like ved hennes barndomshjem. Samlingen er nå hos Universitetets Oldsakssamling. Det dreier seg om den eldste boplassen vi med sikkerhet vet om på Nøtterøy ved utgangen av 1999. Det er eldre steinalder og klimatisk er det i begynnelsen av Atlantisk tid. Det er varmt og fuktig. Furua har kommet til Norge og nå kommer or, alm og lind, samt nye planter og dyr som steinalderens jegere og samlere kunne leve av."

https://www.notteroyhistorielag.no/notteroy-fra-istid-til-natid/


Du får reise rundt å grave litt å se selv :)


Det som er det mest skremmende med dette, er at Skolene ikke har slike godt dokumenterte læreplaner i SKOLEN.

Skolene er blitt ytterliggående ekstremistiske politiske organer, for en ekstremist RØD Venstreside i politikken.

Helt forbudt i forhold til den Norske Grunnloven!


Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.03.2019 kl 11:24 3581

Jo, etter siste istid for 10000 år siden lå havet mye høyere enn nå fordi landet hadde sunket pga det enorme isdekket som hadde tynget landet ned. De fleste steder pågår det enda. Du snakket om 80 000 år siden.

Vet ikke hvorfor jeg gidder dette. Stopper der.
Redigert 21.01.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare