Enda en katastrofe avverget på Vestlandet

kokkohill
24.03.2019 kl 10:46 458

De har kommet tett som siste året og viser hvor hjelpeløse vi egentlig er om det går helt galt.

Hadde HI klart å senke tankbåten, en brann og Kolsnes hadde gått i luften ? Det var utrolig nærme en katastrofe.

Cruisebåten , undervanns skjer 2meter fra kjøl og båten kunne blitt revet opp i bunn og velta . Med nærmere 1400 hundre ombord og i storm mot land..

Nå er passasjerer bare blitt banket ombord av inventar og alt ser ut til å ordne seg . Lastebåten som gikk ned i samme området hører vi lite til.

Har vi brukt opp flaksen vår på kysten og er klar om noe virkelig galt skjer ?
Slettet bruker
24.03.2019 kl 11:04 445

1300 ombord og de har ikke fått ut halvparten en gamg. Nå har de vel stoppet inntil videre men i det tempoet ville de blitt ferdig først i morgen tidligst.

Hva med livbåter? Hadde de tatt de i bruk ville nok alle fått kjørt seg i et slikt vær.
balder72
24.03.2019 kl 11:19 438

Så lenge det finnes båter på verdenhavene vil ulykker skje uansett hvor høyteknologiske båtene er. Disse cruisebåtene kjører greit igjennom sterk storm. Men når fremdrifts systemene svikter, blir en helt annen sak. Da er man overgitt til naturkreftene.

I dette tilfelle burde cruisebåten gå til land, da det var meldt full storm med vindkast på 35m/s langs kysten av Møre og Romsdal og Trøndelag. Men arrogante skippere stoler på båtens høyteknologiske foretreffenhet, og ignorerer været. De tar ikke høyde for at fremdrift og motorer kan svikte.

Money talks og de hadde ikke tid til å legge til land et døgn til stormen var over.
Slettet bruker
24.03.2019 kl 11:22 438

Han burde gått lenger ut, ikke til land.
Lurulf
24.03.2019 kl 12:13 417

Mange amerikanere ombord. Det kan ligge an til enorme søksmål mot rederiet. Håper de har forsikring som er ubegrenset, ellers kan dette fort bli dyrt.
Slettet bruker
24.03.2019 kl 12:19 413

Ja men han drev jo... da er det jo enkelt hva?
kokkohill
24.03.2019 kl 12:45 403

Her er fri flyt av tjenster på kysten og langt inn i fjordene . Levrandørene av disse tjenestene bruker knapt tjenester på land som genererer inntekter/ skatter.

Men de kan benytte alt av redningsressurser som er betalt av Norske skattebetalere ,gratis ?
Slettet bruker
24.03.2019 kl 12:56 392

Et skip som får maskinhvari har en tendens til å drive, spesielt når dette skjer i full storm.
Er man lenger ute så har man lengre område å drive på om uhellet er ute og sannsynligvis mindre brottsjø enn man har nære land i dette området.
atnorhe
24.03.2019 kl 15:03 371

At skipperen la ut på sjøen med amerikanske feite oldinger med gåstol i sterk storm, er hazzard, Selv uten motorsvikt kunne halvparten strøket med av sjøsyke, og bare en forstuet fot vil kunne generere milliardsøksmål .

Amerikanerne kommer til å saksøke rederiet for alt de har. Bare skrekkopplevelsen kommer til å koste dem skjorta hvis amerikanske advokater tar saken. Saksøkerne har ingen ting å tape, da det finnes spesialister som kun tar prosenter av eventuell erstatning, og en traumatisk opplevelse er verdt mange milliarder, men det er i USA.
Aner ikke hvor skipet er registrert, og hva kontraktene til passasjerene inneholder av begrensninger iht søksmål
Slettet bruker
24.03.2019 kl 15:12 369

Det er jo ikke akkurat første gang en passasjerbåt med amerikanere er ute i dårlig vær så dette har de nok forsikring for.
Det som kanskje koster mer er ryktet til rederiet. Nå er det ikke sikkert at de blir så skadelidende av det heller. Jeg regner med at de som drar på cruise i Norge om vinteren er ute etter en spennende barsk natur opplevelse og det fikk de til gagns.
børst
24.03.2019 kl 19:57 348

Såvidt jeg vet er det bare to ting som kan få flere store dieselmotorer til å stoppe omtrent samtidig, og som er relativt lett å fikse. Og det er luftbobler i drivstofftilførselen og mangel på luft til komprimering i sylinderne. Jeg ser fram til granskningen av hva som fikk motorene til å stoppe på et skip bygget i 2017. Det har ikke vært i sjøen lenge nok til at luftinntaket til maskinrommet kan bli overgrodd.
Redigert 24.03.2019 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
kokkohill
24.03.2019 kl 21:24 333

Ja ,men det kan være noe automatisk overvåking som har slått ut alt. Anyway må det være mulig å overta manuellt i krisesistuasjon
Slettet bruker
24.03.2019 kl 22:20 326

Begynner å bli for mye elektroniske systemer, som er vanskelige å finne feil på i en fart, både på skip og fly. Motorer stoppet før i tida også, men da var cheefen lynrask i maskina og hivde i gong igjen. Men det var før....
Slettet bruker
25.03.2019 kl 07:51 299

Dette var den mest omfattende redningsaksjonen i Norge siden Alexander Kjelland ulykken.