Et lite regnestykke om lakseaksjer.

Gladlaks8
31.01.2018 kl 08:49 3298

Det er noen her blant oss hobbyinvestorer som prøver seg med avanserte betraktninger om kjøp eller ikke kjøp av lakseaksjer. Som sivilingeniør og hobbyinvestor har jeg tjent solide årslønner bare på enkle utregninger. Et eksempel: I uke 4/17 var lakseprisen 70,- og volumet 14.100 tonn. I uke 4/18 var lakseprisen redusert med 19 % til 56,96, men volumet økt med 23,4 % til 17.400 tonn. Da ser man at lakseselskapene kommer bedre ut i år enn i toppåret 2017. Og da er ikke reduserte kostnader tatt med. Avslutter med å nevne uttalelse til Spetalen, (som også er sivilingeniør), han hadde aldri tapt så mye penger som da han fulgte rådene fra aksjeanalytikerne, som i realiteten er spåmenn og synsere.
milk
31.01.2018 kl 09:20 3242

Jeg var på et seminar med Spetalen for en tid tilbake. Da avsluttet han med å si"Lær å stole på den gode magefølelsen,man tjener ikke penger på å følge stimen" :-)
Felixcat
31.01.2018 kl 16:32 3156

Laksenæringen kan være interessant. Men kanskje litt "naivt" med å vise til forholdet mellom uke 4 for 2017 og 2018, hvor det utfra de tallene bare blir en minimal økning. Nå kan priser og volum være ganske usikre mot markedet, negativt eksempelvis om næringen rammes av større kostnader ved å holde bestanden sin oppe, positivt eksempelvis om utbredelse ved bruk av rognkjeks (som spiser lakselus) gir mindre kostnader. Når det gjelder reduserte kostnader hvor du viser til lavere kostnader, er det noe som forventes å vare fremover ?, eller kanskje negativt må næringen ved nødvendige utskiftning av anlegg etter flere år, statlige krav etc), ut med forholdsvis betydelig beløp. Og har du foretatt noen beregninger opp mot lønnsomhet og soliditet etc ?. Er det noe andre alternativ, eksempelvis var det i sin tid snakk om oppdrett av gråsteinbit (vet ikke noe mer om det), noe du har vært inne på ?.
Som sagt kan laksenæringen være interessant å se på, noen favoritter her ?, og ev, hvorfor. Ellers ja, råd fra aksjeanalytikere kan være "mangelfulle".
Gladlaks8
02.02.2018 kl 09:47 3024

Nå må dere som har tenkt å kjøpe lakseaksjer ikke vente lenger. Heldigvis kjøpte jeg meg solid opp i Mhg på 131,-.
milk
02.02.2018 kl 09:52 3017

Chilenske oppdrettere er på tå hev! Gift alger har allerede tatt livet av laks. MHG kan bli påvirket hvis det eskalerer...
Artur II
02.02.2018 kl 11:41 2958

YTD har laksevolumet fra Norge økt med ca. 20%, mens en for året som helhet forventer en økning på +/- 8%. Volumveksten gjør at lakseprisene er betydelig lavere enn på samme tid i 2017. Volumet kompenserer ikke for redusert pris når en ser på samlet EBIT for selskapene. Oppdretterne har biologiske utfordringer som gjør at de ønsker å ta fisken ut av sjøen tidligere enn det som stående biomasse normalt ville ha medført. Lave lusetall og reduserte produksjonskostnader kan bidra til å kompensere noe for lavere laksepris i 2018. Valuta spiller også en rolle siden NOK har styrket seg i forhold til USD/EURO.

Om volumet kommer ned til en mer "naturlig" vekst på 5-8% så tror jeg markedet vil reagere med økte priser. Om lakseprisen ender på 55 NOK per kilo i år vil de fleste tjene gode penger. Dette forutsetter at veksten i konsumet fortsetter å øke. Når en ser at lakseaksjene er priset med en P/E på 10-12 vs OSE på ca. 16 så kan dette bety en betydelig reprising av sektoren på sikt. Jeg sitter langsiktig i laks og kan leve med at de svinger litt i aksjekursene.
Gladlaks8
02.02.2018 kl 12:45 2907

Vi har vel et noe forskjellig utgangspunkt. Skal man sitte langsidig i aksjer, tror jeg f.eks.at Hydro ville egne seg bedre enn lakseaksjer. Er ikke uenig i dine teorier, men du tar med altfor mange parametere. For de som ønsker å spe på inntekten med noen raske kjøp av lakseaksjer holder det med langt enklere beregninger. For øvrig har jeg registrert at når en aksje begynner å nærme seg toppen, kommer ofte spåmenn og synsere fram av hulene sine og anbefaler nettopp den aksjen de tidligere har anbefalt solgt. Dermed er det mye sparepenger som går opp i røyk.
Gladlaks8
08.02.2018 kl 14:36 2701

Jeg registrerer at det er godt driv i lakseaksjene på dagens røde børs. Mhg vil komme med et 4. kv. resultat som vil ligge tilnærmet opp mot resultatet for 3. kv,. og utbyttet vil ligge på rundt 3,30. Det ser ut til at lakseprisen vil ligge stabilt fremover, samtidig som volumet øker. Spåmennene/synserne er f.t. taus.