"Både analytikere og bjellesauer digger MPC Container Ships!"

Aoffen
MPCC 31.01.2018 kl 09:11 6847

"Rederiet har ikke vært i drift i helt år enda, men allerede har det bygget opp en flåte på 41 containerskip med plass til mellom 1.000 og 3.000 containere til en total kjøpspris på rundt 346 millioner dollar, tilsvarende 2,7 milliarder kroner."

Det tilsvarer en rabatt på 44 prosent sammenlignet med nybyggingsparitet, opplyser rederiet i en fersk presentasjon. Oppsiden til det 20-årige historiske gjennomsnittet er dermed på 74 prosent.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Baade-analytikere-og-bjellesauer-digger-MPC-Container-Ships

Noen tanker om denne?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
don_suger
03.09.2018 kl 22:38 4473

Noen som har en formening om denne nå etter Q2?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
04.06.2018 kl 12:13 5526

Notater ifra Q1 18 Earnings Call den 1 juni med CEO i MPCC:
En evnt fremtidig listing på NYSE er noe som MPCC har lagt ned mye jobb i. Ingenting er bestemt enda, men de har det på radaren. Det er også mulig at MPCC vil inngå i en av indexene på OSE.
Ang dividend så er planen å begynne med det først når containermarkedet er stabilt, slik at dividend kan utbetales jevnlig.
I 2017 inngikk MPCC kun 3-6 mnd lange chartere, men har nå begynt å inngå 6-12 mnd lengder, i.e. ratene har gått opp slik at MPCC er mer villig til å inngå lenger charter men binder max 1/3 av flåten på lange charter, da de tror ratene skal videre opp. TCE ligger rundt USD 9.700 nå i mai, mens MPCC har cash-break even på rundt USD 7.000 (ink dry docking expenses). MPCC sin cash-break even er blandt det laveste i bransjen.
MPCC er fortsatt på kjøperen mtp flere skip, har nettopp inngått en ny bankfasilitet på inntil USD 300 mill. De vil dog opprettholde en konservativ gjeldsgrad, og ikke gå over 40-45% leverage. Vil slutte å handle når prisen blir for høy, ie når de ikke lenger får minst 30% discount på new build parity.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
04.06.2018 kl 12:07 5534

Meget bra intervju på Hegnar-TV med CEO i MPC Container Ships, ifra mars i år: https://www.hegnar.no/TV/video/d2917e59-00080348-987ebb8a

MPCC sikter mot USD 55-60 mill i EBITDA i 2018, basert på en flåte på 64 skip (som nå i mai er oppe i 68 skip). Alle skipene er pr mars i drift. MPCC sin Opex ligger på ca USD 5.000 i snitt for 2018, og cash-break even på USD 6.400. Hvert skip er cash-positive med ca USD 2.400 per dag ved dagsrate på USD 9.000 (som nå i mai er opp til ca USD 9.700).
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Maduro
31.05.2018 kl 08:41 5638

Q1 2018, ser bra ut ved første øyekast:

MPC Container Ships melder om et resultat etter skatt på 0,5 millioner dollar i 1. kvartal 2018, mot minus 2,2 millioner dollar i samme periode året før.

Resultat per aksje ble 0,01 dollar, mot minus 0,08 dollar ved samme korsvei i fjor.

Resultatet før skatt ble 0,5 millioner dollar, sammenlignet med minus 2,2 millioner dollar året før.

Driftsresultatet ble 2,7 millioner dollar, mot minus 1,7 millioner dollar året før.

Driftsinntektene beløp seg til 28,3 millioner dollar, sammenlignet med 13,2 millioner dollar i 1. kvartal 2017.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Maduro
31.05.2018 kl 08:41 5640

Q1 2018, ser bra ut ved første øyekast:

MPC Container Ships melder om et resultat etter skatt på 0,5 millioner dollar i 1. kvartal 2018, mot minus 2,2 millioner dollar i samme periode året før.

Resultat per aksje ble 0,01 dollar, mot minus 0,08 dollar ved samme korsvei i fjor.

Resultatet før skatt ble 0,5 millioner dollar, sammenlignet med minus 2,2 millioner dollar året før.

Driftsresultatet ble 2,7 millioner dollar, mot minus 1,7 millioner dollar året før.

Driftsinntektene beløp seg til 28,3 millioner dollar, sammenlignet med 13,2 millioner dollar i 1. kvartal 2017.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
xpand
06.05.2018 kl 19:29 5923

''In 2017 the charter market steadily trended upwards, however, in many segments starting from cost break-even level. '' Selskapet må begynne å tjene penger. Men oppsiden er relativt stor. Var med på vidersalget i selskapet, så har skaffet meg en liten post...
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Maduro
03.05.2018 kl 23:50 6024

Hei, hva mener du med kontroll på kostnadene? Selskaper er i en vill oppljøpsfase. Ikke unaturlig med høyere kostnader i denne perioden. De har heller ikke mottatt alle skipene enda heller.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
xpand
25.04.2018 kl 19:38 6157

Noen som har gjort seg noen tanker vedrørende at dette selskapet skal listes på hovedindeksen? Andre som skal være med på leken? Øyner en fin oppside i dette selskapet, de må dog få kontroll på kostnadene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2018 kl 01:11 6506

Ok, det foregår nå en del nybygging av konteinerskip rundt om i verden, ser jeg. Når bjellesauer selger seg ned og ut, så ser det ikke bra ut det heller.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Vista
31.01.2018 kl 16:59 6642

Celina Midelfart og AF har solgt alt. JHA har redusert.

Emisjonen var på 47kr i sin tid.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
cnbc
31.01.2018 kl 11:35 6711

Prisene for nybygg er betydelig høyere enn for bruktprisene. Bruktprisene er så lave at skrapverdien utgjør noe sånt som rundt 40% av markedsverdien hvis jeg ikke husker feil. MPC Container Ships har tidligere kjøpt skip billig fra tyske banker og fortsetter å kjøpe nyere brukte skip til gunstige priser, sett at man ser for seg oppgang. Man kjøper her assets rimelig og håper å stå klar gjennom oppturen. Av MPCs kontainerskip som er i aktivitet, skal alle gå break even og i profit. Feeder-segmentet har en mye større andel eldre skip enn hva som er tilfellet blant de store kontainerskipene 8000 TEU og oppover. Eldre skip vil med tiden skrapes, ikke minst med nye miljøhensyn fra 2020 hvor kravene medfører betydelig dyrere drivstoff, eldre skip forbruker mer.

Siste presentasjon fra MPC Container Ships (jan 2018):

http://www.mpc-container.com/-/media/Files/MPC/MPCContainerShips/Company_presentation_0917.ashx?la=en&hash=85B22CA82F46F369E33EDB1B0AF00AD6613F9A9E
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2018 kl 11:12 6716

Men er det ikke flere i verden som "ser" eller spår mulig oppgang i konteinershipping, og at de umiddelbart vil iverksette nybygging..? Eller er folka bak dette selskapet unikumer alle sammen..?
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
cnbc
31.01.2018 kl 10:48 6723

Til tross for at LPG og kontainer nevnes som gode kjøp for 2018 av analytikerne, virker det som om denne fortsatt går litt under radaren. Enn så lenge. Det betyr lav omsetning av aksjer og jeg synes den virker billig. Skrapverdiens andel av skipsverdiene er jo høy, slik at nedsiderisikoen begrenses. Lite nybygg av samme grunn.
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
cnbc
31.01.2018 kl 10:41 6731

Det tikket inn en melding tirsdag kveld og en onsdag morgen om kjøp av ytterligere 3 skip. Så nå teller flåten 44 skip.

Link til børsmelding onsdag 31. jan 18: http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443175

"Oslo, 31 January 2018 - MPC Container Ships ASA (the "Company") is pleased to announce that it has today entered into an agreement to acquire a 2,800 TEU vessel built in 2006 at Hyundai Mipo Dockyard, South Korea (tbn "AS CLEMENTINA"). The purchase price for the vessel is USD 10.5m. Physical takeover of the vessel is anticipated to take place in the first quarter of 2018, lifting the fleet of the Company to 44 vessels."

Link til børsmelding tirsdag 30. jan 18:http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=443151

"Oslo, 30 January 2018 - MPC Container Ships ASA (the "Company") is pleased to announce that it has entered into agreements to acquire two 2,800 TEU vessels built in 2006 at Hyundai Mipo Dockyard, South Korea (tbn "AS CAROLINA" and "AS CAMELLIA"). The total purchase price for the two vessels is USD 21.8m. Physical takeover of the vessels is expected to take place in February 2018, lifting the fleet of the Company to 43 vessels."
Redigert 20.01.2021 kl 21:14 Du må logge inn for å svare