NEL 31.01.2018
Dette ser virkelig ikke bra ut. Hva er det som gjør at kursen faller så mye? Dette er ikke tilfeldig.
Siste:3,094
Siste:3,094
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
Funderer
31.01.2018 kl 09:08
9381
Er en jojo aksje så når det går en mnd uten meld så er det ikke rart den faller , syns egentlig den har holdt seg bra i år . Får bare håpe den ikke faller undr kr 3 .
Er vel ikke verre enn at noen selger aksjene sine og hønseflokken henger seg på .
Er vel ikke verre enn at noen selger aksjene sine og hønseflokken henger seg på .
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
stockpicker
31.01.2018 kl 09:09
9367
Faller? Opp 2 øre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
2030kommer
31.01.2018 kl 09:10
9352
rt 3.148
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Tradinator
31.01.2018 kl 09:23
9278
Lurer på hvor mange fyllstasjoner Nikola skal ha opp i Arizona etter gårsdagens nyhet. Det kommer ikke til å drøye lenge før spaden stikkes i jorda der. Arizona ordre kommer, hva gjorde Løkke hos Milton forrige uke??
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Stubben
31.01.2018 kl 09:24
9664
Dette viser bare hvordan kursene kan bli herjet med. Håper ikke det var noen som ble redd og hoppet av.
Siste: 3,15
Siste: 3,15
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Det er en kjempe kjøpsmulighet. Jeg har skrapet sammen noen kroner, men vil vente å se hvordan det går utover dagen før jeg øker ytterligere. Hopper uansett ikke av nå!
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Funderer
31.01.2018 kl 09:30
9604
Jeg vart litt skræmt , men så kom jeg på at proffene lastet på kr 3,45 . Marcus Helland handlet litt på 3,349 . Bare å vente litt så satser jeg på at man snart angrer på at man ikke handlet mer på dagens kurs .
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
cover
31.01.2018 kl 10:08
9426
Økte beholdningen ved åpning. Kurs 3,09. Gjenstår å se om 3,062 var bunnen i denne omgang.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Skogly
31.01.2018 kl 10:51
9236
Dette skjer hele tiden. Kort brå oppgangsperioder. Så skal de falle 90%av tiden. Godmeldingene kommer de, men først som alltid skal vi pines kursmessig!
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
oppvigår
31.01.2018 kl 11:08
9140
Kan være at noen har kjennskap til et eller annet. Kanskje forhandlingene med H2v drøyer, og i verste fall ikke noen avklaring de første månedene.
Tror ikke at det bare er utålmodighet og redsel som er årsak i fallet.
Tror ikke at det bare er utålmodighet og redsel som er årsak i fallet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Stubben
31.01.2018 kl 11:22
9108
Dette er ikke bra. Hvor langt ned skal vi...
Siste:3,050
Siste:3,050
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
31.01.2018 kl 11:25
9072
De som har vært med en stund har vel observert dette fenomenet mange ganger.
NEL har blitt en `folkeaksje` som også alle noviser og uerfarne skal følge.
Jeg går ut fra at de langsiktige med erfaring ikke bryr seg særlig mye om kurs fra sekund til sekund.
Enten tror du på at dette caset skal bli stort, og da setter du deg inn i mulighetene for at dette med oveveiende sannsynlighet skal/kan skje, eller hvis du tviler, rett og slett går over til å bli kortsiktig trader eller bare holder deg helt unna aksjen.
Det er ikke riktig å tvile på dine beslutninger selv om aksjen dumpes i perioder.
Jeg venter på de store meldingene, og jeg tror det bli flere av dem.
Jeg observerer frykt og klager på HO hele tiden, selv når aksjen steg med + 2 kr og falt tilbake til noen øre eller gikk sidelengs en stund,
Hvis man er så usikker på egne beslutninger som mange synes å være i NEL, så er det vanskelig å forstå at man vil pine seg selv med dette i år etter år.
Personlig har jeg valgt dette gamet for spenningens skyld, og flere venner og kjente misunner meg jobben, men denne jobben passere stort sett for folk som liker å gamble på en gjennomtenkt måte, og ikke blir fortvilet ved nedgang eller hopper i taket ved vanlige oppganger.
Store oppganger feires, selvfølgelig.
Lykke til
NEL har blitt en `folkeaksje` som også alle noviser og uerfarne skal følge.
Jeg går ut fra at de langsiktige med erfaring ikke bryr seg særlig mye om kurs fra sekund til sekund.
Enten tror du på at dette caset skal bli stort, og da setter du deg inn i mulighetene for at dette med oveveiende sannsynlighet skal/kan skje, eller hvis du tviler, rett og slett går over til å bli kortsiktig trader eller bare holder deg helt unna aksjen.
Det er ikke riktig å tvile på dine beslutninger selv om aksjen dumpes i perioder.
Jeg venter på de store meldingene, og jeg tror det bli flere av dem.
Jeg observerer frykt og klager på HO hele tiden, selv når aksjen steg med + 2 kr og falt tilbake til noen øre eller gikk sidelengs en stund,
Hvis man er så usikker på egne beslutninger som mange synes å være i NEL, så er det vanskelig å forstå at man vil pine seg selv med dette i år etter år.
Personlig har jeg valgt dette gamet for spenningens skyld, og flere venner og kjente misunner meg jobben, men denne jobben passere stort sett for folk som liker å gamble på en gjennomtenkt måte, og ikke blir fortvilet ved nedgang eller hopper i taket ved vanlige oppganger.
Store oppganger feires, selvfølgelig.
Lykke til
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Helt enig EEB. Selv kjøpte jeg nettopp noe på 3,06. Har satt av til å handle mer dersom den går under 3,00.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Jeg tenker det er de proffe som presser kursen. Det mener jeg å kunne se på mønsteret. Store poster som ligger noen ører over/under. De forflytter seg hele veien. Dersom kursen plutselig skulle fyke til værs pga nyheter, så...
Eller skulle en stop loss utløses, så...
Eller skulle en stop loss utløses, så...
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Enig med Jonas.
Her er det noen som presser kursen.
Ikke veldig vanskelig på disse volumene.
Så handler de mer enn de selger og til en rimeligere pris.
Er ikke det ganske vanlig fremgangsmåte?
Iallefall i papirer med så små volumer som vi har sett her i år.
Ikke får vi sett kjøper/selger.
Og disse hersens 3 desimaler :))
Her er det noen som presser kursen.
Ikke veldig vanskelig på disse volumene.
Så handler de mer enn de selger og til en rimeligere pris.
Er ikke det ganske vanlig fremgangsmåte?
Iallefall i papirer med så små volumer som vi har sett her i år.
Ikke får vi sett kjøper/selger.
Og disse hersens 3 desimaler :))
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Framtia
31.01.2018 kl 15:09
8704
sitter med en ganske beskjeden post ift mange, men det er begredelig å se "verdien" falle over 400k på litt over 1 måned...Nå bør ledelsen i Nel begynne å oppdatere markedet med litt mer enn tomme twitter meldinger...De "noen" som kjøpte 40 mill aksjer for litt siden, sitter allerede med et papittap på ca 30 mill....Akumuleres ingen verdier ved gjentatte opp og påfølgende nedturer! Lykke til tolmodige sjeler...
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Tomta
31.01.2018 kl 15:35
8584
Ikke overraskende at NEL fremdeles siger tilbake.
Det kan vi takke de idiotiske innsidesalgene for.
Det kan vi takke de idiotiske innsidesalgene for.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Vel, nå er vi snart tilbake der vi startet i dag. Det er tross alt ikke mer enn 8% fall fra nyttår. Andre aksjer faller gjerne det på 1 dag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Det er et ordtak som sier: "Never grab a falling knife"...
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Føler med deg Framtia. Mange blør nå. Har styret i Nel sovnet?? Nå får de pisk fra alle aksjonærer som ser blodige røde tall på sin vps konto..Hvor er mr Løkke? Stillhet er fall. 8 % ned er altfor mye etter 3 kontrakter på K60' mill i des 17
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
anca
31.01.2018 kl 16:17
8367
spørs om vi kanskje må se 2 tallet før det snur...
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Tradinator
31.01.2018 kl 16:37
8322
Har vært med lenge i NEL, det snur. Slapp av og kjøp på gode kurser.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Det er ikke utenkelig anca. Jeg er ihvertfall ganske trygg på at vi snart får en kraftig rekyl. De som selger nå er enten proffene som trykker aksjen lenger ned, eller de som selger i panikk/tvangssalg. Jeg tenker at innsidesalget skremmer noen. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at det skal komme negative meldinger så snart etter innsidesalget når kursen har falt fra 3,45 til 3,05. I så fall ville tilliten til selskapet få seg en kraftig smekk. Jeg kjøpte tidlig i dag til 3,06 og vil ta flere lodd dersom vi dupper under 3. Enten har jeg tro på aksjen, eller så er det bare å selge seg ut. Så enkelt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Alfonzo
31.01.2018 kl 16:50
8222
Uff... Uff... Jeg kom meg heldigvis ut i dag på 3.136 med 414K. Det er absolutt litt usikre tider og det kan være greit og vekte seg ned en periode.
Det ble ca 300K i kassen så helt gale er det ikke. Mulig jeg sier feil, men når "The Broker" kommer med positiv info ser det ut til å være lurt å selge....??
Det ble ca 300K i kassen så helt gale er det ikke. Mulig jeg sier feil, men når "The Broker" kommer med positiv info ser det ut til å være lurt å selge....??
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
oppvigår
31.01.2018 kl 16:52
8198
Tror vi skal ned til 2,94-2,96 i morgen før vi snur.
Dette fallet var ikke overraskende. Ser man på TA, så forteller den noe. Men alle har vi våre meninger om det vi ser.
Dette fallet var ikke overraskende. Ser man på TA, så forteller den noe. Men alle har vi våre meninger om det vi ser.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
maltoei
31.01.2018 kl 17:08
8030
Helt riktig oppservasjon, the broker har liret av seg samme leksa hver dag i ukesvis. Og hver dag faller vi kraftig nedover. Så la oss slippe flere innlegg fra den mannen, han har dessverre ikke peiling.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Nestor1
31.01.2018 kl 17:31
7966
Det er et tak på 3,45 Pga emisjon og idiotiske innsidesalg. I tillegg kommer faktum at det er ordretørke.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Nestor1
31.01.2018 kl 17:36
7882
Grunnen til fallet er idiotiske innsidesalg og emisjon samt ordretørke.
Tullinger her som bruker eeb og andre som bare skriker nel blir gull osv. Drar ned dette forum til barnehagenivå.
Tullinger her som bruker eeb og andre som bare skriker nel blir gull osv. Drar ned dette forum til barnehagenivå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
oppvigår
31.01.2018 kl 17:46
7886
Barnehage nivå blir det når man angriper person/personer, istedenfor å diskutere sak.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Framtia
31.01.2018 kl 17:48
7807
Ser man på kurven så er det noen som tjener penger og noen som taper...De store lopper de små eller de tolmodige tar penger fra de utolmodige...Uansett er det vi er vitne til begredelig! Men de store tjener jo ikke penger på at en aksje stiger jevnt, så utviklingen er ikke overraskende! I tillegg er nyheter eldre en 'en måned bestandig glemt i Nel...dessverre!
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Så på Shareville at noen mente det var robotene til CLEARSTREAME som herjer med kursen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Funderer
31.01.2018 kl 18:06
7762
Broker mannen kan ha peiling på litt a hvert , men han kan seff ikke styre om noen vil dumpe aksjer på tilbud . Mandag var den oppi 3,38
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
goodoil
31.01.2018 kl 18:08
7678
Den har enda ikke testet 2,96-2,98 så dette er en god anledning, men ikke en morsom en. For de som ikke har solgt til høyere kurs gjør det nok lurest og bare sitte i ro.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Nestor1
31.01.2018 kl 18:34
7647
Jeg ga min mening om teknisk utvikling og årsak for dette,
Det er å gi innspill i sak, samt å gi sin mening om lavt nivå til innlegg vi ser her.
Det er å gi innspill i sak, samt å gi sin mening om lavt nivå til innlegg vi ser her.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Lucky
31.01.2018 kl 19:05
7504
Jonas.
Tror nok du er inne på det. Det er nok en kombinasjon. Det er nok robotene til CLEARSTREAME som herjer med kursen ja, samt andre større aktører som selger på stadig lavere kurs for å drive kursen enda mer nedover. Samtidig kjøper de større antall på lavere kurser. Hvor langt ned vi skal er vel litt usikkert, men tror nok vi kanskje vil se 2,98...2,95 i morgen, før en kraftig rekyl kommer. Alle vet at melding er rundt hjørnet. Og de store ønsker en lavere inngang. Shorting er nok på gang igjen også. Så får vi se om oss som er langsiktig får lønn for tolmodigheten ?
Kommer en større kontrakt går vi ganske kjapt opp til 3,45 så er det litt avhengig av momentet i aksjen videre. Jeg tror personlig at vi passerer 4 kr rundt månedskifte april/mai.
En omvendt splitt hadde også vært med på å stabilisere kursen, samt fått vekk de hersens 3 desimalene. Det viser fremdeles blått i min portefølge, så jeg sitter rolig og venter på gode nyheter.
Løkke til fremover.
Tror nok du er inne på det. Det er nok en kombinasjon. Det er nok robotene til CLEARSTREAME som herjer med kursen ja, samt andre større aktører som selger på stadig lavere kurs for å drive kursen enda mer nedover. Samtidig kjøper de større antall på lavere kurser. Hvor langt ned vi skal er vel litt usikkert, men tror nok vi kanskje vil se 2,98...2,95 i morgen, før en kraftig rekyl kommer. Alle vet at melding er rundt hjørnet. Og de store ønsker en lavere inngang. Shorting er nok på gang igjen også. Så får vi se om oss som er langsiktig får lønn for tolmodigheten ?
Kommer en større kontrakt går vi ganske kjapt opp til 3,45 så er det litt avhengig av momentet i aksjen videre. Jeg tror personlig at vi passerer 4 kr rundt månedskifte april/mai.
En omvendt splitt hadde også vært med på å stabilisere kursen, samt fått vekk de hersens 3 desimalene. Det viser fremdeles blått i min portefølge, så jeg sitter rolig og venter på gode nyheter.
Løkke til fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Synes det er beklagelig å skylde noe som helst på EEB. Det vil jeg kalle lavmål. EEB er vel en av skribentene her som har vært lengst inne i Nel både i med og motgang.
At han har tro på Nel er han ikke alene om og han vil få rett i mye av det han skriver. Uten meldinger sier det seg selv at den vil sige noe tilbake samtidig som robotene herjer.
At han har tro på Nel er han ikke alene om og han vil få rett i mye av det han skriver. Uten meldinger sier det seg selv at den vil sige noe tilbake samtidig som robotene herjer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
Hvis i studerar tidslinjen;
1. Kursen faller efter insidersalg.
2. Kursen er relativt stabil.
3. Lokke besöker USA og Nikola
4. Kursen faller
Her kan muligen nåt ha skett i USA. Kan det vara så at Nikola, har invigt NEL i planeringen. Huvudsaklig leverans fra 2022 og frammåt.
NEL inbjuds at vara "partner". Första betalning i mitten av 2023, men NEL står för alla kostnader innan. Den er go sier lökke.
Sen ser lokke at NEL snabbt trenger mer kapital. Hos storbankerna er det stopp, det vet han.
Han kontaktar olika institut, t ex Accendo, Novel Unicorn, Crede. De vanliga bolagen som vill spisa opp en god del av NEL for at ge finansiering.
Detta blir känt på marknaden. Det er 2 personer som har studert finansfag sammen. Og sen ser vi igen at kursen faller.
1. Kursen faller efter insidersalg.
2. Kursen er relativt stabil.
3. Lokke besöker USA og Nikola
4. Kursen faller
Her kan muligen nåt ha skett i USA. Kan det vara så at Nikola, har invigt NEL i planeringen. Huvudsaklig leverans fra 2022 og frammåt.
NEL inbjuds at vara "partner". Första betalning i mitten av 2023, men NEL står för alla kostnader innan. Den er go sier lökke.
Sen ser lokke at NEL snabbt trenger mer kapital. Hos storbankerna er det stopp, det vet han.
Han kontaktar olika institut, t ex Accendo, Novel Unicorn, Crede. De vanliga bolagen som vill spisa opp en god del av NEL for at ge finansiering.
Detta blir känt på marknaden. Det er 2 personer som har studert finansfag sammen. Og sen ser vi igen at kursen faller.
Redigert 20.01.2021 kl 22:50
Du må logge inn for å svare
EnklestErBest
31.01.2018 kl 20:54
5874
Fantastisk konspirasjonsteori Larsson.
Ikke akkurat relativitetsteorien dette, men takk for delingen allikevel.
Lykke til
Ikke akkurat relativitetsteorien dette, men takk for delingen allikevel.
Lykke til
Du Larsson du Larsson. Du er ikke sann :-)
Men lykke til fra meg også!
Men lykke til fra meg også!
Ifølge Karl Johan Molnes i Norne er det helt utenkelig at Nel går inn som partner.
Har lett litt, men finner ikke igjen svaret hans på på lignende spørsmål fra undertegnede for en stund tilbake.
Har lett litt, men finner ikke igjen svaret hans på på lignende spørsmål fra undertegnede for en stund tilbake.
Mye stoff om hydrogen og Nikola i morgendagens FA.
Og litt Nel da...
NEL-partner bygger fabrikk til 8. mrd
INDUSTRI: Nikola Motor Company skal bygge en fabrikk for hydrogenbaserte lastebiler for 8 milliarder kroner i Arizona i USA.
Nikola Motor-sjef Trevor Milton var i november i fjor i Oslo og fremsnakket hydrogen som drivstoff på fremtidens lastebiler.
Den Salt Lake City-baserte amerikaneren har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil og planlegger en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogen i USA.
Tidligere denne uken ble det klart at Milton har valgt byen Buckey, like utenfor Phoenix i Arizona, som base for fabrikken som skal produsere lastebilene.
Investerer rundt 8 mrd.
Nikola Motor inngikk i november i fjor en eksklusiv avtale med hydrogenselskapet NEL, som ble valgt som leverandør av de første fyllepumpene og elektrolyseanleggene. I starten planlegger Nikola å etablere 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, men ambisjonen er på sikt å ha flere hundre stasjoner i USA.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Nikola Motor legger opp til at det skal investeres 1 milliard dollar, tilsvarende nær 8 milliarder kroner i den nye fabrikken. Anlegget er ventet å skape 2.000 nye arbeidsplasser.
Milton sier i en uttalelse at selskapet har brukt et år på å bestemme seg for produksjonsstedet etter å ha vurdert ni forskjellige stater, skriver Fortune. Flyttingen av hovedkontoret i Salt Lake City til Arizona starter umiddelbart.
Og litt Nel da...
NEL-partner bygger fabrikk til 8. mrd
INDUSTRI: Nikola Motor Company skal bygge en fabrikk for hydrogenbaserte lastebiler for 8 milliarder kroner i Arizona i USA.
Nikola Motor-sjef Trevor Milton var i november i fjor i Oslo og fremsnakket hydrogen som drivstoff på fremtidens lastebiler.
Den Salt Lake City-baserte amerikaneren har utviklet en egen hydrogendrevet lastebil og planlegger en omfattende utbygging av fyllestasjoner for hydrogen i USA.
Tidligere denne uken ble det klart at Milton har valgt byen Buckey, like utenfor Phoenix i Arizona, som base for fabrikken som skal produsere lastebilene.
Investerer rundt 8 mrd.
Nikola Motor inngikk i november i fjor en eksklusiv avtale med hydrogenselskapet NEL, som ble valgt som leverandør av de første fyllepumpene og elektrolyseanleggene. I starten planlegger Nikola å etablere 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, men ambisjonen er på sikt å ha flere hundre stasjoner i USA.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Nikola Motor legger opp til at det skal investeres 1 milliard dollar, tilsvarende nær 8 milliarder kroner i den nye fabrikken. Anlegget er ventet å skape 2.000 nye arbeidsplasser.
Milton sier i en uttalelse at selskapet har brukt et år på å bestemme seg for produksjonsstedet etter å ha vurdert ni forskjellige stater, skriver Fortune. Flyttingen av hovedkontoret i Salt Lake City til Arizona starter umiddelbart.
Ønsker tre nye hydrogenstasjoner i året
TRANSPORT: Enova legger opp til å støtte tre hydrogenstasjoner i året. Med dagens stasjoner og bevilgninger blir det «ganske bra» infrastruktur i Oslo-regionen, mener selskapet.
Hans Iver Odenrud
TRONDHEIM: – Man må være litt forsiktig med hva man sier fordi hydrogentematikken skaper såpass mye engasjement – et engasjement vi forøvrig setter stor pris på, sier Rune Holmen, utviklingssjef i Enova.
Holmen ertet på seg store deler av hydrogenbransjen da han i november 2016 manet til en forsiktig utrulling av fyllestasjoner og understrekte viktigheten av å først og fremst satse på demonstrasjonsanlegg, fremfor en større utrulling.
«Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk», sa Holmen den gang, men henvisning til blant annet nedleggelsen av landets første hydrogenstasjon på Forus utenfor Stavanger fem år tidligere.
Legger opp til tre nye stasjoner i året
Siden senhøsten 2016 har det åpnet én ny hydrogenstasjon i Bergen og én i Trondheim, og Enova har innvilget støtte til ytterligere fire planlagte stasjoner. Ifølge Norsk Hydrogenforum var det pr. 22. desember 2017 ni hydrogenstasjoner i drift i Norge.
Samtlige av stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019, og Enova varslet allerede i fjor at det kommer en ny utlysningsrunde i mai i år.
Videre er det fremdeles få hydrogenbiler på norske veier, med 56 nye HY-registrerte i fjor, av til sammen over 33.000 nye nullutslippsbiler.
– Med den støtteordningen vi har i dag legges det opp til at vi skal støtte tre fyllestasjoner i år og de kommende årene, men samtidig skal vi følge med på utvikling. Det gir en viss utbygging. Oslo-regionen er den delen av verden som har best tilgang til hydrogen per capita. Samtidig er det viktig for oss å se at bruken av stasjonene tar seg opp i takt med at det kommer nye stasjoner, sier Holmen.
– «Ganske bra» infrastruktur i Oslo-området
– Hvor mange stasjoner trengs før man kan se at antallet biler tar seg opp?
– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men med dagens stasjoner, samt tildelingene som allerede er innvilget, blir det ganske bra infrastruktur i Oslo-området, sier Holmen.
– Hva tror du selv om mulighetene til hydrogen som drivstoff i transportsektoren i dag?
– Hydrogen er en fantastisk energibærer med mange muligheter, også i transportsektoren, men kanskje spesielt innen maritim sektor og i industrien, sier han.
Han legger videre til at meningene er delte knyttet til hvorvidt hydrogen bør brukes som drivstoff i personbiler.
– Noen mener utbyggingen av infrastruktur bør gå langt raskere, mens andre mener dette er bortkastede penger, sier Holmen
Hydrogen-snakkis
Hydrogen som energibærer fikk langt mer oppmerksomhet under Enovakonferansen i år sammenlignet med fjoråret, og ble trukket frem som en del av løsningen i fremtidens energisystem av foredragsholdere fra industrielle tungvektere som Siemens og Hydro.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som nylig ble eier av Enova etter flyttingen av statsforetaket fra Olje- og energidepartementet, er selv hydrogenoptimist. Han ble dessuten tildelt Hydrogenprisen fra Norsk Hydrogenforum i 2017.
Elvestuen understreker at Enova fortsatt skal forbli en selvstendig organisasjon, men sender likevel noen tydelige signaler:
– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å ta i bruk hydrogen både i industrien og i transportsektoren. Hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden, og et nettverk av hydrogenstasjoner vil være viktig for å redusere utslipp i transportsektoren, sier ministeren.
NEL-topp: – God dialog
Bjørn Simonsen, direktør for samfunnskontakt og markedsutvikling i hydrogenselskapet NEL, opplever at hydrogenbransjen har god dialog med Enova. Som leverandør av fyllestasjoner ønsker han seg naturligvis langt mer enn tre nye, norske stasjoner i året.
– Vi har sammen med andre aktører i hydrogenbransjen avtalt et møte med Enova i løpet av våren for å diskutere støtteprogrammet for hydrogeninfrastruktur. Vi har fått inntrykk av at programmet ikke er hugget i stein, og at de er interesserte i å få innspill fra næringen, ser Simonsen, og legger til:
– Vi ønsker at utrullingen går fra å være prosjektbasert, til at man i større grad får på plass et langsiktig og forutsigbart program. Det vil være det viktigste for oss.
Faksimile: Side 6 og 7, fredag 4. november 2016
Utrullingen av landets første hydrogenstasjoner vekker vonde minner hos Enova. Stasjonen på Forus åpnet i 2006 og ble stengt på grunn av manglende lønnsomhet fem år senere.
TRANSPORT: Enova legger opp til å støtte tre hydrogenstasjoner i året. Med dagens stasjoner og bevilgninger blir det «ganske bra» infrastruktur i Oslo-regionen, mener selskapet.
Hans Iver Odenrud
TRONDHEIM: – Man må være litt forsiktig med hva man sier fordi hydrogentematikken skaper såpass mye engasjement – et engasjement vi forøvrig setter stor pris på, sier Rune Holmen, utviklingssjef i Enova.
Holmen ertet på seg store deler av hydrogenbransjen da han i november 2016 manet til en forsiktig utrulling av fyllestasjoner og understrekte viktigheten av å først og fremst satse på demonstrasjonsanlegg, fremfor en større utrulling.
«Vi frykter det samme kan skje som ved forrige utrulling av hydrogenstasjoner. Da vil hydrogen få en ny knekk», sa Holmen den gang, men henvisning til blant annet nedleggelsen av landets første hydrogenstasjon på Forus utenfor Stavanger fem år tidligere.
Legger opp til tre nye stasjoner i året
Siden senhøsten 2016 har det åpnet én ny hydrogenstasjon i Bergen og én i Trondheim, og Enova har innvilget støtte til ytterligere fire planlagte stasjoner. Ifølge Norsk Hydrogenforum var det pr. 22. desember 2017 ni hydrogenstasjoner i drift i Norge.
Samtlige av stasjonene skal være i drift senest 1. september 2019, og Enova varslet allerede i fjor at det kommer en ny utlysningsrunde i mai i år.
Videre er det fremdeles få hydrogenbiler på norske veier, med 56 nye HY-registrerte i fjor, av til sammen over 33.000 nye nullutslippsbiler.
– Med den støtteordningen vi har i dag legges det opp til at vi skal støtte tre fyllestasjoner i år og de kommende årene, men samtidig skal vi følge med på utvikling. Det gir en viss utbygging. Oslo-regionen er den delen av verden som har best tilgang til hydrogen per capita. Samtidig er det viktig for oss å se at bruken av stasjonene tar seg opp i takt med at det kommer nye stasjoner, sier Holmen.
– «Ganske bra» infrastruktur i Oslo-området
– Hvor mange stasjoner trengs før man kan se at antallet biler tar seg opp?
– Det er et vanskelig spørsmål å svare på, men med dagens stasjoner, samt tildelingene som allerede er innvilget, blir det ganske bra infrastruktur i Oslo-området, sier Holmen.
– Hva tror du selv om mulighetene til hydrogen som drivstoff i transportsektoren i dag?
– Hydrogen er en fantastisk energibærer med mange muligheter, også i transportsektoren, men kanskje spesielt innen maritim sektor og i industrien, sier han.
Han legger videre til at meningene er delte knyttet til hvorvidt hydrogen bør brukes som drivstoff i personbiler.
– Noen mener utbyggingen av infrastruktur bør gå langt raskere, mens andre mener dette er bortkastede penger, sier Holmen
Hydrogen-snakkis
Hydrogen som energibærer fikk langt mer oppmerksomhet under Enovakonferansen i år sammenlignet med fjoråret, og ble trukket frem som en del av løsningen i fremtidens energisystem av foredragsholdere fra industrielle tungvektere som Siemens og Hydro.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som nylig ble eier av Enova etter flyttingen av statsforetaket fra Olje- og energidepartementet, er selv hydrogenoptimist. Han ble dessuten tildelt Hydrogenprisen fra Norsk Hydrogenforum i 2017.
Elvestuen understreker at Enova fortsatt skal forbli en selvstendig organisasjon, men sender likevel noen tydelige signaler:
– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å ta i bruk hydrogen både i industrien og i transportsektoren. Hydrogen er en viktig energibærer for fremtiden, og et nettverk av hydrogenstasjoner vil være viktig for å redusere utslipp i transportsektoren, sier ministeren.
NEL-topp: – God dialog
Bjørn Simonsen, direktør for samfunnskontakt og markedsutvikling i hydrogenselskapet NEL, opplever at hydrogenbransjen har god dialog med Enova. Som leverandør av fyllestasjoner ønsker han seg naturligvis langt mer enn tre nye, norske stasjoner i året.
– Vi har sammen med andre aktører i hydrogenbransjen avtalt et møte med Enova i løpet av våren for å diskutere støtteprogrammet for hydrogeninfrastruktur. Vi har fått inntrykk av at programmet ikke er hugget i stein, og at de er interesserte i å få innspill fra næringen, ser Simonsen, og legger til:
– Vi ønsker at utrullingen går fra å være prosjektbasert, til at man i større grad får på plass et langsiktig og forutsigbart program. Det vil være det viktigste for oss.
Faksimile: Side 6 og 7, fredag 4. november 2016
Utrullingen av landets første hydrogenstasjoner vekker vonde minner hos Enova. Stasjonen på Forus åpnet i 2006 og ble stengt på grunn av manglende lønnsomhet fem år senere.
Foreløpig er det reservert over 8.000 av Nikolas lastebiler, og i likhet med konkurrenten Teslas elektriske lastebil, skal masseproduksjonen etter planen starte i 2019.
Det her er inte riktig? Massproduktion, av de första 5000 bilar, begynner slutet av 2020, oktober 2020, full produktion 2021.
https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/
Det her er inte riktig? Massproduktion, av de första 5000 bilar, begynner slutet av 2020, oktober 2020, full produktion 2021.
https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/
Jag hade tidigare ritat in en trendlinje från 1:e september i fjor då kursen var ca 2,34. Dagens slutkurs hamnar då exakt på botten av denna. Förhoppningsvis studsar vi imorgon upp härifrån. :)
Lucky
31.01.2018 kl 22:07
5615
oppvigår skrev Mener du at enda flere aksjer vil stabilisere kursen?
Ha ha, du skjønte nok hva jeg mente...
Jeg har redigert no.. "Omvendt" ble slettet i farten.?
Jeg har redigert no.. "Omvendt" ble slettet i farten.?
-
«
- 1
- 2 »