Viking Sky - fokus på losenes rolle

Slettet bruker
SJØ 24.03.2019 kl 12:30 4564

SS var en av de første som satt spørsmålstegn ved Losen og Fedje VTS sin rolle ved HI og Sola TS sin hendelse.
Der ble de største feilene gjort, etter SS sin mening.

Nå bør man sette spørsmålstegn ved vurderingsevnen til to stk Statsloser ombord på Viking Sky som valgte å trosse naturkreftene og gå hustadvika på sydgående med det været som var, og var meldt.

En ting er sikkert, ja et skip av Viking Sky sitt kaliber kan gå i dette været, ingen tvil om det. Et annet spørsmål er om det måtte gå. Det droppa Bodø, og sånn sett burde det ikke ha det travelt sydover til Stavanger. Det var rikelig med plasser å søke ly og avventet videre seilas, f.eks i Trondheimsleia.

Losene i samråd med kaptein har valgt å gå sydover, med 1300 ombord - og da vet man hva man har i vente ved Hustadvika.
Rissikovurdering burde sagt at man venter, og om man likevel skal gå, kunne man pga vindretning valgt en seilas lengre til havs, slik at man har mer handlingsrom om noe skjer. Det er sjelden et slikt skip slingrer og jævlest som dette, og da vet man at man kan virvle opp drit i tanker, og få tette filter. Da vet man hva som venter.

Så jeg håper losene, kapteinen og andre må svare for sine vurderinger. Losene burde anbefalt å lagt i leden, siden man hadde god tid som følge av å kutte Bodø pga de var for redd for at de ikke skulle komme seg FRA kai der pga sterk vind.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 16:30 4431

Du har viktige poenger her
Hurtigruta, både på syd og nord la still og krysset ikke
Dårlig vurderingsevne , dårlig sjømannskap dette
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 16:35 4410

Iallfall gått lengre ut.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
dreamliner
24.03.2019 kl 17:01 4362

På høyfjellet stenger man fjelloverganger når det er uvær. Slik burde det vært for den farlige leden på Hustadvika også. At sjøen kan bryte der og skape monsterbølger er vel kjent. Hvis man absolutt vil seile så får man gå utenfor i havet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 17:20 4324

Ja det skal bli interessant å høre hvorfor maskinene stoppet.?
Det burde ikke være mye dritt i tankene på et såpass nytt skip.
Kanskje det dro inn luft i systemet??
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Hunte
24.03.2019 kl 17:30 4281

Storm er høyst normalt i Norge vinterstid, og skipstrafikken går stortsett som normalt uansett! Det er fullstendig normalt og høyst forsvarlig. Motorproblemer kan skje med alt og alle! Hurtigruta er redde for sjøsyke passasjerer, evt at de ikke kommer til og fra kai pga mye vind og venter derfor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 17:40 4253

Her var det altså 4 motorer og veldig ny båt.
Og hvor mange motorer trengs for å kunne kjøre noenlunde ?
Var man ikke kjent med at kasting i sjøen kunne forårsake noe med motor ?
Er ikke sånt bygget inn i motorkonstruksjonen med tilhørende tanker og annet utstyr ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
dreamliner
24.03.2019 kl 18:09 4197

Det bør uansett være strengere regler for passasjer skip en for andre skip. I tillegg til alle ulykkene på Hustadvika, så har det vært mange nesten ulykker. Det er ikke flykapteinen som bestemmer om et fly kan ta av i tåke eller veldig dårlig vær. Hvorfor kan det ikke være slik til sjøs også på et slikt spesielt sted som Hustadvika?
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
sos54
24.03.2019 kl 18:10 4187

mye tullprat på denne ss,dritt,i tankene, en ny båt med filtere fra a til å
.
krabbefiskerne i usa, gamle båter, tenker de på dritt i tankene.
du skrev i går, nrk sender humorprogr. stor skam,hva var problemet?
du slenger med leppa på flere tåder ,tror du har forstad på det meste,
kystskipper sertifikatet, gjør deg ikke til den stor sjefen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 19:44 4074

Det har fremkommet at det var de to losene som gav rådet om å seile over strekket som var så værutsatt, og som kapteinen fulgte.
Men ingen har berørt bedømningen av fare for motorstopp i været med opptil 15 meters bølger.
Er skipet konstruert for å ikke bli rammet av motorstopp i opptil 15 meters bølger ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
rollon
24.03.2019 kl 19:45 4068

Enig at det må komme frem hva som gjorde at de ikke ventet på været, det går an vente litt når man har en båt full av stort sett pensjonister og de trenger absolutt ikke å være med på å krysse Hustadvika i storm som selv ikke kystens travere hurtigrutene vil seile i. Men når det kommer til HI så vil jeg påstå at det var en handlingslammelse på broen der når de ikke maktet såpass som å redusere farten for å få oversikt over situasjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:11 4024

Jeg har D1 - sjøkaptein, og bl.a tatt navigatøroppdrag på de nyere Hurtigrutene på friturer.
Her er mange som har null peiling, så den saken er grei.

Det er klart (som jeg skriver) at dette skipet er bygget for å kunne gå i slikt vær, det er og Hurtigrutene.
Men man går ikke i slikt vær uten at man må pga lasten, nemlig gamle, tjukke og skrøpelige amerikanere. Man gjør bare ikke det. Derfor ville alle med vett og forstand ventet i Trondheimsleia all den tid man sløyfet Bodø, og da hadde bedre tid enn planlagt.
Uansett tid, så burde man ventet, eller gått lengre ut i havet, nettopp pga dette med motorhavari er største trussel om man skal rissikovurdere denne seilasen. Man går ikke nær hustadvika med 1370 mann ombord med NW storm. Da har man lite til ingen spillerom å handle på når ting som dette skjer.

Hvorfor tror dere TO stk båter fikk problemer i området da? Bare uflaks? eller har det noe med drivstofflinjene å gjøre?
Jeg vet ikke, men heller til at dette handler om drivstoff (luft, filter - drit).
Dere som sitter i sofaen vet sikkert lite og ingenting om slikt, men man trenger ikke gamle båten for å få drit i tankene, eller mikroorganismer som har lagt der.
Jeg blir overasket over om det er det som har gjort dette, men det er diesel elektriske systemer, med 4 hvm, og det at alt stopper tyder på fuel problematikk på ene eller andre måten.

Minner igjen om at to stk skip, får problemer over samme strekning, samme vær, så trenger man ikke være geni for å skjønne problematikken. Derfor kommer dette inn i bildet om at vurderingen til to stk loser, og kaptein er riv ruskende galne.
Det var bare noen år siden hurtigrute skipet Midnattsol også fikk problemer i uvær rundt Stad, samme problematikk.

Så dere må gjerne slenge med leppa, men sjømannskap, og norskekysten er det få, om noen på dette forum som rekker SS til anklene på!

SS


EDIT: Det er jo nettopp fare for motorstopp som gjør at man avventer Stad, Hustadvika osv når vindretningene er som dem er. Det er jo ikke for at skipet skal kantre, eller så mye annet. Motorstopp, last som kan forskyve seg, og passasjerer får skip til å stoppe, og vente. Men ikke cowboyene på Viking Star. Jeg kan garantere at denne Kapteinen blir degradert, eller sparket, samt losene neppe blir losoldermenn på sikt. Skandale er det enkle ordet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:11 4012

Jaja får komme med ett innlegg je å da..

Himmel og Hav
Tang og Tare
Mektige Gud
Beskytt oss fra enhver fare

Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:14 4005

HI er udiskutabel, det var galskap det disse på broen gjorde. Gidder ikke bruke energi på det engang, alle er enig.

Men, vi har Kystverket ved Fedje VTS, og Kystverkets loser som skal være barierer mot hendelser i Hjeltefjorden, og andre VTS.
Her svikta VTS grovt ved å ikke plotte HI da den kom inn i nord. Den gikk sydover i 17 knop uten å være markert i systemet.
Videre kunne ikke VTS svare losen på hvem som kom sydover, og da gikk det til helvete.

Samtidig mener eg at Losen burde ha oppfatta et ekko som kommer peisende sydover i 17 knop, med lang slepestrek på radar, uten ais. Det burde losen fanget opp da det gikk fra kai, og tørnet. Først nå Sola TS kom på nordlig kurs, 6-7 knop griper Losen fatt i dette, for sent. Svakt rett og slett.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
rollon
24.03.2019 kl 20:34 3950

Losen kom i en vanskelig situasjon i.o.m at VTS ikke hadde oversikten, men uansett så var det en dominoeffekt av dårlige hendelser som ikke skal hende, men som alikevel skjer. Har jobbet offshore de siste 30 årene, men ser når det gjelder rapportering og orden i sysakene så er nok ting mere "oppstrammet" på UK sector enn hva det er på Norsk sektor.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
sos54
24.03.2019 kl 20:34 3948

ss
regner det er meg som sitter i sofaen.
startet i marinen i 73 først på madla videre til tordenskj. etc, nok om det.
jeg lurer mest på hvorfor det er vanskelig å få en sleper omord.
ett helikopter med long line hadde brukt 20 minutter på jobben.


.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:38 3933

Her jetter jeg på at alle som kunne meldt seg frivillig til å ta imot linen, allerede hadde sprintet ned og spiste Jack Daniels til lunch middag og kveldsmat.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 20:44 3922

Jeg peker ikke på noen, men noen kommentarer her er direkte tåpelige.

Nå fulgte jeg med på dette via flere kanaler, (les også kanaler dere ikke har tillgang på), og det var KV Njord, og Vivax som kom ut dit først.
Det er ikke enkelt å skyte line over i dette været, og det er ikke engang sikkert det hadde noe for seg. Vivax i dette været mot denne kolossen, samt KV Njord er en liten sak. Så spørsmålet er om det var forsvarlig å få slepeline ombord, og om det var egnede liner der, og hvorvidt denne Østensjøbåten kunne gjort så mye.
Dessuten var no alt av fortøyningswincher med mer døde som følge av blackout, i allefall en stund, og den ene maskina som gikk da det var kritisk hadde kanskje ikke kraft til wincher osv, men prioriterte lys, og litt fremdrift, samt kritiske andre systemer. Med denne slingringa og uvær, ville en line overføring være vanskelig, risky og kanskje umulig.

Merker meg at disse offshoreskipene som kom østfra lå på lang avstand uten å bidra med så mye ble holdt på avstand. Det er nok disse som burde vert slepefartøy, men igjen, mange momenter her - og disse båtene hadde gjerne ikke så mye egnede slepere ombord. Ankrene hang fra Viking Sky og var en fare for andre.

Gleder meg til å lese mer fakta om hendelsen fremmover, og da særlig hvorfor 4 maskiner får full stopp!

EDIT: Lurer og på hvorfor ingen av suppybåtene gjorde noen forsøk på å hive tamp i Hagland Captain, den burde være mer overkommelig å berge. Det virker som om den ble helt overlatt til seg selv etter at crew ble reddet. Så lite aktivitet av fartøy for å berge den. Hadde blitt noe griseri å rydde opp olje etter den. Tafatt var det jeg kunne se mtp den fra HRS og andre fartøy.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
sos54
24.03.2019 kl 20:59 3887

ikke bare bare å være kaptein på slepebåt,i Ramsund i 74 ble kapteinen degradert til å bli postman,
etter vi tok oss en båttur til Bogen,på fest en lørdagskveld.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 21:02 3875

:-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 21:13 3850

Ser VG omtaler mine teorier også.
Så de er nok ikke så dumme som verdensmestrene tror.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9po47/viking-sky-ulykken-dette-er-teoriene-om-hvorfor-det-gikk-galt?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
milk
24.03.2019 kl 21:16 3829

Du har nok helt rett i dine påstander SS! Det er uten tvil drivstoff systemet som er problemet... Det er en kjent sak at "skvulping" i tanker kan gi katastrofale følger. Jeg kjører tankene helt ned og tapper av siste rest å skifter filter før jeg fyller opp for lengre turer. Obligatorisk! Dieseldyr er ikke trivelig selskap...
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
sos54
24.03.2019 kl 21:26 3800

har du fått diesldyr hjelper det ikke å tømme tanken helt tom
den må renses, i mange tilfeller byttes ut.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 21:51 3751

Igjen vil jeg si SS kommer med gode betraktninger og resonnement
Hvem frakter de? Jo gamle folk hvor noen knapt kan gå alene
Det er derfor hurtigruta også la still
Har jobbet på hurtigruta i yngre dager, da var det ikke denne type passasjerer vi måtte hensyn ta
SS er nok en med godt sjømannskap slik jeg leser hans betraktninger
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 21:53 3739

Når man ser og hører reportasjene fra denne nær-katastrofeopplevelsen, så skjønner
man iallfall at her har lykken vært bedre enn forstanden.
Tenker da først og fremst på at båten la ut på havet med halvannen tusen mennesker iført fintøyet
og korkvester, når det raser styggsterk pålandsvind og monsterbølger langs kysten.
Selvsagt enig med skipssjefen. Her er det sikkert krenging og sterke bevegelser i skipet som førte
til at maskineriet stanset.
Ble heller ikke så imponert over scenen med folk som satt uvitende og i god tro,
som var det normalt at møblement og pianoer seilte rundt og meiet ned for fote.
Kan forresten tenke meg at det sikkert bare sto om minutter før båten ikke lenger kunne reddes,
og ville havnet i fjæresteinene, med følgene det ville fått.
Er nok mye som kommer frem når snøen forsvinner her ja, vil jeg anta.


Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
solid1
24.03.2019 kl 22:18 3686

Jeg mener du tar feil i at man skal legge seg still i slikt (normalt om enn litt dårlig) vær.

Du skriver selv i din trådstart: "En ting er sikkert, ja et skip av Viking Sky sitt kaliber kan gå i dette været, ingen tvil om det."

Det er altså ingen tvil om at Viking Sky kunne gå, så hvorfor en tråd som setter den avgjørelsen i tvil?
At båten fikk motorproblemer bør ikke føre til at man skal forhåndsdømme hverken loser eller kaptein.
At de mulig burde valgt ytre lei er en sak i seg selv, men det er ingen krav til det.

Når både los(er) og kaptein valgte den rute de tok, var av den grunn at de var trygg på at båten var både stabil og sikker.
En mulig spesifikk endring av regler om at alle skip av en viss størrelse skal nytte ytre lei dersom været er dårlig, kan mulig ønskes velkommen.
Motorhavari er motorhavari, og både kaptein og los gjorde trolig en fantastisk innsats når de maktet å berge båten.

Som du også nevner så ser flere av oss frem til en forklaring på hvordan 4 motorer kan stanse på samme tid. Det er urovekkende, ikke været.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.03.2019 kl 22:35 3654

Du glemmer lasten. Lasten er grunnen til at man burde ligge i ro. Derfår lå også Hurtigrutene i ro.

Har du sett klientellet som går ombord i disse båtene? Da vet du svaret.

Dessuten er det alltid rissiko å gå i dette været, og det har nok slingret rimelig bra selv da den gikk for egne maskiner.

Historien viser at de ikke burde gå, og to båter viser i går at været var for drygt. Så kan man kverulere så mye man vil!
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
drammen
24.03.2019 kl 22:52 3631

Lite fokus på at vinduer har blitt knust og vann fosset inn. Konstruksjonsfeil ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
solid1
24.03.2019 kl 23:24 3581


Nå er det vel ikke jeg som kverulerer. Historien har alltid vist hva man bør, eller burde ha gjort.
Skipet var sjødyktig helt til motorer stanset. Da må man finne ut hvorfor disse stoppet.

Det er trolig ikke kapteinens feil, og 100 % sikkert ikke losens.
Vil likevel legge noe kritikk til begge at de valgte den leia.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Kurt
24.03.2019 kl 23:31 3569

Var det Skipssjefen KNM som sto på brua til Helga Ingstad?
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
kokkohill
24.03.2019 kl 23:41 3552

Det var ingen grunn for Losene å stoppe skipet om rederiet,s mann har bestemt seg for å gå.

Losene har ansvaret for å sette kursen ,rederiet har ansvaret for at utstyret funker ,tenker jeg
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 07:06 3407

Kapteinen har det hele og fulle ansvaret, men her har losene gitt dårlige råd, og det bør bli fokus på!

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Odi.1
25.03.2019 kl 07:28 3366


Dette Biodiesel dritet de blander i ordentlig diesel må de totalforby å bruke over hele verden.
Katastrofe , blir som å helle mold på tankene .
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
drillpro
25.03.2019 kl 07:32 3353

Skipsjefen. Er enig i at det er stor sannsynlighet for at det er skitt i tankene som forårsaket blackouten og ikke noe luft i kjølevannsystemet som forårsaket blackouten..Men du er nok ikke sååå erfaren som du skal ha det til..Viking Star er dobbel så stor som Hurtigruta og det skal være null problem å gå i 8-10 meter høye bølger med denne..
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 09:18 3257

Haha, sikkert ikke erfaren nei.
Seilt siden 1992. Så jeg tror jeg har nok erfaring til å skrive om denne hendelsen.

Penget er at det gikk galt.
De burde gått yttre lei.
De burde ventet, da de hadde god tid. Tross alt gammalt kveg de går med.

Båten skulle tåle det, men alltid mer fare for hendelser i slikt vær, og dette stykket er så farlig og trangt at man knapt kan snu en slik koloss om man angrer seg.

Jeg hadde uansett venta ettersom man gikk med passasjerer, og heller tatt noen seige timer i trondheimsleia istedenfor.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 09:56 3227

Tror mer på elektronisk feil, kortslutning, tavlefeil etc.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 10:20 3209

Hustadvika er slett ikke aa spoeke med i daarlig vaer. Har sikkert gaatt der hundre ganger med diverse baater. Paa grunn av at der er saa grunt farvann blir det unormalt mye krapp slingring. Og det foerste som slo meg var at det trolig var kjoelesystemet som sviktet paa hovedmotorene,selv om det skal veldig mye til at baaten legger seg saa mye over at den tar inn luft. Eller som SS er inne paa-drivstoffproblemer. Elekrisk feil er en mulighet. Systemene er kompliserte naa til dags
De burde kanskje avventet forholdene siden dette skulle vaere en kosetur. Sikkert mange som ble sjoesjuke ogsaa
Noen her husker sikkert hvordan det gikk med St. Svithun paa Folla
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 10:29 3198

To tavler, og feil på begge to??
Tvilsomt.

Luft i alle kjøleststemene på en gang? Neppe.

Stikkord er fuel problematikk.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2019 kl 10:30 3195

Hartvigsen:

Enig med deg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare