THIN er i ferd med å erobre den globale dagligvarehandelen

Slettet bruker
THIN 09.11.2017 kl 22:51 1792

Nye trender gir ny hverdag for folk i emballasjebransjen

Ole Ronny Torsnes fortalte om det globale eventyret Thinfilm opplever med trykkbar elektronikk og NFC-teknologi.

Rune Rørvik fortale om hvordan Industri 4.0 brukes ved produksjon av pakkemaskiner.

- Selskaper som kan bygge inn bærekraftige emballasjeløsninger i verdikjeden, kan realisere store miljømessige og økonomisk gevinster, sa Camilla Haustrup Hermansen

Fredrik Johansson i DS Smith tok for seg emballasjens rolle for å bygge varemerker.

Publikum på Emballasjedagene koste seg tydelig med det som skjedde på scenen.



Internet of Things, Industri 4.0, emballasjedesign og emballasjens rolle i en bærekraftig verden ble belyst av fire skandinaviske leverandører på Emballasjedagene.

Først ut var Ole Ronny Torsnes, CFO i Thinfilm Electronics, som er i ferd med å erobre den globale dagligvarehandelen med sin elektronikk som kan trykkes på emballasjen og leses med smarttelefoner via NFC-teknologi.

- Vi har egen produksjon av brikker og partnere som integrer disse i produktene. Vi utvikler også programvare som holder styr på brikken under produksjon og pakking, fortale han.

126.000 smarte vinflasker
Thinfilm har hovedkontor i Oslo og over 300 patenter på sin teknologi, som gir merkevareeierne informasjon om hvordan produktet flyter rundt i verdikjeden. Brikkene kan også brukes til å tilby forbrukerne noe attraktivt.

- Yngre mennesker søker informasjon og handler på en annen måte enn folk gjorde før. De søker gjerne på produkter mens de er i butikken og handler også gjerne på nett, fortalte Torsnes.

Thinfilm har for eksempel en kunde i vin- og brennevinsprodusenten Barbadillo som har satt på NFC-brikker på 126.000 flasker for å gjøre dem smarte. Flaskene er solgt i de største dagligvarebutikkene i Spania, med formål om å forbedre forbrukerengasjementet, gi nye merkevarefans og øke salget.

Engasjerer forbrukerne
- NFC engasjerer forbrukerne på en helt annen måte, og gjennom smarttelefonen for merkevareeieren økt trafikk på hjemmesiden, der de sprer sitt budskap Faktisk bidro NFC til mer trafikk en Facebook og Google i dette tilfellet, fortalte Torsnes.

Medisingiganten GSK er en annen stor kunde som har brukt NFC-brikker på butikkhyller i Canada. Andre kunder er bryggeriene Oskar Blues Brewery og Cornado Brewing i USA, samt Røde Kors i Sør-Korea.

Ifølge Torsnes kan teknologien også brukes i industriens forsyningskjede for å verifisere leveranser av varer, sporing av varer, inspeksjon av utstyr som krever regelmessig vedlikehold og preventivt vedlikehold.

- Programvaren CNECT er utviklet av Thinfilm for å administrere datamengden som brikkene genererer. Antall selskaper som er registrerte brukere av CNECT har vokst fra 68 i mars 2017 til 349 i september 2017.

Industri 4.0 har potensial til å revolusjonere fabrikken
Rune Rørvik, markedssjef i Tronrud Engineering, fortale om hvordan Industri 4.0 brukes ved produksjon av pakkemaskiner.

- Industri 4.0 er integrasjon mellom den fysiske og virtuelle verden, med potensial til å revolusjonere fabrikkområdet, forklarte han innledningsvis.

- For emballasjebransjen betyr dette i praksis sammenkobling av pakkemaskiner, utveskling av informasjon og en digital revolusjon i form av Internet-of-Things. Det handler også om innsamling av data som har vært tilgjengelig fra maskiner i lengre tid, men som først nå er mulig å dele.

Skreddersydd vedlikehold
Rørvik tror at dette vil føre til økt transparens, høyere effektivitet, lavere kostnader, økt samarbeid internt i organisasjonene og raskere innovasjon. Han nevner blant annet at service på maskiner vil kunne utføres mer effektivt hvis man slipper å reise jorden rundt.

- Økt innhenting av data fra maskiner i sanntid vil kunne brukes til å lage skreddersydde vedlikeholdsprogram basert på faktisk bruk og slitasje, samt service «off site».

Industri 4.0 innebærer ikke bare at menneskene rundt som må omstille seg, maskinene blir også endret i takt med markedet. Maskinene må i større grad håndtere flere ulike formater, og det stilles større krav til omstillingstiden mellom formatene.

- Det stilles også krav til intuitive maskinløsninger som krever liten eller ingen teknisk kompetanse og innsikt. Fabrikkgulv er dessuten en dyr «vare», så plasseffektive maskiner er et pluss. Maskinene bør i tillegg ha integrerte systemer som overvåker maskinens drift og behov for preventivt vedlikehold.

Emballasje som bygger et sterkt varemerke
Fredrik Johansson, design og innovation manager i DS Smith Packaging Division, tok for seg emballasjens rolle for å bygge varemerker.

- Et sterkt varemerke er kjempeviktig. Emballasjens rolle når det gjelder iPhone, for eksempel, er ikonisk. Men hvordan får man produkter til å oppfattes på denne måten? Kvalitet er selvsagt viktig, men man kommer ikke langt uten å tenk nytt og annerledes, sa han.

Johansson oppfordret emballasjeutviklere til å være nysgjerrige og å utnytte muligheten for et samspill mellom produktet og emballasjen. Gå utenom mønsteret, noe som i seg selv er meget vanskelig.
Johansson siterte også Frank Zappa, en mann han mente for det meste sa mye rart, men dette er han enig i: A mind is like a parachute; it doesn’t work if it’s not open».

Bærekraft-tenking ligger i DNA-et
Camilla Haustrup Hermansen, Director of Business Development & Marketing i Plus Pack, fortalte om hvordan familieselskapet har jobbet gjennom 100 år og hvordan matemballasje kan være bærekraftig.................



Mvh RHjul
Redigert 21.01.2021 kl 01:16 Du må logge inn for å svare