MV Viking Sky i trøbbel utenfor Hustadvika

exian
23.03.2019 kl 15:53 3280

https://www.dagbladet.no/nyheter/cruiseskip-har-sendt-ut-mayday---1300-passasjerer-evakueres/70905728

1300 totalt ombord, motorhavari, 1 km fra land, har ankerfeste
8,8 m bølger, 27 m/s vind fra 256 grader.
Skipet er 228 meter langt, 6,3 m dyptgående.

Trenger nok mer assistanse enn noen få helicoptre og redningsskøyter.
Kan i verste fall havne i fjæresteinene.
Redigert 23.03.2019 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
25.03.2019 kl 12:19 940

Mange smarte forslag her, noen som skjønner hvilke krefter som er i gang ? Større rednings skip, fleksibel gang bro osv HALO VÅKN OPP. Skulle aldri lagt fra kai, håper den kapteinen aldri noen gang får jobb igjen og Hagen burde finne seg noe annet å drive med.
25.03.2019 kl 12:15 946

Eller ikke gå ut i det hele tatt. Hurtigruta ble liggende til kai.

De gamle 60-70-talls NSB-lokomotivene som gikk f.eks. på Rørosbanen og Nordlandsbanen var del såkalte Diesel-elektriske, men hadde de batteri som bufring til motordrift?
https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di_3
Redigert 25.03.2019 kl 11:35 Du må logge inn for å svare

Nordmøringen skrev Innlegget er slettet
Hvor fikk Viking Sky "full blackout" i fjor? Hvor kan jeg finne informasjon om denne hendelsen?

Det viser seg nå at to loser hadde anbefalt skipet å gå over Hustadvika. Det var meget grov sjø, men “bare” liten storm.
Redigert 24.03.2019 kl 19:32 Du må logge inn for å svare

Så er det antagelig MAN-hjelpemotorene som har streiket av en eller annen grunn, ikke de elektriske motorene. (?)
Et skip uten motorkraft er selvfølgelig hjelpesløse baljer i sjø, uansett baljens størrelse.
Det blir spennende å få vite hva som sviktet. Og ville hydrogen , uten MAN-motorene, vært en sikrere framdrift her? Batterier er det vel uansett tilstede, som mellomlagring av elektrisitet. ( Batterier alene er jo ikke nok til framdrift av et slikt skip over disse avstandene. )

Ja , 2 MAN hjelpemotorer som produserer strøm for elektrisk fremdrift. Batterikapasitet er ikke tilgjengelig innfo.
Thinky
24.03.2019 kl 15:25 1809

Den er 3 nm øst av Hustadvika. Se Marinetrafic. Driver i 0,4 - 0,8 knop ?
BOA Balder i nærheten ser ut til å være på vei til den.
Hagland hadde destinasjon for Skogn.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:7.104/centery:63.005/zoom:12
Ligger 1 km fra land.
Redigert 24.03.2019 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Thinky
24.03.2019 kl 15:23 1815

Ser ut som MV Viking Sky vil være i Molde kl 16.00.

Er det elektrisk framdrift ( med batteri ) her, og elektrisitet produsert av (diesel- )aggregater som backup?
Er det strøm/energi- mangel og ikke motortrøbbel?
Tyr
24.03.2019 kl 14:45 1888

Hvordan gikk det med lastebåten ?
Thinky
24.03.2019 kl 14:41 1892

Merkelig seilingsforløp til MV Viking Sky. Det er jo ikke sjans å være i Molde kl 15.
Skipet er 50 - 60 km fra Molde iflg. Marinetrafic. Escortebåt Ranger.
Thinky
24.03.2019 kl 13:25 1947

En påminnelse om at det blir viktig med god beredskap i området fra Hopen til Torbjørnsskjær, i en fremtid med
Northern Sea Route 220 dager i året. (Et sannsynlig faktum om relativt få år). Hvor Kirkenes kan få en viktig funksjon
som havn, med jernbanetilknytning til Finland, Sverige og Norge. (Og som et nordisk opptredene fellesskap som et
fredsprosjekt med Russland).
Redigert 24.03.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
FRONT
24.03.2019 kl 12:14 2011

Å velge cruise i Norge i mars er i utgangspunktet et dårlig valg. Kaldt og jævlig.
De fikk seg en tur for livet. God trening for reddningssentralen er det også.
Thinky
24.03.2019 kl 11:56 2035

Dette har da alle debattanter gjort hele tiden.
Det er en henvisning til saken. Ikke spam.
Bakgrunnsinfo vi trenger for å diskutere saken.
Dette er samfunnsinfo. Mange av mediene har
pressestøtte. Det er rett til å sitere.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:6.9/centery:62.8/zoom:9

Skipet er forbausende langt utpå. Tar kanskje 5 timer før det er til land.
Kjører 7,7 knop nå. Kanskje drøyt 60 km til Molde havn.
-Dëë-
24.03.2019 kl 07:49 2230

Exian, du vet det ikke er lov å kopiere artikler fra andre aviser å legge direkte linker ut her eller?
Du spammer jo alle aviser her jo. Regn med å bli slettet.
Redigert 24.03.2019 kl 07:50 Du må logge inn for å svare

Er elektrisk fremdrift på denne , nytt eksperiment spør dere meg .

Dieselaggregater som produserer strøm til batterier og el fremdrift..
exian
24.03.2019 kl 01:16 288

Innlegget er slettet av administrator
-Dëë-
24.03.2019 kl 01:09 2381

For en utrolig kjedelig sak... ?

Innlegget er slettet av Nordmøringen
exian
24.03.2019 kl 00:35 2449

Nordmøringen skrev Innlegget er slettet
Ja, varsellampene har begynt å lyse på denne saken.

Innlegget er slettet av Nordmøringen
exian
23.03.2019 kl 23:49 2517

Jeg er hjertens enig i det du sier her. De må da ha hørt på værmeldingen. Forbi Stad er vel omtrent det verste stedet
å passere i uvær i Norge. Skjønner ikke at de utsatte seg for dette.

Men akkurat nå må de gjøre det beste ut av det. Håper de lykkes. Kjør skipet inn til en havn, og sett av passasjerene der.
3 motorer går visstnok nå.
Springer
23.03.2019 kl 23:08 2577

Tror du blander sammen NH-90 som skal til Marine og Kystvakt, med EH-101 som skal til Redningstjenesten.
SeaKingen erstattes altså av et veldig bra helikopter
23.03.2019 kl 22:57 2599

Båten kunne enkelt lagt seg i le ved Kristiansund/Averøy.
Det er ett mysterium at de valgte å gå over Hustadvika i dette været.
Att lasteskipene går er en ting, men båter med passasjerer bør kjenne sin besøkelsestid.
Når ulykken først er ute så kan det få dramatiske følger i ett slikt vær.
Redigert 23.03.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare

NRK sender underholdning resten av kvelden.
Skulle vert i Oslofjorden, så hadde dem sendt non stopp til siste pax var i land.

Stor skam!

SS
exian
23.03.2019 kl 22:51 2623

https://www.vgtv.no/video/173671/dereck-og-esther-var-paa-cruiseskipet-vi-var-kjemperedde

Torstein Hagen selv drar til området. Det står det respekt av. Skipet kom visstnok fra Bodøtraktene.
Hvorfor gikk det ikke inn i Trondheimsfjorden eller en annen fjor i le ? Områdene rundt Stad er veldig
utsatt.
Dette er et tankekors i forbindelse kommende Northern Sea Route. Norge kan trenge tydeligvis noen
store redningsskip her og der.
Og gjennomgå beredskapen grundig.
Men mai /juni - okt/nov er kanskje måneder med noe mer moderat vær enn dette ?
Det forekommer meg ganske vilt å måtte løfte en og en av 1300 opp 30 meter i helicopter.
Selv om man nå kanskje ikke skal evakuere resten på denne måten.

I den nye tid med Nortern Sea Route trenger Norge både kystvakt og solid nok redningsberedskap
for alle situasjoner. Kirkenes havn synes å stake seg ut for mottak av noe av godset fra Asia. Også
pga. tog fra Finland og Sverige dit. Da kan togforbindelsen bli en avlastningsmekanisme også i opplegget.
Redigert 23.03.2019 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
quattro
23.03.2019 kl 22:17 2710

disse båtene vil ha 'sun-deck' ikke rednings platformer, dessuten vil nok de store bevegelsene gjøre at landing aldri ville ha vært aktuelt
Redigert 23.03.2019 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
quattro
23.03.2019 kl 22:15 2718

gode gamle Sikorsky-S61 men 'jævli gode' !
skal byttes ut med nye italienske til mrd som ikke funker ……katastrof
er fra sjøredningen(S-61) og helikoperservice (Puma's)
Urquel9
23.03.2019 kl 22:14 2721

Helt utrolig at en så stor båt med så mange passasjerer, ikke har landingsplass for helikopter.

Vad er det for helikoptrar? Fra forsvaret eller ?

Båten har gått 6-7 mil sørover i de siste to timene. Det er lett å se på Marine Traffic. På nyhetene står det at det er taubåten Boa Heimdal som skal assistere båten. Den kommer nordover og er tvers av Steinshavn nå.
Redigert 23.03.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare

Ser ut som Normand Ranger er på vei, må nok ha en litt større båt enn en liten slepebåt fra Østensjø eller Boa. Ranger er en knall skute, den klarer å rydde opp. PSVene er vel kun der i tilfelle folk må i sjøen.